Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Okruhová hračka Maserati MCXtrema odhalila všechna tajemství

Marek Bednář
Diskuze (0)

Maserati MCXtrema nabídne 733 koní a možnost si všechny prvky auta nastavit podle sebe a trati, kde bude člověk jezdit. Na veřejné silnice se nepodívá, takže vývojáři měli naprosto volné ruce. Všech 62 kusů, které Maserati plánuje vyrobit, už má své majitele.

Týden aut v Monterey v Kalifornii je čím dál častěji místem premiér špičkových – a také špičkově drahých – aut, a to prostě proto, že tam bývá extrémní koncentrace lidí, kteří si taková auta mohou dovolit. Letošek nebyl odlišný a na výstavě The Quail automobilka Maserati odhalila svou poslední novinku – model MCXtrema.

Nehledejte na ní pořádné světlomety či třeba prostor pro registrační značku, není to auto, které by mělo jezdit po veřejných silnicích. Je určeno na závodní okruhy, což vývojářům rozvázalo ruce zejména po stránce aerodynamických prvků. Výsledkem je mimo jiné, že mcxtrema po vizuální stránce připomíná silniční model MC20 jen dost vzdáleně.

Velký přední spoiler a křidélka po stranách předního nárazníku i za předními koly dominují vzhledu přídě, masivní nastavitelné křídlo a ploutev spolu s vpravdě obřím difuzorem tvoří většinu zádě. Zbytek je výdechem horkého vzduchu, přerušený jen světly, výfuky a nápisem Maserati.

Maserati MCXtrema Maserati MCXtrema

Obří nasávací otvory slouží jednak k tomu, aby vedly vzduch k zadnímu křídlu, a jednak k přístupu chladicího vzduchu. Kromě toho má vůz pečlivě zakrytovaný spodek, aby žádná trocha obtékajícího vzduchu nedělala neplechu.

Ohromný nasávací otvor za kabinou krmí vzduchem upravený třílitrový vidlicový šestiválec Nettuno, který dostal dvě nová turbodmychadla a systém mazání se suchou olejovou skříní. Nový je také výfukový systém, kterému ale navzdory tomu, že vůz nemusí plnit běžné hlukové ani emisní limity, vývojáři ponechali katalyzátor.

Video se připravuje ...

Výsledkem změn je výkon 733 koní a točivý moment 729 N.m, které proudí na zadní kola skrz šestistupňovou sekvenční převodovku a mechanický samosvorný diferenciál. Pod kontrolou vše drží lichoběžníkové odpružení na obou nápravách, které bylo samozřejmě naladěno speciálně pro tento model, a karbonové brzdy.

Jak tlumiče a pružiny, tak i příčné stabilizátory jsou nastavitelné, stejně jako stabilizační systém, elektrický posilovač řízení, rozložení brzdné síly nebo mapování řídící jednotky motoru. Přinejmenším elektroniku může řidič ovládat za jízdy.

Interiér vozu je standardně jednomístný, třebaže druhá sedačka bude k mání, aby pilot mohl po okruhu někoho svézt. Orientace na jednočlennou osádku je však víc než jasná, všechny ovládací prvky jsou v bezprostřední blízkosti rukou řidiče, drží-li nový, ve formulích inspirovaný volant s displejem uprostřed.

Maserati MCXtrema Maserati MCXtrema

Interiér kromě toho dostal také ochrannou klec s certifikací FIA a stejný glejt má i závodní palivová nádrž. Vůz se může pochlubit i vzduchovým zvedacím systémem, díky němuž je možné vyměnit kola bez použití běžného heveru. Odstranění veškerého čalounění a dekorací je samozřejmostí ve snaze snížit hmotnost na minimum.

Automobilka cílila na tunu a čtvrt suché hmotnosti, tedy bez jakýchkoliv náplní. To se nepodařilo, ale nejsme daleko – konečná celková hmotnost má být okolo 1,3 tuny. S náplněmi a řidičem se tak díváme na něco okolo 1,5, 1,6 tuny, což je na více než sedm stovek koní pořád skvělé číslo.

Konečně, kolik peněz si Maserati za svou novinku účtuje? Automobilka cenu nezveřejnila, ale v tuto chvíli už není až tak podstatná – všech 62 kusů, které plánuje vyrobit, už má své majitele. Každý z nich si bude moci svůj vůz individuálně přizpůsobit, samozřejmě.

Marek Bednář
Diskuze (0)

Doporučujeme