Mexická Rally 2011 – Loeb kraluje mexické šotolině již popáté, Prokop poprvé vítězí v SWRC (+ fotogalerie)

Mexická Rally 2011 – Loeb kraluje mexické šotolině již popáté, Prokop poprvé vítězí v SWRC (+ fotogalerie)

 
 

Tak dlouho se dva Sebové v Mexiku přetahovali o vedení až ten mladší havaroval a odjíždí s prázdnou. Velkého úspěchu dosáhl Čech Martin Prokop.

Po zasněženém Švédsku se kolotoč MS přesunul do prašného Mexika, kde se ve vysokých nadmořských výškách odehrála první šotolinová soutěž letošní sezóny. Podle slov mistra Loeba začíná sezóna až zde a výsledkům sněhové švédské soutěže se nedá přikládat velký význam. Tak uvidíme jak to Citroënům s novými DS3 půjde na povrchu, na němž se odehraje většina soutěží šampionátu WRC.

Soutěž se jela v klasickém třídenním formátu, připraveno bylo 22 rychlostních zkoušek s měřenou délkou 364,9 km. Soutěž se jela jako součást SWRC, na start byla přihlášena i česká posádka Prokop – Tománek s Fiestou S2000. A právě Jendu Tománka postihly před soutěží zdravotní virové problémy. Chvíli se uvažovalo i o náhradním spolujezdci schopném navigovat v češtině, nakonec však do sedačky navigátora usednul i přes problémy Jenda.

Video

Předsoutěžní měření sil a ladění vozů zvané shakedown ovládnul tým Citroën. Zvítězil Ogier (2:51,7), druhý dojel Petter Solberg (+0,2), který však poškodil řízení svého vozu ve vyschlém brodu. Bronz vybojoval Loeb (+1,2) a až na čtvrtém místě dorazil první Ford vedený Latvalou (+1,6).

Ještě ve čtvrteční večer se odehrálo zahájení a následně hned divácká superspeciálka v ulicích města Guanajuato dlouhá 1,05 km obklopena davy diváků. I přes krizovku v podobě ustřelení vozu při průjezdu tunelem vítězí Petter Solberg (53,2), za ním se seřadili dva Sebastienové – Loeb (+0,2) a Ogier (+0,5). Kenu Blockovi přestala jeho Fiesta WRC hned po slavnostním startu fungovat a tak musela místo na trať k mechanikům.

První etapa: Pátek ve znamení Citroënu

V pátek bylo na programu 9 měřených testů (dva průjezdy trojicí erzet + zkouška v ulicích města León + dvě speciálky) o měřené délce 144,2 km. První tři zkoušky se na dvou vedoucích pozicích třepetaly francouzské vlaječky, když mladší Sebastien porazil toho staršího v poměru 2:1. I poslední dopolední test - speciálku v Leonu – vyhrál Sebastien, tentokráte ten starší (před Petterem a Ogierem), francouzské duo si na nic významného nestěžuje, na rozdíl od Latvaly, který měl v RZ4 pomalý defekt a výrazně ztratil (+2:23,9). Obdobně dopadnulo i překvapení ze Švédska Ostberg, který je patnáctý se ztrátou téměř 5 minut. Před poledním servisem tedy celkově vede Loeb před Ogierem (+0,7) a Petterem Solbergem (+18,4) – dílčí stupně vítězů tak patří značce Citroën.

Odpolední trojici klasickým rychlostních zkoušek opět ovládlo trio jedoucí na DS3 WRC. Do čela se po dvou výhrách vyšvihnul Ogier, Loeb je však pouze o 1,6 sekundy za ním. Na úvod odpoledne však nebude v dobrém vzpomínat Petter Solberg, který kvůli problémům se zapalováním klesá ze třetího na 14. místo!

