30.12. 2014 Jakub Sochor

10 milníků designu vozidel Škoda

10 milníků designu vozidel Škoda

Vydejme se do historie a zmapujme deset vozidel Škoda, bez nichž by dějiny českého výrobce zdaleka nebyly takové, jaké jsou.

Na jaře příštího roku bude uvedena nová generace modelu Superb, vrcholného vozu značky Škoda a automobilu, který realizuje ústřední rysy konceptu VisionC, pozoruhodné premiéry letošního ženevského autosalonu. Sériový vůz, který se pozvolna odhaluje nejen testovacími jízdami, ale i oficiálními designérskými skicami, nebude však jen generační obměnou jedné z modelových řad českého výrobce, ale především vozidlem, jež rozvine nový stylový jazyk značky. Jeho počátky můžeme vysledovat v roce 2011, kdy byla v Ženevě odhalena studie Vision D, kompaktní kreace, která předjímala nové tvarosloví, záhy uplatněné na produkčním modelu Rapid. Od té doby byl nový tvarový směr použit na designu Octavie (2012), Rapidu Spaceback (2013) či nejnovější Fabie, která je dalším evolučním článkem moderního stylu. Jelikož nový Superb rozpracuje – minimálně exteriérové – znaky projektu VisionC, dočká se moderní český design dalšího rozvinutí.

Vzhledem k proměnám, s nimiž jsme se v designu českého výrobce mohli v posledních letech – zejména pak letos, v roce generační obměny subkompaktního modelu Fabia – setkat, není od věci si připomenout dosavadní milníky výrobce, které nejenže vymezily rámec produkčního designu své značky, ale také utvářely jeho identitu. V nejednom případě se dokonce staly synonymem pro sériovou výrobu toho kterého období, což svědčí o jejich důležitosti, estetické kvalitě či novátorství, v některých případech doceněném až s odstupem času. Většinou ale šlo o automobily balancující na hranici dvou významných epoch – buď byly posledním vozem určitého historického období a odrážely zvyklosti své doby, anebo představovaly průkopníky, kteří se rozešli s historií a pojali karosářský design novým způsobem.

Dějiny vozidel značky Škoda pramení v roce 1926, kdy byl zhotoven její první automobil v podobě licenčního modelu Škoda–Hispano Suiza 25/100 KS, založeného na tradičních tvarech a mohutných proporcích. Rozměrové a výkonností zaměření vozu vyjádřily jak rozměry automobilu (postaveného na podvozku o rozvoru 3.690 mm, na němž byly zhotovovány různě velké karoserie), tak jeho hmotnost, jež u sedmimístných uzavřených limuzín dosahovala až 2,7 t.

Od té doby ale uběhlo celých 88 let, během nichž prošel český (respektive československý) výrobce četnými, leckdy přelomovými změnami. Potýkal se s obdobím citelného útlumu karosářské a tvůrčí invence, způsobeného čtyřiceti lety komunistické totality, která zpomalila vývoj a znemožnila vzniku řadě podnětných a pozoruhodných studií. Ale i během tohoto časového úseku přišla automobilka s modely, které se zapsaly do obecného povědomí jako atraktivní a stylové vozy, byť by se takto všeobecně oblíbené typové řady daly napočítat na prstech jedné ruky.

V rámci zahájení tohoto přehledu se přesuňme na konec dvacátých let minulého století, do doby, která patří mezi velmi aktivní dekády československé designérské a umělecké tvořivosti. Ba co víc, z hlediska automobilového designu jde o období, v němž byly položeny základy pro nejeden projekt mezinárodního přesahu – kromě výše zmíněného vozu licenční výroby, který používal ke svým cestám rovněž Tomáš Garrique Masaryk, šlo především o Tatru 11, jejíž premiéra byla uskutečněna dne 28. dubna roku 1923, při příležitosti 15. ročníku autosalonu v Praze. Vůz, pod jehož konstrukcí je podepsán Hans Ledwinka, přišel s koncepcí podvozku založeného na ocelové nosné rouře, která sdružila pohonnou jednotku, spojku, převodovku a rozvodovku do jednoho celku, jenž představoval hlavní nosnou část podvozku. Další mechanické aspekty takto pojatého celku tvořila zadní dělená výkyvná polonáprava, odpružení příčnými listovými pery a vzduchem chlazený dvouválcový motor o objemu 1056 cm³ a výkonu 12 k. Automobil, stojící na podvozku o délce rozvoru 2.635 mm však zaujal již na první pohled, a sice díky hladké zešpičatělé přídi a praktickým lidovým tvarům, s nimiž souvisí zejména vysoká světlá výška (220 mm).

