Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?
Zástupci hirošimské automobilky se nechali nedávno slyšet, že příští generace zážehových motorů řady SkyActiv už nebude využívat k zapálení směsi přeskokové napětí na svíčce. Jde o technologii označovanou jako HCCI (Homogeneus Charge Compression Ignition). Zážehový motor, který by s ní pracoval, by měl údajně spotřebu paliva nižší o zhruba 30 procent v porovnání se současnými zážehovými motory. Ruku v ruce s tím by šlo přirozeně také i snížení emisí.
Technologie HCCI vlastně nabídne u zážehových motorů princip spalování podobný vznětovým agregátům. To znamená, že k zapálení směsi se bude využívat kompresní teplo. Půjde tedy o jakési řízené detonační spalování, tedy jev, který je v běžné formě u současných zážehových motorů nežádoucí.
Snad v příští trojce
Podle asijského serveru Nikkei bychom se nové generace zážehového motoru SkyActiv s revolučním spalováním měli dočkat už v následující, tedy v pořadí čtvrté generaci kompaktní Mazdy3. Její představení je naplánováno na rok 2018. Následovat budou další modely s tímto novým pohonem.
Ke spalování zápalné směsi kompresí potřebuje motor vysokou kompresi. Bohužel ani současných 14:1, kterou disponují dnešní zážehové SkyActivy, na to nestačí. Mazda mluví o kompresním poměru až 18:1. To je více, než mají současné přeplňované vznětové motory.
Na první pohled to vypadá jednoduše, ale v praxi to bude složitější. Pokud by to mělo fungovat, budou muset konstruktéři sladit jednotlivé aspekty spalování. Od teploty, přes otáčky motoru a jeho zatížení až po velmi přesné množství vstřikovaného paliva. Obtížné bude zejména určit okamžik, kdy by se měla směs kompresním teplem zažehnout.
Pro zajímavost, na takto pojatém zážehovém motoru údajně nepracuje pouze Mazda, ale také Hyundai či Daimler. Mazda má však oproti oběma uvedeným automobilkám náskok, neboť zážehové motory s vysokou kompresí již nějaký čas vyrábí.