12.3. 2014 Jan Mička Jan Mička

Nové Mini: První jízdní dojmy

 

Třetí novodobá generace kultovního Mini (F56) vsadila na tradiční design a novou paletu motorů. V Itálii jsme vyzkoušeli benzinovou i vznětovou verzi Cooper a nabrali první jízdní dojmy.

Na první pohled se může zdát, že nejnovější generaci Mini od jejího předchůdce rozeznáte jen těžko, několik specifických detailů však nenechá nikoho na pochybách. Revoluční britský hatchback dostal zakulacenější příď a výraznější tvar předních světlometů, které disponují LED technikou. To dosud žádný malý vůz nenabídnul. Pozměněn byl také design víka zavazadelníku a koncových svítilen – jsou větší, mají lehce odlišnou grafiku a širší chromované orámování.

O třetí novodobé generaci Mini se hovoří jako o novém voze zcela oprávněně. Od podlahy až po střechu bychom napočítali plejádu více než 3500 unikátních dílů, které se podepsaly nejen na odlišném vzhledu, ale také na zvětšení základních proporcí. Vůz stojí na zcela nové platformě koncipované hlavně pro pohon předních kol, která umožňuje měnit rozvor a rozchod kol a cizí jí nakonec nebude ani čtyřkolka či hybridní technika. Mini je s délkou 3.821 milimetrů (3.850 ve verzi Cooper S) o citelných 98 milimetrů delší než předchůdce, rozvor náprav se zvětšil na 2.495 milimetrů (+ 28 mm) a do šířky přibylo 44 milimetrů (1727 mm). Vzhledem k potřebám cestujících narostla výška na 1.473 milimetrů (+ 7 mm), což ocení především ti, kteří se posadí na zadní sedadla. Přibylo také pět nových odstínů laku karoserie (Volcanic Orange, Moonwalk Grey, Blazing Red, Deep Blue a Thunder Grey) a v nabídce najdeme dvanáct typů litých kol s velikostmi od patnácti do osmnácti palců.

Interiér

Zatímco předchozí generace měla vše důležité umístěno ve středu přístrojové desky, nová se vrací k osvědčené koncepci kapličky přístrojů před řidičem. Praktičtější uspořádání přitom není samoúčelné – na původním místě se totiž usadil displej multimediálního systému Mini Connected (má úhlopříčku 8,8“), který se ovládá pomocí nového zařízení umístěného mezi předními sedadly. Menu systému a samotný otočný ovladač s dotykovou horní plochou pochází od BMW, nechybí tedy připojení k internetu, možnost zadávání adres do navigačního systému pouhým „psaním“ písmen nebo okamžitý přístup na sociální sítě, což je v dnešní době v podstatě nutnost. Úplnou novinkou je barevný head-up displej (také od BMW), který umí kromě rychlosti vozu a nastavení tempomatu zobrazit navádění navigace či aktuální rychlostní omezení. Ruku v ruce s tím jde i smysl pro detail – startovací tlačítko se přesunulo do spodní poloviny středové konzoly a velkou váhu přikládáme také jeho estetickému ztvárnění.

Mini: S Pacemanem, Coupé a Roadsterem se v nové generace možná rozloučíme

Větší rozměry se podepsaly na prostoru pro posádku. Přestože je Mini skutečně malý vůz, stísněně jsme se cítili pouze na zadních sedadlech. Nad hlavou sice zbývalo zhruba dvacet milimetrů prostoru (při výšce postavy 190 centimetrů), kolena se však dotýkala opěradel předních sedadel a nakonec ani vstupní otvor není kdoví jak velký. Vpředu je to ovšem úplně jiná káva. Sedí se příjemně nízko a další centimetry bychom uvítali pouze v příčném směru. Perfektní pozice k řízení je zajištěna také díky dostatečnému rozsahu podélného a příčného nastavení volantu. V duchu tradic se však se sloupkem řízení zvedá také rozměrný rychloměr s otáčkoměrem. Pokud tedy přes věnec nevidíte na příslušná čísla, seřízením volantu si zpravidla nepomůžete.