Dvacátá léta ale byla obdobím, kdy se československému designu dařilo v mnoha kategoriích. Kromě věhlasných úspěchů na poli karosářském a průmyslovém šlo zejména o usilovné hledání charakteristického výrazu domácího výtvarného umění, který byl nakonec utvořen kubismem a jeho četnými variacemi, zejména rondokubismem (též známým jako obloučkový styl či národní dekorativismus), jenž byl v druhé polovině dvacátých let vystřídán silnou inklinací k purismu a funkcionalismu. Mnoho domácích tvůrců se s progresivními myšlenkami seznámilo zejména prostřednictvím přednáškového cyklu Za novou architekturu, pořádaného na přelomu let 1924 a 1925 v Praze a Brně, kde vystoupili průkopníci nových přístupů, například Le Corbusier, Amédée Ozenfant či Walter Gropius, zakladatel slovutné školy Bauhaus.

Právě do takto dynamické doby, protkané dramatickými změnami a radikálním přehodnocením mnoha uměleckých a tvůrčích dogmat, vstoupila Škoda s třímístným značením svých vozidel, založeným moderní modelovou řadou 422–860. A podobně jako dobová avantgardní architektura, také nové vozy československé firmy byly ovlivněny snahou o racionalizaci a značnou tvarovou i technickou unifikaci.

1/11 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohemia Energy prosazuje větší ochranu spotřebitelů Bohemia Energy prosazuje větší ochranu spotřebitelů

Etický kodex podle doporučení Energetického regulačního…

Británie zvládá rizika kolem Huawei a nemá důkazy o špehování Británie zvládá rizika kolem Huawei a nemá důkazy o špehování

Británie je schopna zvládat bezpečnostní rizika spojená s…

Šéf zbankrotovaných aerolinek Germania čelí obvinění z podvodu Šéf zbankrotovaných aerolinek Germania čelí obvinění z podvodu

Jednatel aerolinek Germania Karsten Balke čelí několika…

 

Štítky Škoda Design

 

Přidat názorDiskuse: 10 milníků designu vozidel Škoda







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu? Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom…

 





 
Kia v Ženevě rozšíří nabídku modelu Ceed. Tohle je první nákres crossoveru Xceed

Kia v Ženevě rozšíří nabídku modelu Ceed. Tohle je první nákres crossoveru Xceed

Včera

Modelová řada Ceed se ještě letos rozšíří o čtvrtou karosářskou verzi. Pětidveřový hatchback, kombi a shooting brake doplní crossover.




Blesk.cz

Pornoherečka Tarra White: Souložit před kamerou nebudu kvůli hrozbě HIV ještě měsíc

Pornoherečka Tarra White: Souložit před kamerou…

Je zvyklá souložit před kamerou ostošest, ale nyní má utrum. Česká pornoherečka Tarra White (31) alias Martina…

Další rána pro rodiče Kuciaka a jeho snoubenky (oba †27): Zhroutili se u rekonstrukce popravy!

Další rána pro rodiče Kuciaka a jeho snoubenky (oba…

Televize Markíza natočila emotivní film, který detailně shrnuje případ vraždy investigativního novináře Jána…

 

iSport.cz

Kladno - Ústí 3:2. Jágr přihrával na góly, asistence má také Plekanec

Kladno - Ústí 3:2. Jágr přihrával na góly, asistence…

Hokejový útočník Jaromír Jágr si ve druhém startu po návratu na led připsal dvě asistence a pomohl Kladnu k…

Bukač o ztracené identitě Sparty, Kruppovi, i útěcích dětí do ciziny

Bukač o ztracené identitě Sparty, Kruppovi, i…

Hokejová Sparta tone v nesnázích, zvlášť doma mučí své příznivce, proti týmu už se obrací i doteď velmi trpěliví…

 

Reflex.cz

Daenerys Targaryen, královna s vizáží holčičky. Podívejte se na další role herecké hvězdy seriálu Hra o trůny

Daenerys Targaryen, královna s vizáží holčičky.…

Daenerys za bouře zrozená. Matka draků. Je jasné, že v poslední sérii seriálu hra o trůny sehraje blonďatá…

Konec hotovosti v Česku? Do ČR dorazilo Apple Pay, pořídily si ho už desítky tisíc lidí. Jak s ním platit?

Konec hotovosti v Česku? Do ČR dorazilo Apple Pay,…

Dlouhou řadu platebních systémů, které fungují na území České republiky, prodloužil Apple Pay amerického výrobce…