28.3. 2013 Petr Dalecký Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

 

Model Sprinter je znám zejména jako lehké užitkové vozidlo, velké zastoupení má však také v hromadné přepravě osob.

Sprinter, Transfer, Travel, City a Mobility tvoří varianty postavené na podvozku Sprinteru s různými rozvory. Minibusy ve čtrnácti variantách jsou určené pro linkovou, zájezdovou a městskou dopravu. Společnost Mercedes-Benz Minibus patří do firmy EvoBus.

Různé délky

Minibusy Sprinter lze získat v šesti délkách od 5,9 do 8,7 m. Celková hmotnost vozidel se nachází mezi 3,5 a 6,8 t. Modelová označení jednotlivých konstrukčních řad odkazují na oblast použití a velikost vozidla.

Sprinter Transfer představuje univerzální minibus pro linkovou dopravu a vyjížďky. Provedení Travel se hodí pro zájezdy na větší vzdálenosti. Sprinter City se nazývá nízkopodlažní koncepce pro nasazení na městských linkách. Speciální verze Mobility je díky velkému počtu individualizací koncipována pro přepravu hendikepovaných cestujících.

Označení

Dvoumístný typový kód za názvem informuje o délce a celkové hmotnosti minibusu. První číslo definuje délku (2 – střední rozvor, 3 - dlouhý, 4 - dlouhý rozvor s dlouhým zadním přesahem, 5 - dlouhý rozvor s prodloužením zádi, 6 - samostatná konstrukce s dvěma nápravami, 7 - samostatná konstrukce s třemi nápravami – nejdelší varianta). Druhé číslo pak ukazuje celkovou přípustnou hmotnost (3 = 3,5 t, 4 = 4,0 t, 5 = 5,0 – 5,65 t, 7 = 6,8 t).

Transfer pro 12-22 cestujících

Atraktivní vzhled a prostor přizpůsobený pro cestující na krátkou vzdálenost spolu s pohodlnými sedadly tvoří základ univerzální a kompaktní verze Transfer. Hodí se pro linkovou a kyvadlovou dopravu i krátké jednodenní zájezdy.

Čtyři délkové varianty (5,9, 6,9, 7,3 a 7,6 m) a stejný počet hmotnostních variant (3,55, 4,0, 5,0 a 5,3 t) se u Sprinteru Transfer spojují do programu pěti základních modelů. Ten splňuje současné nároky na kompaktní a obratný minibus. Nejkratší typ Transfer 23 nabízí dvanáct sedadel, narůstající kapacitu poskytují provedení 34 a 35, nejprostornější Transfer 55 obsahuje místo k sezení až pro 22 cestujících.

Největší model linkové konstrukční řady, Transfer 55, má sériově samostatnou záď s integrovaným víkem zavazadlového prostoru namísto zadních křídlových dveří používaných u menších modelů Transferu. Pasažéři mohou do prostoru pro cestující vstoupit širokými posuvnými dveřmi, zvětšenými vstupem u dveří spolujezdce nebo volitelně dvěma výkyvnými dveřmi, které se otevírají směrem ven. K sériové výbavě patří elektricky ovládaný schod. Strop Transferu je v porovnání s předchozími modely o pět centimetrů vyšší, takže nabízí výšku ke stání celkově 1,90 m.

Cestující mají k dispozici sedadla s názvem Inter Star se šířkou sedáku 420 mm. Na přání lze získat nastavitelný sklon opěradel, loketní opěrky na straně do uličky a sklápěcí stolky s držákem na nápoje (sedadla Travel Star). Nový systém upevňování na bázi kolejnicového systému umožňuje variabilní rozdělení sedadel.

Komfortní Travel

Verze Travel 65 se vyznačuje svébytnou dvounápravovou samonosnou karoserií. Typická je velkoplošným zasklením včetně panoramatického předního skla prodlouženého vzhůru. Vlajková loď této konstrukční řady se chlubí speciální zádí zájezdového autobusu se zavazadlovým prostorem 2,0 m3, velkým zadním sklem a cca o 10 cm větší šířkou vnitřního prostoru v porovnání s autobusem Travel 55.

Boční stěny interiéru jsou stejně jako strop obloženy příjemným materiálem. Prostory pro odkládání zavazadel, stropní moduly s regulovatelným proudem vzduchu, světly pro čtení a spojením s průvodcem rovněž patří k vysokému standardu zájezdových autobusů, podobně jako dvouzónová klimatizace Tempmatic pro řidiče a cestující. Sedadla mají standardně nastavitelná opěradla a sklápěcí loketní opěrky na straně chodbičky.

Exkluzivní Sprinter Travel 65 hýčká pasažéry komfortními sedadly Travel Star Xtra v sériové výbavě, vzdáleností sedaček až 920 mm, záclonkami, dvojitým zasklením, vzduchem odpruženou zadní nápravou a dalším vybavením. Jako provozní dveře má jednokřídlé výkyvné otevírající se směrem ven s průchozí šířkou 750 mm. Nabízí přepravní kapacitu pro 18 + 1 cestujících.

