Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SLS AMG - Smyslná lehkost supersportu

Aleš Dragoun
O novém supersportu SLS, který vyvinul Mercedes-Benz ve spolupráci s dvorním ladičem a stoprocentní dceřinou společností AMG, byly již popsány stohy elektronického i klasického papíru. Pojďme si jej nyní představit podrobněji.

Stuttgartští vůz postupně odhalovali, dokonce uvolnili i firemní fotografie zakamuflovaných předsériových aut. Později se objevily snímky interiéru a automobilka také postupně dávala k dispozici podrobnější technické údaje. Oficiální premiéru si pak SLS odbyl navzdory původním předpokladům již na IAA ve Frankfurtu. Plány nejdříve hovořily o jaře příštího roku, tedy s největší pravděpodobností o autosalonu v Ženevě. Vůz, který ideově navazuje na veleslavný 300 SL série W198, tedy pomalu spěje do sériové výroby.

Virtuální začátek

Vraťme se však o tři roky zpět, vývoj SLS byl zahájen v posledním čtvrtletí roku 2006, supersport vznikal ve spolupráci MTC (Mercedes Technology Center) v Sindelfingenu a AMG v Affalterbachu. Projekt byl schválen na konci téhož roku. Vše začalo tzv. DPT – digitálním, nebo též virtuálním prototypem, který se testoval na simulátoru včetně jízdy v extrémních klimatických podmínkách. Experimentovalo se s uložením motoru, rozložením hmotnosti, těžištěm, uspořádáním náprav, zkoušela se jízdní dynamika, aerodynamika i pasivní bezpečnost. Prioritou vývojářů byl sice supersportovní vůz, ale vhodný pro každodenní provoz.

Na jaře 2007 přišly na řadu skutečné automobily. V loňském roce se testovaly celkem čtyři desítky zamaskovaných prototypů po celém světě včetně městského provozu a legendární Nordschleife, tedy Severní smyčky slavného okruhu Nürburgring. Tam probíhaly vytrvalostní testy, které simulovaly celou životnost vozů včetně plného zatížení. Auta jezdila takřka nepřetržitě, zkoušely se veškeré komponenty včetně klimatizace, pneumatik, tlumičů, chlazení motoru, elektroniky i brzd. Součástí byly samozřejmě i bariérové testy.

Vývoj ještě nebyl zcela ukončen, potrvá do ledna 2010. Do té doby budou mít všechny exempláře najeto celkem 1,25 milionu kilometrů.

Lehký motor

Mercedes-Benz nedávno ještě upřesnil podrobné technické údaje své novinky. SLS je poháněn vidlicovým osmiválcem typu M159 s úhlem rozevření 90 stupňů a čtyřventilovou technikou. Ten ze zdvihového objemu 6208 cm3 (vrtání 102,2 mm, zdvih 94,6 mm) dává největší výkon 420 kW (571 k) při 6800 min-1. Je umístěn vpředu uprostřed, tedy za přední nápravou, má mazání se suchou skříní a odděleným zásobníkem oleje a váží jen 205 kg. Poskytuje maximální točivý moment 650 Nm při 4750 min-1, který je přenášen na zadní kola pomocí sedmistupňové dvouspojkové převodovky AMG Speedshift DCT. 545 Nm točivého momentu je k dispozici již při 2500 min-1.

Převodné ústrojí, které váží včetně diferenciálu jen 136 kg, je umístěno u zadní nápravy, jedná se tedy o systém transaxle. Motor je s převodovkou spojen do pevného celku tuhou rourou, která poskytuje ochranu lehkému kardanovému hřídeli z kompozitního materiálu (karbonu). Ten je 1,71 metru dlouhý a váží pouhé 4,7 kg, automobilka jej původně vyvinula pro závody siluet cestovních vozů DTM. Je vybaven tlumičem torzních kmitů.

