Mazda 3 Skyactiv-Hybrid a Skyactiv-CNG: Zase o kus dál
Mazda nechala na tokijském autosalonu nahlédnout pod pokličku technologií, které se v budoucnu objeví v nových modelech. Nenechte se zmást názvem Axela, pod tímto jménem se totiž na tamním trhu prodává nová Mazda 3.
Mazda se dosud hybridům vyhýbala stejně zdárně, jako benzinovým motorům s přeplňováním. V prvním případě však podlehla. Pod názvem Skyactiv-Hybrid se ukrývá spojení zážehového dvoulitru, kterému v rozletu pomáhá elektromotor. Automobilka prozatím nezabředla do podrobností, elektrický agregát má však vůz pohánět v nízkých rychlostech a dopomáhat k rychlejšímu průběhu akcelerace. Energie bude uložena v nikl-metal hydridových akumulátorech, dobíjení klasicky zajistí rekuperace kinetické a brzdné energie. Mazda uvádí, že by měla hybridní trojka v průměru jezdit za 3,2 l/100 km (měřeno metodou JC08), což je vzhledem k souhrnnému výkonu soustavy 100 kW vynikající hodnota. Prozatím se počítá se zavedením systému pouze pro japonský trh, vize dovozu do Evropy však není nereálná.
Druhý koncept trojky se jmenuje Skyactiv-CNG. Jak název vypovídá, umí vůz mimo benzin spalovat i zemní plyn. Mazda tak reaguje na zvýšenou poptávku po vozidlech na plyn, nový agregát 2.0 Skyactiv-G je navíc pro tyto účely jako dělaný. Díky jeho vysokému kompresnímu poměru (14:1) totiž v souvislosti s pohonem na CNG proběhly jen minimální úpravy a docílilo se pětinového snížení spotřeby paliva. Stále přitom byla zachována možnost provozu na benzin. Není snad potřeba uvádět, jak v jakých hodnotách se ceny obou paliv pohybují. Vzhledem k relativně silné infrastruktuře stanic se zemním plynem se technologie velmi rychle uchytí i u nás.