Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda SkyActiv-G: Benzin poprvé bez svíček. Jak to bude fungovat?

Tomáš Dusil
Diskuze (92)
Motor spalující benzin, který by směs zapaloval nikoliv přeskokem jiskry na svíčce, ale kompresí při pohybu pístů z dolní úvratě do horní vyvíjí řada automobilek. Zatím nejblíže je mu zdá se japonská Mazda.

Zástupci hirošimské automobilky se nechali nedávno slyšet, že příští generace zážehových motorů řady SkyActiv už nebude využívat k zapálení směsi přeskokové napětí na svíčce. Jde o technologii označovanou jako HCCI (Homogeneus Charge Compression Ignition). Zážehový motor, který by s ní pracoval, by měl údajně spotřebu paliva nižší o zhruba 30 procent v porovnání se současnými zážehovými motory. Ruku v ruce s tím by šlo přirozeně také i snížení emisí.

Technologie HCCI vlastně nabídne u zážehových motorů princip spalování podobný vznětovým agregátům. To znamená, že k zapálení směsi se bude využívat kompresní teplo. Půjde tedy o jakési řízené detonační spalování, tedy jev, který je v běžné formě u současných zážehových motorů nežádoucí.

Snad v příští trojce

Podle asijského serveru Nikkei bychom se nové generace zážehového motoru SkyActiv s revolučním spalováním měli dočkat už v následující, tedy v pořadí čtvrté generaci kompaktní Mazdy3. Její představení je naplánováno na rok 2018. Následovat budou další modely s tímto novým pohonem.

Ke spalování zápalné směsi kompresí potřebuje motor vysokou kompresi. Bohužel ani současných 14:1, kterou disponují dnešní zážehové SkyActivy, na to nestačí. Mazda mluví o kompresním poměru až 18:1. To je více, než mají současné přeplňované vznětové motory.

Na první pohled to vypadá jednoduše, ale v praxi to bude složitější. Pokud by to mělo fungovat, budou muset konstruktéři sladit jednotlivé aspekty spalování. Od teploty, přes otáčky motoru a jeho zatížení až po velmi přesné množství vstřikovaného paliva. Obtížné bude zejména určit okamžik, kdy by se měla směs kompresním teplem zažehnout.

Pro zajímavost, na takto pojatém zážehovém motoru údajně nepracuje pouze Mazda, ale také Hyundai či Daimler. Mazda má však oproti oběma uvedeným automobilkám náskok, neboť zážehové motory s vysokou kompresí již nějaký čas vyrábí.

Tomáš Dusil
Diskuze (92)
Avatar - skejpa
16. 2. 2017 14:45
Re: hmm, diesel na benzin, jsem rozpolcen...
Tam jde spis o konstrukcni slozitost a vsechny mozne starosti s tim spojene (klepani, zivotnost, atd.). Ja jakozto zastance benzinu a milovnik Mazdy, jsem z toho taky trochu rozpolcen.
Avatar - Hammunasakra
28. 1. 2017 09:56
Re: Je to fajn... Ale
:yes: :yes: :-)
Avatar - michal.t
19. 1. 2017 14:22
Re: Kompresní teplo
Tož jsme si aspoň trošku zaslovíčkařili v těch pojmech..... ;-)
19. 1. 2017 14:07
Re: Kompresní teplo
Mechanická práce se právě mění na zvýšení vnitřní energie plynu v důsledku čeho se zvyšuje jeho teplota. Já myslím, že si rozumíme jen to každej říkáme jinak. Teplem se nic zapálit nedá, určující je prostě kritická teplota. To, že pak z důvodu rozdílu teplot začne různými způsoby proudit teplo už je jiná. Měj se.
Avatar - michal.t
19. 1. 2017 13:40
Re: Kompresní teplo
Cožpak se mechanická práce konaná na pístu nemění při kompresi na teplo? Jak jinak bys toto zvýšení „vnitřní energie“ plynu nazval? Zvýšením entalpie? To bych taky souhlasil, ale to už je možná zbytečně moc odborný pojem pro články tohoto typu.

Pokud v článku píší, že se směs zapálí pomocí kompresního tepla, nevidím v tom problém – přestože je veličinou určující zapálení směsi zřejmě její teplota, její nárůst je podle mě jen projevem zvýšení tepelné energie stlačované směsi… Proč tedy neříct, že zapálení je důsledkem vzniku kompresního tepla, které vzniklo transformací mechanické práce na pístu?