(E)mise splněny

Ještě pár slov o agregátu. Ten vychází z typu M156 pro modely E, S a SL 63 AMG, má tedy blok i hlavy válců z hliníku, prošel ale důkladným přepracováním, změněno bylo celkem 120 dílů. Nové je sání včetně vzduchových filtrů a škrticích klapek, ventilový rozvod i čtyři vačkové hřídele s variabilním elektrohydraulickým nastavením. Nesmíme zapomínat ani na výfukový systém. Tyto změny přinesly zvýšení výkonu o téměř devět procent, tedy o 34 kW.

Osmiválec velmi rychle reaguje na pohyb plynového pedálu, jeho pružnost se zvýšila v celém rozsahu otáček. Písty jsou kované a odlehčené, klikový hřídel má zesílená ložiska, překonstruováno bylo též olejové čerpadlo s maximální kapacitou 700 l/min. Zmíněný oddělený zásobník maziva má objem 5 l, celková náplň pak 13,5 l, o správnou teplotu se starají dva chladiče v přední části motoru. Optimální vstřikování paliva do válců zajišťuje elektronická jednotka Bosch ME 9.7 řízená mikroprocesorem, kompresní poměr je na hodnotě 11,3 : 1.

Ač se jedná o pohonnou jednotku pro supersportovní vůz, bez problémů by měla plnit všechny emisní normy včetně Euro 5. Vyrábí se v továrně AMG v Affalterbachu.

Hliník se odstěhoval do Štýrského Hradce

Prioritou konstruktérů byla zejména redukce hmotnosti a snížení těžiště vozu. Prostorový rám je prakticky celý z hliníku a váží jen 241 kg. 45 % skeletu je vyrobeno z profilů, 31 % z plechu a 20 % z litého hliníku. Bylo také dosaženo značné torzní tuhosti celého rámu, přitom vysokopevnostní ocel se objevuje pouze na vnitřních stranách předních sloupků karoserie, její využití je jen čtyřprocentní.

Karoserie má dveře výklopné směrem vzhůru v úhlu 70 stupňů, Mercedes-Benz už toto konstrukční řešení použil u slavného 300 SL série W198 z let 1954-1957 a díky podobnosti s racčími křídly se pro něj vžil název gullwing. Dveře, ale také skelet, přední kapota a střecha a postranní panely se vyrábí v rakouském Grazu (Štýrském Hradci) u firmy Magna Steyr.

Automobil váží přesně 1620 kg, k čemuž dopomohlo využití lehkého hliníku také na karosářské panely a zavěšení, které obstarávají dvojitá lichoběžníková ramena. Obě nápravy jsou odpruženy vinutými pružinami a plynokapalinovými tlumiči, vpředu i vzadu najdeme příčné zkrutné stabilizátory. Nároční zákazníci, kteří se svými vozy občas vyrazí i na závodní okruh, mohou zvolit ještě tvrdší pružiny a tužší nastavení tlumičů. Rozložení hmotnosti dosahuje takřka ideálu – jeho poměr je 47 : 53. Zbývá dodat, že na některé díly, například víko zavazadlového prostoru, či boční lemy byly použity plastické hmoty.

Optimální deceleraci zajišťují kompozitové odvětrávané brzdy s kotouči ze šedé litiny se šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu, opět z vlastního vývoje AMG. Přední kotouče mají průměr 390 mm a šířku 36 mm, zadní jsou menší (360 mm) a tenčí (26 mm). Za příplatek mohou být i lehčí karbonkeramické s větším průměrem a tloušťkou (420 x 39, resp. 360 x 32 mm). Samozřejmostí je ABS a brzdový asistent. Parkovací brzda je elektrická, řízení hřebenové s konstantním převodem, jeho posilovač má proměnnou charakteristiku v závislosti na rychlosti.

