Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designérský pětiboj: Nejvýraznější designéři posledních 20 let

Jakub Sochor
Diskuze (89)
Každý z nich má osobitý rukopis, kterým vtiskli nezaměnitelnou tvář svým automobilkám. Připomeňme si pět nejvýraznějších designérů posledních dvou dekád.

Chris Bangle, Thomas Ingenlath, Patrick le Quément, Peter Schreyer a Walter de Silva – pětice tvůrců, kteří výrazně ovlivnili směřování designu v uplynulých dvaceti letech. Jejich společným znakem je také to, že pro automobilku, v níž působili, vytvořili specifický tvarový směr (v některých případech, jak uvidíme, jich bylo hned několik). Čí práce Vás zaujala nejvíce a se kterou jste se naopak neztotožnili?

Chris Bangle – Modernista

Málokdo polarizoval pozorovatele a kritiky designu tak jako americký designér Chris Bangle. Rukopis tvůrce, který razantním způsobem zasáhl do konvencí značky BMW, poznáme již na první pohled – tvoří jej odvážné prolisy, dynamicky prokládané plochy a tvořivé experimenty s klenutím jednotlivých karosářských panelů. Vzhledem k těmto skutečnostem bývá Banglův styl označován za dekonstruktivistický, což plně odpovídá nejedné kreaci vzešlé z pera neúnavného inovátora a modernisty – vzpomeňme například na interiér konceptu Opel Junior z roku 1984, který je tvořen čtverci a obdélníky, v jejichž tvaru jsou navrženy ukazatele, výdechy ventilační soustavy či reproduktory.


Je-li řeč o Banglovi, nutno připomenout Fiat Coupé, na jehož exteriéru spatříme odvážně vedené linky a snahu opustit běžnou uhlazenost karoserie. Bangle zde uplatnil prolisy, jež zasahují nejen do nárazníků, ale také do lemů blatníků, což zatraktivnilo siluetu kupé vyráběného v letech 1993 až 2000.


Nejvýrazněji se však americký tvůrce projevil v designu automobilky BMW, kde pozoruhodným způsobem skloubil cenné tvarové dědictví značky, mezi jehož symboly patří ikonický styl masky, s moderním přístupem ke karoseriím. Progrese postihla i principiálně konzervativní karoserie typu sedan, které dostaly svěží vzhled s nepřehlédnutelnými prvky. V případě řady 7, konkrétně generace E65 z let 2001 až 2008, překvapil Bangle nejen stylistickými, ale rovnou karosářskými experimenty – limuzína uchvátila pozornost unikátním klenutím víka zavazadlového prostoru, jehož formu dotvářela ostrá horní hrana a svítilny rozčleněné na několik samostatných částí. Poněkud kontroverzní návrh byl po letech upraven, čímž došlo k jeho uhlazení a zároveň zklidnění. Řada rysů, jež ovlivnila sériové vozy BMW, byla představena prostřednictvím frankfurtské studie Z9 z roku 1999. Na karoserii tohoto kupé vidíme nejen konvexně klenutou záď, ale také nový styling ledvinek na přídi, který se objevil na sériovém návrhu řady 3 (E90).


S Banglem se váží experimenty nejen s tvary, ale také s materiály či samotnými karoseriemi. V roce 2008 byla představena studie GINA, u níž bylo přehodnoceno vnímání automobilu jako něčeho statického a předem jasně definovaného – vůz umožňuje proměňovat svou podobu díky ocelovému skeletu a speciální látce, díky čemuž dostal organický design nový rozměr. Pokusy však nezůstaly ve fázi prototypu, což dokazuje crossover X6 a jeho karoserie, jež se stala inspirací pro mnohé další výrobce.



Thomas Ingenlath – Koncernový praktik

Německý designér, dnes působící u automobilky Volvo, významně přispěl rozvoji designu vozidel Škoda, v jehož čele stál v letech 2000 až 2006 (po působení na předních pozicích designu Audi v letech 1991–1994 a VW v letech 1995–2000). Pod Ingenlathovým vedením vznikly modely, jež vtiskly české automobilce novou a nadčasovou tvář – jde například o model Roomster, který je založen na originální filozofii „dvoupokojového“ vozu. Mezi nejvýznamnější realizace však patří druhá generace Octavie (2004), v jejímž případě se podařilo dosáhnout elegantní a reprezentativní karoserie na kompaktní platformě. Vnější tvary liftbacku a kombi dodnes oslovují pozorovatele svou uhlazeností, nepodbízivou elegancí a minimální dekorativností – každá linka na karoserii má jasně stanovený smysl a plní svou estetickou funkci.


