Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily od BMW budou velké a silné. Němci do nich investují desítky miliard

BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
55 Fotogalerie
Mario Rychtera
Diskuze (51)

Modernizace závodu ve Spartanburgu a nová baterkárna ve Woodruffu posouvají BMW vstříc elektrické éře. Dočkáme se nových SUV i vodíkové verze.

Překotný přechod na elektromobilitu se sice nekoná, ale to neznamená, že automobilky tuto cestu zcela zavrhly. Spíše zvolily rozumnou variantu zachování spalovacích motorů s různou mírou elektrifikace a bateriové vozy nabízejí jako alternativu těm, kteří mají odpovídající zázemí nebo režim užívání.

Do roku 2030 chce BMW v Severní Americe nabízet šest různých elektromobilů, přičemž nejbližší rozšiřování portfolia se ponese v duchu dominantních SUV ovlivněných technikou a designem konceptu iniciativy Neue Klasse. Její esenci poprvé zákazníci okusí u očekávané iX3.

A protože centrum výroby modelů řady X situované ve Spartanburgu (Jižní Karolína) dodává i auta pro evropský trh, může to být náznakem toho, co očekávat i u nás. Zároveň tento závod projde celkovou modernizací představující investici 21,86 miliardy korun. Na podporu elektromobility vyčlenilo BMW 37,026 miliardy korun.

Automobilka se v první vlně zaměří na modely X5 a X7, respektive jejich elektrické verze. Ty budou využívat zcela novou 800V architekturu, která ve srovnání se současnými modely přinese omezení energetických ztrát o 40 %. BMW staví ve spolupráci se společností Envision AESC novou fabriku na baterie ve Woodruffu. Vyjde na 15,25 miliardy korun a bude produkovat akumulátory s energetickou hustotou zvýšenou o 20 %, což v kombinaci s vyšší efektivitou budoucích elektromobilů přinese zvýšení dojezdu o 30 % a rychlejší nabíjení.

V interiéru se inovace projeví šestou generací palubního systému s velkoplošným head-up displejem. BMW iX5 generace G65 přijde na trh už příští rok, přičemž standardem bude dvoumotorová soustava pohánějící všechna kola. Bateriové provedení doplní hybridní i čistě spalovací verze, včetně bi-turbo osmiválce o objemu 4,4 litru, přičemž BMW do roku 2028 plánuje i vodíkovou alternativu. Počítá se i s výkonným modelem iX5 M70, jelikož zájem o dynamická SUV je stabilně velký.

S modelem iX7 vstoupí do segmentu luxusních elektrických SUV, kde bude konkurovat Mercedesu EQS, Range Roveru Electric a dalším. Klasické X7 se za dva roky dočká nové generace G67 se zachováním platformy CLAR. Jako vrcholný model přinese výkon kolem 600 kW, který nabídne i dvorní úpravce Alpina. Proslýchá se, že v tomto případě naroste výkon o dalších 71 kW.

Video placeholder
BMW Vision Neue Klasse X • Zdroj: BMW

Zdroj: BMW, WardAauto, video: BMW

Vstoupit do diskuze (51)