Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda6: Konec motoru 2.0 MZR-CD na českém trhu

Ondřej Láník
Diskuze (22)
I když na některých trzích budou žít čtyřválce 2,0 MZR-CD a 2,2 MZR-CD v ceníku Mazdy6 dál vedle sebe, na tom českém obchodní kariéra dvoulitru dospěla ke konci.

Jeden z nejprogresivnějších japonských turbodieselů posledních let končí svou dráhu v nové Mazdě6 na českém trhu. Dědictví předchozí šestky bylo velkorysé, a tak commonrailový dvoulitr dokázal svou charakteristikou, kultivovaností i spotřebou okouzlovat i v novém kabátě. Nyní je na konci své šestkové dráhy. Dovozce se rozhodl nahradit jej na českém trhu trojicí výkonových stupňů nového čtyřválce se zdvihovým objemem 2,2 l. Tam, kde dvoulitrový objem hraje rozhodující roli z hlediska danění, zůstává původní motor 2,0 MZR-CD v nabídce.

Doporučujeme
TEST Mazda 6 2.0 MZR-CD – Návrat ke kořenům (3/2008)

Nová rodina motorů má zdvihový objem o 10 % větší než současný motor 2.0 MZR-CD. Cílem vývoje přesto bylo udržet zástavbové rozměry co nejblíže předchozímu agregátu. I když přibyly, vedle zdvihového objemu, například vyvažovací hřídele, je nový motor jen o 6 kg těžší než 2.0 MZR-CD. Mazda slibuje nejen výbornou spotřebu, ale také jeden z nejtišších naftových motorů současnosti.

Základní verze 2.2 MZR-CD Low (92 kW) dokáže nabídnout téměř shodné zrychlení na stovku jako silnější předchůdce, ale je přitom o desetinu litru nafty úspornější v kombinovaném jízdním cyklu.

Turbodmychadlo VGT má nově místo přímých složitěji tvarované nastavitelné rozvaděcí lopatky na výfukové straně, což přispívá k lepším maximálním hodnotám i zkrácení reakční doby motoru na povel akcelerovat v nízkých a středních otáčkách. Maximální pracovní tlak v systému common-rail byl zvýšen ze 180 na 200 MPa, vstřikovače mají místo šesti nově deset otvorů s menším průměrem (0,119 mm místo 0,13 mm), nižší je také kompresní poměr 16,3:1.

Nový čtyřválec patří podle Mazdy k superčistým motorům nové generace. Podle interních analýz automobilky je již dnes schopen plnit emisní normu Euro 5. Hlavní technickou inovací má být uvedení nového filtru pevných částic s výrazně zlepšenou funkcí. To spočívá v prodloužení intervalu mezi regeneracemi filtru, což přímo ovlivňuje spotřebu paliva. Samotná regenerace je díky novému pórovitému keramickému materiálu, který obsahuje molekuly kyslíku, asi o dvě třetiny kratší než u konvenčních filtrů pevných částic.

Mechanismus regenerace se nemění. Je k ní zapotřebí krátce zvýšit teplotu výfukových plynů tak, aby nashromážděné saze ve filtru shořely. Prodloužení intervalu regenerace společně s jejím zkrácením umožnilo snížit spotřebu.

Mazda6 - Nová generace naftových motorů
Motor2,0 MZR-CR2.2 MZR-CD Low2.2 MZR-CD Mid2.2 MZR-CD High
Zdvihový objem [cm3]1998218421842184
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]103/350092/3500120/3500136/3500
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min]330/2000310/1800-2600360/1800-3000400/1800-3000
Max. rychlost [km/h]204195212218
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,510,69,08,3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,65,55,55,6
Pohotovostní hmotnost [kg]1425144514451455

Více o motorech samotných a naše první zkušenosti za volantem šestky s novým turbodieselem zveřejníme ještě tento týden.

