Mazda CX-4: Dočkáme se civilního Koeru i my?
Design CX-4 vychází z loňského frankfurtského konceptu Koeru. Mazda si nechce nechat ujít vzrůstající oblibu SUV ani v Číně. Novému modelu říká „kupé-SUV“, no, na kupé má pořád nějak moc dveří, pět... Prostě na prvních skutečně oficiálních fotkách vypadá jako zvýšený hatchback.
Jenže pozor, podvozek disponuje dvaceticentimetrovou světlostí, což je na tuhle kategorii slušné číslo. Šasi s rozvorem 2,7 m je převzato z CX-5 a stejnou vzdáleností disponoval také 4,6 m dlouhý, 1,9 m široký a 1,5 m nízký koncept. Jeho tvary se pouze lehce zcivilizovaly, základ až na pár ozdob a vnější zpětná zrcátka zůstal stejný...
Design tedy nevybočuje ze současného trendu Mazdy. Pochopitelně využívá tvarového jazyka Kodo. Zatímco někteří kolegové jsou z tvarů japonských vozů stále nadšeni, mně osobně už všechny přijdou tak nějak stejné. Mohutná lichoběžníková maska, úzké světlomety (zde s LED), výrazné prolisy blatníků, čím dál tím menší zasklená plocha v porovnání s mohutným pontonem karoserie... Určitou dávku „šmrncu“ vozu ale upřít nelze. Střecha se směrem dozadu svažuje poměrně dramaticky a nechybí jí efektní spoiler. Kolik mají místa pasažéři na hlavu, můžeme jen tušit.
Velké zadní červené mlhovky se nacházejí už v barevně odlišené oplastované části těsně nad koncovkami výfuku. Šedočerné prvky obepínají celé auto včetně boků a lemů blatníků, jak se na správné SUV sluší a patří. Pohled do kabiny překvapí. Ne, interiér sám je navržen střízlivě a povědomě, ale nová mazda má klasickou páku ruční brzdy místo moderní elektrické. Středové části palubní desky dominuje nezbytný displej se sedmipalcovou obrazovkou, infotainment lze ovládat otočným kolečkem na středové konzole. Samočinná klimatizace je dvouzónová. CX-4 dostane standardní sedmnáctipalcová kola, vrcholem jsou masivní devatenáctky, které se objevují i v sadě firemních snímků.
V nabídce pro čínský trh jsou dva zážehové čtyřválce Skyactiv-G. Základní dvoulitr má parametry 116 kW a 202 N.m a je spojen se šestistupňovým automatem, který onu sílu posílá výhradně na přední kola. Výkonnější agregát dává 141 kW a 252 N.m, ovšem z objemu 2,5 l. Převodovku má stejnou, ale jde o čtyřkolku. Mazda už uvádí také průměrnou spotřebu benzinu: slabší motor zkonzumuje 6,2 l/100 km, silnější přesně o litr více.
Doufejme, že si Mazda rozmyslí svou strategii a nabídne CX-4 i na jiných trzích než v Číně. Určitě by byla ozdobou nabídky také u nás, jen turbodiesel chybí...