Autosalon Ženeva 2019: Mazda CX-30 vyplní mezeru mezi CX-3 a CX-5
Po Mazdě 3 je zcela nové SUV CX-30 druhým modelem značky Mazda z nové generace. Ideově bude zaplňovat mezeru mezi malou CX-3 a větší CX-5.
Mazdě se i nadále daří vyrábět lehká auta s velmi atraktivním a dynamickým designem, jak sami říkají ve stylu Kodo. A zatímco čtvrtou generaci Mazdy 3 už nějaký ten pátek známe, SUV CX-30 slaví v těchto dnech v Ženevě světovou premiéru. Na rozdíl od celé řady konceptů, které nám mají ukázat, že v blízké budoucnosti si nekoupíte nic jiného než auto na elektřinu, je CX-30 vozem současným a který si navíc zachovává spalovací motor.
S délkou 4395 mm, šířkou 1795 mm a výškou 1540 mm zapadá přesně mezi již zmíněné modely CX-3, respektive CX-5. Tvarově novinka odráží poslední designový trend vozů této značky, přičemž se nese v duchu konceptu „Sleek and Bold“. Vysoké boky pontonu s dalším zvýšením v zadní části karoserie mají navozovat proporce karoserie kupé.
Dynamický celek dotváří přední část, jejíž maska je tvarovaná v typickém duchu nových vozů Mazda připomínající křídlo. Světlomety s technologií LED jsou nízké a protáhlé. V dynamickém duchu je ale také záď, vyznačující se výraznou odtokovou hranou na víku kufru.
Stejně jako exteriér, je také kabina v duchu nové generace modelů této značky a asi nejblíže má k nové Mazdě 3. I přes veškerou modernu si auto stále zachovává klasické prvky jako například „analogové“ ukazatele na přístrojovém štítu či panel s tlačítky k ovládání klimatizace a ventilační soustavy. Tedy žádné sdružené ovládání na dotykovém displeji… Ten centrální má úhlopříčku 8,8 palců a lze jej ovládat pouze otočným ovladačem rozhraní HMI (Human-Machine Interface). Mazda tak odmítá používat ve svých vozech dotykové displeje, které jak víme z vlastních zkušeností někdy, až příliš odvádějí pozornost od řízení. Občas je rovněž obtížné „se trefit“ prstem na požadované „tlačítko“ na displeji.
Čtyřkolka i druhá generace G-Vectoring
Po technické stránce staví Mazda CX-30 na nové generaci architektury Skyactiv. Ta se zaměřila kromě na další snížení hmotnosti a současně zvýšení tuhosti také na potlačení faktoru NVH (Noise Vibration Harshness), tedy mechanického hluku.
Stejně jako malá CX-3 či větší CX-5, nebude ani v tomto případě chybět pohon všech kol pojmenovaný i-Activ AWD. O jeho podrobnostech zatím nejsou informace, nicméně je téměř jisté, že jeho základem bude lamelová spojka, pravděpodobně ovládaná elektromagneticky. Ve snaze snížit mechanické ztráty v pohonu, bude nová CX-30 využívat v zadním diferenciálu olej o snížené viskozitě v kombinaci s kuličkovými ložisky pro uložené rotačních částí diferenciálu.
V nové Mazdě CX-30 se rovněž objeví nové zařízení G-Vectoring Control Plus. Technicky vychází z předchozího G-Vectoring. To znamená, že i v tomto případě bude motor krátkodobě snižovat točivý moment před zatáčkou ve snaze dosáhnout neutrálnějšího průjezdu. Verze Plus ale navíc přináší zásah prostřednictvím brzd. Tím dojde k dalšímu zvýšení stáčivého momentu vozidla kolem jeho svislé osy procházející těžištěm.
Podobně jako u současné Mazdy 3, i v CX-30 se počítá s jednodušší zadní nápravou s torzní příčkou. Dle Mazdy však toto zavěšení prošlo další evolucí, která se zaměřila zejména na tvar uložení nápravy v karoserii. Vpředu vozu postačí modifikovaný McPherson.
Benzin s M-Hybridem
Nová CX-30 dostane motory splňující emisní normu Euro 6d-Temp. A to jak vznětové, tak také zážehové. Chybět nemá ani revoluční motor koncepce SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition), který dokáže při spalování benzínu v některých fázích chodu motoru směs zapalovat vysokou teplotou vzniklou stlačením směsi ve válci. Tedy v podstatě jako u dieselu.
Benzinové motory budou dále vybaveny technologií M-Hybrid. Podrobnosti o tom Mazda zatím neudává. Co víme je, že systém obsahuje elektromotor napájený baterií Lithium-ion s napětím 24 voltů. Mělo by se jednat o mild-hybrid, jak lze ostatně odvozovat z označení.
Pohon Mazdy CX-30 má využívat jak manuální šestistupňovou převodovku, tak také šestistupňovou samočinnou. Kabina pojme pět osob včetně řidiče a rozvor náprav činí 2655 mm. Více podrobností přineseme o Mazdě CX-30 jakmile budou k dispozici kompletní technické údaje.