Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren F1: Kus po Mariu Andrettim prodán za 207 milionů Kč

David Bureš
Diskuze (5)
Předchůdce dnešního McLarenu P1 by se v budoucnu mohl stát stejně ceněným sběratelským autem jako legendární Ferrari 250 GTO.

McLaren F1, někdejší nejrychlejší sériové auto světa, dodnes patří mezi respektované automobily. To spolu s omezenou produkcí znamená jeho rostoucí ceny. Exemplář s číslem šasi 28 byl nedávno prodán za 10,5 milionu dolarů, což je v přepočtu neskutečných 206,9 milionu korun.

V současnosti se tak jedná o nejdráže prodaný McLaren F1 v historii značky. Dosavadní rekord držel exemplář, který byl loni v srpnu vydražen v americkém Pebble Beach za 8,47 milionu dolarů (asi 166,9 milionu korun). Už nyní má F1 mnohem vyšší hodnotu než při svém debutu, nové auto v roce 1994 stálo 540.000 liber, což tehdy odpovídalo asi 23,8 milionu korun.

Nyní prodaný exemplář z roku 1995, který koupil nejmenovaný sběratel z Velké Británie, má zajímavou historii. Jedná se o jeden z pouhých dvou vyrobených kusů F1 s červenou karoserií. Automobil byl navíc vyroben pro někdejšího mistra světa ve Formuli 1 Maria Andrettiho, jehož podpis nechybí na sluneční cloně uvnitř vozu.

Andretti si ale F1 moc neužil, po roce ho prodal japonskému sběrateli. V roce 2002 se červený McLaren opět vrátil do USA, přičemž několikrát změnil majitele. Nyní se vrací do své domoviny, prodejce – firma DK Engineering – údajně hledala F1 na prodej celých šest měsíců.

James Cottingham z firmy DK Engineering, který za poslední rok prodal již druhý exemplář F1, řekl britskému deníku Daily Mail, že McLaren F1 je nejvýznamnějším silničním autem od dob Ferrari 250 GTO. Maranellská legenda ze 60. let je ale svojí cenou ještě někde jinde, prodává se klidně za částky okolo miliardy korun.

McLaren F1 nicméně má rovněž šanci se stát takto ceněným zbožím. Sběratelsky je ceněn někdejší titul nejrychlejšího sériového auta světa, držený dlouhých 12 let mezi lety 1993 a 2005. Dodnes je F1 navíc nejrychlejší sériové auto s atmosférickým motorem. Legendárnímu statusu pomáhá i nadčasový design, trojmístná kabina nebo pozlacené prvky v motorovém prostoru, které lépe odrážely horko.

Pro sběratelskou hodnotu F1 je důležitá i jeho omezená produkce, každý kus byl stavěn přesně podle žádosti zákazníka. Původně se sice plánovala výroba 300 kusů, tolik bohatých zákazníků se ale tehdy nenašlo, což dnešní prodávající jistě ocení. Nakonec bylo mezi lety 1992 a 1998 vyrobeno 106 kusů F1, přičemž jen 64 kusů byly standardní verze určené pro silnice. Některé z F1 navíc vlastní slavné osobnosti (zmiňme Rowana Atkinsona nebo Jaye Lena), což obvykle cenu vozu také zvýší.

David Bureš
Diskuze (5)
Avatar - Kamaya Painter
9. 5. 2014 17:49
Nadhernej
stroj!
Avatar - Petrolhead_CZ
9. 5. 2014 17:10
Re: Červená
Nevím jak vy, ale já mám efjedničku spojenou především s černou...jinak typická barva McLarenu je oranžová (McLaren Orange, nikoliv Volcano). Stříbrná je barva merglů a pro Mac je to takové ''parazitické'' zbarvení právě z dob, kdy s nimi spolupracovali.
Avatar - Emel
9. 5. 2014 15:54
Re: Červená
Ne, já souhlasím, červená prostě k McLarenu nepatří... klasika je stříbrná, ve stříbrné byly původní prezentační fotografie (i můj první plakát McLarenu)... nebo závodní oranžová... nebo british racing green.
9. 5. 2014 14:25
Re: Červená
a proto je to takovy brko :-)
Avatar - dewill
9. 5. 2014 09:56
Červená
Červená je pěkná, ale v kombinaci s tvarem zadních svítilen vypadá moc ..."italsky"...