Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G AT Revolution – Jen pro vyvolené

Tomáš Dusil
Diskuze (40)
Po třech letech prošla Mazda CX-3 modernizací. Největší novinkou je motor 1.8 SkyActiv-D. My jsme však měli možnost vyzkoušet zážehový dvoulitr se samočinnou převodovkou.


Design, interiér


V roce 2015 Mazda doplnila nabídku modelů SUV - po ukončení výroby řady CX-7CX-9 reprezentovanou jen kompaktní Mazdou CX-5, menší řadou CX-3. Nedávno prošel tento vůz modernizací, která přinesla na první pohled pouze drobné tvarové retuše. Čím se tedy aktuální CX-3 navenek odlišuje od původní verze? Na první pohled vlastně ničím. Teprve přímé srovnání odhalí, že novinka dostala mírně upravenou masku chladiče. Třeba přední svítilny se však nezměnily vůbec, stejně tak nárazník. Hlavní světlomety jsou buď halogenové, nebo plně diodové. Lepší řešení je standardně od výbavy Attraction, přičemž jejich součástí jsou LED svítilny pro denní svícení. Navíc světlomety s LED jsou rovněž adaptivní. Od uvedené výbavy je technologie diod pro osvětlení použita také u zadních svítilen. Vzhledem k tomu, že testovaný vůz byl oděný do výbavy Revolution, která je o stupínek nad Attraction, mohli jsme uvedené vymoženosti vyzkoušet. Navíc je tato verze vybavena 18palcovými litými koly, zadní parkovací kamerou, bezklíčovým ovládáním Smart card či čalouněním v kombinaci koženka a látka.

Mezi zajímavosti můžeme zařadit head-up (HUD) displej, promítající vybrané provozní údaje (například rychlost vozu) na pomocnou skleněnou destičku, vysouvající se z palubní desky. Manévrování s vozem dále usnadňovaly parkovací senzory, které má tato výbava také vpředu (ty zadní jsou sériově od výbavy Takumi).

Jak už je léta zvykem, na příplatky se u Mazdy moc nehraje, takže kdo chce bohatší výbavu, musí si koupit automaticky dražší verzi. Příplatkové položky tak byly u zkoušeného vozu pouze dvě - navigace za 12.500 korun a Prémiový lak „červená Soul Red Crystal“ za 21.300 korun. A nutno dodat, že vozu tato barva opravdu slušela, navíc se lak tvářil docela kvalitně, což v případě Mazdy (ale také jiných japonských značek) ne vždy platí.

Vyberte si pohon

Oč méně nabízí CX-3 v možnosti konfigurace individuální výbavu, o to více je k dispozici verzí. Ve třídě malých SUV( nebo chcete-li crossoverů) nebývá běžné, aby si zákazník mohl vybrat, zda chce mít svůj vůz s pohonem pouze předních kol, nebo s poháněnými všemi koly. Třeba francouzské značky toto vůbec nenabízejí a tak jedinou značkou, která to v této třídě umožňuje, je Opel s Mokkou X, tedy produktem ještě před spojením s PSA.

U CX-3 však není výběr pohonu tak úplně jednoduchý. Pokud zůstaneme u testovaného zážehového dvoulitr SkyActiv-G, tak ten je k dispozici ve dvou výkonových variantách. Testovaná základní s 89 kW je však k mání pouze s pohonem předních kol a zvolit si tak můžete jen převodovku – šestistupňovou manuální, nebo tak jako my šestistupňovou samočinnou.

mazda testy crossover mazda testy crossover  

V nabídce je ještě výkonnější varianta motoru se 110 kW. I tu lze mít buď s manuálem, nebo automatem, ale zároveň oboje výhradně s pohonem všech kol. Nový diesel 1.8 SkyActiv-D, o němž jsme nedávno psali, je v CX-3 k dispozici ve verzi s 85 kW, přičemž manuálem může být s oběma pohony, se samočinnou převodovkou ale pouze s pohonem všech kol.

Ale pozor, to není všechno. Aby to bylo ještě zamotanější, tak vrcholná výbava Revolution Top je k dispozici výhradně s pohonem všech kol, naopak od výbavy Attraction včetně směrem dolů pro změnu čtyřkolku nekoupíte vůbec. Pouze testovaná výbava Revolution je nabízena ve všech dostupných kombinacích motorů, převodovek a pohonů kol.

S jedním tlačítkem navíc

Plánované péči o model se nevyhnula ani kabina CX-3, byť podobně jako v případě exteriéru jsou i zde změny pouze minimální. Novinkou v technice je elektrická parkovací brzda, jejíž ovládací tlačítko našlo své místo vedle ovladače rozhraní HMI (Human Media Interface). To si vyžádalo rovněž tvarové změny středové konzoly. Dále Mazda zmiňuje novou výplň sedadel, která by měla zajistit více pohodlí.

