Mercedes-Benz Citan představen v Amsterdamu
Mercedes-Benz v Amsterdamu odhalil podobu svého nového nejmenšího užitkového modelu Citan. Velká světová premiéra, při níž bude novinka představena i široké veřejnosti, je stále naplánována na zářijové IAA užitkových vozidel v Hannoveru.
Německá automobilka uvolnila první tři skici modelu Citan začátkem února a ty tehdy naznačily, že základem novinky bude Renault Kangoo. Odhalení podoby sériového Citanu jen potvrzuje skutečnost, že tento model je prvním výsledkem spolupráce Mercedesu s aliancí Renault-Nissan, což potvrzuje samotná automobilka prostřednictvím svých tiskových materiálů.
Od svého staršího příbuzného z Francie se Citan v případě exteriéru odlišuje především designem předních partií s typickou maskou chladiče, kterou doplňují rozměrné hlavní světlomety.
Od A-sloupku až po záď je Citan s Kangoo až na detaily jakými je například tvar vnějších zpětných zrcátek prakticky identický. Na zádi pak hlavní odlišnost představuje tvar a grafika koncových svítilen.
Stejně jako Kangoo bude i Citan nabízen v řadě karosářských verzí. Zákazníci mají mít možnost volby mezi čistě nákladní verzí nebo provedením umožňujícím převoz pěti osob i nákladů a k dispozici má být i čistě osobní verze, která se má důkladně představit až na podzimním IAA v Hannoveru.
U užitkových verzí má být při uvedení na trh možnost volby ze tří celkových délek. Nejkratší verze má 3,94 m, střední je dlouhá 4,32 m a nejdelší má 4,71 m.
Příbuzenskou vazbu s Renaultem odhaluje kromě karoserie i interiér Citanu. Palubní deska je sice navržena nově, ale například výplně dveří nebo konzole s madlem ruční brzdy jsou převzaty z Kangoo.
Paleta pohonných jednotek Citanu nabídne trojici turbodieselů s přímým vstřikováním paliva s výkony od 55 kW (75 k) do 81 kW (110 k) a přeplňovaný zážehový motor s výkonem 84 kW (114 k). V závislosti na motoru bude použita pětistupňová nebo šestistupňová manuální převodovka, jejímž prostřednictvím budou poháněna kola přední nápravy.
K ekonomičtějšímu provozu má přispět paket BlueEFFICIENCY, který bude standardem pro Citan s benzinovým motorem a na přání jim lze vybavit i verze se vznětovými motory. Součástí paketu je mimo jiné start/stop systém, pneumatiky s nízkým valivým odporem a dílčí rekuperace kinetické energie pře alternátor při brzdění.
Součástí standardní bezpečnostní výbavy modelu Citan má být Adaptive ESP spolu se systémy ABS, VDC, TCS a ASR. Pasivní bezpečnost řidiče a předního spolujezdce mohou zvyšovat kromě čelních i boční a hlavové airbagy.
Prodej Mercedesu Citan se má na evropském trhu rozběhnout na podzim letošního roku. Produkce tohoto modelu bude probíhat ve francouzském Maubeuge, kde se vyrábí i Renault Kangoo.
Mercedes-Benz chce s Citanem získat 5% podíl na evropském trhu v kategorii kompaktních užitkových a multifunkčních vozů. Podle údajů automobilky od poloviny 90 let dvacátého století tato kategorie narostla na 700.000 prodaných automobilů.