Přestože si zákazníci nekupují vozy Mini výlučně kvůli praktičnosti, nyní by už možná mohli. V souvislosti se zvětšením vnějších rozměrů totiž narostl zavazadlový prostor na 211 litrů (+ 51 litrů) a protože je vůz vybaven pneumatikami typu run flat, nepotřebuje rezervu ani lepicí sadu. Pod podlážkou tak vzniknul další prostor pro uložení drobností, přehnanou využitelnost ale nečekejte.

V nabídce vedou tříválce

Třetí novodobá generace Mini přichází se zcela novou motorovou paletou. Z trojice nabízených tříválců jsme vyzkoušeli hned dva, základní dvanáctistovku (Mini One) a vrcholný dvoulitr (Cooper S) si necháme na později.

Jako první jsme vyzkoušeli nový tříválcový turbodiesel 1.5 TwinPower Turbo o výkonu 85 kW (Cooper D) a točivém momentu 270 N.m v 1.750 otáčkách za minutu. Motor nahrazuje dříve používanou šestnáctistovku (82 kW, 270 N. m) a překvapil nás příjemným a vyváženým chodem, který dokáže perfektně maskovat „absenci“ jednoho válce. Nejlepší dynamiky se dočkáte ve středním pásmu otáček, výraznější překračování 4.000 otáček, kdy se do procesu zapojuje všech 85 kW, už proto nemá větší smysl. Oceňujeme však práci manuální šestistupňové převodovky – její kulisa má krátké dráhy a řadicí páka se v ní pohybuje se „sportovním“ odporem.

I přes přítomnost naftového agregátu na přední nápravě překvapilo „ekonomické“ Mini velmi vyváženými jízdními vlastnostmi. Čiperný hatchback se do zatáček vrhá se značnou chutí a známky nedotáčivosti vykazuje mnohem později, než bychom čekali. Náklony karoserie jsou díky skutečně tuhému podvozku prakticky minimální, a pokud se už dostaví, udrží tělo ve vzpřímené poloze perfektní sedadla s výrazným bočním vedením. Jízdní projev navíc zlepšuje další novinka - volič režimů Green, Mid a Sport. Auto v každém z nich upravuje charakteristiku řízení a reakcí na povely plynovým pedálem a nutno podotknout, že ve sportovním módu se Mini chová jako skutečná motokára! Negativa se však najdou – spojení tuhého nastavení podvozku a osmnáctipalcových kol vyžaduje „vyžehlený“ asfalt a strmější řízení s elektrickým posilovačem ztrácí citlivost okolo středové polohy volantu.

Nedlouho po dokončení „naftové“ jízdy jsme usedli do Mini Cooper s další novinkou pod kapotou. Tříválcová benzinová patnáctistovka TwinPower Turbo nahrazuje dosud používanou atmosférickou šestnáctistovku (90 kW). Oproti ní si však výkonově polepšila – 100 kW máte k dispozici v rozmezí 4.500-6.000 min-1 a točivý moment 230 N.m zasahuje již ve 1.250 otáčkách. Motoru nelze upřít elán a chuť se vytáčet, stejně jako zajímavý zvukový projev. Jeho spojení s automatickou šestistupňovou převodovkou (příplatek 43.650 Kč), která se nabízí vedle klasického manuálu o stejném počtu rychlostí, však není z hlediska požadavku o sportovní svezení úplně ideální. Klasická měničová skříň to totiž s rychlostí řazení moc nepřehání, což může být při potřebě náhlého zrychlení limitující. Změna rychlostí v manuálním režimu, kdy se vyšší stupně řadí logicky k sobě, však funguje daleko lépe.

