Paříž živě: Mazda MX-5 - Facelift k narozeninám

Paříž živě: Mazda MX-5 - Facelift k narozeninám

 
 

Kultovní dvoumístná Mazda MX-5 prodělala technické změny i retuše vzhledu, nový model je k vidění v metropoli nad Seinou.

Změny přišly jako předčasný dárek ke kulatinám – příští rok oslaví malý sportovní automobil dvacet let. Za tu dobu spatřily světlo světa tři generace – první s výklopnými světlomety byla nahrazena po devíti letech druhou, ta se dočkala nástupce před třemi roky. MX-5 je zapsána i v Guinnessově knize rekordů jako nejprodávanější dvoumístný sportovní automobil na světě, vždyť si za necelá dvě desetiletí našla již více než 850.000 zákazníků.

Co je nového?
Co přináší rekordmanka nového pro modelový rok 2009? Změny vzhledu, zejména přední části, revizí prošly motory, které dostaly nové kované klikové hřídele, nové písty a zdvihátka ventilů. Pohonné jednotky točí o 500 otáček více a mají sportovnější zvuk v duchu tradice. Řidič by měl dokonale s vozem splynout a užít si za volantem více zábavy. Japonská automobilka tuto filozofii nazývá Jinba-Ittai. Šestistupňová manuální převodovka dostala novou synchronizaci, při jejíž konstrukci bylo využito i karbonu. V Evropě se objeví i samočinné ústrojí, také šestirychlostní, díky novým technologiím DAM (Direct Activematic) a AAS (Active Adaptive Shift) se zkrátila doba, nutná k přeřazení. Změn se dočkal i podvozek, zejména přední zavěšení.

Konstruktéři zapracovali také na protihlukové izolaci obou karosářských provedení, tedy jak verze Roadster s plátěnou střechou, tak i Roadster Coupé s pevnou skládací (té v Japonsku a USA říkají poněkud složitě Power Retractable Hard Top). Řidič i spolujezdec, či spíše spolujezdkyně, mohou dopřát svým uším kvalitní zvuk z audiosystému značky Bose, komfort zlepšují sedadla, nastavitelná v pěti krocích a více informací poskytuje palubní počítač.

Zvenčí se designové změny projevily hlavně v přední části – ta je masivnější a jiné jsou světlomety. Vstup vzduchu byl zvětšen a změněn byl i jeho tvar, místo oválného je pětiúhelníkový. Při jeho návrhu tak byly využity linky ze starších studií Mazdy, například konceptu Sassou. Vystouplé blatníky, které dodávají vozu atletické proporce, samozřejmě zůstaly na svých místech, změnily se ale spodní partie boků a také oba nárazníky. Nová MX-5 prakticky vůbec nepřibrala na váze a rozložení hmotnosti na obě nápravy je po úpravách podvozku naprosto ideální: 50 : 50. Nový je i design kol z lehké slitiny – šestnáctipalcová mají pět dvojic paprsků, o palec větší mají deset samostatných paprsků. Interiér pak dostal ještě lepší materiály. Přístrojová deska má světlejší odstín, ovladače klimatizace jsou stříbrné a jiná je i grafika přístrojů. Na některých trzích si budou moci zákazníci objednat i sportovní sedadla Recaro, čalouněná kombinací kůže a Alcantary, která byla vyvinuta speciálně pro MX-5. Mazda nabízí i nové odstíny laku – hliníkovou metalízu, šedou Metropolitan a žlutou, poslední jmenovaná však bohužel není určena pro Evropu.

Nepřehlédněte
TEST Mazda MX-5 – hračka pro dospělé (12/2005)
TEST Mazda MX-5 Roadster Coupé - 365 dní radosti (11/2006)

U dvoulitrového motoru s manuální převodovkou byly zvýšeny maximální otáčky motoru ze 7.000/min na 7.500/min, největší výkon motor dává při otáčkách o 300 vyšších (7.000/min). Mazda také vyvinula nový systém ISE (Induction Sound Enhancer). Při stisku plynového pedálu se otevře škrticí klapka, díky které si může posádka užívat jadrnějšího zvuku motoru, samozřejmě při zachování všech předpisů a norem. Samočinné šestistupňové ústrojí umožňuje řazení i pádly pod volantem (systém DAM – Direct Activematic). Systém AAS (Active Adaptive Shift) pak přizpůsobí rychlost řazení jízdnímu stylu řidiče. MX-5 dostala také ještě strmější řízení a optimalizovanou aerodynamiku.

Zákazníci si do nové Mazdy mohou objednat i Bluetooth hands-free, schránku na drobnosti mezi přední sedadla, nad bezpečností při jízdě dohlíží elektronická stabilizace DSC, tlak v pneumatikách kontrolují čidla. Starý kontinent se faceliftované Mazdy MX-5 dočká na jaře příštího roku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v září mírně stoupla na…

Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty

České a slovenské potravinové fňukání pokračuje. Další…

Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



1500koňová Mazda MX-5 driftuje na okruhu (video) 1500koňová Mazda MX-5 driftuje na okruhu (video)

Monstrum Radbull je Mazda MX-5 NC s čtyřrotorovým…

Drift Challenge: Češi proti Slovákům k oslavě čtvrtstoletí Mazdy MX-5 (+video) Drift Challenge: Češi proti Slovákům k oslavě čtvrtstoletí Mazdy MX-5 (+video)

Mazda slaví 25 let nejprodávanějšího roadsteru světa,…

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílná součást jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal trest. Asi byla moc, uznal

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal…

V neděli slavil na zlínském ledě hattrick plzeňský Tomáš Mertl. O pouhé dva dny později ho následoval Jakub Lev,…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili se navzájem

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili…

Ještě žádná z našich nepovedených koalic (což byly všechny) se dobrovolně nepředvedla v tak ošklivém světle jako…

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…