Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda5 - nastupuje druhá pětka

Ondřej Láník
Spojení názvu Mazda a číslice 5 dosud znamenalo, že se bude mluvit o slavném roadsteru MX-5. Novinka světového trhu minivanů - Mazda5 - nezklame ani sportovně založené řidiče, ani početné rodiny.

Číslice 5 byla až donedávna u Mazdy spojována se sportovním roadsterem MX-5, ale jak známo, sportovní zoom-zoom modely se od ostatní produkce odliší písmeny (MX, RX) a tak nový minivan Mazdy mohl obsadit pátou hierarchickou příčku v modelové řadě. Po představení Mazdy3 a při přítomnosti Mazdy6, se počítalo s novou Mazdou4, ale čtyřka je prý v Asii považována za nešťastné číslo, takže přednost dostala pětka. Na druhou stranu může mít celý příběh docela odlišný konec, protože například na domácím japonském trhu je Mazda5 prodávána jako Premacy a z dlouhodobého hlediska není mezera v číselné řadě příliš žádoucí. Mazda5 v Evropě nahrazuje současně malé Premacy a velkou Mazdu MPV.

Karosérie

S příchodem Mazdy5 dostává koncernový kolega Ford Focus C-MAX nebezpečného konkurenta na poli sportovně vyhlížejících rodinných minivanů. Ačkoli vzhledem si příliš podobní nejsou, příbuzenský vztah obou vozů je velmi silný. Mazda5 sdílí s dalšími modely Mazdy (3), Volva (S40, V50) a Fordu (Focus, Focus C-MAX) podvozkovou platformu C1, která v tomto případě dostala větší rozvor náprav, přispívající k dobré stabilitě vozidla i prostorovým poměrům uvnitř.

Srovnávací tabulka ukazuje, že do výšky schází pětce několik milimetrů proti konkurenci, ale Mazda to dohání extrémní délkou, v této třídě spíše výjimečnou.

Mazda5 a konkurence - srovnání základních rozměrů
  Mazda5 Renault Scénic VW Touran Opel Zafira Toyota Corolla Verso
Délka [mm] 4505 4260/4490 4390 4467 4360
Šířka [mm] 1755 1810 1795 1801 1770
Výška [mm] 1615 1620 1650 1645 1620
Rozvor [mm] 2750 2685/2735 2675 2703 2750
Rozchod vpředu [mm] 1530 1515 1540 1488 1505
Rozchod vzadu [mm] 1520 1515 1520 1510 1495
Počet míst 7 5/7 5/7 7 5/7
Zavazadlový prostor [l] 112-1566 430-1840, 200-2240 695-1990, 121-1913 140-1820 667-1563/91-1563

V tomto segmentu nepříliš častá vysoká linie bočních oken sportovně šplhá od mohutné, ale mistrně provedené přídě, až k zadním rozměrným svítilnám integrovaným do D-sloupků. Zadní boční okna, zadní světla a okno výklopných dveří zadního čela tvoří panoramatickou plochu, která zadní části vozu dodává čistý a harmonický vzhled. Tomu Mazda5 vděčí za to, že nepůsobí hranatým dojmem, typickým pro vozy tohoto segmentu. Tmavě modrá Mazda5 v naší fotogalerii je navíc vybavena sadou sportovních doplňků, která dynamický vzhled vozu dále zvýrazňuje a automobil dále o několik centimetrů prodlužuje.

Mazda5 je jediným automobilem ve svém segmentu, který má dvoje posuvné dveře. Tyto dveře po otevření přečnívají do stran o 159 mm a Mazda5 je proto praktičtější a vhodnější pro stísněná parkovací místa než vozidla se zadními dveřmi na závěsech. Výsledkem pečlivého zkoumání optimálního tvaru dveří a způsobu otevírání je otvor posuvných dveří, který je ve výšce linie bezpečnostních pásů - kde je otevřený prostor nejlépe využit - široký 700 mm, přičemž jeho výškový rozměr činí 1 083 mm, takže nastupování do vozu i vystupování z něho je snadné a praktické.

