Mazda MX-5 - Žralok mezi lidmi

Mazda MX-5 - Žralok mezi lidmi

 
 

Mezi záplavou hranatých kubických decimetrů se 9.2.1989 na šokované návštěvníky autosalonu v Chicagu otevřela žraločí tlama sériové verze klasického roadsteru Mazda MX-5/Miata, který se vzápětí stal celosvětovým bestsellerem a přitáhl do centra zájmu klasické dvoumístné otevřené sporťáky.

Včera

Svět náhle znovu dostal chuť se i bez střechy nad hlavou skutečně projíždět, nejen vozit. Je dobře, že se do tohoto riskantního podniku pustila právě Mazda, erudovaná díky kontinuální výrobě sportovních modelů i v dobách, kdy jejich popularitu nebylo možné označit za špičkovou.

I díky tomu se charakteristicky tvarovaný lehký lodičkovitý roadster s velmi dobrým podvozkem a svižnými čtyřválcovými motory stal vzorem pro ostatní výrobce, kteří se vzápětí pustili do vývoje více či méně věrných kopií, a druhá generace Miaty se zcela zdržela experimentování; sice přišla o charakteristické výklopné světlomety, ovšem základní tvary se až na malý nárůst nezměnily a všechny změny se soustředily do útrob vozu.

Dnes

v podobném duchu proběhla i druhá mezigenerační obměna; základní charakter a silueta jsou pohříchu povědomé, naopak technika se výrazně posunula směrem k dnešním standardům. Při konstrukci byly plněny základní požadavky: Vůz má být tak malý a lehký, jak jen při zachování bezpečnostních standardů lze, dvěma pasažérům má poskytnout dostatek prostoru a komfortu, má zachovat klasickou koncepci s motorem za přední nápravou a co nejlepším rozložením hmotnosti, všechna kola mají být uchycena prostřednictvím dvojitých příčných ramen nebo víceprvkového zavěšení a skelet má zajistit dostatečně pevné spojení mezi hnacím agregátem a diferenciálem na opačném konci vozu pro dosažení co nejpřesnější odezvy na pohyb plynového pedálu.

Karoserie

byla konstruována s ohledem na minimální hmotnost při velké tuhosti a kompaktních rozměrech. Prvořadým kritériem bylo i maximální snížení těžiště a omezení setrvačnosti vozidla ke svislé ose. Cíle bylo dosaženo rozsáhlým využitím vysokopevnostní oceli a důslednou minimalizací počtu vstupních dílů do výroby skeletu. Výsledkem je zlepšení ohybové tuhosti o 22%, odolnost proti krutu se zlepšila o 47%, to vše při nárůstu hmotnosti jen o 10 kg.

Design

vyznává z pochopitelných důvodů stejné hodnoty, jako předchůdci, přesto se ale základní principy trochu posunuly. Tvar karoserie byl posunut od bezstarostné hravosti k větší naléhavosti; masivnější záď a zkosenější příď spolu s rozšířeným rozchodem a vytaženými lemy blatníků vytvářejí velmi dynamický dojem, i díky pozměněnému tvaru světlometů dosti odlišný od stávající MX-5. Karoserie opustila styl, pro který se vžilo označení „láhev od coly“ a více vyplňuje půdorys vozu ve jménu vnitřního prostoru. Příznačný je také nárůst vozu do všech směrů o 20, 40 a 20 mm (D, Š a V) spolu s rozvorem, prodlouženým o 65 mm, který přiblížil kola rohům karoserie. Výsledné hodnoty tedy činí 3.995, 1.720 a 1.245 mm, rozvor 2.330 mm. Kvalitní plátěná střecha se skládá podle „Z“ schématu s pomocí jednoho centrálně umístěného madla. K dispozici na některých trzích bude i elegantní snímací hardtop. Vzhled dotvoří 17“ kola a jedna z osmi volitelných barev.

Interiér

se podle poslední módy opět nevyhýbá hranám a ostrým úhlům a svým geometrickým řešením evokuje sportovní strohost, která je však pouze předstíraná. Palubní deska navazuje na středovou konzoli v „T“ stylu, je pokryta dekorací „Piano black“ a obsahuje esteticky i ergonomicky tvarované a rozvržené spínače. Přístrojová deska sestává z pěti samostatných ukazatelů s chromovými rámečky, překrytých polarizačním sklem. S nimi esteticky harmonizují čtyři kulaté výdechy ventilace. Řešení interiéru je k dispozici ve dvou úrovních: Základní nabízí černé látkové čalounění s matně stříbrnými doplňky na volantu a dveřních klikách, nebo luxusnější s koženým čalouněním ve dvou barevných alternativách; buď celočerné, nebo kombinaci okru s černými prvky. Sedadla i volant lze výškově seřizovat a posez s polohou pedálů a řadící páky byly detailně podřízeny co nejsportovnějšímu pocitu. Oběma pasažérům slouží ke spokojenosti velké množství odkládacích prostor - uprostřed na zadní stěně se nachází skříňka pro 10 CD, úložné schránky čekají i za oběma sedadly. Sezónu zase prodlužují nové výdechy temperovaného vzduchu v úrovni pasu cestujících. Nechybí samozřejmě ani síťový deflektor turbulencí.

