7.11. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Mazda 2: Předsériové jízdní dojmy

 

Nadmíru jí to sluší a dobře jezdí. Nová Mazda 2 má zákazníky rozhodně čím zaujmout.

Čekali jsme ji už v Paříži, tam se ale nakonec neukázala. Novou Mazdu 2 jsme si mohli poprvé prohlédnout až tento týden, na její mezinárodní novinářské prezentaci v Barceloně. Při této příležitosti jsme se mohli svézt s předsériovou verzí tohoto malého japonského hatchbacku.

Mazda má třetí generací modelu 2 rozhodně na co navazovat. Minulé generace mají na svém kontě více než 2,5 milionu prodaných exemplářů, předchůdce se navíc stal Světovým autem roku 2008. Zároveň ale automobilka ví, že nová 2 nemá úspěch jistý. Na evropských trzích je totiž v segmentu malých aut vysoká konkurence. Úspěch malého modelu je navíc pro Mazdu důležitý, dvojka je pro mnohé zákazníky vůbec prvním modelem značky. Pokud si vůz oblíbí, mohou pak přesednout do větších modelů.

Nová Mazda 2 ale má rozhodně čím zaujmout. Automobilka lákadla vozu shrnuje do tří bodů. Tím prvním je dynamický vzhled zvenku i uvnitř, druhým kombinace skvělých jízdních vlastností a nízké spotřeby paliva, třetím pak pohodlí na dlouhých cestách.

Dvojce to sluší

Již první pohled na novou dvojku dokazuje, že se práce designérů pod vedením Rya Yanagisawy povedla. Dvojka je čtvrtým sériovým zástupcem (pátým, počítáme-li již představenou novou MX-5, která se ale začne prodávat až později) vozů tvořených podle designérského jazyka Kodo. Designérům se povedlo šikovně naroubovat detaily z větších vozů na malý hatchback. Pravda, šestce to sluší více, dvojka ale přesto bude patřit mezi nejhezčí auta ve svém segmentu.

Malá auta japonských značek mají hlavně funkční tvary, Mazda ale dvojce chtěla dodat osobitý výraz. Příď je tak poměrně agresivní, ostře řezané hlavní světlomety evokují oči dravé kočkovité šelmy. Podobně jako u větších modelů značky je kabina posunuta vzad, kapota je poměrně dlouhá. Designéři toho dosáhli tak, že posunuli patu sloupků A o osmdesát milimetrů vzad. Zadní partie odkazují na minulou generaci dvojky, těšit se pak máme na speciální centrálně umístěnou koncovku výfuku, která bude dodávána za příplatek v rámci originálního příslušenství.

Nová Mazda 2 bude dostupná v deseti lacích karoserie. Dva odstíny byly speciálně namíchány pro tento model. Velice se nám líbila modrá Dynamic, naopak mdlá růžová s fialovým nádechem Smoky Rose nás moc nezaujala. Automobilka ale tímto odstínem chce lákat jednu z cílových skupin – ženy po čtyřicítce.

Dynamický vzhled pokračuje i uvnitř, některé prvky známe z o třídu větší trojky. Interiér opticky rozšiřuje vodorovný pás na palubní desce, tradiční centrální panel tu chybí. Specialitou jsou otvory ventilace – na první pohled se zdá, že uprostřed palubní desky je jen jeden otvor. Ve skutečnosti jsou tu dva, jeden je výrazný kulatý, druhý se skrývá ve zmíněném vodorovném pásu. Tento skrytý otvor najdeme třeba i v novém Volkswagenu Passat.

Mazda 2 – porovnání rozměrů s konkurenty
ModelMazda 2Ford FiestaRenault ClioŠkoda FabiaVW Polo
Délka [mm]4.06039694.0623.9923.972
Šířka [mm]1.69517221.7321.7321.682
Výška [mm]1.49514951.4481.4671.453
Rozvor [mm]2.57024892.5892.4702.470
Objem zav. prostoru [l]280290300330280

Designéři v interiéru dvojky pamatovali nejen na dynamický vzhled, ale také na bezpečnost. Kabina je navržena tak, aby řidiče rušilo co nejméně věcí a aby nemusel často hledět mimo vozovku. Proto je sedmipalcový displej umístěn až na vrchu palubní desky, proto je auto dostupné i s příplatkovým průhledovým displejem. Ten je v daném segmentu stále netradiční, první ho ale již nabídlo Mini 5 Door. Jedná se o stejné řešení jako ve trojce, data jsou promítána na sklíčko nad kapličkou s přístroji. Aby řidiče nerušil přebytek informací, je na head-up displeji možné zobrazit maximálně tři data naráz.

