Mazda CX-5 havarovala během ukázky přednárazového systému
Dnešní vozy jsou plné bezpečnostních systémů. Dá se jim však skutečně věřit?
Stabilizační systém, kontrola mrtvého úhlu nebo kamery, díky kterým vidíte vůz z ptačí perspektivy. To jsou všechno systémy, se kterými se v nových vozech setkáváme dnes a denně. Takový přednárazový systém, který řidiče upozorní na možnost kolize a v krajním případě vůz sám zpomalí, už také není žádnou novinkou. Dá se mu však věřit?
Pokud si vzpomínáte na rok 2010, kdy Volvo představilo systém City Safety v modelu S60, víte, kam míříme. Automobil tehdy před zraky novinářů zcela selhal a výrobce si utrhnul pořádnou ostudu. Něco podobného se bohužel stalo znova, tentokrát Japoncům. Před jedním ze zdejších autosalonů probíhala demonstrace systému Smart City Brake v modelu Mazda CX-5, kterému se nepodařilo před připravenou překážkou dobrzdit. Zákazník, který měl o vozidlo vážný zájem, skončil s poraněným krkem. Prodejce, který seděl na místě spolujezdce, vyvázl se zlomenou rukou.
Makoto Watanabe, tiskový mluvčí automobilky, se prozatím blíže nevyjádřil a nepotvrdil, zda k případu již v minulosti došlo. Dle našich informací v České republice nic podobného evidováno není. Situací se zabývá policie, samotný výrobce hledá příčinu neočekávaného selhání. Tak jako tak platí, že je v provozu vždycky potřeba spolehnout se pouze sám na sebe. Ač mohou bezpečnostní systémy fungovat sebelíp, řidiče prozatím nahradit neumí.