Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Měření rychlosti na dálnici D1: Mělo přinést větší bezpečnost. Nepovedlo se

Petr Barták
Diskuze (74)
Než aby stát dával peníze obcím z rozpočtu, radši je vymačká z řidičů. A ještě se zaklíná bezpečností. Pomohl si k tomu zavedením úsekového měření na opravovaném úseku dálnice.

S velkým humbukem už dvakrát Ministerstvo dopravy ohlásilo, jak se mu díky úsekovému měření rychlosti podařilo zvýšit bezpečnost na opravovaných úsecích dálnice mezi Prahou a Brnem. Loňský experiment u Ostrovačic mezi červnem a listopadem i letošní měření úseku Psáře – Soutice od dubna do září podle Ťokova resortu ukázaly, že měření rychlosti přináší výsledky.

Ministerská data říkají, že loni se na měřeném úseku nechala při zvýšené rychlosti chytit asi tři procenta projíždějících řidičů, letos už jen 1,2 %. Motoristé tak prý díky přítomnosti kamer více respektují značky omezující rychlost na povolenou osmdesátku. To je i oficiální důvod nedávného startu dalšího měření, tentokrát na rekonstruovaném úseku mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou mezi kilometry 146 a 153.

Zlepšení bezpečnosti? Kdeže!

Jenže čísla z oficiálních statistik policie a CDV říkají něco jiného. Za dobu měření před Brnem, tedy od června do konce října loňského roku, se na sledovaném úseku odehrálo 11 dopravních nehod. Ve stejném období roku 2015 devět. Když vezmeme v potaz ztížení dopravy jízdou ve dvou zúžených pruzích v obou směrech, není to prakticky žádný rozdíl. Totéž se dá říci o karambolech v rekonstruovaném úseku mezi Psáři a Souticemi. Tam se podle statistik policie od dubna do konce prázdnin loni odehrálo 32 nehod, letos 27. Tedy rozdíl zanedbatelný. Navíc je nepřiměřená rychlost příčinou jen minima z nich. V roce 2016 to byly čtyři střety, letos pouhých osm. Co má tedy měření za význam?

Kamery na D1 v roce 2018
Jistě
Velké Meziříčí – Lhotka Km 146-153
V plánu
Ostředek - Šternov Km 34–41
Hořice – Koberovice Km 75-81
Jihlava - Velký Beranov Km 112–119
Měřín – Velké Meziříčí západ Km 134–141
Velká Bíteš – Devět křížů Km 162-168

Korunky do prasátka

Daleko méně se totiž dočteme o tom, kolik peněz od nafocených řidičů získaly obce, na jejichž katastru se rychlost kamerami sleduje. „Za dobu měření jsme denně odesílali stovky výzev k zaplacení,“ říká Josef Smékal, tajemník úřadu v Rosicích u Brna, kam spadala jedna větev loňského měření u Ostrovačic. Stejný odhad dává i Jakub Mikšovský z úřadu ve Šlapanicích. Za dobu měření kamery zachytily téměř 150.000 řidičů, kteří překročili rychlost. Na výzvu obou úřadů reagovalo podle Ministerstva dopravy na 80 procent šoférů. Zbylé šly do správního řízení nebo byly odloženy, zejména u cizinců. Tehdy totiž ještě nebyly propojené registry přestupků.

„Výše pokuty se pohybovala okolo tisícovky,“ vzpomíná Smékal. To máme tedy nějakých 120 milionů do rozpočtu obou obcí. „Všechny vybrané peníze budeme vracet zpět do dopravy,“ dušují se oba tajemníci moravských úřadů. Finance mají jít na zlepšení dopravní situace v obou obcích i výstavbu dopravních hřišť pro děti, což může být projíždějícím řidičům na dálnici šumafuk.

S desítkami milionů do pokladny počítají i ve Vlašimi, kde úředníci řeší překročení rychlosti na úseku mezi Psáři a Souticemi. „V úseku se měřilo od dubna do konce léta,“ říká vlašimský starosta Luděk Jeništa s tím, že výzvu k zaplacení obdrželo přes 58.000 šoférů. „Počítáme s tím, že do obecní pokladny přijde mezi dvaceti a třiceti miliony.“ Také on vyhlašuje, že peníze budou směřovat do dopravních projektů města – například na výstavbu kruhového objezdu či výcvikového hřiště pro autoškoly.

Na miliony už si brousí zuby také ve Velkém Meziříčí, kde začalo úsekové měření minulý týden. „I my si myslíme, že budeme odesílat dvě až tři stovky výzev denně,“ tvrdí tajemník tamního úřadu Marek Švaříček. Výši jednotlivých pokut také odhaduje na tisícovku a obdobně jako ve Vlašimi nebo na Moravě velkomeziříčská radnice plánuje peníze přenést do dopravy – na rekonstrukci mostu či opravy městských komunikací. Fotí se tu letos do 18. listopadu, pak zase od počátku stavební sezony nejspíše až do podzimu.

Nehody Psáře – Soutice
Rok 2016 2017
Celkem nehod 32 27
Kvůli překročení rychlosti 4 8
Údaje za duben – září 2016/17 Zdroj: Policie ČR

S jídlem roste chuť

Řešení potíží samospráv s financováním dopravních projektů přes peněženky řidičů bude pokračovat i nadále, a to dokonce v mnohem větším měřítku.

Takhle mačkat peníze z přestupků by se mohlo už příští rok na dalších pěti místech D1.