I nadále je pracoviště řidiče spíše jednodušší. Dle názoru Mazdy je ovládání funkcí rozhraní HMI za jízdy bezpečnější otočným ovladačem než přes dotykovou obrazovku, která je tak aktivní jen pokud vozidlo stojí.

V autě se sedí pohodlně, vše je přehledné, byť některé designové výstřelky jsou dle našeho názoru trochu zbytečné. Řeč je o prostředních výdeších ventilace, kdy na straně řidiče je použit kulatý, na straně ke spolujezdci horizontální, který je navíc rafinovaně ukrytý do lišty palubní desky. Prostornost vpředu je solidní, vzadu je to však již stísněnější. Zavazadelník se svými 350 litry překonává sestřenici Mazdu 2 o celých 70 litrů. Ještě větší rozdíl je po zvětšení, kdy je v CX-3 k dispozici 1260 litrů, zatímco ve „dvojce“ jen 887 litrů. Přesto se po otevření pátých dveří kufr nikterak velký nezdá.

Motor, jízdní vlastnosti


Překvapivě sportovní

Vozy třídy SUV (nebo chcete-li crossovery) jsou primárně určeny pro poklidné cestování. Označení „sport“ v názvu má evokovat zaměření pro volný čas. Mazda CX-3 ale právě svým jízdním projevem překvapí. Pokud začneme u podvozku, tak ten technicky vychází z menší Mazdy 2. Výrobce uvádí, že CX-3 sdílí s řadou 2 zhruba 80 procent součástek. Bližší zkoumání odhalilo tvarově shodná spodní příčná ramena přední nápravy, která vypadají až překvapivě robustně. To samé lze konstatovat o přední nápravnici.

Co se však liší, jsou přední těhlice, a dále zadní náprava v podobě torzní příčky. Ta existuje v CX-3 ve dvou verzích podle toho, zda máte auto s pohonem předních kol, nebo čtyřkolku. My jak už víte, vyzkoušeli prvně jmenovaný pohon.

Takže, jak CX-3 jezdí? Stručně řečeno překvapivě sportovně. V položce jízdních vlastností tak jednoznačně dominuje ovladatelnost nad jízdní kvalitou. Karoserie se tak naklání v zatáčkách překvapivě málo, takže svižnou jízdu si docela užijete. Vůz se chová mnohem sportovněji než před časem testovaná Mazda 2, která naopak jezdila nad očekávání komfortně. Takový rozdíl v naladění dvou technicky blízkých aut je překvapivý, stejně jako to, že sportovnější je model, od kterého byste čekali spíše komfortní chování.

mazda testy crossover mazda testy crossover  

CX-3 tak nabízí velmi přesné řízení, takže za chvíli máte takový ten pocit, že vůz jede tam, kam jej krásně kulatým volantem (toto už dnes není vůbec samozřejmé) namíříte.

Na rozdíl od Mazdy 2 je už CX-3 o poznání těžší. V případě testované verze startuje pohotovostní hmotnost na hodnotě 1213 kg, zatímco menší sourozenec váží lehce přes 1000 kg. Samozřejmě příčin je více - od samočinné převodovky až třeba po motor, kdy dvoulitr váží logicky víc než motor 1,5 litru.

Přesné řízení, které tato mazda poskytuje, má však i stinné stránky. Tou nejvýraznější je patrný valivý hluk ok kol, zde navíc podporovaný tím, že testovaná verze má ve standardu

18palcová kola se širokými pneumatikami 215/50. Hlavní příčinou valivého hluku či přesněji jeho pronikání k uším posádky jsou však tuhé silentbloky ramen, bez nichž by řízení nemohlo být takto přesné.

Trochu jako v devadesátkách

V rámci přechodu na emisní normu Euro 6.2 prodělal změny také motor, jímž je známý dvoulitr SkyAktiv–G. Pokud zůstaneme u slabší testované verze, tak ta až dosud poskytovala výkon 88 kW. Od nynějška ale nabízí o 1 kW více, jistě coby důsledek změn. Z nich zmíníme optimalizované písty za účelem snížení tření. I nadále ale motor poskytuje rekordně vysoký kompresní poměr 14:1, specificky tvarované písty a také přímé vstřikování benzinu.

Kdo čeká výbušný charakter motoru s rostoucími otáčkami, bude překvapen, jak pružný tenhle motor je v nízkých otáčkách. Mazda udává vrchol točivého momentu 206 N.m při 2800 otáčkách za minutu. Kupodivu výkonnější verze se 110 kW nabízí vrchol momentu stejný, navíc dosahovaný při identických otáčkách.

