reklama


Mercedes-Benz SLK - sportovní elegance (1. díl)

Mercedes-Benz SLK - sportovní elegance (1. díl)

 
 

Mercedes-Benz právě nyní uvádí na trh druhou generaci svého úspěšného roadsteru SLK. Ještě vybroušenější design, více síly, vyšší bezpečnost a větší potěšení z jízdy, tak by se dal nový dvousedadlový „sporťáček“ stručně charakterizovat. SLK sice neobklopuje aura vlastní italským sportovním vozům, zato z něj čiší dokonalost každého detailu. Dokonalost může mnohdy nudit, ale není pochyb o tom, že na ulici se za novým „SLKáčkem“ ohlédne každý bez rozdílu věku a pohlaví.

„Stříbrný šíp“, to vás možná napadne při prvním pohledu na boční siluetu roadsteru SLK a vaše mysl se hned propojí s povědomím o sportovních aktivitách značky ve Formuli 1. Ano, nová generace vozu působí mnohem sportovnějším a rychlejším dojmem než jeho předchůdce. Dlouhá kapota se směrem vzad znatelně zvedá a na tuto křivku pak plynule navazuje horní linie pontonu karoserie. Ta dále stoupá až po víko zavazadlového prostoru, která se pak naopak směrem vzad lehce svažuje. Rozvor vozu je oproti předchůdci o 30 mm delší, což opticky zkracuje přední a zadní převis a zviditelňuje důležitý prvek sportovního vozu – rozměrná litá kola.

Příď vozu s náznakem formulového nosu a velkou třícípou hvězdou opět evokuje myšlenky na sportovní úspěchy značky. Přední masku rozděluje horizontální lišta připomínající přední křídlo „ef“ jedničky. Příď vozu je tak zcela nová, ale přesto působí známým dojmem a nenechává nikoho na pochybách o původu vozu. Tvar předních světlometů vám bude pravděpodobně také připadat povědomě – aby ne, Peugeotů 206 a 307 jezdí kolem nás spousta! Jenže novému sportovnímu Mercedesu tento tvar natolik sluší že by byla škoda je zaměnit za klasické „mercedesovské“ a vypůjčení inspirace z Francie je spíše kladem.

Zádi vozu dominují elegantní svítilny s LED diodami a výrazné oválné koncovky výfuků. Jak z předobočního tak ze zadního pohledu zaujmou pozornost výrazně rozšířené blatníky dodávající vozu atletické vzezření. Designérům se podařil husarský kousek v tom, že je vozidlo elegantní jak se staženou střechou tak se střechou v pohotovostní poloze, kdy se roadster bleskově změní v kupé.

Interiér roadsteru musí mnohem více korespondovat s vnějším designem než v případě uzavřeného vozu, takže logickým cílem stylistů SLK bylo transformovat dynamičnost a emotivnost vnějších tvarů do interiéru. Výsledkem je tvarování interiéru podle nekompromisní filozofie roadsteru a zajištění maximálního propojení člověka se strojem.

obrázek [450 x 209] Vzhled přístrojové desky je orientován přísně sportovně a technicky s hlavním důrazem na praktičnost. Přesto však vzhledová stránka nepřišla zkrátka což je vidět například z poutavého kontrastu stříbrných ovladačů s černým povrchem volantu a přístrojové desky. Hlavním zdroj informací pro řidiče představuje dvojice kruhového rychloměru a otáčkoměru s integrovaným palivoměrem a hodinami. Centrální panel s mřížkami výdechů ventilace, množstvím ovladačů a LCD displejem, pak navazuje na výše zmiňovaný prolis na kapotě představující formulovou příď a pokračuje směrem vzad v podobě rozměrného středového tunelu. Po stranách navazuje přístrojový panel na design výplně dveří, takže po jejich uzavření interiér posádku doslova obejme a dotvoří tak výrazné sportovní image. Interiér je barevně sladěn do dvou tónů podle volby zákazníka: k barvě koženého čalounění je přiřazena odpovídající barva centrálního panelu, opěrek rukou a madel dveří atd. Celkem je možno volit z 50 barevných kombinací!