Jízdní pozice je jednoduše skvělá, sedí se nízko, řidič má všechny potřebné ovladače dobře po ruce. Díky úzkým sloupkům A má řidič dobrý výhled. Co se týče prostornosti, po usednutí je jisté, že velkým interiérem se dvojka nechlubí. Místa je tu „jen“ akorát, na šířku je to v oblasti ramenou poněkud horší. Prostoru pro nohy ale auto nabízí dostatek, přední kola se posunula vpřed, což pomohlo s natažením rozvoru o 80 mm a tím pádem i zvětšením vnitřního prostoru.

Někteří „objemnější“ kolegové si pak stěžovali na užší sedačky, to ale souvisí s výrazným bočním vedením, které posádku perfektně udrží v zatáčkách. Spolujezdec ale ve srovnání s řidičem sedí až nepřirozeně vysoko. Použité plasty jsou tvrdé, kvalita zpracování je ale na vysoké úrovni. Překvapilo nás to i proto, že zkoušené vozy byly z předsériové produkce. Tlačítka se ovládají poněkud ztuha, posádka má ale pocit kvalitního mechanického zpracování.

Dvojka dostala nový turbodiesel

Japonská novinka bude dostupná s celkem čtveřicí jednotek, přičemž všechny mají objem 1,5 litru. Mazda se nevydala směrem downsizingu jako konkurence, ale hovoří o rightsizingu – tedy správné velikosti.

Benzinové zastupují tří výkonové verze agregátu 1.5 Skyactiv-G s 55 kW, 66 kW a 85 kW. Tři varianty přímovstřikového atmosférického motoru s vysokým kompresním poměrem se ale liší více než jen svým výkonem. Nejslabší 1.5 Skyactiv-G má nižší kompresní poměr (12:1 proti 14:1 u silnějších variant) a jednodušší výfukové potrubí. Rozdílem mezi dvěma silnějšími verzemi je různé nastavení řídicí jednotky motoru, vrchol je navíc standardně dodáván se systémem rekuperace brzdné energie i-Eloop, který ukládá elektrickou energii do kondenzátoru. Jiná je také převodovka, 1.5 Skyactiv-G (66 kW) používá pětistupňový manuál, nebo šestistupňový automat, zatímco 1.5 Skyactiv-G (85 kW) je dodáván se šestistupňovým manuálem.

Psali jsme: Mazda uvažuje o ostré verzi 2 MPS

Premiéru v nové dvojce slaví nový turbodiesel 1.5 Skyactiv-D o výkonu 77 kW a točivém momentu 220 N.m. Přestože to představitelé Mazdy nepotvrdili (ale ani nevyvrátili), očekáváme, že se tento agregát objeví i v nabídce pro větší trojku. Jistotou je pak jeho nasazený v chystaném malém SUV CX-3.

Ve srovnání s větším 2.2 Skyactiv-D došlo u 1.5 Skyactiv k mnohým technickým změnám. Patnáctistovka dostala kvůli zachování kompaktnosti místo dvou turbodmychadel jedno turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a vodou chlazený mezichladič místo vzduchem chlazeného. Tepelné ztráty snižuje pozměněný tvar spalovací komory, nový je i systém vstřikování. Lehce se zvýšil kompresní poměr – z 14:1 na 14,8:1.

Nový turbodiesel nás při prezentaci velice zaujal, a tak byl jasnou volbou při vybírání vozu k projížďce. Jízda po městě ukázala, že má motor velice hladký chod, skoro je až benzinově kultivovaný. Ani jeho zvuk nenapovídá, že se jedná o vznětový agregát.

Turbodiesel rychle reaguje na sešlápnutí plynu a z dvojky dělá pěkně hbité vozítko. Však vznětová dvojka dokáže zrychlit z 0-100 km/ za 10,1 sekund. Udávaná spotřeba paliva činí 3,4 litru nafty na 100 kilometrů. Námi změřený průměr 5,8 litru na 100 kilometrů nemá moc vypovídací hodnotu – s dvojkou jsme jezdili jen po městě. Inženýři každopádně zdůrazňují, že auto má nabízet nízkou spotřebu nejen na papíře, ale i v reálném světě. Ostatním Mazdám se toto zatím daří, a tak má dvojka dobrou šanci, že to také zvládne.

Bohužel vyšší cena za turbodiesel asi zabrání jeho většímu rozšíření pod kapotou malé Mazdy, navíc se dá předpokládat, že bude dostupný jen u dražších variant. Rozhodně je ale zajímavou volbou i pro tento model.

