Těžko se vám couvá s osobákem? Mercedes získal rekord v couvání kamionu
Jízda na zpátečku s osobním vozem je úplná hračka proti tomu, co musí zvládat řidič tahače s návěsem. A co teprve, když musíte couvat desítky km. Jako v tomhle případě.
Mercedes-Benz Trucks stanovil nový světový rekord v jízdě na zpětný chod, neboli v couvání. Vytvořil jej nový elektrický tahač návěsů eActros 600 s třínápravovým návěsem. Souprava couvala bez přerušení neuvěřitelnou vzdálenost 124,7 km. Tím se podařilo překonat předchozí rekord z USA z roku 2020 o zhruba 36 km, kde dieselový těžký nákladní vůz (truck) couval 89 km. Za volantem elektrického Actrosu 600 seděl padesátiletý německý armádní důstojník Marco Hellgrewe, který vytvořil podobný rekord v roce 2008.
Rekordní jízda na zpátečku se odehrála na německém závodním okruhu v Sasku-Anhaltsku. Rekordních 124,7 km dokázal Marco Hellgrewe s eActrosem 600 projet za 6 hodin a 22 minut. Tedy průměrnou rychlostí přibližně 20 km/h. Na zmíněném okruhu najdete 14 ostrých zatáček, které jsou navrženy pro mnohem menší osobní auta.
Aby toho nebylo málo, tak divize užitkových vozů společnosti Mercedes-Benz hodlá s eActrosem 600 ujet na zpátečku ještě dalších 30 kilometrů, a to na veřejných silnicích. Celá akce skončí v Daimler Truck Global Parts Center v Halberstadtu, rovněž v Sasku-Anhaltsku. To bude poprvé otevřeno letos 10. července.
Řidič nadšenec…
Jak už víte z úvodu, rekordní řidič Marco Hellgrewe, žijící poblíž německého hlavního města Berlína, není profesionálním řidičem kamionů, ale pracuje v armádě coby důstojník. Nákladní auta má tudíž pouze jako koníček. Při své první rekordní jízdě na zpátečku v roce 2008 ujel vzdálenost 64 km, a sice v dieselovém voze.
Marco rovněž bude řídit eActros 600 na jeho cestě do Halberstadtu, přirozeně zádí napřed. Jelikož se pojede v běžném provozu, bude celá akce pod policejní asistencí. A co k rekordní jízdě říká?
„Jsem vážně hrdý na to, že jsem mohl rekord v couvání kamionem vrátit zpátky do Německa, navíc za volantem tahače Mercedes-Benz Trucks, tedy stroje od domácího výrobce. Navíc to bylo poprvé na elektřinu. Kromě samotného rekordu jde ale i o něco jiného. A sice, že naší jízdou jsme vyslali signál všem budoucím řidičům vozů s alternativním nebo možná spíše nekonvenčním pohonem.
Také šlo o to ukázat jiným řidičům, jakým způsobem lze ovládat tahač s návěsem a jak je vlastně důležité umět správně couvat, jakkoliv to není zrovna lehké. Také bych chtěl velmi ocenit spoustu lidí z oboru, kteří se o moji rekordní jízdu zajímali, a následně vyjádřili uznání svým pozitivním hodnocením.“
A dodává: „Cesta se zdála opravdu velmi dlouhá, hlavně však 476 zatáček vyžadovalo velké úsilí, na které jsem byl navíc sám. Ovšem měl jsem výborného společníka. eActros 600 a jeho moderní asistenční systém, díky kterým je jízda nejen na zpátečku mnohem snazší. To ocení nejen začínající řidiči, ale i ti, kteří už jezdí léta. Další výzvou pro mě bude couvání do Global Parts Center firmy Daimler Truck v Halberstadtu.“
…a rekordní tahač
Mercedes-Benz eActros 600 se uvedl koncem listopadu loňského roku a dodávky zákazníkům začaly v prosinci. Jedná se o elektrickou vlajkovou loď divize užitkových vozů Mercedesu. Firma vůz podrobila náročným zkouškám, které zahrnovaly také veřejnost. A sice v rámci programu eActros 600 European Testing Tour 2024. Šlo o 15.000 km dlouhou cestu, při níž auto navštívilo 22 evropských zemí. Letos v zimě se přidalo dalších 6 500 km, ty navíc se zátěží 40 tun. Následně vozidlo vyhrálo soutěž „Mezinárodní užitkové auto roku 2025“.

Dlouhý dojezd na jedno nabití až 500 km umožňují trakční baterie skládající se ze tří jednotek. Každá má kapacitu 207 kWh, tedy celkem jde o 621 kWh. Baterie jsou typu LFP (lithium-železo-fosfátové). Mercedes-Benz uvádí, že i po ujetí 1,2 milionu kilometrů, což má představovat desetiletý proběh, by měl být parametr určující kondici baterií SOH (state of health) na přibližně 80 procentech nové baterie.
Zdroj: Mercedes-Benz Trucks, foto: Mercedes-Benz Trucks, video: Mercedes-Benz Trucks