Retro

Podvozek se může pochlubit rozvorem 2680 mm a rozchodem vpředu 1682 mm, vzadu je mezi koly menší vzdálenost, 1653 mm. Automobil je 4638 mm dlouhý, 1939 mm široký a 1262 mm vysoký. Design exteriéru nezapře svůj předobraz. Zdaleka nejde jen o vzhůru výklopné dveře, ale například i o masku, či o extrémně dlouhou kapotu a boční mřížkované vstupy vzduchu s chromovanými ploutvičkami na bocích. Mezi nimi je pak nápis 6.3, který značí zaokrouhlený objem motoru a opět odkazuje na legendární 300 SL. Zaujmou i krátké převisy.

Zavazadelník pojme pouze 176 litrů, ale vzhledem ke kategorii vozu se jedná o nedůležitý údaj.

Posádce svítí v noci na cestu vertikálně umístěné bi-xenony, denní svícení obstarávají moderní LED diody, které najdeme také vzadu. Je z nich i mlhové a brzdové světlo ve stylu monopostů F1, které se nachází dole na zadním nárazníku mezi dvěma hranatými koncovkami výfuku, vyvedenými opět v chromu.

Hodnota součinitele odporu vzduchu je 0,36. V globálním měřítku se nejedná o nijak závratné číslo, srovnatelné například s Dacií Sandero, Škodou Favorit, či Tatrou 87, ale cílem bylo dosáhnout vhodných přítlaků na nápravách, které se díky aerodynamickému řešení zvětšují s rychlostí jízdy. Karoserie postrádá jakékoli viditelné aerodynamické prvky, například mohutná přítlačná křídla. Pouze v zadním nárazníku najdeme difuzor, který řídí proudění vzduchu pod podvozkem a při maximální rychlosti vytváří přítlak až 20 kg. Optimální stabilitu zajišťuje i velká čelní plocha (2,13 m2) a také spoiler na zádi, který je integrován do víka zavazadlového prostoru a pokud řidič překročí 120 km/h, automaticky se vysouvá. Klesne-li rychlost pod 80 km/h, zasune se zpět. Dá se ovšem ovládat i manuálně tlačítkem.

Antény pro rádio, navigaci a telefon jsou integrovány do víka zavazadlového prostoru tak, aby nenarušovaly siluetu vozu. Náročný zájemce může zvolit speciální lak exteriéru s leskem tekutého kovu. Ten je tvořen mikroskopickými 30-50 nanometrů tenkými pigmentovými částicemi. Další specialitu tvoří doplňky z karbonu – zrcátka a kapota motoru. Ty jsou rovněž na přání a za příplatek.

Pohled dovnitř

Přístrojová deska a středová konzola svým tvarem připomínají ocasní křídlo letounu, čtveřice pozinkovaných výdechů ventilace pak proudový motor. V interiéru, pro který by se spíše hodil výraz kokpit, pak najdeme špičkové materiály – kůži Nappa, nebo matný kov. Na středové konzole se nacházejí veškeré ovladače elektronických systémů vozu a letecký volič sedmistupňové samočinné převodovky AMG Speedshift DCT, kterému v Affalterbachu říkají E-Select. Ten má klasické schéma P, R, N a D, parkovací brzda se aktivuje automaticky, je-li motor vypnutý.

Sportovní sedadla jsou nastavitelná výškově v úhlu 2,3 stupně i podélně v rozsahu 600 mm, ovšem v sérii jen manuálně, elektromotorky jsou v seznamu extras! Mají integrované opěrky hlavy, celá zadní část je vyrobena z hořčíkové slitiny. Disponují i polohovou pamětí, do které lze uložit až tři různá nastavení, jsou vyhřívaná ve třech fázích a do toho spolujezdcova se vejde dokonce i dětská sedačka! Boční výplně jsou tvrdší kvůli lepšímu vedení těla, vnitřní část sedadel je měkčí. Na přání jsou k dispozici bederní opěrky, které mají celkem čtyři možné polohy. V automobilu si můžete vychutnat nejen sportovní jízdu, ale dokonce i cigaretu, zapalovač se nachází vedle voliče samočinné převodovky, kde je také dvanáctivoltová zásuvka.

