Mercedes-Benz SLK - sportovní elegance (2. díl)
První část si můžete přečíst zde.
Mercedes-Benz SLK byl na trh uveden s trojicí zážehových pohonných jednotek. Základ tvoří zbrusu nový čtyřválec Twinpulse o objemu 1796 kubických centimetrů s mechanickým kompresorem a chladičem stlačeného vzduchu, který pohání SLK 200 Kompresor. Hlava motoru odlévaná z hliníkové slitiny nese čtveřici ventilů pro každý válec a dvojici vačkových hřídelí. Ventilový rozvod je vybaven proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Řemenem hnaný kompresor se stará o masivní zátah již takřka od volnoběžných otáček a dosahuje maximální hodnoty 240 Nm mezi třemi a čtyřmi tisíci otáčkami za minutu. Maximálního výkonu 120 kW motor dosahuje při 5500 ot/min. To vše při velice slušné kombinované spotřebě 8,7 l/100km. O klidný chod se přitom stará dvojice protiběžných vyvažovacích hřídelí.
Ve středu nabídky se nachází nový atmosféricky plněný, vidlicový šestiválec o objemu tři a půl litru pohánějící SLK 350. Ten dokáže vyprodukovat maximální výkon rovných 200 kW (272 k) při 6000 ot/min. Jistě, litrový výkon 57 kW rozhodně není rekordní, co však doslova bere dech je pro nepřeplňovaný motor úctihodné maximum točivého momentu 350 Nm dosahovaný v širokém rozpětí otáček od 2400 do 5000 ot/min! Přitom spotřeba je stále na rozumných 10,6 l/100km (nebo dokonce 10,1 l/100km se sedmistupňovou automatickou převodovkou). Těchto vynikajících hodnot bylo dosaženo kombinací několika moderních technologií. Ventilový rozvod se čtveřicí vačkových ventilů a čtyřiadvaceti ventily je stejně jako u čtyřválce vybaven variabilním časováním, které natáčí sací i výfukové vačkové hřídele v rozsahu čtyřicet stupňů. Při nízkém zatížení je časování nastaveno tak, aby se část výfukových plynů dostávalo zpět do sacích kanálů a plnilo tak funkci EGR. Při plném zatížení naproti tomu časování zajišťuje co nejúčinnější plnění motoru. Zajímavým prvkem je vybavení sacích kanálů elektropneumaticky ovládanými vířivými klapkami. Při částečném zatížení klapky uzavírají průtočný průřez kanálů a způsobují vyšší rychlost proudění a vznik výrazného víru ve válci. Výsledkem je lepší promíchání směsi a díky tomu její rychlejší prohoření. Při plné zátěži se klapky zcela otevřou opět pro dosažení co největší plnicí účinnosti. V neposlední řadě se o značnou pružnost motoru stará dvoustupňové sací potrubí, které při cca 3500 ot/min otvírá kratší větve.
Pro rychlé prohřátí motoru a z toho plynoucí výhody (nižší spotřeba a opotřebení) konstruktéři vyvinuli inteligentní chladicí systém, který například zastaví nucené proudění chladicí kapaliny během fáze zahřívání motoru krátce po jeho startu. Z mnoha dalších technických fines ještě jmenujme vyvažovací hřídel a vložky válců z hliníkové slitiny s křemíkovou povrchovou úpravou.
Špičku nabídky pohonných jednotek představuje vidlicový osmiválec modelu SLK 55 AMG. Svým objemem 5,5 litru, výkonem 265 kW (při 5750 ot/min) a mamutím kroutícím momentem 510 Nm (při 4000 ot/min) tak představuje i špičku ve své třídě. V konstrukci motoru nalezneme mnoho prvků jejichž provedení bylo inspirováno závodními motory, jako jsou extrémně lehké písty, olejové trysky pro jejich chlazení nebo variabilní sací potrubí.
Základ nabídky převodovek představuje šestistupňová, manuálně řazená skříň, která se standardně montována do „dvoustovky“ a „třistapadesátky“. Oproti své předchůdkyni z první generace vozu má zcela přepracovaný systém řazení pro dosažení většího komfortu volby jednotlivých rychlostních stupňů. Také byla přemístěna pozice zpětného chodu tak, že se ten nyní řadí vlevo vpřed vedle jedničky.
