Mazda5 - nastupuje druhá pětka

Mazda5 - nastupuje druhá pětka

 
 

Spojení názvu Mazda a číslice 5 dosud znamenalo, že se bude mluvit o slavném roadsteru MX-5. Novinka světového trhu minivanů - Mazda5 - nezklame ani sportovně založené řidiče, ani početné rodiny.

Číslice 5 byla až donedávna u Mazdy spojována se sportovním roadsterem MX-5, ale jak známo, sportovní zoom-zoom modely se od ostatní produkce odliší písmeny (MX, RX) a tak nový minivan Mazdy mohl obsadit pátou hierarchickou příčku v modelové řadě. Po představení Mazdy3 a při přítomnosti Mazdy6, se počítalo s novou Mazdou4, ale čtyřka je prý v Asii považována za nešťastné číslo, takže přednost dostala pětka. Na druhou stranu může mít celý příběh docela odlišný konec, protože například na domácím japonském trhu je Mazda5 prodávána jako Premacy a z dlouhodobého hlediska není mezera v číselné řadě příliš žádoucí. Mazda5 v Evropě nahrazuje současně malé Premacy a velkou Mazdu MPV.

Karosérie

S příchodem Mazdy5 dostává koncernový kolega Ford Focus C-MAX nebezpečného konkurenta na poli sportovně vyhlížejících rodinných minivanů. Ačkoli vzhledem si příliš podobní nejsou, příbuzenský vztah obou vozů je velmi silný. Mazda5 sdílí s dalšími modely Mazdy (3), Volva (S40, V50) a Fordu (Focus, Focus C-MAX) podvozkovou platformu C1, která v tomto případě dostala větší rozvor náprav, přispívající k dobré stabilitě vozidla i prostorovým poměrům uvnitř.

Srovnávací tabulka ukazuje, že do výšky schází pětce několik milimetrů proti konkurenci, ale Mazda to dohání extrémní délkou, v této třídě spíše výjimečnou.

Mazda5 a konkurence - srovnání základních rozměrů
 Mazda5Renault ScénicVW TouranOpel ZafiraToyota Corolla Verso
Délka [mm]45054260/4490439044674360
Šířka [mm]17551810179518011770
Výška [mm]16151620165016451620
Rozvor [mm]27502685/2735267527032750
Rozchod vpředu [mm]15301515154014881505
Rozchod vzadu [mm]15201515152015101495
Počet míst75/75/775/7
Zavazadlový prostor [l]112-1566430-1840, 200-2240695-1990, 121-1913140-1820667-1563/91-1563

V tomto segmentu nepříliš častá vysoká linie bočních oken sportovně šplhá od mohutné, ale mistrně provedené přídě, až k zadním rozměrným svítilnám integrovaným do D-sloupků. Zadní boční okna, zadní světla a okno výklopných dveří zadního čela tvoří panoramatickou plochu, která zadní části vozu dodává čistý a harmonický vzhled. Tomu Mazda5 vděčí za to, že nepůsobí hranatým dojmem, typickým pro vozy tohoto segmentu. Tmavě modrá Mazda5 v naší fotogalerii je navíc vybavena sadou sportovních doplňků, která dynamický vzhled vozu dále zvýrazňuje a automobil dále o několik centimetrů prodlužuje.

Mazda5 je jediným automobilem ve svém segmentu, který má dvoje posuvné dveře. Tyto dveře po otevření přečnívají do stran o 159 mm a Mazda5 je proto praktičtější a vhodnější pro stísněná parkovací místa než vozidla se zadními dveřmi na závěsech. Výsledkem pečlivého zkoumání optimálního tvaru dveří a způsobu otevírání je otvor posuvných dveří, který je ve výšce linie bezpečnostních pásů - kde je otevřený prostor nejlépe využit - široký 700 mm, přičemž jeho výškový rozměr činí 1 083 mm, takže nastupování do vozu i vystupování z něho je snadné a praktické.

Také výklopné dveře zadního čela Mazdy5 jsou navrženy tak, aby manipulace s nimi byla snadná a pohodlná. Mají dvoustupňový otevírací mechanismus s první dorazovou polohou ve výšce 1 812 mm od země, což je dostatečně nízko k tomu, aby na ně dosáhly a mohly s nimi manipulovat i osoby menšího vzrůstu. Druhý doraz odpovídá naplno otevřené poloze ve výšce 1 909 mm od země, což je právě taková výška, která umožňuje snadnou manipulaci s dveřmi vysokým osobám.

