3.3. 2017 Martin Vaculík

Mini One vs. Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo – Výbavou našlapaná Fabia, nebo základní Mini?

 

Současná fabia je spíš levná, komfortní a prostorná. Pokud se však nebojíte připlácet, můžete z ní vytvořit i velmi sebevědomý stroj. Stačí pak na slavné britsko-německé mini?

V našich krajích obvykle platí, že kdo má víc peněz, kupuje větší auto. Proto jsou parkoviště nákupních center zaplněná rozložitými SUV, jejichž některé řidičky se nekonečně snaží zaparkovat.

Právě bohatá dáma, která není jen vizitkou severočeského mafiána, ale pořizuje si vůz, jenž se jí samotné líbí, je podle nás tradiční cílovou skupinou novodobého mini – od roku 2001 se dělá už ve třetí generaci. Podobnou ženu si dokážeme představit i ve Fabii Monte Carlo, která se vzhledově v této generaci povedla tak, až mnohým ani nemusí dojít, že je to pořád jen vrcholná verze lidového vozu.

Umíme si ale promítnout i mladého řidiče, kterému na vůz přispívají rodiče. On bych chtěl porsche, oni litrovou fabii, a tak vznikne rozumný kompromis.

Dovedeme si však představit i dobře situovaného pána v letech, který už nepotřebuje nikomu nic dokazovat a ví, že 250 km/h po dálnici umí letět každé nemehlo. On však v mládí závodil na motokárách a dodnes to v zatáčkách každému nandá. I to oba srovnávané vozy slibují, byť jeden to nakonec dělá podstatně lépe – o tom ale až dále.

Věc názoru

Je hezčí mini, nebo fabia? V minulé generaci by to ještě bylo zcela jasné. Novodobému mini se v roce 2001 podařilo nalézt tak zajímavou formu retrostylu, že se ani jedna ze dvou následujících generací nerozhoupala k větším změnám. Kdežto minulá fabia, to byla slepá ulička. Zaoblený design jako by přiletěl z hloubi devadesátých let. Zvýšená karoserie sice vyhověla hůře pohyblivým motoristům, ale zhoršovala jízdní vlastnosti a spotřebu, a tedy i tolik omílané emise CO2. Současný model, vyráběný od roku 2014, se však zase konečně vyrovná tomu zcela prvnímu, má velmi vyvážené proporce a nadčasově elegantní tvary prosté zbytečných výstřelků – u první generace takovým byla šikmá spára mezi předním blatníkem a nárazníkem. Červený lak s černými litými koly, což je u verze Monte Carlo standardní kombinace (bez příplatku je volitelný ještě bílý odstín), jí opravdu sluší.

Těžko se dokážeme rozhodnout, který vůz je hezčí. Mužům se asi o něco více bude líbit fabia, dámám zase mini, vždyť je takové roztomilé. I my mu nakonec za design dáváme o půl bodu lepší známku. Bylo by nespravedlivé, kdybychom neocenili bezrámová boční okna či nákladné pojetí interiéru s retrostylovými chromovými spínači. To tvary fabie vycházejí prostě z účelu. Jako technici máme takový přístup radši, ale zároveň chceme ocenit práci designérů. Takže zkrátka mini za jedna, fabia jedna minus.

Monte Carlo skoro bez výbavy

Zmínit musíme jednu zajímavost. Lidé si často myslí, že verze Monte Carlo je už v základu kombinací luxusu a sportu, prostě jakési maximum toho, co může fabia nabídnout. Přitom standardně má jen pěkný design, skleněnou střechu, manuální klimatizaci a archaický segmentový displej mezi budíky. Za automatickou klimatizaci, lepší palubní počítač Maxi Dot, vyhřívané sedačky, bezklíčové startování a mnoho dalších luxusních prvků si pěkně připlatíte. Však také v základu nestojí svět – 353.900 Kč za nejsilnější verzi (1.2 TSI 81 kW) je velmi pěkná cena. Sportovní je Monte Carlo jen tím, že má v základu sportovní sedadla a ocelové kryty pedálů, za což se u jiných fabií připlácí 5000 Kč. Ani sportovní podvozek (za 3000 Kč) standardem není. Řečeno natvrdo je Monte Carlo způsobem, jak dát lidem za méně peněz pocit exkluzivního vozu. Zda bude exkluzivní i ve skutečnosti, záleží na tom, jak moc se odvážete při zaškrtávání ceníku.

