Mazda 5: Nové informace a fotografie modernizovaného MPV
Mazda 5 prošla, jako první sériový vůz značky, modernizací ve stylu designové filozofie „Nagare“. Nejpatrnějším prvkem je nová vlna, táhnoucí se po bocích auta. Zcela nové je řešení přídě, připomínající řady 3 a 6. Kámen na kameni nezůstal vzadu, místo vertikálních koncových světel v C-sloupcích došlo na horizontální uspořádání, které mění jak boční siluetu, tak i výraz celé zádě.
Modernizovaná Mazda 5 má rozvor dlouhý 2750 mm, je široká 1750 mm a vysoká 1615 mm. Délka se, hlavně díky novému tvarování přídě, prodloužila o 80 mm na současných 4585 mm.
I šest let po premiéře zůstává pětka jediným MPV nižší střední třídy, které se může pochlubit bočními posuvnými dveřmi. Ty umožňují přístup do interiéru velkým nástupním otvorem (délka 686 mm, výška 1083 mm), který je jen 439 mm nad vozovkou. Dveře lze otvírat elektricky dálkovým ovladačem, stiskem tlačítka na přístrojové desce nebo manuálně klikou.
Karoserie opět nabízí místo pro pět nebo sedm cestujících.
Nově taky uvnitř
Zásadní inovace se týkají interiéru. Zcela nová přístrojová deska dostala nejen lepší materiály, ale i výrazně odlišné tvarování. Před řidičem jsou nyní jen dva tubusy s bílým podsvícením, středová konzole má integrovaný velkoplošný panel audiosoustavy, výdechy ventilace jsou teď až nad ním a těsně pod čelním sklem je pak monochromatický multifunkční displej, podobný tomu ve trojce a šestce. Na přístrojové desce, řadicí páce i na výplních dveří přibyly chromované dekorativní doplňky.
Přední sedadla mají širší opěradla, loketní opěrka, dosud vyhrazená pouze sedadlu řidiče, se dostala i ke spolujezdci a je v obou případech o 15 mm širší. Druhá a třetí řada poskytují podle výrobce nejvíce místa pro nohy cestujících ve své třídě. Druhá řada je vybavena regulací sklonu opěradel. Prostřední sedadlo ve druhé řadě tvoří klíč k unikátní variabilitě druhé řady. Nově má větší sedák a je tak lépe uzpůsobeno k původnímu účelu sedadel – k sezení.
Mazda slibuje tišší a ve vyšších rychlostech pohodlnější interiér. Snížen byl aerodynamický hluk, mj. cestou tvarové optimalizace A-sloupků a přesahu kapoty kolem paty čelního skla. Nové tlumicí materiály kolem uchycení dveří snižují hluk přenášený do interiéru od kol, interiérovou akustiku zlepšila taky nová tlumicí vrstva ve střeše. 10% snížení aerodynamického hluku má na svědomí optimalizace systému sání motoru.
Flexibilní interiér se systémem sklápění sedadel Karakuri umožňuje jednoduchou manipulaci s druhou a třetí řadou. V sedmimístném provedení nabídne Mazda 5 zavazadlový prostor o objemu 426 l, v pětimístném je objem větší (538 l). Maximálně může pětka převážet až 1485 litrů nákladu.
Atmosféru na palubě může zpříjemňovat multimediální systém s 14,7cm dotykovým displejem, integrovanou navigací a Bluetooth handsfree. Nechybí konektor AUX pro připojení externích přehrávačů. Řidič pak bezpochyby ocení tempomat, parkovací senzory nebo xenonová světla.
Dvě zážehové atmosféry, šestistupňové převodovky, čekání na turbodiesely
Trochu překvapivě se modernizovaná pětka dostane na trh nejprve pouze se zážehovými atmosférickými motory. Jedná se o čtyřválcové jednotky o objemu 1,8 a 2,0 l.
Menší motor produkuje 85 kW při 5300 min-1 a 165 Nm při 4000 min-1. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 7,2 l/100 km, což znamená emise CO2 na úrovni 168 g/km. Jde o modernizovanou celohliníkovou jednotku, která již dříve figurovala v nabídce jako základní motorizace Mazdy 5. Teď dostala elektronický pedál plynu, větší chladič a šestistupňovou převodovku.
Absolutní novinkou pro Mazdu 5 je čtyřválec 2,0 MZR DISI, známý z trojky a šestky. Nabídne maximální výkon 110 kW při 6200 min-1 a maximální točivý moment 191 Nm při 4500 min-1. Kombinovanou spotřebu se při tom podařilo udržet – zejména díky systému vypínání motoru - na nižší hodnotě (6,9 l/100 km) než v případě motoru s menší kubaturou. Standardem je opět šestistupňová převodová skříň.
Na nové turbodiesely je třeba počkat až na rok 2011.
Tužší karoserie a lepší ovladatelnost
Mazda se zřejmě připravuje na příchod modernizovaného Touranu a zejména nového dua C-Max a Grand C-Max od Fordu a dále tak vylepšila i chování pětky za jízdy.
Karoserie dostala nové prvky zvyšující tuhost kolem B-sloupků, nové svary přibyly okolo uchycení předních tlumičových vzpěr a nové řešení bylo zavedeno u D-sloupků. Přepracovaný podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu má zajistit pohodlnější cestování, ale současně zprostředkovat řidiči co nejpřímější kontakt s rodinným MPV za jízdy. Modifikováno bylo uložení hřídele řízení, uchycení stabilizátorů, pozměněno bylo nastavení pružení a tlumení na obou nápravách.
Příspěvkem k větší bezpečnosti je nový systém Mazda Brake Override System, který v případě, že dojde k současnému zmáčknutí pedálu plynu a brzdy, vždy upřednostní pedál brzdy a umožní tak bezpečné zastavení.
K udržení nejvyšší míry pasivní bezpečnosti v porovnání s modernějšími konkurenty přispívá zpevněná konstrukce karoserie, vysokopevnostní materiály na nosných komponentách, šestice airbagů, tříbodové pásy s předpínači a omezovači tahu na předních sedadlech, přední sedačky minimalizující následky nárazu zezadu nebo úchyty dětské sedačky ISO-FIX ve druhé řadě sedadel.
Nová Mazda5 - benzínové motorizace | ||
Motor | 1,8 MZR | 2,0 MZR DISI i-stop |
Převodovka | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1798 | 1998 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 85/5300 | 110/6200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 165/4000 | 191/4500 |
Max. rychlost [km/h] | 182 | 194 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,8 | 11 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,2 | 6,9 |
Modernizovaná Mazda 5 má přijít na evropský trh v průběhu podzimu 2010.