Mercury: Konec značky se nezadržitelné blíží
Byl jím model Mariner, který vyjel z továrny v Kansas City v neděli 3. září 2010. Produkce pro firemní klienty bude ještě nějaký čas pokračovat, než budou vyřízeny všechny objednávky včetně vládních úřadů. Pak se historie luxusnější divize amerického Fordu definitivně uzavře, mělo by se tak stát do konce roku.
Zajímavé je to, že v srpnu výroba vzrostla oproti červenci o 120 %, z linek sjelo přes 9 tisíc vozů. Mercury tak dokonce předehnal i Lincoln. Nezdá se ovšem, že by značka vstávala z mrtvých a její zrušení bylo neuváženým krokem. Její smrt je bohužel nezvratná.
Prodej posledních vozů podporují někteří dealeři například bezplatným servisem po dobu dvou let, bezúročným leasingem, nebo vrácením 2.000 dolarů z ceny po jeho splacení. Dalším paradoxem je to, že řady Milan a Mariner se dočkaly dokonce modelů 2011.
Mercury založil v roce 1939 syn zakladatele Henryho Forda Edsel. Automobily byly už od začátku koncipovány jako luxusnější fordy a zároveň levnější alternativa k prestižním vozům Lincoln. Ale během své více než sedmdesátileté existenci se značka této linii několikrát zpronevěřila.
Stačí připomenout dvě generace Cougaru z konce šedesátých a začátku sedmdesátých let, které byly velkými konkurenty dvojčat Chevrolet Camaro/Pontiac Firebird, šlo o poměrně dostupné, ale výkonné sportovní vozy v americkém pojetí. Byly také jakousi alternativou k tehdejšímu Mustangu.
U dealerů Mercury se od roku 1970 prodávalo rovněž evropské kupé Capri, Američané si jej mohli koupit po sedm let ve dvou generacích, navíc neneslo žádné logo, jen vpředu se pyšnilo nápisem Capri. V roce 1975 měl premiéru první Grand Marquis, dodnes jich našlo své majitele 2,7 milionu. Toto označení se stalo nejdéle používaným v sedm desítek let trvající existenci značky.
Rok 1985 znamenal přechod na pohon předních kol v podobě modelu Sable, v devadesátých letech se objevily MPV Villager a SUV Mountaineer. Poslední kapitolu představují sériové hybridy, ať už se jedná o sedan Milan (dvojče amerického Fordu Fusion, který nemá nic společného se svým evropským jmenovcem), nebo již zmíněný Mariner do lehčího terénu.
Podrobněji se historii značky Mercury budeme věnovat na veteran.auto.cz.