Na palubě

Tříramenný volant AMG Performance má průměr 36,5 mm a zploštělou spodní část. Je ručně obšitý kůží (za příplatek v kombinaci s Alcantarou), stejně jako celý interiér, který lze mít v celkem pěti barvách - černé, klasické červené, pískové, porcelánové bílé a světle hnědé. Volant lze nastavit ve dvou osách. Střed je kovový, stejně jako pádla řazení samočinné převodovky. Na konzole je pak umístěno ovládání audia, telefonu, satelitní navigace a hlasového kontrolního systému Linguatronic. Vlevo jsou tlačítka elektronické parkovací brzdy a otevírání víka zavazadlového prostoru. Interiér není čistě jen v kůži, například na A-sloupcích, najdeme umělý semiš Alcantara, stejným materiálem jsou čalouněny také odkládací prostory a střecha. Koberečky nesou loga AMG.

Přístrojový panel nabízí kromě obvyklých budíků s kovovými obroučkami také indikátor přeřazení na vyšší stupeň, ten se skládá z v současnosti oblíbených světelných diod, kterých je celkem sedm (bílé, červené a žluté). Rozsvěcují se postupně, jak se motor blíží k maximální hodnotě otáček 7200 min-1. Rychloměr je ocejchován do 360 km/h a jsou v něm integrovány další dva malé displeje – ukazatel stavu paliva a teploty oleje.

Ve středu panelu je pak umístěn větší 4,5palcový displej palubního systému AMG, který řidiči zprostředkovává informace o počtu ujetých kilometrů, zbývajícím dojezdu, zařazeném rychlostním stupni, aktuálním čase, průměrné rychlosti, spotřebě, denní době, či venkovní teplotě, jeho součástí je i druhá rychloměr, tentokrát digitální. K dispozici jsou rovněž další funkce ve volbách Set Up, Warm Up a Race. Set Up zobrazuje aktuálně zvolený režim ESP, Warm Up ukazuje teplotu chladicí kapaliny a převodového oleje, ve volbě Race najdeme elektronické stopky, které umí změřit čas na kolo na závodním okruhu. Palubní počítač donutí řidič ke spolupráci pomocí tlačítek na volantu. Vlevo od voliče samočinné převodovky jsou umístěny ovladače jízdních režimů včetně funkce Racestart (launch control) a ESP.

V době elektronické

SLS AMG je samozřejmě doslova nabit všemožnou elektronikou. Například samočinná převodovka, která je schopna měnit jednotlivé stupně v intervalu až 0,1 s, má čtyři režimy řazení. C značí ekonomický, S sportovní, S+ Sport Plus a M manuální mód. Dvě spojky jsou aktivní vždy kromě režimu C. V něm je agregát udržován v nízkých otáčkách, ale zároveň je díky vysokému točivému momentu zařazen nejvyšší možný převod, což se pozitivně odráží ve spotřebě Tento mód slouží k pohodové jízdě. Další tři režimy provází rychlejší změna převodových stupňů směrem nahoru i dolů, v manuálním je to až o polovinu oproti základnímu céčku.

Spolehlivou trakci vozu pak má vozu zaručovat diferenciál s omezenou svorností, který je ovšem mechanický a již zmíněná funkce Racestart. Elektronická stabilizace ESP je třístupňová – řidič může zvolit normální režim (ESP ON), sportovní (ESP SPORT), či tohoto elektronického pomocníka vypnout (ESP OFF). I při vypnuté stabilizaci ovšem funguje protiprokluz, veškeré funkce ESP se navíc obnoví při sešlápnutí brzdového pedálu. Další pomůckou je hill holder, tedy asistent při rozjezdech do kopce.

