Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Těžko se vám couvá s osobákem? Mercedes získal rekord v couvání kamionu

Mercedes získal rekord v couvání kamionu
Mercedes získal rekord v couvání kamionu
Mercedes získal rekord v couvání kamionu
Mercedes získal rekord v couvání kamionu
21 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (2)

Jízda na zpátečku s osobním vozem je úplná hračka proti tomu, co musí zvládat řidič tahače s návěsem. A co teprve, když musíte couvat desítky km. Jako v tomhle případě.

Mercedes-Benz Trucks stanovil nový světový rekord v jízdě na zpětný chod, neboli v couvání. Vytvořil jej nový elektrický tahač návěsů eActros 600 s třínápravovým návěsem. Souprava couvala bez přerušení neuvěřitelnou vzdálenost 124,7 km. Tím se podařilo překonat předchozí rekord z USA z roku 2020 o zhruba 36 km, kde dieselový těžký nákladní vůz (truck) couval 89 km. Za volantem elektrického Actrosu 600 seděl padesátiletý německý armádní důstojník Marco Hellgrewe, který vytvořil podobný rekord v roce 2008.

Rekordní jízda na zpátečku se odehrála na německém závodním okruhu v Sasku-Anhaltsku. Rekordních 124,7 km dokázal Marco Hellgrewe s eActrosem 600 projet za 6 hodin a 22 minut. Tedy průměrnou rychlostí přibližně 20 km/h. Na zmíněném okruhu najdete 14 ostrých zatáček, které jsou navrženy pro mnohem menší osobní auta.

Aby toho nebylo málo, tak divize užitkových vozů společnosti Mercedes-Benz hodlá s eActrosem 600 ujet na zpátečku ještě dalších 30 kilometrů, a to na veřejných silnicích. Celá akce skončí v Daimler Truck Global Parts Center v Halberstadtu, rovněž v Sasku-Anhaltsku. To bude poprvé otevřeno letos 10. července.

Řidič nadšenec…

Jak už víte z úvodu, rekordní řidič Marco Hellgrewe, žijící poblíž německého hlavního města Berlína, není profesionálním řidičem kamionů, ale pracuje v armádě coby důstojník. Nákladní auta má tudíž pouze jako koníček. Při své první rekordní jízdě na zpátečku v roce 2008 ujel vzdálenost 64 km, a sice v dieselovém voze.

Marco rovněž bude řídit eActros 600 na jeho cestě do Halberstadtu, přirozeně zádí napřed. Jelikož se pojede v běžném provozu, bude celá akce pod policejní asistencí. A co k rekordní jízdě říká?

„Jsem vážně hrdý na to, že jsem mohl rekord v couvání kamionem vrátit zpátky do Německa, navíc za volantem tahače Mercedes-Benz Trucks, tedy stroje od domácího výrobce. Navíc to bylo poprvé na elektřinu. Kromě samotného rekordu jde ale i o něco jiného. A sice, že naší jízdou jsme vyslali signál všem budoucím řidičům vozů s alternativním nebo možná spíše nekonvenčním pohonem.

Také šlo o to ukázat jiným řidičům, jakým způsobem lze ovládat tahač s návěsem a jak je vlastně důležité umět správně couvat, jakkoliv to není zrovna lehké. Také bych chtěl velmi ocenit spoustu lidí z oboru, kteří se o moji rekordní jízdu zajímali, a následně vyjádřili uznání svým pozitivním hodnocením.“

A dodává: „Cesta se zdála opravdu velmi dlouhá, hlavně však 476 zatáček vyžadovalo velké úsilí, na které jsem byl navíc sám. Ovšem měl jsem výborného společníka. eActros 600 a jeho moderní asistenční systém, díky kterým je jízda nejen na zpátečku mnohem snazší. To ocení nejen začínající řidiči, ale i ti, kteří už jezdí léta. Další výzvou pro mě bude couvání do Global Parts Center firmy Daimler Truck v Halberstadtu.“

…a rekordní tahač

Mercedes-Benz eActros 600 se uvedl koncem listopadu loňského roku a dodávky zákazníkům začaly v prosinci. Jedná se o elektrickou vlajkovou loď divize užitkových vozů Mercedesu. Firma vůz podrobila náročným zkouškám, které zahrnovaly také veřejnost. A sice v rámci programu eActros 600 European Testing Tour 2024. Šlo o 15.000 km dlouhou cestu, při níž auto navštívilo 22 evropských zemí. Letos v zimě se přidalo dalších 6 500 km, ty navíc se zátěží 40 tun. Následně vozidlo vyhrálo soutěž „Mezinárodní užitkové auto roku 2025“.

Video placeholder
Mercedes eActros 600 rekordní jízda na zpátečku • Zdroj: Mercedes-Benz Truck

Dlouhý dojezd na jedno nabití až 500 km umožňují trakční baterie skládající se ze tří jednotek. Každá má kapacitu 207 kWh, tedy celkem jde o 621 kWh. Baterie jsou typu LFP (lithium-železo-fosfátové). Mercedes-Benz uvádí, že i po ujetí 1,2 milionu kilometrů, což má představovat desetiletý proběh, by měl být parametr určující kondici baterií SOH (state of health) na přibližně 80 procentech nové baterie.

Zdroj: Mercedes-Benz Trucks, foto: Mercedes-Benz Trucks, video: Mercedes-Benz Trucks

Vstoupit do diskuze (2)