Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz E 320 CDI 4Matic – Jednotka plavnosti

Ondřej Šuch
Opěvovaný vznětový šestiválec v kombinaci s pohonem všech kol má vysoké ambice i cenu. Jak se jezdí s třídou E téměř za dva miliony?

Okem viditelných změn po posledním faceliftu si možná ani nevšimnete – pozměněn je přední nárazník a maska chladiče, drobné odlišnosti najdeme na koncových svítilnách a v interiéru na displeji klimatizace.

Oproti dříve testovanému provedení 280 CDI jsme ale byli zvědavi hlavně na projev motoru s výkonem zvýšeným na 165 kW. (Snad jen pro úplnost dodejme že 280 CDI a 320 CDI jsou konstrukčně shodné motory s objemem tří litrů.) Tak jak se na limuzínu sluší, provází start pohonné jednotky jen velmi tlumené dunění a téměř nulové vibrace. Šest válců neruší posádku prakticky až do 3500 otáček, přičemž v rychlostech nad 130 km/h přebírají hlukovou dominanci proudy vzduchu okolo zrcátek a valivý hluk od pneumatik.

mercedesbenz vyssistredni testy mercedesbenz vyssistredni testy
 

Skvělých 165 kW a 510 Nm se přenáší na zadní kola, nejprve je ale nutno propasírovat značný výkon přes pětistupňovou automatickou převodovku. Absence dvou stupňů navíc oproti verzi s pohonem dvou kol bychom rádi oželeli, při ručním řazení dolů a zvláště při kickdownu bychom uvítali rychlejší reakce. Naopak při klidné i dynamičtější jízdě převodovka souzněla s celkově spíše rozvážným než dravým charakterem vozu a až na občasné podřazení na „jedničku“ při jízdě v koloně jsme si na ni nemohli stěžovat.

Vrcholící léto nedalo moc možností k praktickému vyzkoušení pohonu všech kol, vzali jsme tedy zavděk drobnému dešti na dlažebních kostkách a strmému výjezdu po písčité cestě ke golfovému hřišti. V obou případech jsme ani při přidání plynu v zatáčce vůz do smyku neuvedli, na kostkách jsme se dokonce obešli bez ESP.

mercedesbenz vyssistredni testy mercedesbenz vyssistredni testy
 

Povzbudivé jsou námi naměřené hodnoty spotřeby – při spíše komfortní a nijak pomalé jízdě se bez ohledu na město či dálnici spotřeba pohybovala okolo devítilitrové hranice, při snaze o úspory či naopak maximální dynamiku pak o dva litry méně, respektive více.

Dominantním rysem vozu je komfort a ten dostává posádka plnými dávkami z mnoha stran. Možná bychom i oželeli značný účinek posilovače řízení, ale sedadla s kombinací pohodlí a bočního vedení atakují naše neoficiální favority z Volva S80. Přivřeli jsme oči nad kombinací manuálního a elektrického ovládání jejich polohy a naopak ocenili možnost elektrického sklopení všech tří zadních opěrek z místa řidiče.

Za komfortní považujeme možnost nejen odemknutí, ale i otevření víka zavazadlového prostoru tlačítkem dálkového ovládání. Zvykat si je potřeba na projevy parkovacích senzorů, které nejprve signalizují vzdálenost graficky a teprve ke konci akusticky. A konečně jízda – míru komfortu a doslovné plavnosti může třída E u ostatních značek vyučovat, na dálnici přitom není problém vůz ovládat i při vysokých rychlostech – pocit, o kterém mluvíme, není plavání, ale kombinace lehkosti a jistoty. U 1,8 tuny těžkého auta se před takovým podvozkem skláníme.

Samostatnou kapitolou je multifunkční displej na středovém panelu, jehož ovládání kombinuje tlačítka s pevně přiřazenými funkcemi, kontextové ovladače po stranách displeje a osmisměrný kruhový ovladač. Možná jsme si s ovládáním prostě nerozuměli, ale takovou porci složitosti a relativního nepohodlí bychom od příplatkové výbavy v ceně 86.930,- Kč nečekali.

mercedesbenz vyssistredni testy mercedesbenz vyssistredni testy
 

Čímž jsme se dostali k poměrně zajímavým číslům – totiž cenám základní verze a příplatkových výbav. Za systém pohonu všech kol 4Matic se připlácí přijatelných 69 tisíc Kč, jak ale bylo řečeno, kupující přichází také o dva převodové stupně. Mnohem více zaráží nutnost příplatku 1725,- Kč za dojezdovou rezervu a především za možnost sklápění zadních opěradel dělených 1:2 za 15.000,- korun.