Podvozek

vznikl s důrazem na dokonalý kontakt s vozem a následně i vozovkou, agilitu a přilnavost; dokonalé odfiltrování každé nerovnosti se v této společnosti příliš nenosí. Mazda prošla několik cest ke splnění tohoto cíle; jedním z hlavních úkolů bylo kromě tuhého skeletu rozšíření rozchodu o 75/55 mm (vpředu/vzadu) a volba vhodného typu zavěšení kol. Agilitě a minimalizaci neodpružených hmot napomohlo částečné užití hliníku v konstrukci náprav. Nemalé role hrají i kola o rozměrech 205/45 WR17 (pro dvoulitr) a pečlivě vyladěné strmé hřebenové řízení. Přední náprava opět dostala dvojitá příčná ramena, zadní propůjčuje vybrané vlastnosti víceprvkové provedení s příčníkem, spojeným s karoserií přímo, bez gumových silentbloků. Její geometrie byla pečlivě propočítána pro omezení ponořování a záklonů při brždění a akceleraci. Brzdy zohledňují účinnost, krátký chod a co nejlepší zpětnou odezvu, k čemuž jim pomáhají zpevněné jednopístkové brzdiče, zvětšený průměr posilovače o 25,4 mm a předních větraných kotoučů o 20 mm díky rozměrnějším standardním kolům.

Motorová paleta

opět sestává ze dvou podobných čtyřválců, v tomto případě se liší pouze vrtáním. Osmnáctistovka je specifická pro evropský trh, globálním motorem je dvoulitr v různých výkonových variantách, lišících se podle trhu. Celohliníkové čtyřválce MZR s ocelovými vložkami válců disponují řetězem poháněným čtyřventilovým rozvodem DOHC, variabilní délkou sacího potrubí, elektronicky řízeným vstřikováním a přímým zapalováním. Jejich charakter byl programován k dosažení bezprostřední odezvy a dravého sportovního zvuku. Cesta k tomu vedla přes použití lehčího setrvačníku a elektronického plynu až k pečlivým redukcím odporu sání i výfuku.

1,8 L 16V

se slabším agregátem se setkají pouze zákazníci ze starého kontinentu, kterým poskytne 93 kW při 6.500 ot. a 167 Nm/4.500 ot. Výkon na zadní kola přenese pětistupňová mechanická převodovka.

2,0 L 16V

silnější agregát byl v evropské specifikaci naladěn na 118 kW při 6.700 ot. a 188 Nm/5.000 ot. a dostal šestistupňovou skříň v manuálním nebo samočinném provedení.

Specifikace byly výrobcem v době vydání tiskových informací prohlášeny za předběžné a mohou se změnit. Jízdní výkony a spotřeby zatím Mazda nezveřejnila.

Video:

NYT: Putin osobně nařídil vměšování do voleb v USA NYT: Putin osobně nařídil vměšování do voleb v USA

Donald Trump dostal loni v lednu dva týdny před svou…

Komentář Petra Koubského: Google a peníze do kasičky Komentář Petra Koubského: Google a peníze do kasičky

Představte si, že máte na účtu sto tisíc a za nějaký…

Ministerstva marně hledají odborné náměstky Ministerstva marně hledají odborné náměstky

Zatímco vládní ANO a ČSSD přemýšlejí, že by si navzájem…

Vláda chce novelou zákona omezit přístup k informacím o trestním řízení Vláda chce novelou zákona omezit přístup k informacím o trestním řízení

Vládní návrh zákona o zpracování osobních údajů omezí i…

 
 

Tapety







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté

Jízdu vskutku odvážného řidiče museli řešit dopravní…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 



Mazda modernizuje MX-5. Dostala silnější 2.0 Skyactiv-G a podélně nastavitelný volant Mazda modernizuje MX-5. Dostala silnější 2.0 Skyactiv-G a podélně nastavitelný volant

Výkon atmosférického dvoulitru v MX-5 narostl ve vysokých…

Mazda MX-5 má dorazit s výrazně vyšším výkonem Mazda MX-5 má dorazit s výrazně vyšším výkonem

Mazda MX-5 má v modelovém roce 2019 vstoupit na…

 



 



Blesk.cz

Poslední rozloučení s hercem Glazarem: Troška uvízl v koloně, přišel pět minut po začátku obřadu!

Poslední rozloučení s hercem Glazarem: Troška uvízl…

Herec, jenž v Troškových Kameňácích ztvárnil Matku představenou, Václav Glazar, zemřel na zástavu srdce ve…

Zamrazte si vitamíny na zimu! 6 rad, jak nejlépe uchovat ovoce na vánoční bublaninu

Zamrazte si vitamíny na zimu! 6 rad, jak nejlépe…

Jahod, maliny, rybíz, třešně, borůvky, meruňky… ovoce nepřeberné množství, jenže za pár týdnů bude po sezoně a…

 

iSport.cz

Fantasy fotbalové ligy je tu! Sestav si vlastní tým a hraj o 200 tisíc

Fantasy fotbalové ligy je tu! Sestav si vlastní tým…

Už dnes začne první fotbalová liga. To je výborná zpráva i pro hráče Sazka Fantasy, kteří se mohou těšit na…

Hašek a Hřebík po MS: Musíme se změnit, pak přijde český Hazard

Hašek a Hřebík po MS: Musíme se změnit, pak přijde…

Mistrovství světa skončilo, je čas hodnotit. Trendy, týmy, hráče… Ve speciální debatě iSport TV a deníku Sport,…

 

Reflex.cz

Generál Šedivý: Zastavte migraci než bude pozdě, na Balkáně už jsou znovu buňky islámských teroristů

Generál Šedivý: Zastavte migraci než bude pozdě, na…

Začalo složité období. Bývalý náčelník generálního štábu české armády Jiří Šedivý vidí ve světě zásadní…

Radek Banga z Gipsy.cz přinesl do šapitó Reflexu fóry a politickou nekorektnost

Radek Banga z Gipsy.cz přinesl do šapitó Reflexu…

Že má Radek Banga, šestatřicetiletý frontman kapely Gipsy.cz a král romano hip hopu, dobrý smysl pro humor, se…