Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chrysler slaví 100 let. První auto prodával ještě před založením

Chrysler Six (1924)
Chrysler Six (1924)
Chrysler Six Brougham (1924)
Chrysler Six Phaeton (1924)
53 Fotogalerie
Marek Bednář

Firma Chrysler Corporation vznikla 6. června 1925, před 100 lety. Stojí za řadou inovací, přesto byla několikrát v tak vážných problémech, že musela žádat stát o záruky za půjčky. Dnes je součástí koncernu Stellantis.

Když se ve Spojených státech rodil automobilový průmysl, vznikala spousta automobilek, které pak postupně zanikaly či se slučovaly s jinými. Většina se toho děla na samotném počátku 20. století – např. značka Dodge existuje od 14. prosince 1900 – a součástí byla i automobilka Maxwell Motor Company. Chvíli patřila k největším výrobcům aut ve Spojených státech spolu s Fordem (zal. 1903) a General Motors (zal. 1908).

Postupně se však dostala do velkých dluhů a v roce 1920, v recesi po první světové válce, více než polovinu své produkce nedokázala prodat. Problémy se jal řešit Walter Percy Chrysler, který v roce 1921 převzal kontrolní podíl akcií a stal se generálním ředitelem. K problémům Maxwellu kromě nadměrných výrobních kapacit patřila i mizerná kvalita, takže se Chrysler pustil do nápravy i v této oblasti.

Maxwell – přesněji, v té době Maxwell-Chalmers, protože zhruba v době Chryslerova příchodu probíhala fúze Maxwellu s rovněž klopýtající automobilkou Chalmers Motor Company – nebyl první automobilkou, kterou Chrysler přišel zachránit. Těsně předtím ho najali bankéři spravující insolventní značku Willys-Overland, kterou zvedl z popela, byť za cenu mj. prodeje továrny v New Jersey, kde původně vznikaly Duesenbergy, Williamovi C. Durantovi, zakladateli koncernu GM.

Zpátky ale k Maxwellu-Chalmersu. Walter P. Chrysler zadal třem inženýrům – Owenu Skeltonovi, Carlu Breerovi a Fredu Zederovi – práci na novém voze s označením Chrysler Six. Původní prototyp vznikal ještě pod Willysem a v rámci restrukturalizace ho rovněž koupil Durant, ovšem tito tři inženýři se následně přestěhovali spolu s Chryslerem k Maxwellu-Chalmersu, kde pokračovali ve své práci.

Vyvinuli další vůz, který pojmenovali – opět – Chrysler Six. To označení mělo celkem jasný původ – pod kapotou byl řadový šestiválec. V různých letech výroby měl různý objem od tří litrů až do 5,3 litru, také různý rozvor náprav od 2.769 až do 4.064 mm v závislosti na provedení.

Zajímavé v každém případě je, že tohle auto, první nesoucí jméno Chrysler, se začalo prodávat v lednu 1924. Tedy zhruba rok a půl předtím, než vznikla automobilka Chrysler. Také přineslo řadu novinek, jako první použití hydraulicky ovládaných bubnových brzd na všech čtyřech kolech. Systém byl vlastního vývoje, pouze s použitím některých patentů od Malcolma Lougheada, který se svým bratrem Allanem v dřívějších letech vyráběli letadla. (Pokud vám to jméno přijde podezřele blízko Lockheedu, trefa – Allan Loughead v roce 1926 s Johnem Northropem a dalšími společníky založili firmu Lockheed Aircraft Company. Drobný nesoulad hláskování je fonetickým přepisem jména Loughead.)

První Chrysler Six měl označení B-70 a jen za rok 1924 se ho prodalo 32 tisíc kusů. Kromě zmíněných brzd byl pionýrem také v použití gumových silentbloků motoru, které zásadně zmenšily přenos vibrací od motoru.

Se startem výroby Chrysleru Six přestaly být prodávány vozy značky Chalmers, ovšem Maxwelly ještě v nabídce byly; firma stále existovala. Až do 6. června 1925, na den přesně před 100 lety, kdy reorganizací Maxwellu vznikla Chrysler Corporation.