Momentálně nejstarší sedan v nabídce značky věkem vyzrává, vrcholný šestiválec a vyspělý pohon všech kol spolu s komfortním podvozkem a interiérem, pak nepochybně tvoří etalon plavnosti ve vyšší střední třídě. A těch pár drobností se do konce života téhle generace snad také zlepší…

Plusy:

  • Tichý a silný motor
  • Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • Plavná jízda

Minusy

  • Základní cena a příplatkové prvky
  • Pozdní reakce převodovky v sekvenčním režimu a kickdown
  • Ovládání multifunkčního displeje

První cena vozu1.099.000,-Kč (200 K 135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.400.000,-Kč (320 CDI 165 kW)
Základní cena testovaného vozu1.469.000,-Kč (320 CDI 165 kW 4Matic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.827.530,-Kč (320 CDI 165 kW 4Matic)

Ondřej Šuch
mercedes e320
Cena základní sestavy 1 469 000 Kč
Výbava základní sestavy bodové bezpečnostní pásy, 5násobné, výškově nastavitelné (kromě zadního sedadla uprostřed), 5stupňová automatická převodovka, Zástrčka 12 V v zavazadlovém prostoru, adaptivní brzda (ADAPTIVE BRAKE), protiblokovací systém ABS, loketní opěrka v zadním prostoru v barvě výbavy s držákem nápojů, vyhřívané vnější zrcátko, elektricky nastavitelné, s integrovaným ukazatelem směru a vypouklým sklem zrcátka, ukazatel vnější teploty, automatická regulace výšky vozidla na zadní nápravě, brzdový asistent BAS, střešní lišta, automatický, elektronický program stability vozidla ESP, elektrické ovládání oken, s komfortním ovládáním a s ochranou proti přiskřípnutí, zadní dělené sedadlo 2/3:1/3, sklopitelné, dvoustupňově nastavitelný sklon opěradla, čelní airbagy, dvoustupňové, pro řidiče i spolujezdce, předpínač bezpečnostního pásu s dvoustupňovým omezením síly bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, pro zadní vnější sedadla jednostupňové omezení síly, automatická klimatizace THERMATIC, opěrky hlavy, 5stupňové, pro sedadlo řidiče a sedadlo spolujezdce jako aktivní protinárazové opěrky hlavy NECK-PRO, demontovatelné zadní opěrky hlavy, sloupek řízení, ručně podélně i výškově nastavitelný, multifunkční volant, účinek servořízení závislý na rychlosti jízdy, PRE-SAFE, rádio Audio 20 CD s klávesnicí telefonu, 9 reproduktorů, radioanténa integrovaná v bočním okně zavazadlového prostoru, vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla vpředu, aerostěrač s dotykovou/stírací funkcí a dešťovým senzorem, s plynulou regulací intervalu ve dvou stupních citlivosti, ukazatel servisních intervalů ASSYST PLUS s počítačem údržby, uzavírací servomechanismus víka zavazadlového prostoru vozidla, boční airbagy řidiče a spolujezdce, rozpoznání obsazení sedadla se snímačem zatížení a klasifikací cestujících v sedadlu spolujezdce, TEMPOMAT s variabilním omezením rychlosti SPEEDTRONIC, termoizolační sklo všech oken, zadní okno z jednovrstvého bezpečnostního skla, elektronický imobilizér vozidla, včetně uzamykacího systému ELCODE s infračerveným dálkovým ovládáním a s optickým zpětným signálem uzamčení, hlavové airbagy, centrální zamykání s vnitřním spínačem a snímačem nárazu, vnitřní zpětné zrcátko s aktivním tlumením odrazivosti, kožený volant a řadicí páka, filtr pevných částic, signalizace úniku tlaku v pneumatikách, klimatizace s pylovým filtrem, bi-xenonové reflektory s ostřikovači, alu-disky 17“ Kč
Cena testované sestavy 1 827 530 Kč
Výbava testované sestavy přední a zadní parkovací senzory (23.457,-), vak na lyže (6209,-), sklopná zadní sedadla 1:2 včetně loketní opěrky (15.000,-), příprava na mobilní telefon vč. handsfree (17.765,-), spodní kryt motoru (3.277,-), Comand APS s DVD navigací (86.930,-), dojezdová rezerva (1.725,-), el. vyhřívání předních sedadel (11.210,-), provedení Avantgarde (97.451) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 510 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 244
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.5 / 6.4 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1770 / 600
Rozměr pneu: 245/45 R18
mercedes e320
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4814
b) šířka (mm): 1822
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2854
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO