Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda RX-8: Konec kupé s rotačním motorem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (28)
Mazda v tichosti ukončila výrobu modelu RX-8. Poslední kupé s motorem Wankel opustilo výrobní linku začátkem července.

Mazda RX-8 byla posledním vozem japonské automobilky, který měl pod kapotou rotační motor. S Evropou se kupé rozloučilo v loňském roce a v Hirošimě se vyráběly vozy pro domácí a severoamerický trh.

Za ukončením produkce RX-8 stojí stále přísnější emisní normy spolu s limity normované spotřeby a také malý zájem ze strany zákazníků. Zpravodajský server Automotive News uvádí, že v loňském roce se prodalo jen 1.134 vozů. Prodeje Mazdy RX-8 tak oproti roku 2009 poklesly o 49 % a do července 2011 klesly o další 21 %.

Nejlépe si RX-8 vedla krátce po svém uvedení na trh v roce 2004, kdy se prodalo 23.690 vozů. I na českém trhu byl pro kupé s rotačním motorem nejúspěšnější rok 2004. Tehdy se zde podle statistik SDA prodalo 89 kusů.

Konec Mazdy RX-8 vyráběné v letech 2003 až 2011 rozhodně nepotěší příznivce tohoto modelu a rotačního motoru Wankel, ale rozhodně není nijak předčasný. Například konkurenční Nissan 350Z byl na evropském trhu nabízen v letech 2003 až 2009, ale narozdíl od RX-8 se dočkal přímého nástupce v podobě 370Z.

Pohled do minulosti

Kořeny čtyřmístného kupé, resp. sahají do roku 1995. Tehdy se na tokijském autosalonu představil koncept RX-01 s motorem MSP-RE (Multi-Side-Port Rotary Engine – rotační motor s větším počtem bočních portů). Ten byl výchozím bodem vývoje motoru RENESIS pro RX-8.

V roce 1999 následovala zdokonalená verze v konceptu RX-EVOLV. Ten měl již všechny hlavní znaky budoucí sériové RX-8 včetně druhého páru dveří otevíraného proti směru jízdy. Hlavní odlišnosti v designu představovalo provedení přídě.

V téměř sériové podobě se RX-8 představila v roce 2001 a o dva roky později byla spuštěna její výroba. V nabídce byly tehdy dvě verze dvourotorového motoru Wankel s výkonem 141 kW při 7000 min-1 a 170 kW při 8200 min-1.

V roce 2009 byla RX-8 modernizována a v nabídce zůstalo jen výkonnější provedení. Na českém trhu jsme se faceliftovaného kupé již nedočkali. V loňském roce byla Mazda RX-8 naposledy nabízena na vybraných evropských trzích. Letos její prodej probíhal pouze na domácím a severoamerickém trhu. Právě zde nyní čeká zhruba 300 skladových RX-8 na své budoucí majitele.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (28)
Avatar - Ham.
25. 8. 2011 17:37
Re: Následníci Járy Cimrmana
jo ten přední nárazník vypadá nadějně...
Avatar - Emel
25. 8. 2011 16:58
Re: Jedinečné auto
Proto jsem nahradil lépe jede za lépe táhne, aby bylo jasné, že mluvím výhradně o motoru.

Jenže ono v ceně kolem milionu není moc z čeho vybírat, 370Z je asi nejbližší konkurence. Jasně, můžeš nakonfigurovat nějaké BMW, ale 320i je slabé i ve srovnání s RX-8 a 325i je zase za mega úplné holátko, nemluvě o tom, že třeba samosvor, který má RX-8 v sérii, je u BMW pouze u Mka. Audi TT je pěkné, pokud by mi nevadilo quattro, bylo by s 2.0TFSI zajímavé. Možná Cayman by byl po všech stránkách lepší než RX-8, ale ten začíná na 1,4M.
Avatar - Dinar
25. 8. 2011 12:25
Re: Jedinečné auto
No, zrovna třeba ve srovnání s 350 nebo 370Z je osmička v mých očích podstatně lepším autem, má lepší podvozek, agilnější a přitom pohodlnější, výborný posaz, skvělé řízení i řazení, jenom ten motor... po fl se mi líbí velmi velmi i designově, navíc ten design je i chytrý (dveře), fakt povedené auto zabité motorem.
Avatar - Emel
25. 8. 2011 09:51
Re: Jedinečné auto
Ale jo, z podobně drahých aut třeba 370Z jede lépe... nebo lépe řečeno táhne lépe, zejména dole.

Zvuk je v sérii dost utlumený, ale mě se líbí... a stačí jiná koncovka výfuku a je to zase o něčem jiném. Ale možná už jsem si prostě na wankel zvykl :-).
Avatar - Emel
25. 8. 2011 09:40
Re: Následníci Járy Cimrmana
[odkaz]

;-)