13.5. 2015 Michal Fokt

Mini John Cooper Works: Jízdní dojmy z Mallorky (+video)

 

Okruhová naháněčka s legendou rallye Monte Carlo Rauno Aaltonenem a ostré svezení po klikatých okreskách ostrova Mallorka. O čem si chcete přečíst dříve?

Mini nám umožnilo opravdu důkladně prověřit nejostřejší model John Cooper Works, jenž v nové generaci přináší dost zásadní změny – čekalo mě téměř 80 kilometrů pekelně zakroucených okresek a bonus navíc představovalo pár kol na závodním okruhu ve vskutku vybrané společnosti.

Jak co nejlépe vystihnout nový malý britský hot-hatch? Pokud se o takovýchto autech s oblibou hovoří jako o malorážkách, pak Mini JCW na bázi aktuální generace Mini asi nejlépe vystihuje brokovnice s upilovanou hlavní. Není totiž moc aut, v nichž byste přišli o řidičák rychleji.

Tím hlavním důvodem je nový motor. John Cooper Works poprvé dostává čtyřválec o objemu 2,0 litru a to rovnou přeplňovaný dvěma turbodmychadly a osazený systémy proměnného časování a zdvihu ventilů. Asi tušíte, odkud vítr fouká, nicméně v Mini tvrdí, že je to „jejich“ pohonná jednotka, připravená speciálně pro potřeby nesportovnějšího vozu značky. Na papíře se nezdá, že by se mezigeneračně jednalo o nějaký drastický rozdíl – maximální výkon vzrostl o 10 %, dost zásadní je však nárůst točivého momentu skoro o čtvrtinu – konkrétně hovoříme o 231 koních v rozmezí 5200-6000 otáček a 320 newtonmetrech ve spektru 1250-4800/min. Tak trošku lokomotiva…

Poručit si ho můžete se šestistupňovou převodovkou, přičemž lze volit z manuálu a automatu Steptronic. V tom druhém případě auto zvládne stovku za 6,1 s, manuálu totéž trvá o dvě desetinky déle a miník by měl přestat zrychlovat po dosažení údaje 246 km/h. Jenže popravdě řečeno ani tahle čísla nevypovídají úplně přesně o tom, jak za to 1,2 tuny vážící JCW umí vzít. Ale popořadě…

Auta, připravená pro okreskové radovánky, nadchla speciálním lakem Rebel Green, jenž určitě představuje jednu z nejlepších barev, jaké si na tohle auto s klasickými tvary můžete vybrat a nezklamal ani interiér – sportovní sedadla jsou naprosto famózní – chybí sice vedení v ramenní oblasti, ale zbytek trupu podrží excelentně, aniž by se řidič nebo spolujezdec cítil nekomfortně, podle mě se jedná o výborný kompromis pro sportovní vůz na každodenní ježdění. Díky velkému rozsahu seřízení volantu pak není sebemenší problém ani s nalezením optimální pozice. Tvarování volantu de facto vylučuje držení v jiné pozici, než „tři čtvrtě na tři“, což je ovšem v naprostém pořádku. Všechny exempláře jsou však bohužel vybaveny pádly pod volantem. Moment, říkal jsem bohužel?

Ještě než zarazím pedál plynu do podlahy, měli byste vědět, že ovladačem, lemujícím volič Steptroniku, lze nastavit ve třech krocích odezvu plynu. Proč má JCW mód Eco jsem nepochopil, nicméně je vám asi jasné, že jakmile mi pod chodidlem po přepnutí do Race auto pěkně ožilo a z výfuku se ozval pořádný baryton, po zbytek cesty nebyl důvod na tom cokoli měnit.

Tu výše zmíněnou brokovnici pochopíte, jakmile poprvé pořádně sešlápnete plyn. John Cooper Works ze silnice sestřelí téměř cokoli a to v opravdu širokém rozptylu otáček. Motor táhne jako šílený od dvou do šesti tisíc, ovšem jen málokdy jsem měl potřebu točit přes 5000/min, poté totiž dynamika už stagnovala, jakkoli bylo v případě potřeby možné atakovat 6,5 tisíce. To nejlepší ze sebe prostě dvoulitr vydá ve středním pásmu a to s takovou razancí, že nebudete mít čas zalitovat absence atmosférického charakteru.