Dva průjezdy superspeciálkou opět patřily francouzské značce, takže z celkového hlediska se nim nemění. Soutěži vévodí spokojený Ogier před dotírajícím Loebem (+2,3), po pádu Solberga se na bronz posunul Hirvonen, který dnes ovšem čistil šotolinovou trať a tak pochopitelně ztrácel (+1:22,2). Za zmínku jistě stojí i páté místo Rusa Novikova (+3:04,0), který si navíc Fiestu WRC poprvé osahal až v Mexiku. Hodně diskusí také vyvolalo pochybení vedoucího Ogiera po poslední dopolední časové kontrole – místo na přeskupení posádka odbočila rovnou do servisu. Komise však uznala, že to Sebovi nic nepřineslo a že se prostě spletl – Ford tohle rozhodnutí okomentoval hodně diplomaticky.

SWRC

Nedobře do soutěže vstoupil Hänninen na Škodě Fabia S2000, který měl hned na úvodní erzetě defekt, musel kolo vyměnit na trati a ztratil téměř dvě minuty. Po dopolední sekci tak pořadí vévodí Ford se svou trojicí Al-Attiyah – Tanak – Prokop, škodovky Hanninena a Estonce Kruudy jsou na vedlejší koleji.

Odpoledne se v celkové klasifikaci nic nezměnilo, snad jen rozestupy se postupně zvětšují. Český zástupce Martin Prokop podle svých slov jede dobře, má i dobrý pocit, ale stopky to nějak nechtějí pochopit. Je stále třetí (+52,6) za druhým Tanakem (+27,0) a vedoucím Al-Attiyahem. Fin ve službách Škodovky s Red Bullem v zádech Hanninen je čtvrtý a ztrácí přes dvě minuty.

Druhá etapa: Problémy sužují Loeba i Fiesty

Stejně jako v pátek se i v sobotu jelo 9 erzet (včetně dvou speciálek), tentokráte měřily 158,7 km. A ani v sobotu dopoledne se nezměnil obraz výsledkové listiny – první dvě (nebo tři) místa na dílčích stupních vítězů opět patřily Citroënu a protože byl Loeb vždy lepší než Ogier, vyhoupnul se do čela soutěže a začal si budovat mírný náskok. Hned ráno na přejezdu k testu zradila elektroinstalace dobře rozjetého mladého Wilsona, vyteklý olej zase odstavil Rusa Novikova a v prvním testu to přes střechu poslal Denis Kuipers – všichni na Siestách WRC. Velkou stíhačku zahájil Petter Solberg, který se z 12. místa během čtyř testů vyškrabal na šestou pozici. Následoval polední servis.

V první odpolední erzetě potkaly problémy vedoucího Loeba – jeho DS3 WRC zůstal před časovou kontrolou zařazený třetí rychlostní stupeň, což nějakých způsobem opravil kusem zadního nárazníku, ale přijel pozdě a dostal penalizaci 50 sekund. V následujících dvou klasických testech Loeb zabral a před dvěma speciálkami tak ztrácí na Ogiera už jenom 11,3 sekundy.

Sedmnáctá vložka se stala kořistí Latvaly, Ford může slavit první dílčí vítězství, doposud v Mexiku vyhrávaly pouze Citroeny. Dva průjezdy diváckou speciálkou se staly kořistí Loeba před Ogierem a Petterem, takže po sobotě vypadala situace následovně – vede Ogier, za ním Loeb (+10,5), Hirvonen (+1:30,4), Latvala (+2:43,8), Petter Solberg (+6:51,8). Zítra to bude ještě tuhý boj o vítězství!

SWRC

Sobotní ráno vystavilo stopku Estonci Tänakovi, který se svou Fiestou S2000 havaroval. Škoda, mladý talent bezesporu patřil k velkým překvapení mexické soutěže. Prokop se tak posunuje na druhé místo (+49,5) za vedoucího Katařana Al-Attiyaha, o 55,6 zpět je Hanninen. Ten odpoledne zrychlil a dotáhnul se na Prokopa na rozdíl 30 sekund, Al-Attiyah si stále hlídá své vedení.