Vraťme se však k Roomsteru. Tento pozoruhodný automobil pomohl svému výrobci překlenout propast mezi koncepčními studiemi a sériovými vozy. Porovnáme-li si studii, jež byla uvedena před deseti lety na autosalonu ve Frankfurtu, a sériový model z roku 2006, zjistíme, že stěžejní prvky karoserie zůstaly zachovány. Jde zejména o koncepci dvou opticky oddělených prostor – „řídící“ části (Driving Room) a „obytné“ části (Living Room). Členění se naplno odráží na exteriéru, díky čemuž má Roomster originální tvar B-sloupku a velmi nezvyklou střešní linii. Pod zdánlivou disharmonií se však ukrývá promyšlený karosářský koncept s velmi plynulým přechodem z A-sloupku na střechu. Kromě toho je Roomster také první škodovkou, která byla opatřena novou maskou s výraznou horní lištou. Tyto rysy našly uplatnění na konceptech Yeti a Yeti Roadster.


V roce 2006 stanul Ingenlath v čele postupimského designérského střediska, tvořícího design pro všechny koncernové značky. Právě zde byl navržen Volkswagen NILS, představený před dvěma lety na autosalonu ve Frankfurtu. Jednomístný prototyp s elektrickým pohonem má hliníkový prostorový rám a je předurčen na zdolávání kratších vzdáleností.


Po působení v koncernu Volkswagen byl Ingenlath jmenován viceprezidentem pro design u společnosti Volvo Car Corporation, kde pracuje na vytvoření nových charakteristických rysů švédských vozidel. Průkopníkem nového tvarosloví je vize Concept Coupé, jejíž rysy (například nová světelná optika) se postupně objeví na sériových vozidlech značky – například nové generaci SUV XC90.



Patrick le Quément – Design = Quality

Poznávacím znakem rukopisu francouzského designéra je kreativita a hledání nových cest. Obojí dokládá jeho práce pro designérské centrum Fordu v Kolíně nad Rýnem, kde byl v roce 1981 ztvárněn Ford Probe III, koncepční předobraz Fordu Sierra (1982). Sériový model převzal od studie bohaté prosklení, zaoblenou příď s velkými světlomety a záď s důrazem na rozměrné sklo a horizontálně vedené svítilny. S Patrickem le Quémentem tehdy u Fordu spolupracoval česko-německý designér Pavel Hušek, který na svého někdejšího kolegu vzpomíná následujícími slovy: „Cítil jinak, projevoval se jinak a dekorativnost byla součástí jeho tvorby. Byl-li kokpit auta příliš věcný, nakreslil růži ležící na sedadle.“


Se jménem francouzského tvůrce však bývá nejčastěji dáváno do souvislostí jeho působení v čele designu společnosti Renault, kde pod jeho vedením vznikl městský model Twingo (1992). Sám autor jej ohodnotil slovy: „Buď ho milujete, nebo nenávidíte. Napsal jsem prezidentovi Renaultu: Myslím, že bychom měli dát přednost instinktivnímu designu před špatným marketingem. Odepsal jen: Souhlasím.“ Výsledkem byl jednoprostorový vůz líbivého výrazu s modulárním interiérem, patřící mezi symboly designu 90. let minulého století.


Změna nastala příchodem vize luxusní limuzíny s názvem Initiale, představené v roce 1995. Sedan s netradiční architekturou třetího karosářského prostoru a nezvykle nízkou přídí bez klasické masky chladiče připravil společnost na novou designovou éru Renaultu, která ovlivnila celou jeho modelovou paletu. Kromě vozidel, která můžeme vnímat jako sériově vyráběnou manifestaci moderního tvarové jazyka – křížence Vel Satis a jednoprostorového kupé Avantime – zmiňme kompaktní Mégane II (2002), který vnesl avantgardní styl do masově produkovaného vozu nižší střední třídy.

¨

V roce 2009 autor reagoval na proměny nejen uvnitř designového jazyka Renaultu, ale také na změny ve směřování designu obecně. Důkazem je kreace Ondelios, která je zároveň poslední realizací Patricka le Quémenta pro Renault. Po ukončení působení v automobilovém designu začal tvůrce navrhovat plavidla pro společnost Outremer.



Peter Schreyer – Od Audi TT k tygřímu nosu

Jedním z výrazných designérů současnosti je jistě Peter Schreyer, dnes nejčastěji citovaný v souvislosti s korejskými automobily a jejich charakteristickým znakem v podobě tzv. tygřího nosu. Jde o provedení masky chladiče, jež se po bočních stranách rozšiřuje a uprostřed naopak zužuje. Zatímco u některých modelů (například u kupé Kee a do jisté míry také v případě Soulu) šlo o čistě dekorativní prvek, u novějších vozidel, zvláště druhé generace kompaktního Cee´du či MPV Carens jde o nasávací otvor v hmotě čelní části. Tygří nos tedy opustil svůj původně čistě dekorativní charakter a stal se plnohodnotnou součástí karoserie.


