8.9. 2013 Jakub Sochor

Designérský pětiboj: Nejvýraznější designéři posledních 20 let

Designérský pětiboj: Nejvýraznější designéři posledních 20 let

Každý z nich má osobitý rukopis, kterým vtiskli nezaměnitelnou tvář svým automobilkám. Připomeňme si pět nejvýraznějších designérů posledních dvou dekád.

Chris Bangle, Thomas Ingenlath, Patrick le Quément, Peter Schreyer a Walter de Silva – pětice tvůrců, kteří výrazně ovlivnili směřování designu v uplynulých dvaceti letech. Jejich společným znakem je také to, že pro automobilku, v níž působili, vytvořili specifický tvarový směr (v některých případech, jak uvidíme, jich bylo hned několik). Čí práce Vás zaujala nejvíce a se kterou jste se naopak neztotožnili?

Chris Bangle – Modernista

Málokdo polarizoval pozorovatele a kritiky designu tak jako americký designér Chris Bangle. Rukopis tvůrce, který razantním způsobem zasáhl do konvencí značky BMW, poznáme již na první pohled – tvoří jej odvážné prolisy, dynamicky prokládané plochy a tvořivé experimenty s klenutím jednotlivých karosářských panelů. Vzhledem k těmto skutečnostem bývá Banglův styl označován za dekonstruktivistický, což plně odpovídá nejedné kreaci vzešlé z pera neúnavného inovátora a modernisty – vzpomeňme například na interiér konceptu Opel Junior z roku 1984, který je tvořen čtverci a obdélníky, v jejichž tvaru jsou navrženy ukazatele, výdechy ventilační soustavy či reproduktory.


Fiat Coupé
 

Je-li řeč o Banglovi, nutno připomenout Fiat Coupé, na jehož exteriéru spatříme odvážně vedené linky a snahu opustit běžnou uhlazenost karoserie. Bangle zde uplatnil prolisy, jež zasahují nejen do nárazníků, ale také do lemů blatníků, což zatraktivnilo siluetu kupé vyráběného v letech 1993 až 2000.

Chris Bangle: Design dnešních vozů postrádá inovace


BMW 7
 

Nejvýrazněji se však americký tvůrce projevil v designu automobilky BMW, kde pozoruhodným způsobem skloubil cenné tvarové dědictví značky, mezi jehož symboly patří ikonický styl masky, s moderním přístupem ke karoseriím. Progrese postihla i principiálně konzervativní karoserie typu sedan, které dostaly svěží vzhled s nepřehlédnutelnými prvky. V případě řady 7, konkrétně generace E65 z let 2001 až 2008, překvapil Bangle nejen stylistickými, ale rovnou karosářskými experimenty – limuzína uchvátila pozornost unikátním klenutím víka zavazadlového prostoru, jehož formu dotvářela ostrá horní hrana a svítilny rozčleněné na několik samostatných částí. Poněkud kontroverzní návrh byl po letech upraven, čímž došlo k jeho uhlazení a zároveň zklidnění. Řada rysů, jež ovlivnila sériové vozy BMW, byla představena prostřednictvím frankfurtské studie Z9 z roku 1999. Na karoserii tohoto kupé vidíme nejen konvexně klenutou záď, ale také nový styling ledvinek na přídi, který se objevil na sériovém návrhu řady 3 (E90).


BMW Z9 Concept
 

S Banglem se váží experimenty nejen s tvary, ale také s materiály či samotnými karoseriemi. V roce 2008 byla představena studie GINA, u níž bylo přehodnoceno vnímání automobilu jako něčeho statického a předem jasně definovaného – vůz umožňuje proměňovat svou podobu díky ocelovému skeletu a speciální látce, díky čemuž dostal organický design nový rozměr. Pokusy však nezůstaly ve fázi prototypu, což dokazuje crossover X6 a jeho karoserie, jež se stala inspirací pro mnohé další výrobce.


BMW Gina
 


BMW X6
 

Thomas Ingenlath – Koncernový praktik

Německý designér, dnes působící u automobilky Volvo, významně přispěl rozvoji designu vozidel Škoda, v jehož čele stál v letech 2000 až 2006 (po působení na předních pozicích designu Audi v letech 1991–1994 a VW v letech 1995–2000). Pod Ingenlathovým vedením vznikly modely, jež vtiskly české automobilce novou a nadčasovou tvář – jde například o model Roomster, který je založen na originální filozofii „dvoupokojového“ vozu. Mezi nejvýznamnější realizace však patří druhá generace Octavie (2004), v jejímž případě se podařilo dosáhnout elegantní a reprezentativní karoserie na kompaktní platformě. Vnější tvary liftbacku a kombi dodnes oslovují pozorovatele svou uhlazeností, nepodbízivou elegancí a minimální dekorativností – každá linka na karoserii má jasně stanovený smysl a plní svou estetickou funkci.