Mini má také výbavovou zajímavost. Jeho verze vycházejí z motorů. Pokud chcete tříválec 1.2 Turbo 75 kW (srovnatelný s 1.2 TSI ve fabii), máte verzi One. Dražší provedení Cooper má patnáctistovku, Cooper S dvoulitr, John Cooper Works pak také dvoulitr, ale v ještě ostřejším provedení. To u fabie si můžete pro jeden motor volit tři až pět výbavových verzí.

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Lobotky: Brzdíme. A bude hůř Komentář Martina Lobotky: Brzdíme. A bude hůř

Potvrzeno. Česká ekonomika má to nejlepší na nějakou…

Libra posiluje po otřesech kvůli brexitu, akciím se ale daří méně Libra posiluje po otřesech kvůli brexitu, akciím se ale daří méně

Poslední dny jsou pro britskou politiku turbulentní, a…

V migrační politice jsme udělali chybu, připustila Merkelová V migrační politice jsme udělali chybu, připustila Merkelová

Německá kancléřka Angela Merkelová v pátek během návštěvy…

Babišovi mladšímu hrozí postih kvůli cestě na Krym Babišovi mladšímu hrozí postih kvůli cestě na Krym

Andreji Babišovi mladšímu hrozí za pobyt na Krymu zákaz…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mini One vs. Škoda Fabia 1.2 TSI Monte…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní

Oficiální světová premiéra Kie ProCeed proběhla už na…

 



Operativní leasing podle Mini: One za 7.259 Kč měsíčně Operativní leasing podle Mini: One za 7.259 Kč měsíčně

Výhodou operativního leasingu jsou pro zákazníky např.…

Mini One F56: Takto vypadá základní model! Mini One F56: Takto vypadá základní model!

Podobu třetí generace novodobého Mini již známe od…

 



 
Vlastnictví auta u nás zatím vyjde levně. Vydrží to ale? A jak je to v zahraničí?

Vlastnictví auta u nás zatím vyjde levně. Vydrží to ale? A jak je to v zahraničí?

Dnes 08:00

Od pořízení vozu přes povinné ručení až třeba po sazby pokut je Česko pro motoristy zemí zaslíbenou. Kdy se to změní?




Blesk.cz

Hvězda StarDance Pavla Tomicová: Ztrapnila i Gondíka!

Hvězda StarDance Pavla Tomicová: Ztrapnila i Gondíka!

Nejdřív to vypadalo, že je ve StarDance spíš do počtu. Nedokázala se točit dokola a kvůli váze zvládnout…

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Ve většině světa je normální zemřelé pohřbít do země nebo spálit a urnu umístit na hřbitov. Ve filipínské…

 

iSport.cz

Valach proti Spartě? Víc bodů než v celé sezoně: Už jsme toho zkazili dost

Valach proti Spartě? Víc bodů než v celé sezoně: Už…

Hokejisté Chomutova přestříleli v 19. kole extraligy Spartu jasně 5:0, na čemž se třemi kanadskými body podílel…

LN: Hapalova úspěšná premiéra, Slováci smetli Ukrajinu. Francie padla

LN: Hapalova úspěšná premiéra, Slováci smetli…

Slovenští fotbalisté v Lize národů přehráli Ukrajinu 4:1 a v tabulce skupiny B1 se dostali na druhé místo o…

 

Reflex.cz

Revoluce na odstřel: Vrcholí politika zapomínání. Zeman, Babiš a Filip zlehčují převrat v listopadu 1989

Revoluce na odstřel: Vrcholí politika zapomínání.…

Je pátek 17. listopadu 1989. Zčásti povolená manifestace u příležitosti výročí zásahu nacistů proti českým…

Zabiják v sukni? Marketingový génius! JXD zjistil, že lovkyně Michaelka sama nezabila ani jednoho lva

Zabiják v sukni? Marketingový génius! JXD zjistil,…

Předběžným zjištěním této reportáže je, že mnoho novinářů trpí slabomyslností. Dále: desítky tisíc lidí po celé…