3.3. 2017 Martin Vaculík

Mini One vs. Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo – Výbavou našlapaná Fabia, nebo základní Mini?

 

Současná fabia je spíš levná, komfortní a prostorná. Pokud se však nebojíte připlácet, můžete z ní vytvořit i velmi sebevědomý stroj. Stačí pak na slavné britsko-německé mini?

V našich krajích obvykle platí, že kdo má víc peněz, kupuje větší auto. Proto jsou parkoviště nákupních center zaplněná rozložitými SUV, jejichž některé řidičky se nekonečně snaží zaparkovat.

Právě bohatá dáma, která není jen vizitkou severočeského mafiána, ale pořizuje si vůz, jenž se jí samotné líbí, je podle nás tradiční cílovou skupinou novodobého mini – od roku 2001 se dělá už ve třetí generaci. Podobnou ženu si dokážeme představit i ve Fabii Monte Carlo, která se vzhledově v této generaci povedla tak, až mnohým ani nemusí dojít, že je to pořád jen vrcholná verze lidového vozu.

Umíme si ale promítnout i mladého řidiče, kterému na vůz přispívají rodiče. On bych chtěl porsche, oni litrovou fabii, a tak vznikne rozumný kompromis.

Dovedeme si však představit i dobře situovaného pána v letech, který už nepotřebuje nikomu nic dokazovat a ví, že 250 km/h po dálnici umí letět každé nemehlo. On však v mládí závodil na motokárách a dodnes to v zatáčkách každému nandá. I to oba srovnávané vozy slibují, byť jeden to nakonec dělá podstatně lépe – o tom ale až dále.

Věc názoru

Je hezčí mini, nebo fabia? V minulé generaci by to ještě bylo zcela jasné. Novodobému mini se v roce 2001 podařilo nalézt tak zajímavou formu retrostylu, že se ani jedna ze dvou následujících generací nerozhoupala k větším změnám. Kdežto minulá fabia, to byla slepá ulička. Zaoblený design jako by přiletěl z hloubi devadesátých let. Zvýšená karoserie sice vyhověla hůře pohyblivým motoristům, ale zhoršovala jízdní vlastnosti a spotřebu, a tedy i tolik omílané emise CO2. Současný model, vyráběný od roku 2014, se však zase konečně vyrovná tomu zcela prvnímu, má velmi vyvážené proporce a nadčasově elegantní tvary prosté zbytečných výstřelků – u první generace takovým byla šikmá spára mezi předním blatníkem a nárazníkem. Červený lak s černými litými koly, což je u verze Monte Carlo standardní kombinace (bez příplatku je volitelný ještě bílý odstín), jí opravdu sluší.

Těžko se dokážeme rozhodnout, který vůz je hezčí. Mužům se asi o něco více bude líbit fabia, dámám zase mini, vždyť je takové roztomilé. I my mu nakonec za design dáváme o půl bodu lepší známku. Bylo by nespravedlivé, kdybychom neocenili bezrámová boční okna či nákladné pojetí interiéru s retrostylovými chromovými spínači. To tvary fabie vycházejí prostě z účelu. Jako technici máme takový přístup radši, ale zároveň chceme ocenit práci designérů. Takže zkrátka mini za jedna, fabia jedna minus.

Monte Carlo skoro bez výbavy

Zmínit musíme jednu zajímavost. Lidé si často myslí, že verze Monte Carlo je už v základu kombinací luxusu a sportu, prostě jakési maximum toho, co může fabia nabídnout. Přitom standardně má jen pěkný design, skleněnou střechu, manuální klimatizaci a archaický segmentový displej mezi budíky. Za automatickou klimatizaci, lepší palubní počítač Maxi Dot, vyhřívané sedačky, bezklíčové startování a mnoho dalších luxusních prvků si pěkně připlatíte. Však také v základu nestojí svět – 353.900 Kč za nejsilnější verzi (1.2 TSI 81 kW) je velmi pěkná cena. Sportovní je Monte Carlo jen tím, že má v základu sportovní sedadla a ocelové kryty pedálů, za což se u jiných fabií připlácí 5000 Kč. Ani sportovní podvozek (za 3000 Kč) standardem není. Řečeno natvrdo je Monte Carlo způsobem, jak dát lidem za méně peněz pocit exkluzivního vozu. Zda bude exkluzivní i ve skutečnosti, záleží na tom, jak moc se odvážete při zaškrtávání ceníku.