Škoda Octavia II
 

Vraťme se však k Roomsteru. Tento pozoruhodný automobil pomohl svému výrobci překlenout propast mezi koncepčními studiemi a sériovými vozy. Porovnáme-li si studii, jež byla uvedena před deseti lety na autosalonu ve Frankfurtu, a sériový model z roku 2006, zjistíme, že stěžejní prvky karoserie zůstaly zachovány. Jde zejména o koncepci dvou opticky oddělených prostor – „řídící“ části (Driving Room) a „obytné“ části (Living Room). Členění se naplno odráží na exteriéru, díky čemuž má Roomster originální tvar B-sloupku a velmi nezvyklou střešní linii. Pod zdánlivou disharmonií se však ukrývá promyšlený karosářský koncept s velmi plynulým přechodem z A-sloupku na střechu. Kromě toho je Roomster také první škodovkou, která byla opatřena novou maskou s výraznou horní lištou. Tyto rysy našly uplatnění na konceptech Yeti a Yeti Roadster.


Škoda Roomster
 

V roce 2006 stanul Ingenlath v čele postupimského designérského střediska, tvořícího design pro všechny koncernové značky. Právě zde byl navržen Volkswagen NILS, představený před dvěma lety na autosalonu ve Frankfurtu. Jednomístný prototyp s elektrickým pohonem má hliníkový prostorový rám a je předurčen na zdolávání kratších vzdáleností.


Škoda Yeti Concept
 

Po působení v koncernu Volkswagen byl Ingenlath jmenován viceprezidentem pro design u společnosti Volvo Car Corporation, kde pracuje na vytvoření nových charakteristických rysů švédských vozidel. Průkopníkem nového tvarosloví je vize Concept Coupé, jejíž rysy (například nová světelná optika) se postupně objeví na sériových vozidlech značky – například nové generaci SUV XC90.


VW NILS
 


Volvo Concept
 

Patrick le Quément – Design = Quality

Poznávacím znakem rukopisu francouzského designéra je kreativita a hledání nových cest. Obojí dokládá jeho práce pro designérské centrum Fordu v Kolíně nad Rýnem, kde byl v roce 1981 ztvárněn Ford Probe III, koncepční předobraz Fordu Sierra (1982). Sériový model převzal od studie bohaté prosklení, zaoblenou příď s velkými světlomety a záď s důrazem na rozměrné sklo a horizontálně vedené svítilny. S Patrickem le Quémentem tehdy u Fordu spolupracoval česko-německý designér Pavel Hušek, který na svého někdejšího kolegu vzpomíná následujícími slovy: „Cítil jinak, projevoval se jinak a dekorativnost byla součástí jeho tvorby. Byl-li kokpit auta příliš věcný, nakreslil růži ležící na sedadle.“


Ford Sierra
 

Se jménem francouzského tvůrce však bývá nejčastěji dáváno do souvislostí jeho působení v čele designu společnosti Renault, kde pod jeho vedením vznikl městský model Twingo (1992). Sám autor jej ohodnotil slovy: „Buď ho milujete, nebo nenávidíte. Napsal jsem prezidentovi Renaultu: Myslím, že bychom měli dát přednost instinktivnímu designu před špatným marketingem. Odepsal jen: Souhlasím.“ Výsledkem byl jednoprostorový vůz líbivého výrazu s modulárním interiérem, patřící mezi symboly designu 90. let minulého století.

Video: Jak Renault před 20 lety vytvořil Twingo?


Renault Twingo
 

Změna nastala příchodem vize luxusní limuzíny s názvem Initiale, představené v roce 1995. Sedan s netradiční architekturou třetího karosářského prostoru a nezvykle nízkou přídí bez klasické masky chladiče připravil společnost na novou designovou éru Renaultu, která ovlivnila celou jeho modelovou paletu. Kromě vozidel, která můžeme vnímat jako sériově vyráběnou manifestaci moderního tvarové jazyka – křížence Vel Satis a jednoprostorového kupé Avantime – zmiňme kompaktní Mégane II (2002), který vnesl avantgardní styl do masově produkovaného vozu nižší střední třídy.