SLS AMG je také vybaven kontrolou tlaku v pneumatikách, všechny čtyři se zobrazují na displeji, takže řidič může sledovat, jak si která momentálně v tomto ohledu vede. Pokud je zjištěn nějaký problém, systém informuje řidiče krátkými hláškami, např. Check tyres při ztrátě tlaku, nebo Attention. Tyre Defect!, pokud je některá z pneumatik proražena. Na přístrojové desce se rozsvítí varovná žlutá dioda.

Čistý vzduch a dobrý zvuk

Dvouzónou automatickou klimatizaci Mercedes nejen u SLS AMG nazývá Thermotronic. Její výkonný kompresor zajišťuje rychlé ochlazení interiéru. Senzory pak neustále monitorují teplotu uvnitř, vlhkost vzduchu, ale i třeba úhel a intenzitu dopadajících slunečních paprsků. Pokud jeden ze snímačů zjistí, že koncentrace škodlivých látek (oxidu uhelnatého a oxidů dusíku) v interiéru překročila únosnou mez, automaticky uzavře klapku vnitřní cirkulace vzduchu.

Parkovací asistent se jmenuje Parktronic, samozřejmostmi jsou také dešťový senzor a tempomat, komfortním bonusem bezklíčkový vstup Keyless-Go. Pedály jsou z nerezové oceli a mají protiskluzové gumové knoflíky. Standardní hudební aparaturu tvoří CD/DVD přehrávač s digitálním tunerem, automatickým vyhledáváním stanic a RDS, zesilovačem 4 x 25 wattů a šesti reproduktory. Na přání lze mít špičkové audio dánské firmy Bang & Olufsen BeoSound se zvukem Dolby Digital 5.1, jedenácti reproduktory a celkovým výkonem 1000 W. Dva 250wattové subwoofery jsou umístěny v odkládacích poličkách, výškový reproduktor o výkonu 50 W pak v palubní desce. Filmoví fanoušci ocení DVD měnič, jiní zase ještě lepší kůži, či doplňky z karbonu (středová konzola, prahové lišty, čalounění dveří, opěradla).

Kam s nimi?

K dispozici je také multimediální systém Comand APS se sedmipalcovým displejem, umístěným mezi dvěma centrálními ventilačními otvory, má pevný disk s kapacitou 4 GB a také USB rozhraní pro připojení externího přehrávače hudby včetně iPodu. Kombinuje se nejen s již zmíněným Linguatronicem, ale také bezdrátovým zařízením Bluetooth. Satelitní navigace pak disponuje dalším harddiskem, tentokrát se 40 GB. Ve výbavě nalezneme i odkládací schránky, ta největší je mezi sedadly, u spolujezdce je bezmála čtyřlitrová přihrádka na brýle. Pamatováno bylo rovněž na pitný režim pilota a spolujezdce (či spíše spolujezdkyně?), ti si své nápoje mohou umístit do držáků. Na opěradlech sedadel jsou dokonce háčky na oblečení, drobná zavazadla lze umístit za ně, nebo také do sítěk v prostoru pro cestující.

Sezení proklatě nízko

Řidič sedí pouhých 368 mm nad vozovkou, vyklopené dveře pak od ní dělí 1,49 m a při vstupu musí překonat posádka práh o výšce 450 mm nad silnicí, což vzhledem ke konstrukci dveří a tuhému skeletu není nijak závratné číslo. Navzdory nízkému posazu, pro sportovní vůz typickému, otevírání dveří typu gullwing umožňuje jednoduchý přístup, ani výstup z vozu není složitý. Vzdálenost mezi vstupním prahem a otevřenými dveřmi je 1,08 m.

Tato konstrukce vyžaduje méně místa než běžné systémy, dveře mohou být plně otevřeny i v běžné garáži se standardní výškou stropu. Díky dvěma plynovým vzpěrám je navíc k manipulaci s nimi potřeba minimální síly a tlaku, takže ji bez problémů zvládne i křehká žena.