Třetí etapa: Ogier stále neumí jezdit hlavou

Rozuzlení v neděli přinesla závěrečná etapa čítající tři rychlostní zkoušky včetně Power Stage 62 km. A o vítězi se rozhodnulo již na první nedělní vložce. Loeb i Ogier se do toho pořádně opřeli, ten druhý (a mladší) však své tempo přehnal, havaroval a vylomil kolo. S více než 1,5 minutovým náskokem si tak pro vítězství míří Sebastien Loeb. Prostřední nedělní test bere Latvala před Loebem a Hirvonenem, na celkovém pořadí se nic nemění.

Power Stage

Závěrečnou zkoušku pro sebe urval Hirvonen před Loebem a Petterem Solbergem, kteří si tak rozdělili bonusové body v poměru 3-2-1. Z vítězství na první šotolinové soutěži sezóny se tak raduje sedminásobný mistr světa Sebastien Loeb, který tak i na nových vozech WRC patří k nejrychlejší špičce a v Mexiku vítězí již popáté za sebou. Po havárii Ogiera si zbylé místa na stupních vítězů domů vezou továrí Fordy Hirvonen a Latvaly, které (i kvůli čistění trati) na Citroëny v Mexiku prostě nestačily. Čtvrtý je Petter Solberg, který svou stíhací jízdou po pátečních problémech dokazuje, že rozhodně nepatří do starého železa

Celkové výsledky Rally Guanajuato Mexiko 2011:

PořadíPosádkaVůzČas (ztráta na 1.)
1.Sébastien Loeb / Daniel ElenaCitroën DS3 WRC3:53:17,0
2.Mikko Hirvonen / Jarmo LehtinenFord Fiesta RS WRC+1:38,4
3.Jari-Matti Latvala / Miikka AnttilaFord Fiesta RS WRC+2:23,9
4.Petter Solberg / Chris PattersonCitroën DS3 WRC+7:18,4
5.Mads Ostberg / Jonas AnderssonFord Fiesta RS WRC+8:43,5
6.Henning Solberg / Ilka Minor-PetraskoFord Fiesta RS WRC+9:50,0
7.Martin Prokop / Jan TománekFord Fiesta S2000+13:35,0
8.Juho Hänninen / Mikko MarkkulaŠkoda Fabia S2000+14:48,7
9.Federico Villagra / Jorge Perez CompancFord Fiesta RS WRC+48:17,2
10.Ott Tänak / Kuldar SikkFord Fiesta S2000+53:42,8

„Byla to těžká výhra, protože jsme s Ogierem sváděli těžký boj. Tlačil mě opravdu hodně. Jsme sice týmový parťáci, ale v šampionátu spolu bojujeme a je škoda, že to dopadlo takhle. Sebastien ukázal, že dokáže být opravdu hodně rychlý. Dnes ráno jsem měl nejlepší pozici na to, abych vyhrál. Byl jsem 10 sekund za Ogierem a startoval jsem jako druhý. Musel jsem to zkusit. Jsem velmi spokojen s výkonem naší DS3 WRC, tady v Mexiku byla opravdu velmi rychlá,“ řekl v cíli pětinásobný vítěz Mexické Rally Sebastien Loeb, pro kterého to bylo ze 140ti startů v MS již 63 vítězství.

„V pátek to bylo obtížné, protože jsme čistili trať a tak jsme se rychlostí nemohli rovnat Citroenům. Pro šampionát je dobré, že jsem získal tři bonusové body,“ uzavírá své působení v Mexiku stříbrný Mikko Hirvonen.

