28.3. 2013 Petr Dalecký Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

 

Model Sprinter je znám zejména jako lehké užitkové vozidlo, velké zastoupení má však také v hromadné přepravě osob.

Sprinter, Transfer, Travel, City a Mobility tvoří varianty postavené na podvozku Sprinteru s různými rozvory. Minibusy ve čtrnácti variantách jsou určené pro linkovou, zájezdovou a městskou dopravu. Společnost Mercedes-Benz Minibus patří do firmy EvoBus.

Různé délky

Minibusy Sprinter lze získat v šesti délkách od 5,9 do 8,7 m. Celková hmotnost vozidel se nachází mezi 3,5 a 6,8 t. Modelová označení jednotlivých konstrukčních řad odkazují na oblast použití a velikost vozidla.

Sprinter Transfer představuje univerzální minibus pro linkovou dopravu a vyjížďky. Provedení Travel se hodí pro zájezdy na větší vzdálenosti. Sprinter City se nazývá nízkopodlažní koncepce pro nasazení na městských linkách. Speciální verze Mobility je díky velkému počtu individualizací koncipována pro přepravu hendikepovaných cestujících.

Označení

Dvoumístný typový kód za názvem informuje o délce a celkové hmotnosti minibusu. První číslo definuje délku (2 – střední rozvor, 3 - dlouhý, 4 - dlouhý rozvor s dlouhým zadním přesahem, 5 - dlouhý rozvor s prodloužením zádi, 6 - samostatná konstrukce s dvěma nápravami, 7 - samostatná konstrukce s třemi nápravami – nejdelší varianta). Druhé číslo pak ukazuje celkovou přípustnou hmotnost (3 = 3,5 t, 4 = 4,0 t, 5 = 5,0 – 5,65 t, 7 = 6,8 t).

Transfer pro 12-22 cestujících

Atraktivní vzhled a prostor přizpůsobený pro cestující na krátkou vzdálenost spolu s pohodlnými sedadly tvoří základ univerzální a kompaktní verze Transfer. Hodí se pro linkovou a kyvadlovou dopravu i krátké jednodenní zájezdy.

Čtyři délkové varianty (5,9, 6,9, 7,3 a 7,6 m) a stejný počet hmotnostních variant (3,55, 4,0, 5,0 a 5,3 t) se u Sprinteru Transfer spojují do programu pěti základních modelů. Ten splňuje současné nároky na kompaktní a obratný minibus. Nejkratší typ Transfer 23 nabízí dvanáct sedadel, narůstající kapacitu poskytují provedení 34 a 35, nejprostornější Transfer 55 obsahuje místo k sezení až pro 22 cestujících.

Největší model linkové konstrukční řady, Transfer 55, má sériově samostatnou záď s integrovaným víkem zavazadlového prostoru namísto zadních křídlových dveří používaných u menších modelů Transferu. Pasažéři mohou do prostoru pro cestující vstoupit širokými posuvnými dveřmi, zvětšenými vstupem u dveří spolujezdce nebo volitelně dvěma výkyvnými dveřmi, které se otevírají směrem ven. K sériové výbavě patří elektricky ovládaný schod. Strop Transferu je v porovnání s předchozími modely o pět centimetrů vyšší, takže nabízí výšku ke stání celkově 1,90 m.

Cestující mají k dispozici sedadla s názvem Inter Star se šířkou sedáku 420 mm. Na přání lze získat nastavitelný sklon opěradel, loketní opěrky na straně do uličky a sklápěcí stolky s držákem na nápoje (sedadla Travel Star). Nový systém upevňování na bázi kolejnicového systému umožňuje variabilní rozdělení sedadel.

Komfortní Travel

Verze Travel 65 se vyznačuje svébytnou dvounápravovou samonosnou karoserií. Typická je velkoplošným zasklením včetně panoramatického předního skla prodlouženého vzhůru. Vlajková loď této konstrukční řady se chlubí speciální zádí zájezdového autobusu se zavazadlovým prostorem 2,0 m3, velkým zadním sklem a cca o 10 cm větší šířkou vnitřního prostoru v porovnání s autobusem Travel 55.

Boční stěny interiéru jsou stejně jako strop obloženy příjemným materiálem. Prostory pro odkládání zavazadel, stropní moduly s regulovatelným proudem vzduchu, světly pro čtení a spojením s průvodcem rovněž patří k vysokému standardu zájezdových autobusů, podobně jako dvouzónová klimatizace Tempmatic pro řidiče a cestující. Sedadla mají standardně nastavitelná opěradla a sklápěcí loketní opěrky na straně chodbičky.

