Mercedes-Benz A (1997-2004) - německá bonsaj

Mercedes-Benz A (1997-2004) - německá bonsaj

 
 

Hledáte luxus do města? Prestiž malé ojeté třícípé hvězdy nestojí příliš mnoho. Co vlastně nabízí a jaká má úskalí nejmenší Mercedes-Benz všech dob?

Nejprve nadšení, poté zděšení

Uvedením třídy A vstoupil Mercedes v roce 1997 do nižší střední třídy s vozem, který měl pokrokovou koncepci, svěží design a přitom to byl Mercedes se vším co k němu patří. Nic menšího se pod touto značkou nikdy nevyrábělo a zřejmě asi už nikdy vyrábět nebude.

Nový produkt v konkurencí nabitém segmentu byl dlouho před zahájením prodeje propagován a jeden z marketingových průzkumů dokonce tvrdil, že v době uvedení na trh znalo novou třídu A až 86% respondentů. To je u zcela nového modelu mimořádně vysoké číslo. Pozornost zákazníků na podzim 1997 zkrátka směřovala směrem k novému baby-benzu. Jenže 21.října 1997, tři dny po oficiálním uvedení na domácí německý trh, došlo k nečekanému převrácení nového áčka v tzv. losím testu, který prováděl jeden švédský autočasopis. Koncern Daimler-Benz se ocitl ve středu nechtěné pozornosti a 11. listopadu 1997 zaznělo z úst šéfa Mercedesu Jürgena Schremppa: „Nechceme vyrábět žádné auto, o kterém dnes víme, že jej můžeme vyrábět lépe.“ Pro Mercedes-Benz A to znamenalo stop-stav na 12 týdnů, během kterých se dostal tento produkt do lepší formy. Koncern Daimler-Benz nechtěně přispěl do učebnic praktickou ukázkou krizového managementu. I přes neslavný začátek kariéry si áčko rychle získalo početnou klientelu a vozů první generace bylo vyrobeno více než 1,1 miliónu.

Krátký, ale vysoký

Přechod od Mercedesu třídy C s délkou 4,5 metru k minimalistickému Mercedesu třídy A s délkou jen málo přes 3,5 metru nebyl snadný. Aby se do tak krátkého vozu vešlo alespoň teoreticky pět cestujících a aby přitom současně nebyla poškozena image bezpečného vozu, musel výrobce přijít s něčím výjimečným. Zásadní novinkou malého Mercedesu byla sendvičová konstrukce podlahové plošiny a extrémně vpřed skloněné a vpředu napříč uložené motory. V případě čelního nárazu se motor vydal ne přímo proti cestujícím, ale dolů pod vozidlo. Cestující sedí výše nad vozovkou, takže ani boční náraz není tak nebezpečný, jako u konkurenčních vozů podobné velikosti. Nevýhodou vysoké dvojité podlahy je malá výška interiéru, přestože automobil samotný má výšku úctyhodných 1,7 metru.

Variabilita již od roku 1997

obrázek [300 x 213] Nejmenší Mercedes je jedním z průkopníků na poli všestranného využití interiéru. Zadní dělenou lavici lze sklápět nebo posunovat v podélném směru a dokonce i vyjmout ven z vozu. Ani tím ale možnosti prvního Mercedesu A nekončí! Pokud si první majitel za tuto položku připlatil, je možné vyjmout také sedadlo spolujezdce vpředu, a pak lze ve 3,575 m dlouhém automobilu převážet celé jízdní kolo nebo jiný předmět dlouhý až 3 metry.