Celkové pořadí šampionátu WRC 2011:

PořadíJezdecBody
1.Mikko Hirvonen (FIN)46
2.Sébastien Loeb (FRA)37
3.Jari-Matti Latvala (FIN)31
4.Mads Ostberg (NOR)28
5.Petter Solberg (NOR)23
6.Sébastien Ogier (FRA)15
7.Henning Solberg (NOR)8
8.Per-Gunnar Andersson (SWE)6
9.Martin Prokop (CZE)6
10.Kimi Räikkönen (FIN)4
11.Juho Hänninen (FIN)4
12.Matthew Wilson (GBR)2

Celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2011:

PořadíTýmBody
1.Ford Abu Dhabi World Rally Team73
2.Citroën Total World Rally Team47
3.M-Sport Stobart Ford Rally Team36
4.Petter Solberg World Rally Team12
5.Ice 1 Racing8
6.Team Abu Dhabi6
7.Munchi’s Ford World Rally Team 6
8.Monster World Rally Team6
9.FERM Power Tools World Rally Team4

SWRC

Mezi es-dvoutisícovkami se na trati neudálo nic výjimečného, Katařan Al-Attiyah si s přehledem pohlídal své vítězství před Prokopem a Hanninenem. Jaké však bylo překvapení, když Fiesty vítěze a druhého v pořadí šli po závodě pod drobnohled komisařů. Prokopův vůz prošel závěrečné přezkoumání bez závad, horší to bylo u vítězného speciálu. Tam komisaři shledali rozpory s technickými předpisy (systém ventilace nádrže) a po poradě byl Nasser Al-Attiyah ze soutěže vyloučen!

Vítězem se tak stává jihlavský jezdec Martin Prokop z týmu Jipocar Racing, v kategorii SWRC vítězí Martin poprvé – posíláme velkou gratulaci. Hned po závodě však Martina skolilo virové onemocnění, takže oslavy si vítěz užije maximálně v posteli s teplým čajem a léky.

„Jsme moc šťastní. Jasně, první místo bylo blízko, ale pro mě je důležitý pocit z našeho výkonu. A ten mám výborný! Nerozhodily nás zdravotní problémy před startem. Soupeřili jsme s piloty, kteří nejsou žádní "nazdárci“ a přes velký deficit testovacích kilometrů jsme po změně stálého převodu převodovky dokázali nalézt tempo, které bylo dost rychlé a přitom jsme se vyvarovali jakékoli chyby. Letošní sezóna SWRC rozhodně nebude nudná,“ vzkazoval z Mexika ještě před vyloučením Al-Attiyaha jezdec Martin Prokop.

„Upřímně řečeno – tohle mě vážně netěší. Také jsem párkrát zažil situaci, kdy po bojích na trati, kde se perete o vteřinky, dostanete trest za naprosto marginální rozpor s technickými předpisy. Mnohdy za něco, co vás v ničem nezvýhodnilo. Chápu, jak se musí Nasser po třech dnech naší bitvy musí cítit,“ komentuje situaci Martin Prokop.

Celkové výsledky Rally Guanajuato Mexiko 2011 v kategorii SWRC:

PořadíPosádkaVůzČas (ztráta na 1.)
1.Martin Prokop / Jan TománekFord Fiesta S20004:06:52,0
2.Juho Hänninen / Mikko Markkula Škoda Fabia S2000+1:13,7
3.Ott Tonak / Kuldar Sikk Ford Fiesta S2000 +40:07,8
4.Karl Kruuda / Martin Järveoja Škoda Fabia S2000+59:25,4

Celkově pořadí v šampionátu SWRC 2011:

PořadíJezdecBody
1.Martin Prokop (CZE)25
2.Juho Hänninen (FIN)18
3.Ott Tänak (EST)15
4.Karl Kruuda (EST)12
Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 

Štítky Citroën Ford WRC

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3 Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3

Z výrobní linky ve francouzském Poissy sjelo od roku 2010…

Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech

V době, kdy se už většinou schyluje k modelové obměně,…

 



 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Nikdy nespojovali svůj domov na březích jezera s okolním světem cestami nebo mosty. Dodnes praktikují…

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…