Mercedes-Benz třídy X: Navara s trojcípou hvězdou oficiálně (+video)
Třída X nevznikla logicky na čistém papíře, jedná se o sourozence Nissanu Navara a chystaného Renaultu Alaskan, Mercedes-Benz s aliancí Renault-Nissan čile spolupracuje již šest let. Proč by utrácel za vývoj „náklaďáku“, když má patřičné smlouvy se specialistou? Tvary už známe od října 2016, takže víme, že to není jen o badge-engineeringu, mercedes se musí od lidovějších sourozenců pořádně odlišit. Mohutná maska asi nejvíce připomíná velké SUV GLS.
A co pod kapotou? Základní turbodiesel X220d (objemu 2,3 l) nabídne 120 kW, výkonnější biturbo varianta X250d pak 140 kW. Pro ty, kteří nechtějí z jakéhokoli důvodu naftu, je připraven benzinový čtyřválec X200 se 122 kW, zejména pro arabské země a Afriku. Počítá se se dvěma převodovkami: šestistupňovou manuální a sedmistupňovou automatickou. Od poloviny příštího roku se začne prodávat i šestiválec X350d se 190 kW a 550 N.m. Dostane také pohon všech kol do drsnějšího terénu, zatím se zákazníci musejí spokojit se standardním zadním, případně přiřaditelným 4Maticem, za uzávěrku zadního diferenciálu je nutné vydat peníze navíc. Řidič bude mít u šestiválcového dieselu výhradně s automatem na výběr pět jízdních režimů: Comfort, Eco, Sport, Manual a Off-Road.
Pick-up je samozřejmě na evropské poměry kusem auta, měří 5,34 m na délku a je 1,92 m široký a skoro 1,82 m vysoký, rozvor činí 3,15 m, rozchod přesně 1632 a 1625 mm, světlá výška pak 202 mm, ta se může zvýšit o další dva centimetry. Včetně posádky uveze až 1.042 kg, nechybí mu stejně jako nissanu klasický rám. Přední zavěšení reprezentují dvojité lichoběžníky, zadní náprava je pak tuhá, obě doplněné o vinuté pružiny. Ložná plocha má rozměry 1587 x 1560 x 474 mm. Pokud se už sem nic nevejde, X utáhne až 3,5tunový přívěs. V deceleraci mu pomáhají vnitřně chlazení kotouče (320, respektive 308 mm).
V kabině ve středu přístrojové desky trůní dotykový displej s úhlopříčkou 8,4 palce, obrazovka mezi přístroji má 5,4 palce. Řidič vozidlo ovládá tříramenným multifunkčním volantem. Zadní lavice pojme trojici pasažérů, za peníze navíc může být i dělená. žádná jiná verze než čtyřdveřová s dlouhou kabinou v nabídce nebude. Výbavy nesou názvy Pure, Power a Progressive, na výběr budou tři možnosti povrchové úpravy palubní desky i šest druhů čalounění včetně dvou kožených, základem je černá látka. Na palubě je dle stupně přítomna i armáda asistenčních systémů, třeba nouzové brzdění, udržování v jízdním pruhu, čtení dopravních značek a kamery kolem celého auta. Speciální aplikací může řidič své vozidlo i najít, když zapomene, kde ho zaparkoval, případně zkontrolovat na dálku stav nádrže. O navigaci a online službách nepochybujte.
Mercedes-Benz nabídne na své pick-upy i spoustu příslušenství, jako třeba kryty nákladového prostoru, ať už plochý, nebo nástavbu, ochranné klece, lišty pro zajištění přepravovaných věcí na korbě mají vyšší úrovně výbavy, dále je možné přikoupit různé dělící systémy, schránku o objemu 156 l, nášlapy na boky a ochranu podvozku z nerezové oceli. Na základní pracovní variantu s černými nárazníky zapomeňte, ta už se nenosí a u Mercedesu teprve ne. Možná absence zadního nárazníku umožňuje vyklopit zadní víko až dolů.
Otázkou je, kolik se najde kupců, kteří budou ochotni zaplatit prestiž značky a trochu toho luxusu navíc na palubě. Třída X bude v prodeji postupně v Evropě, v Latinské Americe (Argentina a Brazílie), právě v Jižní Africe a kupříkladu i v Austrálii, do USA se nechystá, tam je konkurence příliš velká.
Novinářské testy proběhnou v říjnu, v německých showroomech se objeví v listopadu za nejméně 37.294 eur, tedy necelých 973 tisíc korun. S daní. Vyrábět jej bude nejprve továrna Nissanu v Barceloně, v roce 2019 se přidá závod Renaultu v argentinské Cordobě.