Mini má také výbavovou zajímavost. Jeho verze vycházejí z motorů. Pokud chcete tříválec 1.2 Turbo 75 kW (srovnatelný s 1.2 TSI ve fabii), máte verzi One. Dražší provedení Cooper má patnáctistovku, Cooper S dvoulitr, John Cooper Works pak také dvoulitr, ale v ještě ostřejším provedení. To u fabie si můžete pro jeden motor volit tři až pět výbavových verzí.

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Inteligentní řešení od ČD - Telematiky se drží na špici Inteligentní řešení od ČD - Telematiky se drží na špici

Správně zvolená řešení v rámci konceptu Smart City…

Trump uvažuje o trvalé přítomnosti amerických vojsk v Polsku Trump uvažuje o trvalé přítomnosti amerických vojsk v Polsku

Spojené státy zvažují žádost Polska o trvalou americkou…

Timmermans: Stav justice v Polsku se nezlepšil, Evropská komise zvýší tlak Timmermans: Stav justice v Polsku se nezlepšil, Evropská komise zvýší tlak

Stav právního státu v Polsku se navzdory výzvám Bruselu…

Audi vyzývá Teslu s modelem e-tron, chystá další elektromobily Audi vyzývá Teslu s modelem e-tron, chystá další elektromobily

Velké plány v segmentu elektromobilů má automobilka Audi.…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mini One vs. Škoda Fabia 1.2 TSI Monte…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola

Druhá karosářská verze Mercdesu GLE nebude chybět ani v…

 



Operativní leasing podle Mini: One za 7.259 Kč měsíčně Operativní leasing podle Mini: One za 7.259 Kč měsíčně

Výhodou operativního leasingu jsou pro zákazníky např.…

Mini One F56: Takto vypadá základní model! Mini One F56: Takto vypadá základní model!

Podobu třetí generace novodobého Mini již známe od…

 



 
Seat Tarraco: Rodinka španělských SUV se rozrůstá na tři

Seat Tarraco: Rodinka španělských SUV se rozrůstá na tři

Včera

Seat k SUV Arona a Ateca přidává již dříve avizovaný třetí model. Tarraco je největší v nabídce. Zakamuflované prototypy a teasery už jsme viděli, teď se odhaluje kompletně.




Blesk.cz

Zpěvák kapely Walda Gang Šafránek (†46) zemřel! Po letech trápení si pro něj přišla smrt

Zpěvák kapely Walda Gang Šafránek (†46) zemřel! Po…

Všichni mu drželi palce. Zpěvák kapely Walda Gang Vladimír Šafránek (†46) ale v úterý odpoledne svůj boj se…

Rodiče vzali Martina (†3) a Milana (†4) na nákupy. Během cesty domů všichni zemřeli strašnou smrtí.

Rodiče vzali Martina (†3) a Milana (†4) na nákupy.…

Obyčejný nákup skončil neuvěřitelnou tragédií. Rodiče se vypravili nakoupit sladkosti pro kamarády malého…

 

iSport.cz

Přišel jako hvězda, teď sedí na lavičce. Proč Buffon v PSG nechytá?

Přišel jako hvězda, teď sedí na lavičce. Proč Buffon…

Chtěl si ještě prodloužit kariéru, s milovaným sportem se nedokázal definitivně rozloučit. Italský brankář…

LM: Liverpool doma porazil PSG. Výhry slaví Barcelona, Inter i Dortmund

LM: Liverpool doma porazil PSG. Výhry slaví…

Finalista minulého ročníku Liverpool ztratil dvoubrankový náskok, nakonec ale nad Paris St. Germain vyhrál 3:2…

 

Reflex.cz

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké přírody, které vás určitě pobaví

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké…

Soutěž Comedy Wildlife Photography Awards je tak trochu zvláštní ocenění pro fotografy, jejichž vášní je focení…

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po staletí stále tají svůj původ a funkci

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po…

El Fuerte neboli Pevnost o svém původu a zejména funkci stále mlčí. Podivný kamenný útvar opracovaný do…