Mercedes-Benz SLK - sportovní elegance (1. díl)

Mercedes-Benz SLK - sportovní elegance (1. díl)

 
 

Mercedes-Benz právě nyní uvádí na trh druhou generaci svého úspěšného roadsteru SLK. Ještě vybroušenější design, více síly, vyšší bezpečnost a větší potěšení z jízdy, tak by se dal nový dvousedadlový „sporťáček“ stručně charakterizovat. SLK sice neobklopuje aura vlastní italským sportovním vozům, zato z něj čiší dokonalost každého detailu. Dokonalost může mnohdy nudit, ale není pochyb o tom, že na ulici se za novým „SLKáčkem“ ohlédne každý bez rozdílu věku a pohlaví.

„Stříbrný šíp“, to vás možná napadne při prvním pohledu na boční siluetu roadsteru SLK a vaše mysl se hned propojí s povědomím o sportovních aktivitách značky ve Formuli 1. Ano, nová generace vozu působí mnohem sportovnějším a rychlejším dojmem než jeho předchůdce. Dlouhá kapota se směrem vzad znatelně zvedá a na tuto křivku pak plynule navazuje horní linie pontonu karoserie. Ta dále stoupá až po víko zavazadlového prostoru, která se pak naopak směrem vzad lehce svažuje. Rozvor vozu je oproti předchůdci o 30 mm delší, což opticky zkracuje přední a zadní převis a zviditelňuje důležitý prvek sportovního vozu – rozměrná litá kola.

Příď vozu s náznakem formulového nosu a velkou třícípou hvězdou opět evokuje myšlenky na sportovní úspěchy značky. Přední masku rozděluje horizontální lišta připomínající přední křídlo „ef“ jedničky. Příď vozu je tak zcela nová, ale přesto působí známým dojmem a nenechává nikoho na pochybách o původu vozu. Tvar předních světlometů vám bude pravděpodobně také připadat povědomě – aby ne, Peugeotů 206 a 307 jezdí kolem nás spousta! Jenže novému sportovnímu Mercedesu tento tvar natolik sluší že by byla škoda je zaměnit za klasické „mercedesovské“ a vypůjčení inspirace z Francie je spíše kladem.

Zádi vozu dominují elegantní svítilny s LED diodami a výrazné oválné koncovky výfuků. Jak z předobočního tak ze zadního pohledu zaujmou pozornost výrazně rozšířené blatníky dodávající vozu atletické vzezření. Designérům se podařil husarský kousek v tom, že je vozidlo elegantní jak se staženou střechou tak se střechou v pohotovostní poloze, kdy se roadster bleskově změní v kupé.

Interiér roadsteru musí mnohem více korespondovat s vnějším designem než v případě uzavřeného vozu, takže logickým cílem stylistů SLK bylo transformovat dynamičnost a emotivnost vnějších tvarů do interiéru. Výsledkem je tvarování interiéru podle nekompromisní filozofie roadsteru a zajištění maximálního propojení člověka se strojem.

obrázek [450 x 209] Vzhled přístrojové desky je orientován přísně sportovně a technicky s hlavním důrazem na praktičnost. Přesto však vzhledová stránka nepřišla zkrátka což je vidět například z poutavého kontrastu stříbrných ovladačů s černým povrchem volantu a přístrojové desky. Hlavním zdroj informací pro řidiče představuje dvojice kruhového rychloměru a otáčkoměru s integrovaným palivoměrem a hodinami. Centrální panel s mřížkami výdechů ventilace, množstvím ovladačů a LCD displejem, pak navazuje na výše zmiňovaný prolis na kapotě představující formulovou příď a pokračuje směrem vzad v podobě rozměrného středového tunelu. Po stranách navazuje přístrojový panel na design výplně dveří, takže po jejich uzavření interiér posádku doslova obejme a dotvoří tak výrazné sportovní image. Interiér je barevně sladěn do dvou tónů podle volby zákazníka: k barvě koženého čalounění je přiřazena odpovídající barva centrálního panelu, opěrek rukou a madel dveří atd. Celkem je možno volit z 50 barevných kombinací!