Vysoký bezpečnostní standard

Po skandálním začátku kariéry dostalo áčko do vínku úplnou sadu bezpečnostní výbavy, což byl v roce 1998, v této velikostní třídě, naprosto ojedinělý krok. V základní výbavě bylo ABS, brzdový asistent, ESP, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, automatická deaktivace airbagu spolujezdce. Pro jednoznačné chování vozu byly provedeny úpravy na podvozku, sníženo těžiště a automobil měl standardně patnáctipalcová kola.

obrázek [300 x 200] Díky úpravám, které z nebezpečného Mercedesu udělaly nejbezpečnější kompakt na trhu, se bohužel komfort posádky dostal až na samý konec pořadí priorit. Vzhledem k tomu, že naše silniční síť je dnes dosti zubožená a stav se spíše zhoršuje, je velmi tuhý podvozek trochu na obtíž. Při překonání prakticky každé nerovnosti na silnici áčko bez výrazného tlumení přenese otřes na posádku. Delší jízda, kterou je áčko schopno bez problémů absolvovat, bude na našich nekvalitních silnicích pro posádku únavná.

Je to vůbec Mercedes?

Tlak na cenu nejmenšího vozu značky s třícípou hvězdou ve znaku přivedl do interiéru jen průměrné a překvapivě ledabyle zpracované materiály. Uvnitř byl dostatek místa spíše jen na předních sedadlech. Srovnáváme-li však Mercedes A s podobně velkými konkurenty, nevede si špatně ani prostor ve druhé řadě. Délka vozu je přeci jen obtížně překonatelným omezením. Mercedes dělal co mohl aby se cestující do krátkého vozu vměstnali. Zavazadlový prostor má dostatečný objem 390 litrů, lze jej však dále rozšiřovat sklopením resp. vyjmutím zadních sedadel.

Kvalita interiérových materiálů u prvních vozů nebyla příliš přesvědčivá, takže není divu, že automobilka v roce 1999 a 2001 v rámci modelové péče právě tyto oblasti vylepšila. Od roku 2001 jsou na středové konzole místo posuvných táhel ventilace kruhové ovladače. Právě kvůli řadě vylepšení v interiéru a zavedení modernějších světlometů s čirou optikou jsou ke koupi doporučovány spíše modely od r. 2001 dále.

obrázek [300 x 442] Komfortní výbava obsahovala i u nejlevnějších modelů centrální zamykání, imobilizér s plovoucím kódem, el. ovládaná přední okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, tónovaná skla, mlhová světla, posilovač řízení, stěrač zadního okna, ukazatel vnější teploty, ukazatel servisních intervalů, prachový filtr, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sklopná a vyjímatelná zadní sedadla (1/3, 2/3) nebo výškově nastavitelné bezpečnostní pásy. Ceny v roce modelovém roce 2003 jsou uvedeny v tabulce jednotlivých motorizací.

Motory

Mercedes třídy A začal svou kariéru jen se dvěma zážehovými motorizacemi v modelech A140 a A160, později se nabídka rozšířila o i turbodiesely, ve druhé polovině modelového cyklu přišly výkonné verze A190 a A210 Evolution. Naše praktické zkušenosti s benzínovým Mercedesem A 160 a oběma diesely si můžete přečíst ve zveřejněných testech. Odkazy naleznete na konci článku.

Mercedes-Benz A - modelový rok 2003 - zážehové motory
MotorA 140A 160A 190A 210
Zdvihový objem [cm3]1397159818982084
Válce/ventily 4/24/24/24/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]60/500075/525092/5500103/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]130/3750150/4000180/4000205/4000
Max. rychlost [km/h]170182198203
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,910,88,88,2
Komb. spotřeba [l/100 km]7,17,27,28,2
Cena nového vozu [Kč]499 000 Kč569 000 Kč641 000 Kč784 000 Kč
Cena verze L [Kč]546 000 Kč615 000 Kč687 000 Kč802 000 Kč

V nabídce áček z druhé ruky figurují převážně pětistupňové manuálně řazené převodovky, setkat se můžete s automatickou pětistupňovou převodovkou a také s automatizovanou převodovkou. Mezi zajímavé prvky výbavy patřila lamelová otvírací střecha, která ale může být u ojetého vozu zdrojem nepříjemností (hluk, netěsnost vůči vodě).

Současně s faceliftem v roce 2001 přišla na trh o 17 centimetrů prodloužená verze s písmenem L v názvu. Z malého Mercedesu se rázem stal ve druhé řadě nadprůměrně prostorný automobil.