Vzhledem k velké pružnosti motorů se až nadbytečně může jevit sedmistupňový automat 7G-TRONIC, který je nabízen za příplatek do SLK 350, popřípadě jako standard pro SLK 55 AMG. Těsnější odstupňování sedmi převodových stupňů umožňuje ještě prudší akceleraci a přitom nižší spotřebu paliva. Řídící jednotka převodovky umožňuje řidiči podřazení až o čtyři stupně najednou. Pro jízdu bez zbytečných ztrát je hydrodynamický měnič nahrazující spojku vybaven přemostěním, které se uvádí v činnost jakmile to jízdní situace dovoluje. Na rozdíl od jiných automatických převodovek je toto přemostění funkční pro všechny převodové stupně.
Pro „dvoustovku“ je k dispozici také automatická převodovka i když „jen“ pětistupňová. Oba automaty nabízejí volitelné řadicí módy jako „C“ (Komfort), „S“ (Sport) nebo „M“ (Manual), kdy je možné volit stupně tlačítky na volantu. I když je zvolen manuální mód, při dosažení nejvyšších otáček motoru se automaticky zařadí vyšší stupeň.
Aby byla síla motoru využitelná, je třeba vyvinout dostatečně „rychlý“ podvozek. Oproti první generaci SLK byla provedena řada změn. Přední náprava byla zcela přepracována tak, že místo lichoběžníkových závěsů byl použit modifikovaný systém se vzpěrami McPherson a dvojicemi příčných ramen. Oproti spodním ramenům vyrobeným vcelku nabízí dvojice nezávislých ramen lepší vedení kola a lepší tlumení jeho vibrací. Jedno rameno je vyrobeno z hliníkové slitiny, zatímco druhé je z ocelového výkovku. Přední náprava je samozřejmě doplněna příčným zkrutným stabilizátorem.
Maticové řízení s oběhem kuliček bylo u druhé generace SLK-áčka nahrazeno hřebenovým řízením především z důvodů přesnější odezvy, která více odpovídá sportovnímu charakteru vozu. Dalším důvodem je snadnější zástavba hřebenového řízení z hlediska pasivní bezpečnosti. Řízení je samozřejmě vybaveno posilovačem s degresivním účinkem.
Zadní náprava multi-link je známá z ostatních Mercedesů a je samozřejmě upravena pro velikost a potřeby roadsteru. Naladěním pružných lůžek závěsů bylo docíleno jak lepšího odfiltrování vibrací tak charakteristiky směrem k nedotáčivosti pro vyšší bezpečnost. Také zadní náprava je vybavena příčným zkrutným stabilizátorem. O pružení se starají vinuté pružiny a tlumení zajišťují jednoplášťové plynokapalinové tlumiče. Opravdoví sportovci si mohou svůj vůz nechat vybavit podvozkem sníženým o deset milimetrů s tužší charakteristikou pružin a tlumičů. Provedení AMG pak samozřejmě nabízí své vlastní sportovní odladění podvozku.
O bezpečné zkrocení přemíry kilowatů se starají ventilované kotoučové brzdy, jejichž průměr se podle verze pohybuje mezi 288 a 340 mm. Přední kotouče u SLK 350 jsou navíc odvrtávané pro zlepšení brzdných vlastností za mokra. Nejvýraznější brzdy má samozřejmě AMG, které sází na moderní technologii v podobě kompozitových předních kotoučů a šestipístových brzdových třmenů.
Výkonnost jednotlivých motorů odpovídá použitým technologiím, když SLK 200 Kompresor dosahuje maximální rychlosti 230 km/h a sprintuje z 0 na 100 km/h za 7,9 s. SLK 350 a SLK 55 AMG jedou maximálně 250 km/h (elektronicky omezeno). Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá „třistapadesátka“ za 5,6 s zatímco špičkové AMG za skvělých 4,9 s.
SLK je bezpochyby velice elegantní a propracované vozidlo, které má všechny předpoklady být úspěšné i přes bezpochyby nemalou prodejní cenu.