Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tak přece se vrátí! Mazda potvrdila návrat Wankelu. Ale ne tak, jak byste čekali...

David Bureš
Diskuze (11)
Chystané použití Wankelova motoru japonský výrobce vysvětluje tišším chodem než u běžných agregátů.

O návratu Wankelova motoru ve vozech Mazda se spekulovalo vlastně už od konce výroby RX-8 v roce 2012, která ho v sériové produkci použila jako poslední. Po mnoha protichůdných zprávách, v nichž jeden zdroj hovořil o pokračujícím vývoji, zatímco ten druhý informaci vyvracel, je konečně jasno. Mazda do sériové výroby Wankelův motor skutečně vrátí. Návrat to však nebude takový, jaký byste čekali.

Obecně se očekávalo, že Wankelův motor Mazda použije v novém sporťáku, nástupci někdejší RX-8, místo toho byl ale potvrzen pro zatím blíže nespecifikovaný automobil s elektrickým pohonem, jak už se dříve spekulovalo. Spalovací Wankelův motor má v tomto autě doplnit elektrický agregát, když bude fungovat jako prodlužovač dojezdu. Půjde tedy o podobnou koncepci jako u BMW i3 REX, které doplňuje elektromotor o dvouválec.

Použití Wankelova motoru v elektromobilu může překvapit, už jen kvůli tomu, že emise takových jednotek nebývají ideální (ostatně RX-8 skončila kvůli emisním normám), automobilka má ale vysvětlení. „Rotační motor možná není až tak účinný jako prodlužovač dojezdu. Je ale mnohem, mnohem tišší než prodlužovače dojezdu ostatních výrobců,“ tvrdí Mitsuo Hitomi, vedoucí vývoje motorů Mazda.

Ten tak vyzdvihuje tichý chod Wankelova motoru, který je způsoben výrazně nižším počtem pohyblivých částí než u běžného pístového agregátu. Tichá jednotka se navíc u elektromobilů s prodlužovačem hodí, pro majitele může být nekomfortní, že jinak tichounký vůz (maximálně lehce bzučící) se najednou hlučně rozezní chodem pístového motoru.

Wankelův motor se podle Hitomiho vrátí do výroby v roce 2019, kdy Mazda na trh uvede svůj první elektromobil. Do sériové produkce se tak vrátí po sedmi letech, v mezidobí automobilka tento druh agregátu využívala jen ve vybraných závodních speciálech.

Podle všeho ale nepůjde o jeho jedinou aplikaci. Vedoucí motorů v Mazdě přiznal, že automobilka pracuje i na použití Wankelu bez kombinace s elektromotorem. O realizaci takového automobilu ale zatím rozhodnuto nebylo.

David Bureš
Diskuze (11)
27. 10. 2017 17:06
Re: Stále nevidím ten přínos vůči klasickému písťáku
Máš, samozřejmě ve všem pravdu. Vítězství v Le Mans však zdaleka neznamená, že je motor použitelný pro běžný provoz v dnešních měřítkách. (Emise, spotřeba oleje a paliva, životnost.........)

To, že Mazda tvrdohlavě nechce zcela opustit tuto koncepci, chápu. Do vývoje a doladění až na současnou vrcholnou úroveň - jako jediní na světě - investovali tolik peněz a času, že svůj dílčí poloúspěch by rádi prodali alespoň jako "nositelé pokroku". Najdou se stále ostrůvky nadšenců - a stále se rodí noví, ne zcela prozření - kteří jsou ochotni si to nejen zkusit a koupit, ale i bezhlavě, neobjektivně obhajovat.

Všichni to zde víme, pokud není co psát je Wankel klasika. Akceptuji informaci o návratu do sériové výroby. Nic víc. Důvody Mazdy proč jsem popsal výše, žádná díra do světa to však být nemůže.
27. 10. 2017 12:25
Re: Stále nevidím ten přínos vůči klasickému písťáku
Jo, jo. Wankel je názorný příklad toho, jak původně geniální nápad s řešením (zde krouživý píst) na sebe váže spoustu "plevele", jehož vyřešení je stejně geniální, jak nápad sám (většinou ještě geniálnější a pracnější).

Mazda se přeci ujala Wankela potom, co ho všichni v Evropě a Americe odložili jako slepou uličku, a svou pílí a houževnatostí, která je vlastní Japoncům, Korejcům, Číňanům, ... , s nimi nakonec vyhrála Le Mans. Konec té slepé uličky tím ale jen posunula dál.
Avatar - removed
27. 10. 2017 11:44
Re: Stále nevidím ten přínos vůči klasickému písťáku
StarKluk ma pravdu. Trochu mi prijde, ze ten wankel je spise mazdi posedlost. Racionalne / realne totiz nedava moc smysl. Mozna jen pro zoho, komu nevadi mit ruce od smiru...
Avatar - Uživatel_5340709
27. 10. 2017 10:22
Re: Stále nevidím ten přínos vůči klasickému písťáku
Spořílek to není, to všichni víme.
27. 10. 2017 10:18
Re: Stále nevidím ten přínos vůči klasickému písťáku
To jo, jako technická hračka je to bezesporu zajímavé.

Ale jinak - jak jsem psal nahoře - je prodlužovač dojezdu vlastně hloupost.