Tedy v případě, že se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podaří dotáhnout do konce tendr na výběr firmy, jež dodá další sady kamer. Zatím ale výběrové řízení vždycky ztroskotalo – jak loni, tak letos. „Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil soutěž na dodavatele technologií nutných pro zajištění měření rychlosti projíždějících vozidel,“ potvrzuje mluvčí ŘSD Jan Studecký odklad startu měření. Jenže další tendr je v plném proudu. Riziko pokuty na D1 za překročení rychlosti v opravovaných úsecích bude tak ne na jednom, ale hned šesti místech. Chce se vám tam hru na bezpečnost hrát i v příštím roce?

Jak se úsekově měří?

Na začátek a konec úseku se instalují kamery. Ty nafotí vozidlo a systém spočítá, jakou průměrnou rychlostí vzdálenost mezi oběma přístroji šofér projel. Pokud je rychlost jeho auta vyšší než povolený limit 80 km/h, míří data včetně fotodokumentace na policii. Přestupkový protokol poté jde úředníkům na dopravním úřadě. Ti jej pak s výzvou k zaplacení rozesílají řidičům.

Přestupek
Přestupek Body Bloková pokuta Pokuta ve správním řízení Zákaz řízení
Vysoké překročení rychlosti – v obci o 40 km/h a více nebo mimo obec o 50 km/h a více 5 Nelze 5000 – 10 000 Kč 6 měsíců – 1 rok
Vyšší překročení rychlosti -– v obci o 20 km/h a více nebo mimo obec o 30 km/h a více 3 Do 2500 Kč 2500 – 5000 Kč 1 – 6 měsíců (spáchá-li 2x a vícekrát za 12 měsíců po sobě jdoucích)
Střední překročení rychlosti – v obci do 20 km/h nebo mimo obec do 30 km/h 2 Do 1000 Kč 1500 – 2500 Kč Neukládá se
Malé překročení rychlosti – v obci do 5 km nebo mimo obec do 10 km/h 0 Do 1000 Kč 1500 – 2500 Kč Neukládá se

Petr Barták
Diskuze (74)
Avatar - Ja Prvni 123
2. 12. 2017 17:42
Re: A to někdo nutí ty řidiče překračovat rychost, aby byly
Kuny kecíš, že to snad i víš...
:-)

Porušování pravidel je projev vlastního názoru? Neuvěřitelné...

A ano, začíná to u toho, že auta jsou zbytečně velká a výkonná... a přitom pro radost za volantem je to zbytečný - všechno, co má aspoň 100 koní už umí jezdit rychle - pokud to umí řidič!
A všechno nad 4 metry délky už odveze celou rodinu...
Avatar - Ja Prvni 123
2. 12. 2017 17:38
Re: A to někdo nutí ty řidiče překračovat rychost, aby byly
Tohle je prostě dneska už jednom bulvár... a tenhle článek má super čtenost i diskutovanost, a proto tady je.

Mně měření nevadí... vadí mi polointeligentní řidiči služebních oktávek a podobně, co spěchají nevím kam a mají auto rychlejší než hlavu.

Jsem často v Anglii... jezdím tam po dálnici na tempomat, ano na 123km/hod, a kolem mě jedou všichnis tejně rychle - včetně Jaguarů a Aston Martinů!
A víc co? Pokud nejedu přes Londýn, tak jsme v cíli všichni dřív, než v ČR.
19. 11. 2017 00:31
A vovovovo tom to je
Tak jako cesty do pekel bývají dlážděny dobrými úmysly, musí se pro šikanu a vybírání pokut vytvořit vhodný důvod, obhajitelný správným strašidlem. A pak už jen stačí inkasovat, inkasovat a znovu inkasovat za přestupky, které nikoho neohrozily, zatímco předjížění v zatáčkách či na horizontech neřeší nikdo.
30. 10. 2017 07:48
Ach ta buzerace
....lidi, neprizpusobivych nikoli barvou pleti a zivotu kocovnemu...ale svym chovanim. Cesko je zeme zaslibena prave takovym. "Ridit moje auto podle predpisu je utrpenim", "Moje auto stalo ..xxx....penez a mam jezdit jako nejaka socka?"..."Rocne najezdim pul milionu km a moc dobre vim, jak rychle je pro me bezpecne jet..."..."Stejne 99% nedodrzuje predpisy"
V tom je v CR nejvetsi problem..."ja, ja , ja"... Prilis benevolentni zakony tomu nesvaru pouze napomahaji. Neprizpusibivi se mylne domnivaji, ze 99% ridicu jezdi jako oni. Faktem je, ze 99% ridicu tyto neprizpusobive nazyvaji prasaty, hovady apod.
Na tuto skupinu "ridicu" zadna benevolentni represe nepomaha, financni postihy pokut v CR jsou jim k smichu a bodovy system je fraska. Castecne by napomohl svycarsky / finsky system odneti veskerych prijmu na urcitou dobu.
At je to jak chce, kamer mue byt kolem silnic tisice, pro slusneho ridice, respektujiciho ostatni a predpisy se nic nemeni. Muze pokracovat v jizde bez buzerace statniho organu.
30. 10. 2017 07:29
Re: A to někdo nutí ty řidiče překračovat rychost, aby byly
Tak to asi máš opatrnost nastavenou na maximum. Respektuju, respektuj ale i právo moje Tě ohleduplně a bezpečnę předjet...:-)