Inženýři Mercedesu u roadsteru přijali zajímavou výzvu, když se snažili zajistit dostatečnou tepelnou pohodu pasažérů v případě jízdy se staženou střechou v chladných dnech a rozšířit tak možnosti užívání si jízdy pod volnou oblohou. Systém zvaný „AIRSCARF“ směřuje teplý vzduch tak aby proudil kolem hlavy a krku řidiče a spolujezdce. O správnou funkci systému se stará mikroprocesor, který bere v úvahu údaje o vnější teplotě a rychlosti vozu. Při vývoji se samozřejmě úzce spolupracovalo s aerodynamiky ve větrném tunelu ale také s týmem vyvíjejícím sedadla, protože část systému vytápění je integrován přímo v sedadlech a pozice sedadel samotná byla optimalizována vzhledem k výšce předního okna a proudění vzduchu. Konstrukci sedadel byla vůbec věnována značná pozornost a výsledkem je jejich konstrukce s rámem z hořčíku a kompozitního materiálu. Sedadla jsou tak velmi lehká a přitom splňují nejen nároky na komfort a správné vedení těla ale též pomáhají chránit posádku v případě bočního nárazu. Při hledání správné pozice za volantem řidič jistě ocení zvětšení rozsahu nastavení sedadla a posádka celkově těží z rozměrů interiéru, který narostl do všech směrů.

O pohodu na palubě je postaráno daleko nad úroveň běžnou pro sportovně střižené vozy. Zákazník například může ve výbavě zvolit ze tří možných systémů vyhřívání od standardního přes systémy Thermatic a Thermotronic. Již základní zařízení je řízeno mikroprocesorově a nejvyšší třída v podobě Thermotronicu je schopná automaticky kontrolovat nejen teplotu a vlhkost vzduchu, ale také úroveň jeho znečištění a intenzitu slunečního záření a na základě toho potom měnit parametry nastavení.

obrázek [350 x 223] Posádka si samozřejmě může dopřávat poslech hudby z kvalitní audio aparatury. Dle přání může středová konzole nabídnout navigační systém se zobrazováním na displej o úhlopříčce 4,9 palce nebo dokonce displej s úhlopříčkou 6,5 palce, který už poslouží i ke sledování DVD.

Od zábavy se však přesuňme zpět k základní konstrukci vozu, jejíž základem je propracovaná karosérie. V případě otevřeného vozu je obrovským problémem dosáhnout dostatečnou tuhost karosérie, která je potřebná k přesnému vedení automobilu při sportovní jízdě, ale také pro provoz bez rušivých pazvuků a v neposlední řadě pro splnění požadavků pasivní bezpečnosti.

Konstruktéři se však činili, když zvýšili tuhost v ohybu o 19 procent oproti předchůdci a tuhost v krutu potom o obdivuhodných 46 procent (obě hodnoty se staženou střechou). Aby těchto hodnot bylo dosaženo bez nežádoucího růstu hmotnosti, zvýšil se podíl vysoce pevnostní oceli na konstrukci na současných 42 procent. Konstrukční tým věnoval spoustu úsilí použití správných materiálů na správných místech a skelet karosérie je tak „namixován“ z různých typů materiálů od oceli po hliníkové a hořčíkové slitiny.

Na tradičně vysoké úrovni je u Mercedesu řešena otázka pasivní bezpečnosti. Ta samozřejmě staví na základech dostatečně tuhé karosérie s programovatelně deformovatelnou přední a zadní částí. Zvláštní pozornost byla věnována i rozložení napětí a deformací při bočním nárazu a v neposlední řadě tuhosti rámu čelního okna, který spolu s rámy za sedadly chrání posádku při převrácení vozu.

Posádku je v případě kolize nutné udržet na svých místech pomocí zádržných systémů, aby mohla karosérie účinně vykonat svou ochranou funkci. Nepostradatelným základem jsou samozřejmě bezpečnostní pásy v tomto případě s předpínači a omezovači tahu které u SLK berou v potaz sílu nárazu a podle toho volí úroveň zádržné síly. V případě čelního nárazu vstupují do hry přední dvoustupňové airbagy. Ty opět pracují na základě vyhodnocení síly nárazu a v případě mírnější kolize spustí jen první stupeň s pozvolnějším nafouknutíma menším tlakem, zatímco při vážnější havárii spustí druhý stupeň s nafouknutím větším tlakem. V případě bočního nárazu či převrácení vozu zasahují boční airbagy uložené v opěradlech sedadel, které byly poprvé použity u otevřeného vozu ve větším kabrioletu SL. Tyto Airbagy chrání jak hlavu a krční páteř před kolizí s bočním oknem či předměty vně vozu, tak hrudník před nárazem na dveře.

