30.12. 2014 Jakub Sochor

10 milníků designu vozidel Škoda

10 milníků designu vozidel Škoda

Vydejme se do historie a zmapujme deset vozidel Škoda, bez nichž by dějiny českého výrobce zdaleka nebyly takové, jaké jsou.

Na jaře příštího roku bude uvedena nová generace modelu Superb, vrcholného vozu značky Škoda a automobilu, který realizuje ústřední rysy konceptu VisionC, pozoruhodné premiéry letošního ženevského autosalonu. Sériový vůz, který se pozvolna odhaluje nejen testovacími jízdami, ale i oficiálními designérskými skicami, nebude však jen generační obměnou jedné z modelových řad českého výrobce, ale především vozidlem, jež rozvine nový stylový jazyk značky. Jeho počátky můžeme vysledovat v roce 2011, kdy byla v Ženevě odhalena studie Vision D, kompaktní kreace, která předjímala nové tvarosloví, záhy uplatněné na produkčním modelu Rapid. Od té doby byl nový tvarový směr použit na designu Octavie (2012), Rapidu Spaceback (2013) či nejnovější Fabie, která je dalším evolučním článkem moderního stylu. Jelikož nový Superb rozpracuje – minimálně exteriérové – znaky projektu VisionC, dočká se moderní český design dalšího rozvinutí.

Vzhledem k proměnám, s nimiž jsme se v designu českého výrobce mohli v posledních letech – zejména pak letos, v roce generační obměny subkompaktního modelu Fabia – setkat, není od věci si připomenout dosavadní milníky výrobce, které nejenže vymezily rámec produkčního designu své značky, ale také utvářely jeho identitu. V nejednom případě se dokonce staly synonymem pro sériovou výrobu toho kterého období, což svědčí o jejich důležitosti, estetické kvalitě či novátorství, v některých případech doceněném až s odstupem času. Většinou ale šlo o automobily balancující na hranici dvou významných epoch – buď byly posledním vozem určitého historického období a odrážely zvyklosti své doby, anebo představovaly průkopníky, kteří se rozešli s historií a pojali karosářský design novým způsobem.

Dějiny vozidel značky Škoda pramení v roce 1926, kdy byl zhotoven její první automobil v podobě licenčního modelu Škoda–Hispano Suiza 25/100 KS, založeného na tradičních tvarech a mohutných proporcích. Rozměrové a výkonností zaměření vozu vyjádřily jak rozměry automobilu (postaveného na podvozku o rozvoru 3.690 mm, na němž byly zhotovovány různě velké karoserie), tak jeho hmotnost, jež u sedmimístných uzavřených limuzín dosahovala až 2,7 t.

Od té doby ale uběhlo celých 88 let, během nichž prošel český (respektive československý) výrobce četnými, leckdy přelomovými změnami. Potýkal se s obdobím citelného útlumu karosářské a tvůrčí invence, způsobeného čtyřiceti lety komunistické totality, která zpomalila vývoj a znemožnila vzniku řadě podnětných a pozoruhodných studií. Ale i během tohoto časového úseku přišla automobilka s modely, které se zapsaly do obecného povědomí jako atraktivní a stylové vozy, byť by se takto všeobecně oblíbené typové řady daly napočítat na prstech jedné ruky.

V rámci zahájení tohoto přehledu se přesuňme na konec dvacátých let minulého století, do doby, která patří mezi velmi aktivní dekády československé designérské a umělecké tvořivosti. Ba co víc, z hlediska automobilového designu jde o období, v němž byly položeny základy pro nejeden projekt mezinárodního přesahu – kromě výše zmíněného vozu licenční výroby, který používal ke svým cestám rovněž Tomáš Garrique Masaryk, šlo především o Tatru 11, jejíž premiéra byla uskutečněna dne 28. dubna roku 1923, při příležitosti 15. ročníku autosalonu v Praze. Vůz, pod jehož konstrukcí je podepsán Hans Ledwinka, přišel s koncepcí podvozku založeného na ocelové nosné rouře, která sdružila pohonnou jednotku, spojku, převodovku a rozvodovku do jednoho celku, jenž představoval hlavní nosnou část podvozku. Další mechanické aspekty takto pojatého celku tvořila zadní dělená výkyvná polonáprava, odpružení příčnými listovými pery a vzduchem chlazený dvouválcový motor o objemu 1056 cm³ a výkonu 12 k. Automobil, stojící na podvozku o délce rozvoru 2.635 mm však zaujal již na první pohled, a sice díky hladké zešpičatělé přídi a praktickým lidovým tvarům, s nimiž souvisí zejména vysoká světlá výška (220 mm).

Dvacátá léta ale byla obdobím, kdy se československému designu dařilo v mnoha kategoriích. Kromě věhlasných úspěchů na poli karosářském a průmyslovém šlo zejména o usilovné hledání charakteristického výrazu domácího výtvarného umění, který byl nakonec utvořen kubismem a jeho četnými variacemi, zejména rondokubismem (též známým jako obloučkový styl či národní dekorativismus), jenž byl v druhé polovině dvacátých let vystřídán silnou inklinací k purismu a funkcionalismu. Mnoho domácích tvůrců se s progresivními myšlenkami seznámilo zejména prostřednictvím přednáškového cyklu Za novou architekturu, pořádaného na přelomu let 1924 a 1925 v Praze a Brně, kde vystoupili průkopníci nových přístupů, například Le Corbusier, Amédée Ozenfant či Walter Gropius, zakladatel slovutné školy Bauhaus.

Právě do takto dynamické doby, protkané dramatickými změnami a radikálním přehodnocením mnoha uměleckých a tvůrčích dogmat, vstoupila Škoda s třímístným značením svých vozidel, založeným moderní modelovou řadou 422–860. A podobně jako dobová avantgardní architektura, také nové vozy československé firmy byly ovlivněny snahou o racionalizaci a značnou tvarovou i technickou unifikaci.

1/11 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 

Přidat názorDiskuse: 10 milníků designu vozidel Škoda







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…