Na závěr této sekce ještě několik rozměrů interiéru – šířka ve výši ramen/loktů činí 1480/1606 mm, pro hlavy posádky je k dispozici 990 mm a efektivní prostor pro řidičovy nohy je 1058 mm.

Bezpečnost především

O konstrukci karoserie již řeč byla, celý prostor pro cestující je navržen jako bezpečnostní buňka, přední i zadní část vozu pak tvoří deformační zóny. Mercedes-Benz má v tomto ohledu padesátileté zkušenosti. Z prvků pasivní bezpečnosti nový supersport disponuje například osmi airbagy (předními, bočními, kolenními a okenními) a tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínači a omezovači tahu. Přední vzduchové vaky jsou adaptivní, mají tedy dvě rychlosti v závislosti na síle čelního nárazu. Boční se nacházejí ve sportovních sedadlech.

Jen létání je krásnější

SLS jezdí na kolech z hliníkové slitiny, vpředu rozměru 9,5 x 19, vzadu pak 11,0 x 20. Ta jsou obuta do pneumatik 265/35 R19, respektive 295/30 R20, speciálně vyvinutých pro tento vůz. Standardně se dodávají sedmipaprsková litá kola, za příplatek jsou pak dvojitá s pěti paprsky, případně odlehčená kovaná desetipaprsková. Auto dokáže vystřelit z nuly na 100 km/h za 3,8 s a dosahuje největší rychlosti 317 km/h, než mu vystaví stop elektronika. Výkonová hmotnost 2,84 kg/k slibuje nevšední jízdní zážitky.

Kombinovaná spotřeba činí 13,2 l/100 km, v tomto případě se ovšem jedná zatím o předběžnou hodnotu. Palivová nádrž o objemu 85 i se čtrnáctilitrovou rezervou by tedy měla stačit k ujetí zhruba 640 km. Při využívání potenciálu SLS AMG na německých dálnicích se ovšem vyprázdní mnohem rychleji. Spotřebu paliva se přesto podařilo udržet na přijatelné hodnotě díky dobíjení akumulátoru pomocí přeměny kinetické energie motoru. V žádném případě se nejedná o hybridní systém, tímto způsobem se dobíjí běžný akumulátor, který je srdcem elektroinstalace každého automobilu.

Kdy a za kolik?

První sériové vozy by se k zákazníkům měly dostat na jaře roku 2010. Ti němečtí zaplatí nejméně 177.310 eur včetně daně, nový skvost do své garáže mohou objednávat již od 16. listopadu 2009.

Elektrosupersport

V červenci byla také potvrzena výroba elektrické verze se čtyřmi elektromotory o celkovém výkonu 392 kW (533 k), točivým momentem 880 Nm a zrychlením z 0 na 100 km/h za méně než 4 s. Největší rychlost varianty eDrive, která dostane odlišný design, by měla přesáhnout 200 km/h a na jedno nabití by měl vůz ujet 150-180 km. Na technice údajně spolupracuje Mercedes-Benz, respektive AMG, s americkým výrobcem sportovních elektromobilů Tesla Motors.

Vítr ve vlasech

Při americké premiéře SLS AMG, která se odehrála začátkem listopadu na okruhu Laguna Seca, šéf AMG Volker Mornhinweg potvrdil i vývoj otevřeného roadsteru. Ten se dostane k zákazníkům nejdéle do dvou let. Původní 300 SL W198 se v této variantě vyráběl též, ovšem otevřený vůz se objevil v nabídce až po ukončení produkce slavného kupé, v roce 1957.

Mercedes-Benz SLS AMG - Technická data
Motor 6,3 V8
Převodovka 7A
Zdvihový objem [cm3] 6208
Válce/ventily 8/32
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 420/6800
Nejvyšší toč. moment [Nm/min-1] 650/4750
Max. rychlost [km/h] 317
Zrychlení 0-100 km/h [s] 3,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 13,2
Cena [EUR] 177.310,-
Aleš Dragoun