Interiér

Sportovně navržený exteriér by mohl svádět k představě, že uvnitř Mazdy5 není tolik místa jako u konkurence, ale zdání klame. Subjektivně vnímaná lehkost karosérie se uvnitř promění v prostor s vtipně uspořádanými sedadly 6+1. Mazda tak trochu připouští, že si tři cestující ve druhé řadě přeci jen nejsou rovni. Pasažérům je k dispozici vnitřní šířka ve výši ramen 1410 mm (1. řada), 1411 mm (2. řada) a 1250 mm (3. řada). Komfort dále zajišťují dostatečné šířky sedáků, které činí 510 mm u sedadel první řady a po 500 mm u sedadel druhé a třetí řady.

Nejzajímavějším prvkem interiéru jsou sedadla druhé řady, která sice nelze vyjmout, ale je možno je podélně posouvat v rozsahu 270 mm a jejich opěradla sklápět. Polohu těchto sedadel lze měnit jediným pohybem, čímž se usnadňuje nastupování i vystupování na sedadla třetí řady. Po otevření posuvných dveří postačí lehce zatáhnout za páku na vnější straně sedáku, načež se opěradlo sedadla automaticky sklopí dopředu a sedadlo se posune do své krajní přední polohy. Dvě sedadla druhé řady lze složit do roviny, aniž by přitom bylo nutno demontovat opěrky hlavy a zvlášť zatahovat bezpečnostní pás.

Sedadla třetí řady jsou provedena jako lavice dělená v poměru 50:50. Obě opěradla lze jednotlivě i společně sklápět dopředu lehkým zatáhnutím za popruh, který je do každého z nich integrován. Opěradla tedy lze jediným pohybem spustit na sedák, čímž se vytvoří rovná ložná plocha, která prodlužuje podlahovou plochu zavazadlového prostoru. Po složení sedadel třetí řady tak vznikne ložná plocha, která je 1 100 mm dlouhá, 1 040 mm široká a vzniklý prostor má objem 720 litrů. Jsou-li složena do roviny také sedadla druhé řady, je k dispozici ložná plocha o délce 1 700 mm a ložný prostor o objemu 1 566 litrů.

Koncepce sedadel a odkládacích míst Karakuri.

Přestavba šestimístného uspořádání pětky na sedmimístný vůz je záležitostí pouhých několika sekund, aniž by bylo cokoli nutno vyjímat či přidávat. Sedák sedmého sedadla je uložen pod levým sedadlem druhé řady. Po zajištění prostřední loketní opěry druhé řady v horní poloze se sedák levého sedadla druhé řady sklopí dopředu, sedák sedmého sedadla se rozloží do prostoru uvolněného loketní opěrou a sedák levého sedadla se uvede zpět do své původní polohy. Loketní opěra/opěradlo sedmého sedadla má konstrukci s opěrkou hlavy integrovanou v přední části, kterou pak lze pro zvýšení bezpečnosti vytáhnout.

Má-li přednost úložná kapacita, lze ze sedáku pravého sedadla stejným způsobem vyjmout praktický úložný box Karakuri, který se stejným způsobem umístí mezi obě krajní sedadla druhé řady. Jestliže se sedmé sedadlo ani úložný box Karakuri nepoužívají, lze středovou loketní opěru zvednout a sklopit směrem k opěradlu levého sedadla, čímž se umožní komunikaci mezi druhou a třetí řadou a současně vznikne průchozí prostor.

Celý systém je jednoduše představen na české microsite Mazdy5 formou animace zde.

Mazda5 má v celém svém interiéru rozmístěno celkem 45 odkládacích prostor, včetně 10 držáků pro nádoby s nápoji.

Motory

Mazda zpočátku nabídne pětku se zážehovými čtyřválci 1.8i a 2.0i, které známe z Mazdy6, ačkoli se nejedná o zcela identická provedení. Později se na trh dostanou také vznětové motory 2.0 MZR-CD s přímým vstřikováním paliva common-rail a novým menším turbodmychadlem s nižším momentem setrvačnosti. Vedle verze Standard Power (81 kW) se v nabídce objeví také provedení High Power (105 kW) se špičkovým točivým momentem 360 Nm. Oba vznětové motory jsou standardně vybaveny filtrem pevných částic, dostaly také novou šestistupňovou převodovku. Zážehové motorizace se musí spokojit s ručně řazenými pěti stupni.

