McLaren Senna: Nejnovější hypersport z Wokingu dostal jméno trojnásobného šampiona F1

 

McLaren odhalil nejnovější přírůstek do rodiny svých supersportů. Projekt s kódovým označením P15 se nakonec jmenuje Senna po brazilském závodníkovi.

Ayrton Senna da Silva získal v barvách McLarenu všechny své tituly mistra světa formule 1 (1988, 1990 a 1991). Britský tým sice na úspěchy v královně motoristického sportu, pokud se takto dá ještě nazvat, už jen vzpomíná, ale nejnovější supersport pojmenoval právě po kontroverzním Brazilci, který zahynul při Grand Prix San Marina 1. května 1994, už v kokpitu modrobílého Williamsu FW16.

McLaren Senna, součást firemní Ultimate Series, má sice i silniční homologaci, ale jako ryba ve vodě se bude cítit spíše na okruhu. Je proto náležitě vybaven. Design vychází ze současných vozů značky, byl však pochopitelně podřízen co nejdokonalejší aerodynamice. Auto určitě nevyniká bůhvíjakou krásou, důležitá je funkce... To lze poznat už na masivním předním splitteru, chladicích otvorech takřka po celé karoserii, mohutném zadním křídle s aktivními prvky i dvojitém difuzoru pod ním. Masivní spoiler se v základní poloze nachází 1219 mm nad vozovkou. Nejzajímavějším prvkem jsou určitě částečně průhledné dveře.

Čtyřlitr a karbon

Za zády dvoučlenné posádky trůní vlastní motor M840TR se dvěma turby. Nemá tedy prapůvodních 3,8 l, ale rovnou čtyři litry jako dříve představený 720S a 800 koní (588 kW), což z něj dělá nejvýkonnější vůz značky pro běžný provoz, kterému nepomáhá elektromotor. Samozřejmě nepřišel o typická dvě turba. Točivý moment vrcholí 800 N.m, které putují prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky jen dozadu. Kromě plně samočinného základního nastavení lze řadit i páčkami.

Podvozek včetně skořepiny Monocage III i karoserie jsou z uhlíkových vláken. Šasi tvoří dvojité lichoběžníkové závěsy a adaptivní hydraulické tlumiče spolu s náhradou příčných zkrutných stabilizátorů RaceActve Chassis Control II. Senna má čtyři režimy kompletního nastavení: Comfort, Sport, Track a Race, ten poslední přitlačí auto maximálně k asfaltu.

Donington 1993: Od mistrovského kousku Ayrtona Senny uplynulo 24 let

Bez provozních kapalin i posádky váží pouze 1198 kg, od dob ikonického F1 je tak nejlehčí a oproti 720S zhubl zhruba 220 kg. 668 koní na tunu určitě zprostředkuje pilotovi i případnému spolujezdci maximální jízdní zážitky. Akcelerační parametry však zatím neznáme. Auto má speciálně vyvinuté pneumatiky Pirelli P Zero Trofeo R a lehounká litá kola s centrálním upevněním. Za nimi se nachází karbon-keramické kotouče, výroba každého trvá sedm měsíců. Vývojovým pilotem projektu P15 byl i synovec Ayrtona Senny Bruno, který pro McLaren pracuje a sám odjel v letech 2010-12 46 GP za Hispania Racing, Lotus Renault GP a Williams, byť bez výraznějšího úspěchu.

Minimalista

Minimalistický kokpit, také karbonový, obsahuje vše potřebné: úzký displej pod volantem s nejdůležitějšími daty (otáčkoměrem, zařazeným převodem a aktuální rychlostí), další výklopný, středovou obrazovku informačního systému, zadní kameru a audio aparaturu. Otevírání dveří, stahování spodní části dvoudílných oken a tlačítko pro startování motoru se přestěhovaly na strop spolu s nastavením závodního módu. Na tříramenném volantu žádné ovladače nenajdeme. Sedačky v Alcantaře nebo kůži bude vyrábět McLaren na míru. Prostor pro zavazadla (přilby a rukavice?) se nachází za nimi.

Video: Ayrton Senna testuje Hondu NSX

„Sennu“ uvidíme naživo při oficiální výstavní premiéře na 88. ročníku autosalonu v Ženevě. Výroba se rozběhne ve Wokingu až ve třetím čtvrtletí příštího roku. Za každý kus z limitované pětistovky, kterou hodlá převážně ručně postavit, si McLaren naúčtuje 750 tisíc liber, tedy 21,8 milionu korun. S daní. Nikdo snad nečekal, že okruhová střela bude levná... Pokud ale chcete rozbíjet prasátko, máte smůlu, už jsou všechny prodané. Připomeňme, že divize McLaren Automotive pro výrobu silničních vozů vznikla teprve před 7 lety, v roce 2010.

V Ultimate Series bude následovat třímístný BP23, duchovní nástupce zmiňovaného F1, který se představí v roce 2019 a vznikne jich stylových 106 kusů dle předchůdce.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně

Každý, komu se daří na poli internetového prodeje, vám…

Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

 
Zdroj: McLaren

Štítky McLaren Video Sportovní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 



McLaren Senna 001 už má svého majitele McLaren Senna 001 už má svého majitele

McLaren Senna byl odhalen loni v prosinci. První kus…

McLaren Senna prozradil svá tajemství. Jak je opravdu rychlý? A kolik váží? McLaren Senna prozradil svá tajemství. Jak je opravdu rychlý? A kolik váží?

Hypersport poháněný čtyřlitrovým osmiválcem twin-turbo je…

 



 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Včera

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Mladý kouč jede s Varnsdorfem nad plán. Bizarní skóre? Na 1:0 nehrajeme

Mladý kouč jede s Varnsdorfem nad plán. Bizarní…

Měli být za otloukánky. Bez dvou nejproduktivnějších opor, s trenérským zelenáčem na lavičce. Jenže…

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče poslal do továrny

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče…

Třeba se vás plachej? Ne, to nehrozí. Ačkoli jde o klub, jehož vedení bylo dlouho a přehnaně shovívavé k…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…