Mezi největší zásluhy v oblasti designu korejských vozidel patří jejich zřetelné odlišení od zbytku asijské produkce – právě splývání korejského a japonského designu pokládal Schreyer za nešvar, s nímž si během let poradil vytvořením zcela nové identity automobilek Kia a Hyundai.

Rozhovor Auto.cz: Peter Schreyer, šéfdesignér Kia


Aby byla vystižena šíře tvořivosti německého designéra, připomeňme si jeho práce pro koncern Volkswagen, kde se podepsal pod design kupé TT (1998), vycházejícího ze stejnojmenného konceptu z roku 1995. Vůz je ukázkovým příkladem jednoduchosti a minimalismu, který je obzvláště patrný při pohledu z boku – profil TT je definován podběhy kol, od nichž se odvíjí design celých bočních partií.


Podobně jednoduché, avšak po estetické stránce diametrálně odlišné tvary známe z Volkswagenu New Beetle, představeného v témže roce jako Audi TT. Retro automobil přímo vychází z vize Concept One (1994) od J Mayse a prezentuje jednoduché tvary, pracující s motivy kruhu a elipsy, přičemž tu nejvýraznější tvoří střešní oblouk.



Walter de Silva – V čele s A5

Italský designér je další z osobností, která dokázala vtisknout tvář automobilce, v níž působila. V případě Waltera de Silvy hovoříme zejména o značkách Seat a Audi – pro každou z nich vytvořil jednotný styl, který byl postupně aplikován na všechny modely obou značek. Změny Seatu, kde autor působil od roku 1999, doprovázela filozofie se sloganem Auto Emoción, jejímž základem byly emotivní linie, dramatické prolisy a karoserie s propracovaným povrchem a malou maskou chladiče se zaoblenými rohy – znaky, jež jsou typické pro model Altea (2004) a koncepty Salsa či Tango.


V roce 2002 se Walter de Silva stal vedoucím designu skupiny značek Audi, Lamborghini a Seat. V tomto období vznikl stěžejní prvek automobilky Audi ve formě jednotné masky chladiče s názvem single frame. Tento útvar, založení na integraci několika nasávacích otvorů a volné plochy do jednoho celku, se postupem času stal – spolu s diodovými světlomety – hlavním identifikačním znakem ingolstadtských vozidel. Najdeme jej například na kupé A5, které designér pokládal za své nejlepší dílo. Maska se dočkala celé řady modifikací – včetně té na karoserii R8, kde byla značně zjednodušena a zmenšena.


Před svým působením v designu VW (do jehož vedení nastoupil v roce 2007) navrhl italský tvůrce emocionální sedan Alfa Romeo 156 a kompaktní hatchback 147. V obou případech se podařilo propojit sportovní styl s praktickými karoseriemi a vytvořit tak díla, která jsou nadčasová a stále atraktivní.




Jakub Sochor
Diskuze (89)
15. 9. 2013 20:47
Re: Každý z jmenovaných
cemu se tlemis osle?
Avatar - petr164
11. 9. 2013 16:11
Uff
Kolik asi dalo práci zde uvádět jediného italského univerzálního stylistu. U Ital Design, Pininfariny i Bertoneho se dělal komplexní design, nejen vnější a vnitřní tvarové řešení (styling). Vynechat tohle trojhvězdí (nejde jen o Georgetta, Giuseppeho a Nuccia), zapomenout na Ghandiniho a vůbec na tu kolektivní italskou sylisticko-designerskou školu je důkaz o nepochopení tématu. Bangle je narcis bez smyslu pro soulad. Schreyer má potenciál, pokud dostane tvůrčí prostor, ale stát s otevřenou pusou před jeho díky prostě nejde. LeQement je zasvěcen dokonalosti vejce až příliš. Klabaň dokázal, že Inglenath je stylisticky i designersky zoufalec. Zůstává de Silva, který mimochodem spolupracoval už na Alfách 145/146 a který dokáže nechat vykvést i jinak sešněrovaný tecnologický diktát. Asi tak.
Avatar - Ji/Ri
10. 9. 2013 00:40
Vítězové
Kvement a Bengl... ti ostatní dělají jen to, za co jsou placení.... Chris vytáh bmw ze šedi.... a Patrik... ten dal nový směr pro další století...satise kopíruje i bmw.... ale to střelci s dohledem na Litvínov nevidí...
Avatar - Ji/Ri
10. 9. 2013 00:33
Re: PĚTIBOJ?
....GTI.... s tím Initiale? ...proč chceš být, byť to nechápu, za hňupka z hornídolní? .....
9. 9. 2013 23:50
Re: ?
X6 je zas nápad Pierre Leclerc-a.