Ondřej Láník
Diskuze (22)
Avatar - riderhenry
27. 11. 2008 11:19
Re: Mazda
Kdyz si clovek koupit diesel z ekonomickych duvodu, tak nic nenamitam! Ikdyz casto si lidi koupi diesel z ekonomickych duvodu, ale pritom neusetri ani korunu, ba naopak, protoze nezahrnuji porizovaci cenu a servis... Co se tyce te ekologicke stranky veci, tak mas absolutni pravdu! Je to jen mala cast a je to hloupe, kdyz by ve velke mire sly snizit emise prumyslu... Ja jezdim benzinem prave proto, ze me to zase bavi! Ale je par aut, kde bych zvolil diesel, i kdyz je jich i min, nez u kterych by to doporucovali novinari... ;-) Jeste na zaver bych rekl, ze dotedka se nevi, co vsechno vlastne vyfukove plyny "naftaku" zpusobuji, zjistilo se jen zatim, ze nici lidem nervovou soustavu... 8-s
Avatar - Plautus
27. 11. 2008 09:45
Re: Mazda
no áno, ide len o biznis...jednoducho diesel je ekonomickejší pre dlhodobé používanie...to je o tom, čo som písal, že ak sa auto veľa jazdí, tak je potrebný diesel, len z ekonomického hľadiska, o ekologickom sa preto nechcem baviť...a to práve preto, že svojou troškou do mlyna aj tak neprispejeme, to by museli vlády v krajinách celého sveta rozhodnúť o znižovaní emisií i priemyselných exhalátov...ale takto si "dobrovoľne" humplujeme životné prostredie, či s benzíňákmi, či s dízlami, menej, či viac, aj tak je to kvapka v mori, síce veľká, ale všetci na to kašlú...žiaľ, a preto sa ani nemá význam hrať na samaritána - ekológa s tým, že si budeme kupovať benzíňáky iba preto, že sú o kúsok ekologickejšie... ;-\ tiež jazdím diesel, lebo je to pre mňa ekonomickejšie, ale nezaznávam benzín, lebo každá minca má dve strany a každý si musí vedieť tú mincu obrátiť na obe strany...
Avatar - Plautus
27. 11. 2008 09:37
Re: Mazda
viem, o čom píšeš a chápem Ťa, ale ja by som sa aj tak nedal zlomiť na plátno ;-) asi by som obetoval ľahkosť auta na úkor väčšej tuhosti a zabezpečenia pred úmyselným poškodením...jednoducho sa mi trend CC-čiek docela zapáčil (netvrdím, že všetkým to svedčí), i napriek nevýhodám spočívajúcim v jazdných vlastnostiach napríklad oproti čistým kupátkam...ale uisťujem Ťa, že súčasnú MX-5 by som si kúpil iba s plátnom, keby sa pre ňu rozhodujem, lebo tá práve s pevnou strechou nelahodí mojim očiam :-) ale najprv domček a garáž, až potom MX-5 >:D
Avatar - Plautus
27. 11. 2008 09:31
Re: Mazda
ale nie, isto nie si jediný, kto si to všimol, to len chlapci sa tu zase tvária, že všetci majú diesle s filtrom pevných častíc...Octávku nemám a ani po nej netúžim, ale to nie je len jej prípad, čmúdiť som videl i autá prémiových značiek /teda akože lepších ako mám ja/ vyrobené možno pred rokom, či dvoma, takže sa tu nehrajme na to, že všetko rieši len filter pevných častíc, to je akurát tak zariadenie, ktoré autu pridáva na cene a zachytáva nespálené tuhé zvyšky, ktoré v ňom jednoducho musia prehorieť, teda to, či rieši ekológiu, tak o tom sa radšej ani nebudem baviť, lebo si o tom myslím svoje a radšej od tejto témy bočím... ;-\
Avatar - riderhenry
27. 11. 2008 01:16
Re: Mazda
Nejsem si jisty, jestli je prinosem pro tuto diskuzi, hrat si tady se slovicky, ale dobre... Zbytku zase nerozumim... Nicmene je vedecky dokazane, ze benzinove motory maji na prirodu mnohem mensi dopad, nezli motory deslove, i kdyz se zohldeni jejich mensi spotreba. A to znamena co? Ze jde zase jen o prachy a oblbovani zakazniku.