3.3. 2017 Martin Vaculík

Mini One vs. Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo – Výbavou našlapaná Fabia, nebo základní Mini?

 

Současná fabia je spíš levná, komfortní a prostorná. Pokud se však nebojíte připlácet, můžete z ní vytvořit i velmi sebevědomý stroj. Stačí pak na slavné britsko-německé mini?

V našich krajích obvykle platí, že kdo má víc peněz, kupuje větší auto. Proto jsou parkoviště nákupních center zaplněná rozložitými SUV, jejichž některé řidičky se nekonečně snaží zaparkovat.

Právě bohatá dáma, která není jen vizitkou severočeského mafiána, ale pořizuje si vůz, jenž se jí samotné líbí, je podle nás tradiční cílovou skupinou novodobého mini – od roku 2001 se dělá už ve třetí generaci. Podobnou ženu si dokážeme představit i ve Fabii Monte Carlo, která se vzhledově v této generaci povedla tak, až mnohým ani nemusí dojít, že je to pořád jen vrcholná verze lidového vozu.

Umíme si ale promítnout i mladého řidiče, kterému na vůz přispívají rodiče. On bych chtěl porsche, oni litrovou fabii, a tak vznikne rozumný kompromis.

Dovedeme si však představit i dobře situovaného pána v letech, který už nepotřebuje nikomu nic dokazovat a ví, že 250 km/h po dálnici umí letět každé nemehlo. On však v mládí závodil na motokárách a dodnes to v zatáčkách každému nandá. I to oba srovnávané vozy slibují, byť jeden to nakonec dělá podstatně lépe – o tom ale až dále.

Věc názoru

Je hezčí mini, nebo fabia? V minulé generaci by to ještě bylo zcela jasné. Novodobému mini se v roce 2001 podařilo nalézt tak zajímavou formu retrostylu, že se ani jedna ze dvou následujících generací nerozhoupala k větším změnám. Kdežto minulá fabia, to byla slepá ulička. Zaoblený design jako by přiletěl z hloubi devadesátých let. Zvýšená karoserie sice vyhověla hůře pohyblivým motoristům, ale zhoršovala jízdní vlastnosti a spotřebu, a tedy i tolik omílané emise CO2. Současný model, vyráběný od roku 2014, se však zase konečně vyrovná tomu zcela prvnímu, má velmi vyvážené proporce a nadčasově elegantní tvary prosté zbytečných výstřelků – u první generace takovým byla šikmá spára mezi předním blatníkem a nárazníkem. Červený lak s černými litými koly, což je u verze Monte Carlo standardní kombinace (bez příplatku je volitelný ještě bílý odstín), jí opravdu sluší.

Těžko se dokážeme rozhodnout, který vůz je hezčí. Mužům se asi o něco více bude líbit fabia, dámám zase mini, vždyť je takové roztomilé. I my mu nakonec za design dáváme o půl bodu lepší známku. Bylo by nespravedlivé, kdybychom neocenili bezrámová boční okna či nákladné pojetí interiéru s retrostylovými chromovými spínači. To tvary fabie vycházejí prostě z účelu. Jako technici máme takový přístup radši, ale zároveň chceme ocenit práci designérů. Takže zkrátka mini za jedna, fabia jedna minus.

Monte Carlo skoro bez výbavy

Zmínit musíme jednu zajímavost. Lidé si často myslí, že verze Monte Carlo je už v základu kombinací luxusu a sportu, prostě jakési maximum toho, co může fabia nabídnout. Přitom standardně má jen pěkný design, skleněnou střechu, manuální klimatizaci a archaický segmentový displej mezi budíky. Za automatickou klimatizaci, lepší palubní počítač Maxi Dot, vyhřívané sedačky, bezklíčové startování a mnoho dalších luxusních prvků si pěkně připlatíte. Však také v základu nestojí svět – 353.900 Kč za nejsilnější verzi (1.2 TSI 81 kW) je velmi pěkná cena. Sportovní je Monte Carlo jen tím, že má v základu sportovní sedadla a ocelové kryty pedálů, za což se u jiných fabií připlácí 5000 Kč. Ani sportovní podvozek (za 3000 Kč) standardem není. Řečeno natvrdo je Monte Carlo způsobem, jak dát lidem za méně peněz pocit exkluzivního vozu. Zda bude exkluzivní i ve skutečnosti, záleží na tom, jak moc se odvážete při zaškrtávání ceníku.