Exkluzivní Sprinter Travel 65 hýčká pasažéry komfortními sedadly Travel Star Xtra v sériové výbavě, vzdáleností sedaček až 920 mm, záclonkami, dvojitým zasklením, vzduchem odpruženou zadní nápravou a dalším vybavením. Jako provozní dveře má jednokřídlé výkyvné otevírající se směrem ven s průchozí šířkou 750 mm. Nabízí přepravní kapacitu pro 18 + 1 cestujících.

Nízkopodlažní City

Na míru potřebám městské hromadné dopravy byl postaven Sprinter City. Základ tvoří verze 35 o délce 6,9 m a obsaditelnosti 22 cestujících. Větší City 65 (7,7 m/30 pasažérů) poznáte podle prodloužené konstrukce samonosné karoserie. Panoramatické přední sklo je prodlouženo nahoru až ke střeše, a proto poskytuje dostatek místa pro informační ukazatel cíle jízdy.

Specialitu tvoří verze 65K se zadním převisem zkráceným o 70 cm, který je uzpůsobený pro nasazení do velmi úzkých oblastí městských center. Přesto ve variantě low entry poskytuje místo 30 cestujícím.

Vrchol řady City představuje třínápravová novinka označená 77 (jízdní dojmy najdete v květnovém vydání AutoProfi 2012), která s délkou 8,7 m vyplňuje mezeru mezi autobusem Sprinter City 65 a Citarem o délce 10,5 m. Sprinter City 77 přepraví čtyřicet osob a nabízí jim průběžnou nízkopodlažní konstrukci a druhé místo pro vozíčkáře.

Všechny tři modely jsou díky dvoukřídlým ven výkyvným dveřím s průchozí šířkou 1250 mm určeny k městské obslužnosti. Nízkopodlažní prostor mezi nápravami činí u typu City 35 přibližně 3,2 m2 (65/3,6 m2). Místo pro cestující u vrcholného modelu 77 dosahuje cca 11,5 m2, přičemž nízkopodlažní oblast se rozprostírá na 7,5 m2. Stojící osoby zde mají hodně místa, vejdou se sem také dětské kočárky a vozíčky pro postižené. Cestujícím s omezenou mobilitou a rodičům s kočárkem umožňuje pohodlné nastupování a vystupování vyklápěcí rampa nebo elektricky ovládaná teleskopická.

Pasažéři mají k dispozici pevná plastová skořepinová sedadla s čalouněním City-Star Eco. U vozidla Sprinter City 65 patří k základní výbavě další, jednokřídlé výkyvné dveře, které se otevírají směrem ven.

U autobusu Sprinter City 35 lze na požádání objednat vzduchové odpružení zadní nápravy, u tří větších modelů patří k sériové výbavě. Zařízení pro kneeling k snadnému nastupování a vystupování je k dispozici u typů Sprinter City 65, 65 K a 77.

Vzduchové odpružené na zadní nápravě je u modelů Transfer/Travel 45 a 55 k dostání na objednávku, u verzí City 65 či 77 a Travel 65 tvoří součást sériové výbavy.

Služba hendikepovaným

Přepravu osob s omezenou mobilitou zajišťuje Sprinter Mobility ve verzích 23 a 33. Obě dosahují celkové hmotnosti 3,5 tuny pro řidičské oprávnění skupiny B. Základ Mobility tvoří skříňová dodávka o délce 5,9/6,9 m s vysokou střechou a dvoukřídlými zadními dveřmi.

Mobility 23 nabízí sériově sedm sedadel v prostoru pro cestující, u varianty Sprinter Mobility 33 je o jedno více. Na požádání je možná i celá řada jiných variant osazení sedadly podle individuálních požadavků a stupňů invalidity přepravovaných. Sedadla s tříbodovými bezpečnostními pásy zajišťují dostatečnou fixaci cestujících, práci s nimi usnadňuje možnost sedadly otáčet dozadu a posouvat je díky do podlahy integrovanému systému kolejnic. Ty také slouží k fixaci invalidních vozíků.

Zjednodušenou obsluhu hendikepovaných mohou zjednodušit na přání dodávané elektricky ovládané schůdky u dveří spolujezdce a posuvných. K tomu přibývají dva systémy výtahů na zádi.

Pohony

Minibusy pohánějí čtyřválcové dieselové motory OM 651 o výkonových verzích 70, 95 a 120 kW. Na vrcholu stojí šestiválec OM 642/140 kW. Agregáty volitelně plní emisní požadavek EEV a všechny jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 

Přidat názorDiskuse: Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Mercedes-Benz začíná odhalovat novou generaci dodávek Sprinter Mercedes-Benz začíná odhalovat novou generaci dodávek Sprinter

Mercedes-Benz Vans zveřejnil první skicu nové generace…

Enjoy Sprinter: Obojživelník Enjoy Sprinter: Obojživelník

Vyzkoušeli jsme prototyp minibusu na silnici i vodu. V…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…