Důsledkem toho je, že Mini JCW je „autem trojky“. Stále mám atmosférický „zlozvyk“ v ostrých zatáčkách, jakých byly na trase stovky, dávat dvojku, v tomto případě je to ale nejen zbytečné, ba dokonce kvůli nepříliš libozvučnému projevu v horní části spektra protivné. To ale neznamená, že by byla jízda bez řazení úplně nudná. Při polevení tlaku na plynový pedál miník střelbou do výfuku děsí cyklisty (těch jsou na Mallorce také stovky) a následná akcelerace doprovázená řevem motoru a výfuku je spolehlivým katalyzátorem neslušných gest. Ovšem když už na řazení přece jen dojde, převodovka tam kvalty pod plynem sází s razancí a rychlostí sekvence, včetně nezbytného lehkého škubnutí. Velmi potěšilo zobrazování aktuálního zařazeného kvaltu na head-up displeji, indikace v kapličce je bohužel stále titěrná. Ačkoli nejsem „automatář“, musím říct, že nespokojen jsem opravdu nebyl. A pochopitelně Následně se už můžete zase oddávat akceleračnímu přetížení.

Mini John Cooper Works - Technická data a ceny na českém trhu
MotorJCWJCW Automatic
Převodovka6M6A
Zdvihový objem [cm3]19981998
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]170/5200-6000170/5200-6000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]320/1250-4800320/1250-4800
Max. rychlost [km/h]246246
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,36,1
Komb. spotřeba [l/100 km]6,75,7
Pohotovostní hmotnost [kg]12051220
Cena [Kč]796.900846.300

Na silničkách v kopcích byl při úterku pořádný provoz a pokud jste tam někdy jezdili, jistě víte, že Fernando Alonso není zrovna prototypem španělského řidiče. Za běžných okolností by se zkušební jízda stala nervy drásajícím ploužením za čoudící dieselovou Ibizou, schopnost JCW předjíždět je ovšem bez přehánění fenomenální. A brzdy naštěstí také… Soustava od Bremba s kotouči o velikosti talíře na pizzu je k neutahání, má rychlý nástup a prvotřídní účinek. S dávkováním je to kvůli ostrému nástupu horší, ale zvyknete si.

Jenže jak říká slogan jisté pneumatikářské firmy, která shodou okolností obouvá i miňase – výkon není to, co vás drží na silnici. To nejlepší na JCW je, že i přes jeho působivou dynamiku je podvozek ještě o něco rychlejší. Britský hot-hatch, obutý do pirellek P Zero má (na zahřátém středomořském asfaltu) přilnavost, téměř se vzpírající fyzice, nedotáčivost přichází jen při vyložené řidičské chybě a s volantem by se mohlo operovat namísto skalpelu. Skvěle vyvážený posilovač s přiměřeným účinkem a příjemně strmé řízení. Famózní, famózní, famózní.

Bohužel se obávám, že zatímco na kvalitním baleárském asfaltu šasi zvládalo drobné nedostatky povrchu se ctí, u nás bude majitel Worksu svému fyzioterapeutovi brzy tykat. Ale nepředbíhejme…

Jak jsem v úvodu slíbil, teď je na řadě zlatý hřeb. Jak jinak označit možnost nechat si předvést ideální stopu na okruhu Circuit de Mallorca od slavného závodního jezdce, spjatého s historickým úspěchem Mini na Rallye Monte Carlo – Rauno Aaltonena, ba co víc, v jednom ostrém kole se ho pokusit stíhat!

Pro okruhové jízdy byly vyhrazeny JCW s manuálem a jezdilo se podle klasického, už mockrát vyzkoušeného schématu – vláček aut, vedený instruktorem si nejprve přečte stopu a pak se mění pořadí za vedoucím vozem tak, aby měl každý možnost na instruktora zatlačit, přičemž ten se přizpůsobí jeho tempu. Organizátoři tak minimalizují riziko havárie při bezhlavém ježdění a účastníci mají před sebou neustále návod, jak se po trati pohybovat tím nejefektivnějším způsobem.