¨

Renault Initiale Concept
 

V roce 2009 autor reagoval na proměny nejen uvnitř designového jazyka Renaultu, ale také na změny ve směřování designu obecně. Důkazem je kreace Ondelios, která je zároveň poslední realizací Patricka le Quémenta pro Renault. Po ukončení působení v automobilovém designu začal tvůrce navrhovat plavidla pro společnost Outremer.


Renault Megane
 


Renault Ondelios
 

Peter Schreyer – Od Audi TT k tygřímu nosu

Jedním z výrazných designérů současnosti je jistě Peter Schreyer, dnes nejčastěji citovaný v souvislosti s korejskými automobily a jejich charakteristickým znakem v podobě tzv. tygřího nosu. Jde o provedení masky chladiče, jež se po bočních stranách rozšiřuje a uprostřed naopak zužuje. Zatímco u některých modelů (například u kupé Kee a do jisté míry také v případě Soulu) šlo o čistě dekorativní prvek, u novějších vozidel, zvláště druhé generace kompaktního Cee´du či MPV Carens jde o nasávací otvor v hmotě čelní části. Tygří nos tedy opustil svůj původně čistě dekorativní charakter a stal se plnohodnotnou součástí karoserie.


Audi TT
 

Mezi největší zásluhy v oblasti designu korejských vozidel patří jejich zřetelné odlišení od zbytku asijské produkce – právě splývání korejského a japonského designu pokládal Schreyer za nešvar, s nímž si během let poradil vytvořením zcela nové identity automobilek Kia a Hyundai. Rozhovor Auto.cz: Peter Schreyer, šéfdesignér Kia


VW New Beetle
 

Aby byla vystižena šíře tvořivosti německého designéra, připomeňme si jeho práce pro koncern Volkswagen, kde se podepsal pod design kupé TT (1998), vycházejícího ze stejnojmenného konceptu z roku 1995. Vůz je ukázkovým příkladem jednoduchosti a minimalismu, který je obzvláště patrný při pohledu z boku – profil TT je definován podběhy kol, od nichž se odvíjí design celých bočních partií.


Kia Kee
 

Podobně jednoduché, avšak po estetické stránce diametrálně odlišné tvary známe z Volkswagenu New Beetle, představeného v témže roce jako Audi TT. Retro automobil přímo vychází z vize Concept One (1994) od J Mayse a prezentuje jednoduché tvary, pracující s motivy kruhu a elipsy, přičemž tu nejvýraznější tvoří střešní oblouk.


Kia Soul
 


Kia Ceed
 

Walter de Silva – V čele s A5

Italský designér je další z osobností, která dokázala vtisknout tvář automobilce, v níž působila. V případě Waltera de Silvy hovoříme zejména o značkách Seat a Audi – pro každou z nich vytvořil jednotný styl, který byl postupně aplikován na všechny modely obou značek. Změny Seatu, kde autor působil od roku 1999, doprovázela filozofie se sloganem Auto Emoción, jejímž základem byly emotivní linie, dramatické prolisy a karoserie s propracovaným povrchem a malou maskou chladiče se zaoblenými rohy – znaky, jež jsou typické pro model Altea (2004) a koncepty Salsa či Tango.


Alfa Romeo 156
 

V roce 2002 se Walter de Silva stal vedoucím designu skupiny značek Audi, Lamborghini a Seat. V tomto období vznikl stěžejní prvek automobilky Audi ve formě jednotné masky chladiče s názvem single frame. Tento útvar, založení na integraci několika nasávacích otvorů a volné plochy do jednoho celku, se postupem času stal – spolu s diodovými světlomety – hlavním identifikačním znakem ingolstadtských vozidel. Najdeme jej například na kupé A5, které designér pokládal za své nejlepší dílo. Maska se dočkala celé řady modifikací – včetně té na karoserii R8, kde byla značně zjednodušena a zmenšena.


Audi A5
 

Walter Maria de’Silva o designu Audi (rozhovor časopisu AutoDesign&Styling)

Před svým působením v designu VW (do jehož vedení nastoupil v roce 2007) navrhl italský tvůrce emocionální sedan Alfa Romeo 156 a kompaktní hatchback 147. V obou případech se podařilo propojit sportovní styl s praktickými karoseriemi a vytvořit tak díla, která jsou nadčasová a stále atraktivní.


Seat Salsa
 


Seat Altea
 


Audi R8
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designérský pětiboj: Nejvýraznější…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli Starostům a mají klip Renče

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…