Mazda RX-8: Konec kupé s rotačním motorem
Mazda RX-8 byla posledním vozem japonské automobilky, který měl pod kapotou rotační motor. S Evropou se kupé rozloučilo v loňském roce a v Hirošimě se vyráběly vozy pro domácí a severoamerický trh.
Za ukončením produkce RX-8 stojí stále přísnější emisní normy spolu s limity normované spotřeby a také malý zájem ze strany zákazníků. Zpravodajský server Automotive News uvádí, že v loňském roce se prodalo jen 1.134 vozů. Prodeje Mazdy RX-8 tak oproti roku 2009 poklesly o 49 % a do července 2011 klesly o další 21 %.
Nejlépe si RX-8 vedla krátce po svém uvedení na trh v roce 2004, kdy se prodalo 23.690 vozů. I na českém trhu byl pro kupé s rotačním motorem nejúspěšnější rok 2004. Tehdy se zde podle statistik SDA prodalo 89 kusů.
Konec Mazdy RX-8 vyráběné v letech 2003 až 2011 rozhodně nepotěší příznivce tohoto modelu a rotačního motoru Wankel, ale rozhodně není nijak předčasný. Například konkurenční Nissan 350Z byl na evropském trhu nabízen v letech 2003 až 2009, ale narozdíl od RX-8 se dočkal přímého nástupce v podobě 370Z.
Pohled do minulosti
Kořeny čtyřmístného kupé, resp. sahají do roku 1995. Tehdy se na tokijském autosalonu představil koncept RX-01 s motorem MSP-RE (Multi-Side-Port Rotary Engine – rotační motor s větším počtem bočních portů). Ten byl výchozím bodem vývoje motoru RENESIS pro RX-8.
V roce 1999 následovala zdokonalená verze v konceptu RX-EVOLV. Ten měl již všechny hlavní znaky budoucí sériové RX-8 včetně druhého páru dveří otevíraného proti směru jízdy. Hlavní odlišnosti v designu představovalo provedení přídě.
V téměř sériové podobě se RX-8 představila v roce 2001 a o dva roky později byla spuštěna její výroba. V nabídce byly tehdy dvě verze dvourotorového motoru Wankel s výkonem 141 kW při 7000 min-1 a 170 kW při 8200 min-1.
V roce 2009 byla RX-8 modernizována a v nabídce zůstalo jen výkonnější provedení. Na českém trhu jsme se faceliftovaného kupé již nedočkali. V loňském roce byla Mazda RX-8 naposledy nabízena na vybraných evropských trzích. Letos její prodej probíhal pouze na domácím a severoamerickém trhu. Právě zde nyní čeká zhruba 300 skladových RX-8 na své budoucí majitele.