Několik ujetých kilometrů s dieselovou dvojkou ukázalo, že malá Mazda dokáže být autem pro řidiče. Řízení malého Japonce zkrátka řidiče baví. Perfektní je pětistupňová manuální převodovka s tužším, mechanickým chodem. Převodovka je mimochodem také nová, proti té z Mazdy 3 je ještě lehčí a kompaktnější. Řazení je přesné a hladké, krátká řadicí páka se pak skvěle drží. Řízení je vcelku strmé, ale lehké. Se sportovním stylem dvojky bychom si možná spojili spíše tužší řízení, na druhou stranu je ale lehčí řízení při použití ve městě ideální.

Psali jsme: Nový naftový hybrid od Mazdy by mohl jezdit za 2,5 l/100 km

Pohodlí při jízdě na delších vzdálenostech, alias třetí údajný triumf nové dvojky, jsme bohužel nemohli ověřit. Jízdní prezentace nás zavedla jen do barcelonských ulic, kde jsme byli rádi, že jsme mohli zařadit pátý převodový stupeň. V nízkých rychlostech se ale zdá, že je hluk od kol (tradiční nešvar modelů Mazda) dobře utlumen. Podvozek pak tlumí nerovnosti obstojně, od zadní nápravy tvořené vlečenými rameny s torzní příčkou se ale čas od času ozvala méně příjemná rána.

Mazda 2 – technické údaje
Motor1.5 Skyactiv-G1.5 Skyactiv-G1.5 Skyactiv-G i-Eloop1.5 Skyactiv-D
Zdvihový objem [cm3]1496149614961499
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]55/600066/600085/600077/4000
Točivý moment [N.m/min-1]135/3800148/4000148/4000220/1400-3200
Převodovka5M5M (6A)6M6M
Max. rychlost [km/h]171183 (177)200178
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,19,4 (12,0)8,710,1
Komb. spotřeba [l/100 km]4,74,5 (4,8)4,93,4
Pohotovostní hmotnost [kg]970975 (1.000)9801.040
Základní cena [Kč]259.000---

Dvojka není levná

Nová Mazda 2 se začne prodávat na začátku příštího roku, nejspíše koncem února. Na českém a slovenském trhu plánuje automobilka prodávat ročně asi 300 exemplářů dvojky. Vozy s levostranným řízením pro kontinentální Evropu se budou vyrábět v nově vybudované továrně v Mexiku. Automobilka tímto závodem řeší nedostatečnou výrobní kapacitu – zájem o vůz byl už nyní, mnohé zákazníky ale odrazovala dlouhá čekací lhůta.

Na českém trhu budou ceny začínat na částce 259.000 korun za základní benzinový 1.5 Skyactiv-G s 55 kW, což není zrovna málo. V této částce navíc není zahrnuta klimatizace, zájemci o ní si budou muset připlatit za vyšší specifikaci Emotion Plus, která stojí 292.000 korun. Kompletní český ceník ale zatím zveřejněn nebyl, podrobná data se dozvíme později.

Závěr

Nová Mazda 2 nás při první jízdě potěšila nejen výrazným vzhledem, kvalitně zpracovaným interiérem, ale také velice kultivovaným turbodieselem. Vadí snad jen průměrně velká kabina.

Na definitivní ortel si ale ještě počkáme. S autem jsme jezdili jen krátce, do série se navíc mohou některé prvky změnit. Inženýři od Mazdy si totiž pečlivě zapisovali poznatky novinářů, aby případně mohli před zahájením sériové výroby ještě nějaké nedostatky napravit. Už teď se ale na další projížďku s dvojkou těšíme. I krátká jízda s malou Mazdou nás totiž velice bavila.

Spolupracujeme s TipCars.com
VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

Video: Podívejte se, co zlevní a kdo bude tratit na konci intervencí Video: Podívejte se, co zlevní a kdo bude tratit na konci intervencí

Uměle udržovaný slabý kurz české koruny může výrazně…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mazda 2: Předsériové jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

 




Mazda 2: Nová generace odhaluje kompletní ceník Mazda 2: Nová generace odhaluje kompletní ceník

Nejnovější malý hatchback od Mazdy láká hlavně na stylový…

Mazda 2 MPS Sedan a Mazda 2 Coupe: Jejich možná podoba Mazda 2 MPS Sedan a Mazda 2 Coupe: Jejich možná podoba

Dvojice virtuálních tunerů se pustila do tvorby možného…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Dnes 19:50

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se sem vydat po celý rok!

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se…

Švýcarsko není jen lyžařskou destinací, alpská země má turistům co nabídnout po celý rok. Ať už jde o…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Změny ve Spartě! Končí asistenti, Kalous zůstává. Na lavičku jde Nedvěd

Změny ve Spartě! Končí asistenti, Kalous zůstává. Na…

Hokejová Sparta po krachu ve čtvrtfinále play off mění složení realizačního týmu. U extraligového týmu končí…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…