Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda Demio: Technika Skyactiv debutuje v Japonsku

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Japonsko je první zemí, která se dočkala nové generace motorů Skyactiv. Nejprve míří do řady 2, na tamním trhu prodávané jako Demio.

Se začátkem července začala Mazda na domácím trhu nabízet modernizovaný hatchback Demio. Na trh se tak dostává technika, kterou automobilka v posledních měsících prezentuje jako cestu k budoucnosti s nižší spotřebou a větší zábavou za volantem.

Pod názvem Skyactiv-G 1.3 se ukrývá zcela nový zážehový motor, který míří do malé Mazdy 2. Ta jako první produkční model předvádí balíček inovací, které sníží spotřebu paliva u všech budoucích modelů Mazdy.

Nejzákladnější charakteristika motoru není nijak výjimečná: jedná se o řadový atmosférický čtyřválec spalující benzin. Zvyklostem se nevymyká ani největší výkon 62 kW (84 k) při 5400 min-1 nebo točivý moment, který vrcholí hodnotou 112 Nm při 4000 min-1.

Agregát však pracuje s extrémně vysokým kompresním poměrem 14,0:1. Zároveň byla posílena jeho nadčtvercová koncepce: vrtání se zúžilo ze 74 na 71 mm, zdvih byl naopak prodloužen ze 78,4 na 82 mm.

Palivovou směs připravují vstřikovače s větším množstvím otvorů. Mazda vsadila podobně jako řada konkurentů na přímé vstřikování, ale obešla se přitom bez přeplňování.

Speciální dutiny pístů zajišťují její optimalizované spalování, komory mají proto delší zdvih. Motor disponuje dvojitým sekvenčním časováním S-VT, které pracuje v tzv. Millerově cyklu, sací ventily jsou tedy uzavírány opožděně. Výfukové plyny se navíc ochlazují, toto opatření znatelně tlumí vibrace jednotky. Užší klikový hřídel snižuje tření, nové pístní kroužky zase srazily spotřebu oleje.

Demio má být schopno jezdit v normovaných japonských jízdních cyklech se spotřebou 3 až 4 l/100 km.

Samozřejmostí při snaze o snížení spotřeby je dnes systém samočinného vypínání motoru. U Mazdy se jmenuje i-stop a při opětovném spuštění si pomáhá vstříknutím paliva do nejvhodněji natočeného válce.

Aerodynamiku zlepšuje zakrytí spodních částí karoserie a podvozku nebo upravený zadní spoiler.

V japonské specifikaci motory Skyactiv-G prozradí také modré ozdobné kroužky v předních světlech a modře lakovaný kryt pod kapotou motoru. Samozřejmostí je i speciální označení, konkrétně Demio Skyactiv i-stop, pochopitelně v modré barvě.

Ondřej Láník
Diskuze (0)