Inženýři Mercedesu u roadsteru přijali zajímavou výzvu, když se snažili zajistit dostatečnou tepelnou pohodu pasažérů v případě jízdy se staženou střechou v chladných dnech a rozšířit tak možnosti užívání si jízdy pod volnou oblohou. Systém zvaný „AIRSCARF“ směřuje teplý vzduch tak aby proudil kolem hlavy a krku řidiče a spolujezdce. O správnou funkci systému se stará mikroprocesor, který bere v úvahu údaje o vnější teplotě a rychlosti vozu. Při vývoji se samozřejmě úzce spolupracovalo s aerodynamiky ve větrném tunelu ale také s týmem vyvíjejícím sedadla, protože část systému vytápění je integrován přímo v sedadlech a pozice sedadel samotná byla optimalizována vzhledem k výšce předního okna a proudění vzduchu. Konstrukci sedadel byla vůbec věnována značná pozornost a výsledkem je jejich konstrukce s rámem z hořčíku a kompozitního materiálu. Sedadla jsou tak velmi lehká a přitom splňují nejen nároky na komfort a správné vedení těla ale též pomáhají chránit posádku v případě bočního nárazu. Při hledání správné pozice za volantem řidič jistě ocení zvětšení rozsahu nastavení sedadla a posádka celkově těží z rozměrů interiéru, který narostl do všech směrů.

O pohodu na palubě je postaráno daleko nad úroveň běžnou pro sportovně střižené vozy. Zákazník například může ve výbavě zvolit ze tří možných systémů vyhřívání od standardního přes systémy Thermatic a Thermotronic. Již základní zařízení je řízeno mikroprocesorově a nejvyšší třída v podobě Thermotronicu je schopná automaticky kontrolovat nejen teplotu a vlhkost vzduchu, ale také úroveň jeho znečištění a intenzitu slunečního záření a na základě toho potom měnit parametry nastavení.

obrázek [350 x 223] Posádka si samozřejmě může dopřávat poslech hudby z kvalitní audio aparatury. Dle přání může středová konzole nabídnout navigační systém se zobrazováním na displej o úhlopříčce 4,9 palce nebo dokonce displej s úhlopříčkou 6,5 palce, který už poslouží i ke sledování DVD.

Od zábavy se však přesuňme zpět k základní konstrukci vozu, jejíž základem je propracovaná karosérie. V případě otevřeného vozu je obrovským problémem dosáhnout dostatečnou tuhost karosérie, která je potřebná k přesnému vedení automobilu při sportovní jízdě, ale také pro provoz bez rušivých pazvuků a v neposlední řadě pro splnění požadavků pasivní bezpečnosti.

Konstruktéři se však činili, když zvýšili tuhost v ohybu o 19 procent oproti předchůdci a tuhost v krutu potom o obdivuhodných 46 procent (obě hodnoty se staženou střechou). Aby těchto hodnot bylo dosaženo bez nežádoucího růstu hmotnosti, zvýšil se podíl vysoce pevnostní oceli na konstrukci na současných 42 procent. Konstrukční tým věnoval spoustu úsilí použití správných materiálů na správných místech a skelet karosérie je tak „namixován“ z různých typů materiálů od oceli po hliníkové a hořčíkové slitiny.

Na tradičně vysoké úrovni je u Mercedesu řešena otázka pasivní bezpečnosti. Ta samozřejmě staví na základech dostatečně tuhé karosérie s programovatelně deformovatelnou přední a zadní částí. Zvláštní pozornost byla věnována i rozložení napětí a deformací při bočním nárazu a v neposlední řadě tuhosti rámu čelního okna, který spolu s rámy za sedadly chrání posádku při převrácení vozu.

Posádku je v případě kolize nutné udržet na svých místech pomocí zádržných systémů, aby mohla karosérie účinně vykonat svou ochranou funkci. Nepostradatelným základem jsou samozřejmě bezpečnostní pásy v tomto případě s předpínači a omezovači tahu které u SLK berou v potaz sílu nárazu a podle toho volí úroveň zádržné síly. V případě čelního nárazu vstupují do hry přední dvoustupňové airbagy. Ty opět pracují na základě vyhodnocení síly nárazu a v případě mírnější kolize spustí jen první stupeň s pozvolnějším nafouknutíma menším tlakem, zatímco při vážnější havárii spustí druhý stupeň s nafouknutím větším tlakem. V případě bočního nárazu či převrácení vozu zasahují boční airbagy uložené v opěradlech sedadel, které byly poprvé použity u otevřeného vozu ve větším kabrioletu SL. Tyto Airbagy chrání jak hlavu a krční páteř před kolizí s bočním oknem či předměty vně vozu, tak hrudník před nárazem na dveře.

