Mercedes-Benz MB 100 D AMG (1987-1989): Když AMG tunilo dodávky

 

V druhé polovině 80. let minulého věku se v Affalterbachu děly věci. Kromě slavných Hammerů zde vznikaly také laděné luxusní a pořádně drahé minibusy se základem v hranaté dodávce...

Ladič AMG, dnes „sub brand“ Mercedesu, potažmo Daimleru má za sebou bohatou, více než půlstoletí dlouhou historii, padesátiny slavil loni. Na přelomu 80. a 90. let ladil vskutku zajímavá auta. Některá dokonce nenesla ani trojcípou hvězdu, nýbrž tři diamanty, ale o těch zase někdy jindy. Klasikou je Hammer, tedy kladivo, brutalita na bázi Mercedesů série 124, ovšem s vidlicovými osmiválci o objemu od pěti do šesti litrů. V roce 1986 se pustil do zajímavého projektu, ale z úplně jiného soudku. Vytunil totiž... dodávku. Tedy samozřejmě v osobní verzi, ale pořád šlo primárně o užitkové auto.

Španělka dostala turbo

Řada MB 100 alias série 631 se vyráběla ve španělské Vitorii. Hranaté „dělníky“ z let 1987-1996 známe dobře i z našich silnic, právě v osmdesátém sedmém dostaly novou karoserii. A právě tenhle model se v Affalterbachu rozhodli řádně vyšperkovat. Zdá se vám to divné, až šílené? Přece jenom se dovnitř vešlo devět lidí a stroje poháněly atmosférické naftov0 motory: dýchavičné čtyřválce OM 616 2,4 l z „piána“ W123 a nástupnické pětiválce OM 602 2,87 l.

V jiných verzích byla tahle auta určena hlavně k práci. Jenže u AMG je přetvořili v luxusní minivany. Předně přidali sekvenční turbo, takže se z předkomůrkových dieselů podařilo vydupat 70, respektive 95 kW. Chcete-li postaru a nenormovaně: 95 a 129 koní. První hodnota byla k dispozici při 4000 otáčkách. Na lehký van tenkrát slušná porce, byť žádné stovky koní ani newtonmetrů se nekonaly, ty přišly až později...

Luxus pro devět

Jenže auta posilu potřebovala, protože uvnitř se usídlila luxusní výbava včetně čalounění světlou Alcantarou v béžových a zelených odstínech. Televize s videem a palubním telefonem nescházela. Tříramenný volant s nezbytným emblémem byl potažen kůží, za další příplatek i sedačky, které měly výraznější boční vedení. Ve dvou prostředních řadách mohly být otočeny proti sobě, mezi nimi se nacházel malý stolek. Hudbu přehrávalo špičkové audio. Změnily se i přístroje, tachometr byl cejchován do stošedesátky.

A exteriér? Nijak půvabné, hlavně přísně účelové hranaté tvary samozřejmě zůstaly. Přesto se je podařilo do značné míry zcivilizovat. Příď dostala mřížku v laku a dvojité kulaté světlomety, nechyběl ani aerodynamický bodykit: nárazníky s decentními spoilery a boční nástavce prahů. Okna byla tónovaná dozelena. Patnáctipalcová litá kola s pěticí širokých paprsků, upevněná taktéž každé pěti šrouby se stala součástí firemního katalogu příslušenství Daimler-Benzu hned poté, co kapitálově do AMG vstoupil. Tady byla obuta do pneumatik rozměrů 225/70, nebo 255/60.

Rychlé přepravníky

Premiéru si vskutku netradiční MB 100 D AMG odbyla ve Frankfurtu 1987, v letech 1988-89 vzniklo určitě alespoň několik kusů. Showcar byl vyveden v kombinaci modročerné a šedostříbrné perleti na části včetně vytažených lemů blatníků, existoval ale i stříbrný kousek. Nebyly samozřejmě vůbec levné, platil se za ně trojnásobek oproti obyčejným busům 100 D s atmosférickým dieselem 2,4 l/52 kW (72 k). Většina jich ale sloužila jako rychlé přepravníky zaměstnanců a pilotů týmů DTM, kde Mercedes, potažmo AMG úřadovaly s evolučními 190 E 2.5-16. Dnes jsou z nich rarity.

Není pravdou, že jediným dieselem z Affalterbachu je C 30 CDI AMG na základě řady W203 z let 2001-2004, poháněný třílitrovým naftovým pětiválcem OM 612, už s common-railem a turbem. Osobním ano, ale celkově nebyl ani první, i když vše donedávna tvrdila i samotná automobilka. Možná proto, že ladičskou firmu začala postupně skupovat až od pozdních devadesátých let... Do méně okázalého tuningu MB 100 se ale pouštěl třeba i Brabus, u AMG rozhodně nebyli jediní. Ladění dodávek není nijak novou záležitostí.

ZOH 2018: Kompletní přehled o zimních olympijských hrách v Koreji najdete ve speciálu isport.cz >>

Spolupracujeme s TipCars.com
OPEC by mohl brzy rozhodnout o zvýšení produkce ropy OPEC by mohl brzy rozhodnout o zvýšení produkce ropy

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) by se mohla už v…

Rakouská pojišťovna Vienna Insurance zvýšila zisk. Pomohlo jí i Česko Rakouská pojišťovna Vienna Insurance zvýšila zisk. Pomohlo jí i Česko

Rakouská pojišťovna Vienna Insurance Group (VIG) v…

 
Zdroj: Road & Track, Wiki, Autoroad

Štítky Mercedes-Benz Dodávky

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Kdo může za boom malých SUV? Ford to ví a vyvrací jeden zásadní omyl

Kdo může za boom malých SUV? Ford to ví a vyvrací jeden zásadní omyl

Dnes 09:54

Automobilky už nestaví jen velká rodinná SUV, stále více dostávají prostor i malé sportovně-užitkové vozy do města. Průzkum odhaluje, proč tomu tak je.




Blesk.cz

Železnice mezi Dejvicemi a Ruzyní má jít pod zem. Občané místo ní chtějí pěšinu pro maminky nebo zahrádky

Železnice mezi Dejvicemi a Ruzyní má jít pod zem.…

Rychlodráha, metro, nebo modernizace železnice? Zvažované alternativy propojení hlavního města s Letištěm…

Díky výhře 43 milionů ve Sportce plánuje muž nákup snů

Díky výhře 43 milionů ve Sportce plánuje muž nákup snů

Vlastní šťastná čísla a tiket na dvě losování za který zaplatil 40 korun, dopomohly muži z Plzně ve středním…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil také za Fischerem

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil…

Za oceán odlétal plný nadějí a snů o nejlepší hokejové lize světa. Realita však byla pro brankáře Matěje…

 

Reflex.cz

Dobré ráno, Vary! Na festival přijede oscarový Barry Levinson, režisér filmů Rain Man či Vrtěti psem

Dobré ráno, Vary! Na festival přijede oscarový Barry…

Karlovarský festival pokračuje v odhalování střípků programu 53. ročníku.  Jedním z hostů bude americký režisér…

Třetí pražská defenestrace vedla ke strašlivé třicetileté válce. Proč letěli Martinic a Bořita z okna?

Třetí pražská defenestrace vedla ke strašlivé…

V předvečer třicetileté války se v Evropě formovala protihabsburská unie řízená velice obratným a chytrým…