Stejně jako u naftového Cooperu oceňujeme precizní chování vozu v zatáčkách, ovšem tuhost podvozku je i v tomto případě značná. Problém by se dal vyřešit příplatkem 12.825 Kč za systém dynamické kontroly tlumičů, více o něm si však povíme v klasickém redakčním testu.

Závěr

První jízda s novou generací Mini prokázala tradičně skvělé jízdní vlastnosti i přes výrazný nárůst rozměrů, vzhledem k tuhému (ale jistému) podvozku je však nutné dobře volit kvalitní silnice. Potěšily nás perfektní sportovní sedadla, pozice za volantem a pokrokové multimediální technologie BMW, které ve třídě malých vozů nemají obdoby.

Velkým překvapením jsou zcela nové pohonné jednotky. Oba testované tříválcové motory dokážou skvěle maskovat „absenci“ čtvrtého válce, nechybí jim elán ani adekvátní kultura projevu. K benzinovému agregátu je však lépe volit klasický šestistupňový manuál, který se i v tomto případě vyznačuje přesnými drahami a výborným zpřevodováním.

O kvalitách a záporech třetí novodobé generace Mini se budete brzy moci přesvědčit i sami. Vůz se totiž začne v Česku prodávat již v sobotu 15. března za základní cenu 447.500 Kč.

Nové Mini - Technická data a ceny na českém trhu
MotorOneCooper Cooper S One DCooper D
Převodovka6M(6A)6M (6A)6M (6A)6M6M (6A)
Zdvihový objem [cm3]12331499199814961496
Válce/ventily3/43/44/43/43/4
Největší výkon [kW/min-1]75/4250-6000100/4500-6000141/4700-600070/400085/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]180/1400-4000230/1250-4000300/1250-4750220/1750270/1750
Max. rychlost [km/h]195210 (210)235 (233)190205 (204)
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,9(10,2)7,9 (7,8)6,8 (6,7)119,2 (9,2)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,6 (4,8)4,5 (4,7)5,7 (5,2)3,43,5 (3,7)
Hmotnost [kg]11201160123511551155
Cena [Kč]447.500502.500605.000492.500542.500

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci

Opozice neprosadila svůj záměr odvolat Martina Janečka,…

Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem

Viceguvernér České národní banky Vladimír Tomšík udělal v…

Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry

Deník E15 oslavuje letos na podzim své desáté narozeniny.…

Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nové Mini: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Mini: S Pacemanem, Coupé a Roadsterem se v nové generace možná rozloučíme Mini: S Pacemanem, Coupé a Roadsterem se v nové generace možná rozloučíme

Z třetí novodobé generace známe sériovou podobu…

Nové Mini stojí od 447.500 Kč, nejlevnější diesel je za 492.500 Kč Nové Mini stojí od 447.500 Kč, nejlevnější diesel je za 492.500 Kč

Mini zveřejnilo ceník nejnovější generace kultovního…

 



 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně šťastná s novým mužem

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně…

Dost bylo trápení a depresí! Vendulka Křížová (45) po rozchodu s Oldřichem Víznerem (70) zase vplula do života.…

Největší výstava o historii videoher startuje v Praze: Zahrát si můžete 150 klasik

Největší výstava o historii videoher startuje v…

Do české metropole zamířila největší světová výstava o historii videoher Game On. Ta již dobyla 40 světových…

 

iSport.cz

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre Selassie zahodil tutovky

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre…

Fotbalisté mistrovského Bayernu Mnichov v pátém kole německé ligy vyhráli na hřišti Schalke 3:0 a poskočili do…

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí hvězdný Argentinec Del Potro

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí…

Výběr světa na tenisovém Laver Cupu přišel o jednu ze svých hvězd. Do Prahy nepřijede charizmatický Argentinec…

 

Reflex.cz

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Jak přibývají zprávy o sexuálních zločinech imigrantů, nelítostně se zvyšuje pravděpodobnost možnosti, že někde…

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…