Představením roadsteru SLK první generace nastartoval Mercedes nový trend mezi otevřenými sportovními vozy a to použitím pevné, elektricky ovládané skládací střechy. V novém modelu byla střecha pochopitelně dále vylepšena, takže změna z roadsteru na hardtop kupé probíhá o 3 sekundy rychleji než dříve. Podstatné je také zvětšení prostoru pro zavazadla při složené střeše o 63 litrů, takže dnes jeho objem činí slušných 208 litrů.

Ve druhém díle se budeme věnovat motorům, převodovkám, podvozku a dalším technickým detailům nového SLK.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zisk Bundesbanky klesl, důvodem je nákup dluhopisů Zisk Bundesbanky klesl, důvodem je nákup dluhopisů

Německá centrální banka loni měla nejnižší zisk za…

Domácnosti spotřebují o čtvrtinu energií méně, než po revoluci, uvádějí statistici Domácnosti spotřebují o čtvrtinu energií méně, než po revoluci, uvádějí statistici

Zhruba dvě třetiny energií, které české domácnosti…

Ázerbájdžán vydal zatykač na europoslance Štětinu Ázerbájdžán vydal zatykač na europoslance Štětinu

Ázerbájdžán vydal mezinárodní zatykač na tři členy…

KKCG a Foxconn chtějí přes nový fond do IT nalít desítky milionů eur KKCG a Foxconn chtějí přes nový fond do IT nalít desítky milionů eur

Investiční skupina KKCG a výrobce elektroniky Foxconn…

 
 

Tapety

Mercedes-Benz SLK 55 AMG Mercedes-Benz SLK 55 AMG
Mercedes-Benz SLK 55 AMG Mercedes-Benz SLK 55 AMG
Mercedes-Benz SLK 55 AMG Mercedes-Benz SLK 55 AMG
Mercedes-Benz SLK 55 AMG Mercedes-Benz SLK 55 AMG
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý…

 




Mercedes Benz SLK 350 a CLK 350 – Nesnadná volba Mercedes Benz SLK 350 a CLK 350 – Nesnadná volba

Dva otevřené vozy, stejný výrobce, téměř stejný motor…

Mercedes-Benz SLK: automobilka oslavuje 500.000 prodaných vozů Mercedes-Benz SLK: automobilka oslavuje 500.000 prodaných vozů

V roce 1996 automobilka Mercedes-Benz uvedla sériové…

 



 
Pět ojetých miniaut do 100.000 korun: Co v autě není, nemůže se pokazit?

Pět ojetých miniaut do 100.000 korun: Co v autě není, nemůže se pokazit?

Dnes 08:00

Kdo hledá co možná nejmladší auto a má na něj maximálně 100.000 korun, největší šanci má logicky v segmentu nejmenších vozidel.




Blesk.cz

Chat: Jak ušetřit na daních?

Chat: Jak ušetřit na daních?

Co všechno si můžete odečíst z daní? Jaké výhody, slevy a bonusy se letos vyplatí uplatnit? A do kdy vlastně…

Skandál po Výměně manželek: Míla svedla partnery svých dcer, oznámila Alena

Skandál po Výměně manželek: Míla svedla partnery…

Maminka Alena byla z Výměny manželek doslova v šoku. Po jejím skončení se rozpovídala o podivných vztazích…

 

iSport.cz

ZLATÁ PÍŠŤALKA: Sudím se dařilo, ale Houdek a Zelinka chybovali

ZLATÁ PÍŠŤALKA: Sudím se dařilo, ale Houdek a…

Do jara vstoupili rozhodčí v ePojisteni.cz lize celkově se slušnou formou, ale dvěma z nich se zápasy 17. kola…

Sparta bez Dočkala? Náhradí ho z vlastních zdrojů, může změnit systém

Sparta bez Dočkala? Náhradí ho z vlastních zdrojů,…

Byl sparťanským dirigentem, hra týmu na něm stála, při jeho absenci vázla. Nyní Bořek Dočkal vyjednává o…

 

Reflex.cz

Druhá „sluneční soustava“. Vědci objevili 3 nové obyvatelné planety, které nejsou daleko od Země

Druhá „sluneční soustava“. Vědci objevili 3 nové…

Vědcům se konečně podařilo nalézt dlouho hledanou oázu života ve vesmíru. Evropská jižní laboratoř (ESO), která…

Čtyři důvody, proč je Sobotka přežitý a vyhaslý premiér

Čtyři důvody, proč je Sobotka přežitý a vyhaslý premiér

Co říct o postoji ministerského předsedy a šéfa nejsilnější vládní strany Bohuslava Sobotky, jenž si „dovede…

 
 
reklama