Mini má také výbavovou zajímavost. Jeho verze vycházejí z motorů. Pokud chcete tříválec 1.2 Turbo 75 kW (srovnatelný s 1.2 TSI ve fabii), máte verzi One. Dražší provedení Cooper má patnáctistovku, Cooper S dvoulitr, John Cooper Works pak také dvoulitr, ale v ještě ostřejším provedení. To u fabie si můžete pro jeden motor volit tři až pět výbavových verzí.

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská unie uvalí cla na dovoz čínských elektrokol Evropská unie uvalí cla na dovoz čínských elektrokol

Evropská unie zavede od čtvrtka cla na dovoz veškerých…

Daňoví poradci a advokáti se bojí o profesní mlčenlivost Daňoví poradci a advokáti se bojí o profesní mlčenlivost

Evropská unie stupňuje boj proti daňové optimalizaci ze…

Na obchodních válkách nakonec tratí všichni, varuje Zeman Na obchodních válkách nakonec tratí všichni, varuje Zeman

Jakákoli obchodní válka podle prezidenta Miloše Zemana…

Pirát Bartoš: Udělali jsme chyby, dostali za uši a poučili se z toho Pirát Bartoš: Udělali jsme chyby, dostali za uši a poučili se z toho

Předseda Pirátů Ivan Bartoš v rozhovoru s Pavlem Štruncem…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mini One vs. Škoda Fabia 1.2 TSI Monte…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 



Operativní leasing podle Mini: One za 7.259 Kč měsíčně Operativní leasing podle Mini: One za 7.259 Kč měsíčně

Výhodou operativního leasingu jsou pro zákazníky např.…

Mini One F56: Takto vypadá základní model! Mini One F56: Takto vypadá základní model!

Podobu třetí generace novodobého Mini již známe od…

 



 
Exotická Lancia Kappa po prezidentu Václavu Havlovi je na prodej. Kolik za ni dáte?

Exotická Lancia Kappa po prezidentu Václavu Havlovi je na prodej. Kolik za ni dáte?

Dnes 15:52

Lancia Kappa v našich podmínkách není zrovna běžným jevem. Jeden z mála českých exemplářů nicméně měl slavného majitele, Václava Havla.




Blesk.cz

Slavná zpěvačka skončila na psychiatrii! Deprese a myšlenky na smrt

Slavná zpěvačka skončila na psychiatrii! Deprese a…

Krása, talent, peníze, úspěch, nic z toho jí nechybí. Přesto se zpěvačka skupiny Destiny’s Child Michelle…

Slováček opustil Gelemovou! Po romantice v Itálii dal přednost rodině a dětem!

Slováček opustil Gelemovou! Po romantice v Itálii…

Tak to bude pořádně horké léto! Poté, co Felix Slováček (75) se svou milenkou Lucií Gelemovou (35) absolvoval…

 

iSport.cz

Zvýšili jsme potenciál Bohemians, tvrdí Hašek. Špekáčky střídá svíčková

Zvýšili jsme potenciál Bohemians, tvrdí Hašek.…

V minulé sezoně patřili k největším senzacím ligy – a v té následující? Bohemians mění ambice: místo obvyklé…

V Anglii se mluví o Čechově návratu: Jak to vypadá se zájmem Chelsea?

V Anglii se mluví o Čechově návratu: Jak to vypadá…

V Chelsea strávil Petr Čech většinu své kariéry a během jedenácti sezon se stal klubovou legendou. V roce 2015…

 

Reflex.cz

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci aneb Agrokozel nejvyšším zahradníkem

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci…

Někdy si říkám, že už mne v Česku nemůže nic překvapit, avšak… Premiér Andrej Babiš se nově stal nejvyšším (!!)…

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi probíhaly soutěže o nejkrásnější dívku. Podívejte se

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi…

V současnosti je Írán země, kde vládne tvrdý islámský režim. Ne vždy tomu tak ale bylo. Před islámskou revolucí…