Také výklopné dveře zadního čela Mazdy5 jsou navrženy tak, aby manipulace s nimi byla snadná a pohodlná. Mají dvoustupňový otevírací mechanismus s první dorazovou polohou ve výšce 1 812 mm od země, což je dostatečně nízko k tomu, aby na ně dosáhly a mohly s nimi manipulovat i osoby menšího vzrůstu. Druhý doraz odpovídá naplno otevřené poloze ve výšce 1 909 mm od země, což je právě taková výška, která umožňuje snadnou manipulaci s dveřmi vysokým osobám.

Interiér

Sportovně navržený exteriér by mohl svádět k představě, že uvnitř Mazdy5 není tolik místa jako u konkurence, ale zdání klame. Subjektivně vnímaná lehkost karosérie se uvnitř promění v prostor s vtipně uspořádanými sedadly 6+1. Mazda tak trochu připouští, že si tři cestující ve druhé řadě přeci jen nejsou rovni. Pasažérům je k dispozici vnitřní šířka ve výši ramen 1410 mm (1. řada), 1411 mm (2. řada) a 1250 mm (3. řada). Komfort dále zajišťují dostatečné šířky sedáků, které činí 510 mm u sedadel první řady a po 500 mm u sedadel druhé a třetí řady.

Nejzajímavějším prvkem interiéru jsou sedadla druhé řady, která sice nelze vyjmout, ale je možno je podélně posouvat v rozsahu 270 mm a jejich opěradla sklápět. Polohu těchto sedadel lze měnit jediným pohybem, čímž se usnadňuje nastupování i vystupování na sedadla třetí řady. Po otevření posuvných dveří postačí lehce zatáhnout za páku na vnější straně sedáku, načež se opěradlo sedadla automaticky sklopí dopředu a sedadlo se posune do své krajní přední polohy. Dvě sedadla druhé řady lze složit do roviny, aniž by přitom bylo nutno demontovat opěrky hlavy a zvlášť zatahovat bezpečnostní pás.

Sedadla třetí řady jsou provedena jako lavice dělená v poměru 50:50. Obě opěradla lze jednotlivě i společně sklápět dopředu lehkým zatáhnutím za popruh, který je do každého z nich integrován. Opěradla tedy lze jediným pohybem spustit na sedák, čímž se vytvoří rovná ložná plocha, která prodlužuje podlahovou plochu zavazadlového prostoru. Po složení sedadel třetí řady tak vznikne ložná plocha, která je 1 100 mm dlouhá, 1 040 mm široká a vzniklý prostor má objem 720 litrů. Jsou-li složena do roviny také sedadla druhé řady, je k dispozici ložná plocha o délce 1 700 mm a ložný prostor o objemu 1 566 litrů.

Koncepce sedadel a odkládacích míst Karakuri.

Přestavba šestimístného uspořádání pětky na sedmimístný vůz je záležitostí pouhých několika sekund, aniž by bylo cokoli nutno vyjímat či přidávat. Sedák sedmého sedadla je uložen pod levým sedadlem druhé řady. Po zajištění prostřední loketní opěry druhé řady v horní poloze se sedák levého sedadla druhé řady sklopí dopředu, sedák sedmého sedadla se rozloží do prostoru uvolněného loketní opěrou a sedák levého sedadla se uvede zpět do své původní polohy. Loketní opěra/opěradlo sedmého sedadla má konstrukci s opěrkou hlavy integrovanou v přední části, kterou pak lze pro zvýšení bezpečnosti vytáhnout.

Má-li přednost úložná kapacita, lze ze sedáku pravého sedadla stejným způsobem vyjmout praktický úložný box Karakuri, který se stejným způsobem umístí mezi obě krajní sedadla druhé řady. Jestliže se sedmé sedadlo ani úložný box Karakuri nepoužívají, lze středovou loketní opěru zvednout a sklopit směrem k opěradlu levého sedadla, čímž se umožní komunikaci mezi druhou a třetí řadou a současně vznikne průchozí prostor.

