TEST Mercedes-Benz E 320 CDI 4Matic – Jednotka plavnosti
Okem viditelných změn po posledním faceliftu si možná ani nevšimnete – pozměněn je přední nárazník a maska chladiče, drobné odlišnosti najdeme na koncových svítilnách a v interiéru na displeji klimatizace.
Oproti dříve testovanému provedení 280 CDI jsme ale byli zvědavi hlavně na projev motoru s výkonem zvýšeným na 165 kW. (Snad jen pro úplnost dodejme že 280 CDI a 320 CDI jsou konstrukčně shodné motory s objemem tří litrů.) Tak jak se na limuzínu sluší, provází start pohonné jednotky jen velmi tlumené dunění a téměř nulové vibrace. Šest válců neruší posádku prakticky až do 3500 otáček, přičemž v rychlostech nad 130 km/h přebírají hlukovou dominanci proudy vzduchu okolo zrcátek a valivý hluk od pneumatik.
mercedesbenz vyssistredni testy
Skvělých 165 kW a 510 Nm se přenáší na zadní kola, nejprve je ale nutno propasírovat značný výkon přes pětistupňovou automatickou převodovku. Absence dvou stupňů navíc oproti verzi s pohonem dvou kol bychom rádi oželeli, při ručním řazení dolů a zvláště při kickdownu bychom uvítali rychlejší reakce. Naopak při klidné i dynamičtější jízdě převodovka souzněla s celkově spíše rozvážným než dravým charakterem vozu a až na občasné podřazení na „jedničku“ při jízdě v koloně jsme si na ni nemohli stěžovat.
Vrcholící léto nedalo moc možností k praktickému vyzkoušení pohonu všech kol, vzali jsme tedy zavděk drobnému dešti na dlažebních kostkách a strmému výjezdu po písčité cestě ke golfovému hřišti. V obou případech jsme ani při přidání plynu v zatáčce vůz do smyku neuvedli, na kostkách jsme se dokonce obešli bez ESP.
mercedesbenz vyssistredni testy
Povzbudivé jsou námi naměřené hodnoty spotřeby – při spíše komfortní a nijak pomalé jízdě se bez ohledu na město či dálnici spotřeba pohybovala okolo devítilitrové hranice, při snaze o úspory či naopak maximální dynamiku pak o dva litry méně, respektive více.
Dominantním rysem vozu je komfort a ten dostává posádka plnými dávkami z mnoha stran. Možná bychom i oželeli značný účinek posilovače řízení, ale sedadla s kombinací pohodlí a bočního vedení atakují naše neoficiální favority z Volva S80. Přivřeli jsme oči nad kombinací manuálního a elektrického ovládání jejich polohy a naopak ocenili možnost elektrického sklopení všech tří zadních opěrek z místa řidiče.
Za komfortní považujeme možnost nejen odemknutí, ale i otevření víka zavazadlového prostoru tlačítkem dálkového ovládání. Zvykat si je potřeba na projevy parkovacích senzorů, které nejprve signalizují vzdálenost graficky a teprve ke konci akusticky. A konečně jízda – míru komfortu a doslovné plavnosti může třída E u ostatních značek vyučovat, na dálnici přitom není problém vůz ovládat i při vysokých rychlostech – pocit, o kterém mluvíme, není plavání, ale kombinace lehkosti a jistoty. U 1,8 tuny těžkého auta se před takovým podvozkem skláníme.
Samostatnou kapitolou je multifunkční displej na středovém panelu, jehož ovládání kombinuje tlačítka s pevně přiřazenými funkcemi, kontextové ovladače po stranách displeje a osmisměrný kruhový ovladač. Možná jsme si s ovládáním prostě nerozuměli, ale takovou porci složitosti a relativního nepohodlí bychom od příplatkové výbavy v ceně 86.930,- Kč nečekali.
mercedesbenz vyssistredni testy
Čímž jsme se dostali k poměrně zajímavým číslům – totiž cenám základní verze a příplatkových výbav. Za systém pohonu všech kol 4Matic se připlácí přijatelných 69 tisíc Kč, jak ale bylo řečeno, kupující přichází také o dva převodové stupně. Mnohem více zaráží nutnost příplatku 1725,- Kč za dojezdovou rezervu a především za možnost sklápění zadních opěradel dělených 1:2 za 15.000,- korun.
Momentálně nejstarší sedan v nabídce značky věkem vyzrává, vrcholný šestiválec a vyspělý pohon všech kol spolu s komfortním podvozkem a interiérem, pak nepochybně tvoří etalon plavnosti ve vyšší střední třídě. A těch pár drobností se do konce života téhle generace snad také zlepší…
Plusy:
- Tichý a silný motor
- Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
- Plavná jízda
Minusy
- Základní cena a příplatkové prvky
- Pozdní reakce převodovky v sekvenčním režimu a kickdown
- Ovládání multifunkčního displeje
První cena vozu | 1.099.000,-Kč (200 K 135 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.400.000,-Kč (320 CDI 165 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.469.000,-Kč (320 CDI 165 kW 4Matic) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.827.530,-Kč (320 CDI 165 kW 4Matic) |