Každopádně klobouk dolů – ačkoli Aaltonenovo auto nebylo úplně sériové, bylo poznat, že ze svého umění mnoho nezapomněl. V rychlých zatáčkách jel lehce za hranou adheze, kde ho nebrzdil systém jízdní stability (ten jsem, zaměstnán instalací kamery, zapomněl vypnout) a apexy trefoval perfektně. Když uvážíme, že vedoucí jezdec musí část pozornosti věnovat zpětnému zrcátku, skvělá práce. Na brzdy šel sice zbytečně brzo, nicméně s ohledem na to, že má za sebou řidiče, o nichž neví vůbec nic, je to pochopitelné. Alespoň byla nějaká šance držet zvolené tempo. :)

A co Mini John Cooper Works při ostrém okruhovém testu? Ačkoli jsem jel v poslední skupině, brzdy stále fungovaly znamenitě, jestli to na počátku bylo o něco lepší, sice těžko soudit, nicméně proti účinku nebylo co namítat a to hned tak o nějakém sériovém autě, jezdícím s malými pauzami půl odpoledne po okruhu, říci nelze. I v tomto případě musím ocenit přilnavost obou náprav, zejména pak to přední, na výjezdech ze zatáček si kontrola trakce blikla jen sporadicky, překvapivě malý byl i torque steer.

Musím se přiznat, že jsem se v tom tempu ani příliš nesoustředil na to, jak JCW vlastně řadí, ale to je vlastně dobrá zpráva, protože pokud by v tomto ohledu byl nějaký problém, rozhodně bych si všiml…

Naopak si nešlo nevšimnout asi jediného neduhu jinak impozantního motoru s téměř okamžitými reakcemi na pohyby plynového pedálu – nafoukané turbo má určitou setrvačnost a auto tak při polevení tlaku na plyn ještě chvíli akceleruje. S tím souvisí do jisté míry i fakt, že mini nevyvedlo z klidu ani prudké ubrání plynu v zatáčce, ovšem nepochybuji, že extrémně stabilní záď auta by takovou situaci ustála i bez tohoto „cheatu“. Oproti minulé generaci JCW, které na mě působilo poněkud nervózně, nevypočitatelně a přemotorovaně, je to citelný rozdíl.

Mini John Cooper Works je bezpochyby vynikající hot-hatch. Má motor se zdrcující silou ve středním pásmu a i přesto naddimenzovaný podvozek, perfektní řízení, brzdy, ale i sedadla a pozici za volantem. Navíc do řidiče auto pumpuje emoce prostřednictvím zvukových efektů sání a výfuku. Největším nedostatkem tak paradoxně je, že je až příliš dobré. Abyste se za jeho volantem opravdu bavili, musíte se po silnicích řítit rychlostmi, které gentleman ani nenaznačuje. A to je v kategorii (kdysi) hravých subkompaktů na pováženou. Druhým problémem je, že má poněkud sebevědomou cenu.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období

Americká centrální banka (Fed) začne v říjnu snižovat…

UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank

Italská banka UniCredit nedávno dala německé vládě najevo…

Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Mini JCW Cabrio: 231 koní i pro kabriolet Mini JCW Cabrio: 231 koní i pro kabriolet

Příznivci rychlého svezení pod otevřeným nebem se dočkali…

Mini svolává 30.456 svých vozů kvůli špatné ochraně při bočním nárazu Mini svolává 30.456 svých vozů kvůli špatné ochraně při bočním nárazu

Svolávací akce známe různé, třeba kvůli špatným airbagům…

 



 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Dnes 18:59

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Režisér Jiří Menzel se vážně zranil! Měsíce upoután na lůžko

Režisér Jiří Menzel se vážně zranil! Měsíce upoután na lůžko

Oscarový režisér Jiří Menzel (79) proležel celé prázdniny v posteli. Vážně si poranil Achillovu šlachu a lékaři…

Živý Ken: Jen můj penis je pravý! Možná se ale stanu ženou

Živý Ken: Jen můj penis je pravý! Možná se ale stanu ženou

Podstoupil téměř 60 plastických operací a utratil spoustu peněz, aby se celý proměnil a líbil se sám sobě.…

 

iSport.cz

Fotbal a videohry? Svůj tým má i Manchester City, za PSG hraje Čech

Fotbal a videohry? Svůj tým má i Manchester City, za…

V posledních letech se stále častěji dostávají hry do podvědomí širšího okruhu lidí. Toho využila i řada…

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli tenisáky, hráči fotili selfie

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli…

Tenisová akce roku v Praze je oficiálně zahájena! Na Staroměstském náměstí se ve středu odpoledne fanouškům…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…