Jízda se tak nese ve znamení plynulého tahu, který ještě podporuje samočinná šestistupňová převodovka. Zapomeňte na dvouspojku, tohle je klasický měničový automat. Je to také měnič, který ještě podpoří při rozjíždění svým prokluzem roztočení motoru do otáček blízkých maximu točivého momentu. Auto proto svižně vyrazí, bohužel dál ale již subjektivně vnímaná dynamika nijak nepřibývá. Samotná práce převodovky je však velmi plynulá, což považujeme v době dvouspojkových převodovek za cennou devizu.

Automaty s měničem momentu ale také obecně zvyšují spotřebu paliva. Za kolik tedy tato mazda jezdí? My jsme se během týdenní zápůjčky dostali na 7 litrů na 100 km, což je veskrze slušné. Mazda dle nové metodiky WLTP + RDE udává kombinovanou spotřebu 6,1 l na 100 km.

mazda testy crossover mazda testy crossover  

Závěr


Závěr

Mazda CX-3 prošla modernizací, která však její charakter nikterak nezměnila. Auto i nadále nabízí jiný přístup než naprostá většina konkurentů. Místo přeplňovaného tříválce je atmosférický čtyřválec o větším objemu, místo dvouspojkové samočinné skříně je konvenční automat s měničem momentu. A jako bonus lze mít verzi s pohonem všech kol, což není v této třídě tak úplně běžné.

Tyto veskrze sympatické věci jsou bohužel vykoupeny vyšší cenou. Mazda CX-3 tak rozhodně není levná. Kdo hlídá při nákupu vozu hlavně cenu, tento vůz patrně mine bez povšimnutí. Kdo však na pořizovací náklady tolik nehledí, může ve voze najít skvělého společníka. A ještě lepšího, pokud jej baví řídit.

mazda testy crossover mazda testy crossover  

Nejlevnější verze modelu412.400 Kč (2.0 Sky-G121/89 kW Emotion)
Základ s testovaným motorem412.400 Kč (2.0 Sky-G121/89 kW Emotion)
Testovaný vůz bez příplatků571.400 Kč (2.0 Sky-G121 AT/89 kW Revolution)
Testovaný vůz s výbavou605.200 Kč (2.0 Sky-G121 AT/89 kW Revolution)

Plusy

  • Tuhá karoserie
  • Solidní objem zavazadelníku
  • Bohatá výbava bez příplatků
  • Vynikající jízdní vlastnosti s důrazem na ovladatelnost
  • Přesné řízení
  • Převodovka
  • Vzhled
  • Velmi pružný motor

Minusy

  • Vyšší cena
  • Možnosti individualizace
  • Prostornost ve druhé řadě
  • Vyšší valivý hluk od kol

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (40)
Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G AT Revolution
Cena základní sestavy 571 400 Kč
Výbava základní sestavy Samočinná klimatizace, palubní počítač, přední a zadní parkovací senzory, 6 airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, systém stop-start (i-stop), G-Vectoring Control, kožený volant, opěradlo zadní lavice dělné v poměru 60:40, výškově stavitelná přední sedadla, tempomat s omezovačem rychlosti, zadní parkovací kamera, bezklíčové ovládání Smart card, 18palcová lehká kola, čalounění v kombinaci koženka a látka, světlomety LED adaptivní, barevný head-up displej, atd. Kč
Cena testované sestavy 605 200 Kč
Výbava testované sestavy Výbava testovaného vozu: Prémiový lak červená Soul Red Crystal (+ 21.300,-), navigační systém GPS (12.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 89 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 206 / 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 5.5 / 6.1
Emise CO2: 140
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1260
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1213 / 514
Rozměr pneu: 215/50 R18
Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G AT Revolution
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4275
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 5. 2023 19:15
mazda - přední sedačky
Chceme si pořídit CX3, ale jak se tak koukám, tak většina zánovních vozů má přední sedačku (řidič) z boku slehlé. Docela mě to mrzí, protože jinak to auto má dobré reference.
5. 10. 2018 18:46
CX3
O CX3 uvažuji už delší dobu a musím říct, že tenhle článek mě vůbec neodradil.
3. 10. 2018 21:26
Re: Celkom rozumné
za mě: plošně zakázat. je to neuvěřitelné, podle mého názoru je dotykový displej ještě nebezpečnější, než textování na telefonu... za telefonování se v Česku plánují zvedat body i pokuty, tohle nainstalují přímo výrobci do auta... nechápu:(
3. 10. 2018 11:55
Re: Celkom rozumné
Ja myslim, ze to tak casto je. Ono to sice ztlumi ty diody, ktere by oslnovaly ale presto to sviti porad tolik, ze to je dost lidem neprijemne a mysli, ze do nich peres dalkove natvrdo.
3. 10. 2018 01:24
Re: Celkom rozumné
Ten limit sa vzťahuje na jeden svetelný zdroj, čo v prípade LEDiek je jeden segment LED. Kedže tých je tam viac, tak kľudne môže byť celkový svetelný tok 15000lm a pritom bez ostrekovačov.