Mazda 3: Třetí generace se představuje na videu
Třetí generace „trojky“ je vyvedena v designérském stylu Kodo a většina těch, kdo ji už mohli vidět, je z tvarů nadšena. Vždyť aktuální řada 6 a SUV CX-5 vzbudily podobné emoce. Jen přední široká „tlama“ některým přijde možná až příliš agresivní. Pětidveřový hatchback brzy doplní i sedan s krátkou stupňovitou zádí, který nechyběl ani v předchozích řadách. Auto se dostane na trhy ještě letos v listopadu, čtyřdveřový model přijde o něco později.
Premiéra Mazdy 3 proběhla 26. června celosvětově na pěti místech současně. Japonská automobilka se vždy spoléhala na poslední roky oblíbenou červenou barvu, která zdůrazňuje až sportovní tvary. Přístrojová deska možná připomíná někomu vozy BMW. Je pravda, že uprostřed umístěný analogový otáčkoměr je hodně stylový. Mazda 3 se prezentovala také v australském Melbourne, ruském Sankt Petěrburgu, v Londýně a Istanbulu. Další ukázka se s malým časovým odstupem odehrála v Kolíně nad Rýnem, kde byl vystaven atypický bílý vůz.
Novinka nabídne informační systém s centrálně umístěnou dotykovou obrazovkou, ta sice vypadá jako tablet, ale je pevná. Prosím, řekněte to českým zlodějům.... Ovladač dalších funkcí je umístěn na středové konzole. Nechybí pár praktických detailů: přední loketní opěrka skrývá kromě úložného prostoru i konektor AUX a dokonce dvě USB. V zadní se zase skrývají držáky na pití, takže o pitný režim celé posádky je postaráno dobře. Tyto funkční prvky jsou určitě důležitější než veskrze kvalitní plasty interiéru. Ve výbavách nechybí ani head-up displej, kontrola tlaku v pneumatikách, hlídání mrtvého úhlu a řazení pádly pod volantem v případě šestistupňového automatu. Mazda se však na prezentacích určitě nechlubila žádnými holátky.
4465 mm dlouhý, 1795 mm široký a 1450 mm vysoký hatchback je postaven na podvozku s rozvorem 2700 mm a jeho zavazadelník pojme 350 l zbytečností. Oproti předchůdci zhubl asi o 60 kg. Pod kapotou se nacházejí zážehové čtyřválce 1,5 l/74 kW, respektive 2,0 l/89 a 121 kW. Diesel si koupíme zatím jediný: 2,2 l se 110 kW. Standardem je šestistupňová přímo řazená převodovka i systém i-stop (start-stop). Některé verze se mohou těšit i na rekuperaci brzdné energie i-Eloop.
Mazda se nikdy v Evropě cenově příliš nepodbízela, i v České republice zlevňuje vždy až na konci modelového cyklu jednotlivých řad. Za kvalitu se však platí a z nové „trojky“ musí mít už teď konkurence hodně těžké spaní.