Celý systém je jednoduše představen na české microsite Mazdy5 formou animace zde.

Mazda5 má v celém svém interiéru rozmístěno celkem 45 odkládacích prostor, včetně 10 držáků pro nádoby s nápoji.

Motory

Mazda zpočátku nabídne pětku se zážehovými čtyřválci 1.8i a 2.0i, které známe z Mazdy6, ačkoli se nejedná o zcela identická provedení. Později se na trh dostanou také vznětové motory 2.0 MZR-CD s přímým vstřikováním paliva common-rail a novým menším turbodmychadlem s nižším momentem setrvačnosti. Vedle verze Standard Power (81 kW) se v nabídce objeví také provedení High Power (105 kW) se špičkovým točivým momentem 360 Nm. Oba vznětové motory jsou standardně vybaveny filtrem pevných částic, dostaly také novou šestistupňovou převodovku. Zážehové motorizace se musí spokojit s ručně řazenými pěti stupni.

Mazda5- motorová paleta
Motor 1.8i 2.0i 2.0 MZR-CD 2.0 MZR-CD
Zdvihový objem [cm3] 1798 1998 1998 1998
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 85/5300 107/6000 81/3500 105/3500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 165/4000 185/4500 310/2000 360/2000
Max. rychlost [km/h] 182 196 179 197
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,4 10,8 12,9 10,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,9 8,2 6,3 6,3
Zákl. cena [Kč] 589 900 Kč 689 900 Kč 659 900 Kč 689 900 Kč

Bezpečnost

Z koncepce této velkoprostorové Mazdy vyplývá vysoká úroveň aktivní bezpečnosti. Automobil s podvozkem Fordu Focus, který bývá označován za etalon, se i přes vyšší stavbu karosérie bude chovat podobně jako menší rodinné hatchbacky. Standardem Mazdy5 je elektrohydraulický posilovač řízení s proměnným účinkem závislým na rychlosti jízdy, kotoučové brzdy na všech kolech (průměr vpředu/vzadu: 278/280 mm, resp. 300/302 mm, vpředu vždy vnitřně chlazené), mimo základní výbavu Comfort7 bude v nabídce sériově stabilizační systém DSC, protiprokluzový systém TRC a mechanický brzdový asistent EBA, samozřejmostí je ABS a rozdělovačem brzdné síly.

Pasivní bezpečnost má svůj základ v tuhém skeletu karosérie. Konstrukce byla zesílena vyztužením tří střešních příčných nosníků. Přední dveře jsou opatřeny výztuhou ve výšce okenní čáry, která je připevněna k nosníku pohlcujícímu nárazy. B-sloupky karoserie jsou vyrobeny z vysoce pevné oceli, oba boční prahy a B-sloupky mají mimořádnou pevnost díky velkým průřezům a pod sloupky B a C jsou vloženy výztuže, které zvyšují pevnost v místech spojení sloupků s prahy. Posuvné dveře a karoserie mají přesahy optimálních rozměrů, zajišťující tvarový styk v případě deformací.

Všechna sedadla mají opěrky hlav i tříbodové bezpečností pásy, i na českém trhu jsou v základní výbavě přední, boční i průběžné okenní airbagy pro všechny řady sedadel. Okenní airbagy jsou v případě aktivace plněny ne z vyvíječe plynu, ale ze zásobníku stlačeného plynu umístěných v D-sloupcích. O aktivaci okenních airbagů rozhoduje řídící jednotka na základě informací snímačů umístěných na dvou místech boku vozu, aby bylo možné, vzhledem ke značné délce karosérie, přesněji identifikovat charakter nárazu.

Mazda5 se na českém trhu prodává ve výhradně sedmimístném provedení v cenách od 589.900,-Kč (1.8i Comfort7) do 759.900,-Kč (2.0 MZR-CD Active7).

Ondřej Láník