Pak už zmizela i značka Maxwell, ale pod Chryslerem vzniklo několik dalších značek. V roce 1928 to byl Plymouth, který tvořil nejlevnější základ nabídky. Auta této značky vznikala podobně jako dnes – šlo o již vyvinuté čtyřválcové chryslery, upravené tak, aby byly levnější. Ve zhruba stejné době přibyla značka DeSoto, která naplňovala prostor mezi levnými plymouthy a luxusními chryslery, a nedlouho poté Chrysler koupil značku Dodge a pustil se tak i do výroby užitkových aut.

V roce 1934, ještě za éry Waltera P. Chryslera v čele společnosti, vznikl model Airflow, který přinesl aerodynamiku do světa amerických aut. Stáli za ním stejní inženýři, jako za Chryslerem Six – Carl Breer, Fred Zeder a Owen Skelton, ale také pionýr aviatiky Orville Wright. Ve své době byl průkopníkem aerodynamiky, oproti konkurentům měl i mnohem lepší rozložení hmotnosti a byl mezi prvními auty s celokovovou karoserií. Přesto si zákazníky hledal těžce.

O dva roky později, v roce 1936, jednašedesátiletý Walter P. Chrysler odstoupil z čela svého koncernu a přenechal jeho řízení mladším.

Hned ve 30. letech minulého století také leží původ označení vozů Chrysler Corp., později DaimlerChrysler, americké části FCA a dnes americké části Stellantisu, jako „mopary“. Chrysler totiž přišel se značkou MoPar pro náhradní díly. Toto slovo je zkratkou Motor Parts, nic víc. Dnes se píše prostě Mopar a patří sem i příslušenství.

V období druhé světové války byla téměř veškerá produkční kapacita Chrysleru využívána pro výrobu vojenských vozidel a armádních systémů. Po neúspěchu futuristického designu airflow se Chrysler držel tradičních vzhledů, až v 50. letech jeho auta po vzhledové stránce oživil a do soudobé formy přivedl designér Virgil Exner.

I když design stagnoval, inženýrské pokroky byly a v roce 1951 značka přišla s prvním osmiválcem Hemi. Motor s hemisférickými – odtud ten název – horními konci spalovacích komor se vyrábí dodnes, byť se bývalý šéf koncernu Stellantis snažil o jeho konec. Od roku 1955 je Chrysler známý řadou 300. První model C-300 nabízel 300 koní ze svého 5,4l motoru FirePower Hemi V8.

Úspěchů, ale i minel byla v historii Chrysleru spousta. Nejméně dvakrát musela firma žádat stát o záruky za své úvěry – v roce 1979 a v roce 2009. V obou případech to automobilku zachránilo před krachem. V 80. letech potom přinesla do Severní Ameriky koncept MPV, místně pojmenovaný „minivan“, a to modelem Plymouth Voyager. V roce 2009 zase proběhla reorganizace, která se ovšem neobešla bez bankrotu a žádostí o ochranu před věřiteli. V rámci reorganizace Fiat koupil nejdříve 20%, později 58% podíl akcií. O pět let později vznikl koncern Fiat Chrysler Automobiles, který se v roce 2021 sloučil s francouzským PSA do gigantu Stellantis.

Ten na něj, alespoň podle názoru Franka Rhodese, pravnuka zakladatele Waltera P. Chryslera, trochu zapomíná. Už v roce 2020 se vyjadřoval proti spojení FCA s PSA, z nějž nakonec vznikl koncern Stellantis, a v loňském roce odsoudil zanedbávání Chrysleru slovy, že Stellantis „nechápe americký trh“ a že vedení koncernu „nedokáže věnovat Chrysleru potřebnou pozornost“, což znamená „přinejlepším průměrné“ výsledky.

Šéfka značky Christine Feuellová však před několika dny svět ujistila, že konec Chrysleru v debatách „s lidmi z vedení koncernu vůbec nepřišel na řeč“ a že „pro Chrysler je v naší strategii pozic na trhu místo“. Nám fanouškům tak nezbývá než doufat, že se Chrysler pozvedne ze současného živoření zpátky na výrobce luxusních aut, s nímž konkurenti musí počítat.

Video placeholder
Chrysler Halcyon a Christine Feuell • Zdroj: Chrysler

Zdroje: WPC Club, Allpar.comStandard Catalog of American Cars, Lost Car Companies of Detroit, Chalmers Automobile Newsletter, Detroit Free Press | foto: Chrysler, Bonhams, video: Stellantis