Představením roadsteru SLK první generace nastartoval Mercedes nový trend mezi otevřenými sportovními vozy a to použitím pevné, elektricky ovládané skládací střechy. V novém modelu byla střecha pochopitelně dále vylepšena, takže změna z roadsteru na hardtop kupé probíhá o 3 sekundy rychleji než dříve. Podstatné je také zvětšení prostoru pro zavazadla při složené střeše o 63 litrů, takže dnes jeho objem činí slušných 208 litrů.

Ve druhém díle se budeme věnovat motorům, převodovkám, podvozku a dalším technickým detailům nového SLK.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tatra a její nejznámější mobilní jeřáby. Prohlédněte si je v galerii Tatra a její nejznámější mobilní jeřáby. Prohlédněte si je v galerii

Kopřivnická automobilka Tatra a společnost ČKD Mobilní…

Od nástupu Trumpa na trůn proudí do USA o polovinu méně uprchlíků Od nástupu Trumpa na trůn proudí do USA o polovinu méně uprchlíků

Příliv uprchlíků do Spojených států se za první tři…

Žádosti Ukrajinců o práci v Česku prudce rostou. Letos jich může být i přes deset tisíc Žádosti Ukrajinců o práci v Česku prudce rostou. Letos jich může být i přes deset tisíc

Přibližně 20 tisíc lidí by v tomto roce mohlo požádat o…

O Tibetu se nediskutuje. Čekáme respekt, říká obchodní rada čínské ambasády O Tibetu se nediskutuje. Čekáme respekt, říká obchodní rada čínské ambasády

Obchodní výměna s Čínou stále se rozšiřuje. Nejde jen o…

 
 

Tapety

Mercedes-Benz SLK 55 AMG Mercedes-Benz SLK 55 AMG
Mercedes-Benz SLK 55 AMG Mercedes-Benz SLK 55 AMG
Mercedes-Benz SLK 55 AMG Mercedes-Benz SLK 55 AMG
Mercedes-Benz SLK 55 AMG Mercedes-Benz SLK 55 AMG
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 




Mercedes Benz SLK 350 a CLK 350 – Nesnadná volba Mercedes Benz SLK 350 a CLK 350 – Nesnadná volba

Dva otevřené vozy, stejný výrobce, téměř stejný motor…

Mercedes-Benz SLK: automobilka oslavuje 500.000 prodaných vozů Mercedes-Benz SLK: automobilka oslavuje 500.000 prodaných vozů

V roce 1996 automobilka Mercedes-Benz uvedla sériové…

 



 
Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek!

Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek!

Včera

Dakarský speciál Martina Prokopa a týmu MP Sports opravdu vypadá jako v USA velmi populární pick-up Ford F-150 Raptor. Ale platí to také o technice? A jaké to je, svézt se na horkém sedadlem spolujezdce?




Blesk.cz

Jen o fous unikli smrti: Dostat se do cesty velrybě se nevyplácí

Jen o fous unikli smrti: Dostat se do cesty velrybě…

Internet válcuje dramatické video, které jen shodou náhod zachytilo neuvěřitelný okamžik. Parta rybářů si jen…

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech: „Čekáme přes 40 let“

Aktivisté z ciziny najeli do vepřína v Letech:…

Evropská unie musí zastavit dotace firmě AGPI, která vlastní vepřín v Letech u Písku v místech, kde stával…

 

iSport.cz

Sestra hokejisty Nečase zaujala při draftu NHL! Dojatá blondýnka líbala český talent

Sestra hokejisty Nečase zaujala při draftu NHL!…

Nebyl sám, kdo na sebe strhl pozornost. Hokejista Martin Nečas byl v pátek draftovaný do NHL v 1. kole jako 12.…

Česko – Dánsko 2:4. Zázrak se nekonal, Lvíčata na EURO končí

Česko – Dánsko 2:4. Zázrak se nekonal, Lvíčata na EURO končí

Zázrak se nekonal! Čeští fotbalisté nezvládli poslední duel ve skupině C a po prohře 2:4 se s EURO do 21 let…

 

Reflex.cz

Andrej Babiš je mimo jiné i autor bestsellerů!

Andrej Babiš je mimo jiné i autor bestsellerů!

A je poučné, jak si tuto záviděníhodnou pozici získat. Andrej k získání trofeje nejprodávanější knihy roku…

Být policajtem, to je vyražení

Být policajtem, to je vyražení

Výsledek vyšetřování: policii nevadí civil z Hradu v nabouraném BMW. Mně taky ne. Ale vadí mi ta bouračka, vadí…