Mercedes-Benz A - modelový rok 2003 - vznětové motory
MotorA 160 CDIA 170 CDI
Zdvihový objem [cm3]16891689
Válce/ventily 4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]44/360066/4200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]160/1500180/1600
Max. rychlost [km/h]155175
Zrychlení 0-100 km/h [s]17,612,5
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,9
Cena nového vozu [Kč]557 000 Kč589 000 Kč
Cena verze L [Kč]-636 000 Kč

Časté závady

Ani po tom, co výrobce zažehnal skandál se stabilitou vozu při vyhýbacím manévru, nepřestal být podvozek problematickým místem malého Mercedesu. Přední náprava bývá dost často slyšet, což je nemoc, kterou vyléčí výměna uložení stabilizátoru nebo kulových čepů. Také se zadní nápravou bývají občas potíže.

Poloautomatická převodovka se sem tam nenechá přeřadit z parkovacího do jízdního režimu. Poměrně měkký lak obvykle podlehne odlétávajícím kamínkům či ulpěnému hmyzu, což je v lepším případě jen estetický nedostatek, v horším případě má poškozený díl na přídi (kapota, A-sloupky) již začínající korozi.

Ne právě prémiově působící plasty prvních vozů nejsou jediným překvapením uvnitř malého Mercedesu. Relativně malá sedadla v některých značně zatěžovaných vozech občas skřípou. Ani problémy s elektronikou nejsou výjimkou, ať už jde o centrální zamykání, řídicí jednotky nebo imobilizéry. Plastové zadní výklopné víko je slepeno ze dvou částí, které se u některých vozů na slunci oddělují. Palivoměr občas neukazuje skutečný stav paliva v nádrži.

Závěr

obrázek [300 x 214] K doporučovaným modelům patří zejména vznětové verze kvůli nízké spotřebě, kdo chce jen auto do města a nenajede příliš mnoho kilometrů, měl by zvážit zda není rozumné investovat menší částku do zážehového áčka. I základní A 140 přitom ve městě svou roli splní. Z Mercedesu je díky vyšší poloze cestujících dobrý výhled, karoserie je přehledná, takže parkování s krátkým autem nebude dělat velké problémy ani nezkušeným řidičkám. I když Mercedes třídy A patří v velmi malým zástupcům nižší střední třídy, vzhledem ke svému věku patří podle dobových výsledků testů Euro NCAP k nadprůměrně bezpečným vozům.

Další informace najdete také na odkazech:

Test Mercedes-Benz A 160 1998

Test Mercedes-Benz A 160 CDI 1999

Test Mercedes-Benz A 170 CDI 2001

Představujeme Marcedes-Benz A 190 1999

Crash test Euro NCAP Mercedes-Benz A 1999

Přednosti

  • velká variabilita interiéru
  • vysoká úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti
  • pohodlné nastupování
  • nadprůměrně prostorná karoserie verze L

Nedostatky

  • průměrný dojem z interiéru
  • nízký komfort odpružení
  • nepohodlná sedadla
  • malá stabilita vozu při jízdě v přímém směru

Nejčastější závady

  • závady elektroniky (imobilizér, řídící jednotky, centrální zamykání)
  • netěsnosti lamelové střechy
  • problémy s přední i zadní nápravou
  • rozlepení zadního výklopného víka
  • měkký snadno poškozený lak
  • nepřesný palivoměr
Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Mercedes-Benz Concept EQA: Dvoudveřový sportovní kompakt s hvězdou jezdí na elektřinu Mercedes-Benz Concept EQA: Dvoudveřový sportovní kompakt s hvězdou jezdí na elektřinu

Daimler uvedl „podznačku“ EQ loni na autosalonu v Paříži,…

AMG chystá civilnější verze kompaktů A 45, CLA 45 a GLA 45 AMG chystá civilnější verze kompaktů A 45, CLA 45 a GLA 45

Kompaktní modely AMG s výkonem blížícím se 400 koním, to…

 



 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí rozhodli z brejků

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí…

Fotbalisté Plzně ve třetím utkání v základní skupině Evropské ligy nečekaně prohráli na hřišti Lugana 2:3 a…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…