Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercury: Konec značky se nezadržitelné blíží

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Americký Ford na začátku června oznámil, že po 71 letech existence skončí na podzim letošního roku značka Mercury. Poslední vůz pro běžné zákazníky již opustil výrobní linky.

Byl jím model Mariner, který vyjel z továrny v Kansas City v neděli 3. září 2010. Produkce pro firemní klienty bude ještě nějaký čas pokračovat, než budou vyřízeny všechny objednávky včetně vládních úřadů. Pak se historie luxusnější divize amerického Fordu definitivně uzavře, mělo by se tak stát do konce roku.

Zajímavé je to, že v srpnu výroba vzrostla oproti červenci o 120 %, z linek sjelo přes 9 tisíc vozů. Mercury tak dokonce předehnal i Lincoln. Nezdá se ovšem, že by značka vstávala z mrtvých a její zrušení bylo neuváženým krokem. Její smrt je bohužel nezvratná.

Prodej posledních vozů podporují někteří dealeři například bezplatným servisem po dobu dvou let, bezúročným leasingem, nebo vrácením 2.000 dolarů z ceny po jeho splacení. Dalším paradoxem je to, že řady Milan a Mariner se dočkaly dokonce modelů 2011.

Mercury založil v roce 1939 syn zakladatele Henryho Forda Edsel. Automobily byly už od začátku koncipovány jako luxusnější fordy a zároveň levnější alternativa k prestižním vozům Lincoln. Ale během své více než sedmdesátileté existenci se značka této linii několikrát zpronevěřila.

Stačí připomenout dvě generace Cougaru z konce šedesátých a začátku sedmdesátých let, které byly velkými konkurenty dvojčat Chevrolet Camaro/Pontiac Firebird, šlo o poměrně dostupné, ale výkonné sportovní vozy v americkém pojetí. Byly také jakousi alternativou k tehdejšímu Mustangu.

U dealerů Mercury se od roku 1970 prodávalo rovněž evropské kupé Capri, Američané si jej mohli koupit po sedm let ve dvou generacích, navíc neneslo žádné logo, jen vpředu se pyšnilo nápisem Capri. V roce 1975 měl premiéru první Grand Marquis, dodnes jich našlo své majitele 2,7 milionu. Toto označení se stalo nejdéle používaným v sedm desítek let trvající existenci značky.

Rok 1985 znamenal přechod na pohon předních kol v podobě modelu Sable, v devadesátých letech se objevily MPV Villager a SUV Mountaineer. Poslední kapitolu představují sériové hybridy, ať už se jedná o sedan Milan (dvojče amerického Fordu Fusion, který nemá nic společného se svým evropským jmenovcem), nebo již zmíněný Mariner do lehčího terénu.

Podrobněji se historii značky Mercury budeme věnovat na veteran.auto.cz.

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Avatar - Balkan
26. 10. 2010 10:46
Re: Přeznačkováno
hmm...ta Skoda a low end? praveze tu je ten problem...je Skoda low end? lacna neni a co vidim Superb alebo Yeti, tak o triedu lepsi interier tam je nez u VW Passat resp. Tiguan
Avatar - Barrichello
11. 10. 2010 10:42
Re: Přeznačkováno
No osobně si myslím, že by bylo lepší vložit finance do reklamy na Chryslery a Dodge, evropské verze víc uzpůsobit požadavkům evropy a přebudovat trošku servisní sít.

Možná by to mělo větší úspěch, neb Chrysler je v evropě někdy od roku 1992 a předtím něž to tu zabalil díky krizi tu vlastni Simcu a a ještě nějaký anglány. Takže rozhodně ne nesznámý pojem, a to i mimo lidi kolem amerik.

Což se o Lancii nedá říct v každý zemi, někde si myslí že je to italskej parmazán :-)
Avatar - gld
9. 10. 2010 21:57
zbohom a šáteček
Tak sa nám tu kar mercury zvrhol na vizitu lancie :-O

Aj keď mi je jasné, že značka mercury bola len produktom "badge engineering", stále je to škoda že skončila.
Avatar - 125S
9. 10. 2010 11:02
Lancia
Lancia nema teď ani pevný charakter. Dřív dělala luxusní auta, potom byli nekteré úspěšné i neuspěšné sportovní modely, takže těžko říct jestli ma být luxusní nebo sportovní značkou. A těď když Alfa má charakter sportovně-prémiových aut a Fiat zase dělá auta pro "masy" nezbývá pro Lancii přesně specifikovanej styl. Jedině, že by se zaměřila na sportovní "crosscrovery" jako třeba Nissan ;-\ .
8. 10. 2010 16:02
Re: Přeznačkováno
neprovokuj, ať tě nechytne a nepokouše nějaký vlk! >:-[]

situace Lancie je fakt nezáviděníhodná. Nevím teda kolik prodala loni, ale nějaký 1-2 roky dozadu to bylo kolem 100tis, z nichž 90% na domácím trhu.

otázka jestli rebrandovat nebo ne Chryslery na Lanciu pro EU je ošemetná - celkově v EU kromě německé trojky+Volva ve vyšších třídách ostatní hrají role statistů. Určitě by to bylo příjemné oživení na silnicích (teda vždy když to člověk jednou za měsíc potká >:-[] ) ale finančně? :-(