Mazda5- motorová paleta
Motor1.8i2.0i2.0 MZR-CD2.0 MZR-CD
Zdvihový objem [cm3]1798199819981998
Válce/ventily 4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]85/5300107/600081/3500105/3500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]165/4000185/4500310/2000360/2000
Max. rychlost [km/h]182196179197
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,410,812,910,4
Komb. spotřeba [l/100 km]7,98,26,36,3
Zákl. cena [Kč]589 900 Kč689 900 Kč659 900 Kč689 900 Kč

Bezpečnost

Z koncepce této velkoprostorové Mazdy vyplývá vysoká úroveň aktivní bezpečnosti. Automobil s podvozkem Fordu Focus, který bývá označován za etalon, se i přes vyšší stavbu karosérie bude chovat podobně jako menší rodinné hatchbacky. Standardem Mazdy5 je elektrohydraulický posilovač řízení s proměnným účinkem závislým na rychlosti jízdy, kotoučové brzdy na všech kolech (průměr vpředu/vzadu: 278/280 mm, resp. 300/302 mm, vpředu vždy vnitřně chlazené), mimo základní výbavu Comfort7 bude v nabídce sériově stabilizační systém DSC, protiprokluzový systém TRC a mechanický brzdový asistent EBA, samozřejmostí je ABS a rozdělovačem brzdné síly.

Pasivní bezpečnost má svůj základ v tuhém skeletu karosérie. Konstrukce byla zesílena vyztužením tří střešních příčných nosníků. Přední dveře jsou opatřeny výztuhou ve výšce okenní čáry, která je připevněna k nosníku pohlcujícímu nárazy. B-sloupky karoserie jsou vyrobeny z vysoce pevné oceli, oba boční prahy a B-sloupky mají mimořádnou pevnost díky velkým průřezům a pod sloupky B a C jsou vloženy výztuže, které zvyšují pevnost v místech spojení sloupků s prahy. Posuvné dveře a karoserie mají přesahy optimálních rozměrů, zajišťující tvarový styk v případě deformací.

Všechna sedadla mají opěrky hlav i tříbodové bezpečností pásy, i na českém trhu jsou v základní výbavě přední, boční i průběžné okenní airbagy pro všechny řady sedadel. Okenní airbagy jsou v případě aktivace plněny ne z vyvíječe plynu, ale ze zásobníku stlačeného plynu umístěných v D-sloupcích. O aktivaci okenních airbagů rozhoduje řídící jednotka na základě informací snímačů umístěných na dvou místech boku vozu, aby bylo možné, vzhledem ke značné délce karosérie, přesněji identifikovat charakter nárazu.

Mazda5 se na českém trhu prodává ve výhradně sedmimístném provedení v cenách od 589.900,-Kč (1.8i Comfort7) do 759.900,-Kč (2.0 MZR-CD Active7).

VIDEO: NASA sestříhala snímek, kdy astronauti opravovali stanici ISS ve volném vesmíru VIDEO: NASA sestříhala snímek, kdy astronauti opravovali stanici ISS ve volném vesmíru

V pátek 24. března se Shane Kimbrough (NASA) a Thomas…

Čeští bojovníci uspěli na Startovači Čeští bojovníci uspěli na Startovači

Na portálu hromadného financování Startovač.cz momentálně…

Komentář Lukáše Kovandy: Dožije se EU sedmdesátky? Komentář Lukáše Kovandy: Dožije se EU sedmdesátky?

Příští čtvrtstoletí bude diktováno reálpolitikou. Musí to…

Coca-Cola mění metriku, dvoulitrové lahve úplně zmizí Coca-Cola mění metriku, dvoulitrové lahve úplně zmizí

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Ojetá Mazda 5: Škoda té koroze Ojetá Mazda 5: Škoda té koroze

„Pětka“ od Mazdy je pro zájemce o praktické MPV mimořádně…

Mazda 5 letos bez náhrady skončí Mazda 5 letos bez náhrady skončí

Nyní už je to oficiální - Mazda nechystá pro kompaktní…

 



 
Burnout zadních pneumatik: Opravdu hoří jen gumy? Nenechte se zmást...

Burnout zadních pneumatik: Opravdu hoří jen gumy? Nenechte se zmást...

Dnes 18:50

S moderním systémem, jaký má třeba současný Ford Mustang, je „pálení gum“ hnané nápravy relativně snadné, jak toho ale docílit u starších automobilů?




Blesk.cz

Samsung Galaxy S8 odhalen dva dny před oficiálním představením

Samsung Galaxy S8 odhalen dva dny před oficiálním…

Jeden z nejočekávanějších mobilů současnosti Samsung Galaxy S8, který má být oficiálně představen až ve středu,…

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

 

iSport.cz

Plíšková přejela Strýcovou, Šafářová zaskočila Cibulkovou, uspěl i Berdych

Plíšková přejela Strýcovou, Šafářová zaskočila…

České derby v osmifinále prestižního turnaje v Miami s přehledem ovládla nasazená dvojka Karolína Plíšková,…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…