Mercedes-Benz S 500 Plug-in Hybrid: Za tři na sto
Nová generace Mercedesu třídy S přichází jako první zástupce segmentu luxusních limuzín s plug-in hybridním systémem. Pohon zajišťuje spojení přeplňovaného třílitrového zážehového šestiválce a elektromotoru, lithium-iontový akumulátor je umístěn v zavazadlovém prostoru. Zásuvka pro dobíjení baterií z elektrické sítě našla místo pod pravým zadním světlem, což usnadňuje manipulaci. Hybridní třída S je na jedno nabití schopna ujet až 30 kilometrů zcela bez emisí. Pouze tím se však nevysvětluje ona „zázračná" kombinovaná spotřeba paliva.
Pro plug-in hybridní Mercedes-Benz třídy S byl vyvinut systém řízení spotřeby energie, který do posledního detailu využívá potenciál elektromotoru a akumulátoru. Vše je provázáno s informačním systémem Comand Online, který spolupracuje s navigačními daty v předstihu osmi kilometrů. Na tomto základě dokáže auto efektivně spotřebovávat kapacitu akumulátoru, řídit rekuperaci brzdné energie a také další procesy, pomáhající k co nejekologičtější jízdě. Je přitom jen na Vás, jaký průběh bude ekojízda mít. Na výběr je totiž z režimů Hybrid, E‑Mode, E-Save a Charge.
Systém rekuperace brzdné energie RBS zefektivňuje zpomalování vozu. V první fázi brzdění je totiž do procesu zapojen pouze elektromotor, který vrací energii do akumulátoru. Kotoučové brzdy přichází na řadu až později. Podle automobilky je průběh zcela neznatelný a zákazník by tudíž neměl poznat, co má deceleraci v danou chvíli na svědomí. Při dojíždění kolony nebo na křižovatku je spalovací motor v drtivé většině případů vypnut a nechává limuzínu elegantně doplachtit.
Podobně jako ostatní konkurenční hybridy má i třída S značný výkon. Zážehový motor poskytuje 245 kW a 480 N.m točivého momentu, elektromotor jej doplňuje dalšími osmdesáti kilowatty. Špatně na tom není ani jízdní dynamika – Esko akceleruje z 0-100 km/h za 5,5 vteřiny a má elektronicky omezenou rychlost na 250 km/h. Podle výrobce by měl vůz kombinovaně jezdit za 3,1 l/100 km, což je ekvivalentem produkce 69 gramů CO2 na ujetý kilometr.
S 500 Plug-in Hybrid však nebude jedinou benzíno-elektrickou verzí v nabídce. Zákazníci budou moci sáhnout i po modelu S 400 Hybrid, kterému však elektromotor pouze pomáhá k vyššímu výkonu. Čistě bezemisní jízdy se tedy nedočkáte. Mimo to přišla řada i na dosud zřídka používané spojení naftového agregátu a elektromotoru. Třída S 300 BlueTEC Hybrid má pod kapotou čtyřválec 2.2 litru s výkonem 150 kW, který doplňuje elektromotor o výkonu 20 kW.
Světové představení Mercedesu S 500 Plug-in Hybrid je plánováno na letošní frankfurtský autosalon. O dalších novinkách se dozvíte v naší speciální příloze.
Mercedes-Benz třídy S - technická data a české ceny | |||||
Motor | S 500 Plug-in Hybrid | S 500 | S 400 Hybrid | S 300 BlueTEC Hybrid | S 350 BlueTEC |
Palivo | Benzin | Benzin | Benzin | Nafta | Nafta |
Zdvihový objem [cm3] | 2998 | 4663 | 3498 | 2143 | 2987 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 | 6/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon spalovacího motoru[kW/min-1] | 245/5250 | 335/5250 | 225/6500 | 150/4200 | 190/3600 |
Největší toč. mom. spalovacího motoru[N.m/min-1] | 480/1400-4000 | 700/1800-3500 | 370/3500-5250 | 500/1600-1800 | 620/1600-2400 |
Nejvyšší výkon elektromotoru [kW] | 80 | - | 20 | 20 | - |
Nejvyšší toč. mom. elektromotoru [N.m] | 340 | - | 250 | 250 | - |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 240 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,5 | 4,8 | 6,8 | 7,6 | 6,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,1 | 8,6 | 6,3 | 4,4 | 5,5 |
Cena [Kč] | - | 2.734.600,- | 2.232.450,- | - | 2.093.300,- |
Cena long [Kč] | - | 2.831.400,- | 2.389.750,- | - | 2.238.500,- |