Nízkopodlažní City

Na míru potřebám městské hromadné dopravy byl postaven Sprinter City. Základ tvoří verze 35 o délce 6,9 m a obsaditelnosti 22 cestujících. Větší City 65 (7,7 m/30 pasažérů) poznáte podle prodloužené konstrukce samonosné karoserie. Panoramatické přední sklo je prodlouženo nahoru až ke střeše, a proto poskytuje dostatek místa pro informační ukazatel cíle jízdy.

Specialitu tvoří verze 65K se zadním převisem zkráceným o 70 cm, který je uzpůsobený pro nasazení do velmi úzkých oblastí městských center. Přesto ve variantě low entry poskytuje místo 30 cestujícím.

Vrchol řady City představuje třínápravová novinka označená 77 (jízdní dojmy najdete v květnovém vydání AutoProfi 2012), která s délkou 8,7 m vyplňuje mezeru mezi autobusem Sprinter City 65 a Citarem o délce 10,5 m. Sprinter City 77 přepraví čtyřicet osob a nabízí jim průběžnou nízkopodlažní konstrukci a druhé místo pro vozíčkáře.

Všechny tři modely jsou díky dvoukřídlým ven výkyvným dveřím s průchozí šířkou 1250 mm určeny k městské obslužnosti. Nízkopodlažní prostor mezi nápravami činí u typu City 35 přibližně 3,2 m2 (65/3,6 m2). Místo pro cestující u vrcholného modelu 77 dosahuje cca 11,5 m2, přičemž nízkopodlažní oblast se rozprostírá na 7,5 m2. Stojící osoby zde mají hodně místa, vejdou se sem také dětské kočárky a vozíčky pro postižené. Cestujícím s omezenou mobilitou a rodičům s kočárkem umožňuje pohodlné nastupování a vystupování vyklápěcí rampa nebo elektricky ovládaná teleskopická.

Pasažéři mají k dispozici pevná plastová skořepinová sedadla s čalouněním City-Star Eco. U vozidla Sprinter City 65 patří k základní výbavě další, jednokřídlé výkyvné dveře, které se otevírají směrem ven.

U autobusu Sprinter City 35 lze na požádání objednat vzduchové odpružení zadní nápravy, u tří větších modelů patří k sériové výbavě. Zařízení pro kneeling k snadnému nastupování a vystupování je k dispozici u typů Sprinter City 65, 65 K a 77.

Vzduchové odpružené na zadní nápravě je u modelů Transfer/Travel 45 a 55 k dostání na objednávku, u verzí City 65 či 77 a Travel 65 tvoří součást sériové výbavy.

Služba hendikepovaným

Přepravu osob s omezenou mobilitou zajišťuje Sprinter Mobility ve verzích 23 a 33. Obě dosahují celkové hmotnosti 3,5 tuny pro řidičské oprávnění skupiny B. Základ Mobility tvoří skříňová dodávka o délce 5,9/6,9 m s vysokou střechou a dvoukřídlými zadními dveřmi.

Mobility 23 nabízí sériově sedm sedadel v prostoru pro cestující, u varianty Sprinter Mobility 33 je o jedno více. Na požádání je možná i celá řada jiných variant osazení sedadly podle individuálních požadavků a stupňů invalidity přepravovaných. Sedadla s tříbodovými bezpečnostními pásy zajišťují dostatečnou fixaci cestujících, práci s nimi usnadňuje možnost sedadly otáčet dozadu a posouvat je díky do podlahy integrovanému systému kolejnic. Ty také slouží k fixaci invalidních vozíků.

Zjednodušenou obsluhu hendikepovaných mohou zjednodušit na přání dodávané elektricky ovládané schůdky u dveří spolujezdce a posuvných. K tomu přibývají dva systémy výtahů na zádi.

Pohony

Minibusy pohánějí čtyřválcové dieselové motory OM 651 o výkonových verzích 70, 95 a 120 kW. Na vrcholu stojí šestiválec OM 642/140 kW. Agregáty volitelně plní emisní požadavek EEV a všechny jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Spolupracujeme s TipCars.com
Praha 11 odmítla stovky milionů na opravu kritizované ubytovny Praha 11 odmítla stovky milionů na opravu kritizované ubytovny

Praha 11 nemůže začít s rekonstrukcí ubytovny Sandra na…

Klíčová schůzka k podobě vládě se blíží, Zeman má problém pouze s Pochem Klíčová schůzka k podobě vládě se blíží, Zeman má problém pouze s Pochem

Prezident Miloš Zeman v pátek v přijme na zámku v Lánech…

„Nesouhlasili by s námi,“ vysvětluje Babiš neúčast na evropském summitu k migraci „Nesouhlasili by s námi,“ vysvětluje Babiš neúčast na evropském summitu k migraci

Žádný z premiérů visegrádské čtyřky (V4) nepojede do…

Zeman obrací, stáhl stížnost proti rozsudku o jmenování profesorů Zeman obrací, stáhl stížnost proti rozsudku o jmenování profesorů

Prezident Miloš Zeman vzal zpět kasační stížnost proti…

 
 

Přidat názorDiskuse: Minibusy Mercedes-Benz: Pět řad

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

 



Mercedes PRO uvádí na trh digitální služby pro nový Sprinter Mercedes PRO uvádí na trh digitální služby pro nový Sprinter

Mercedes PRO je nová značka divize Mercedes-Benz Vans pro…

Mercedes-Benz nabízí první snímky nové generace minibusu Mercedes-Benz nabízí první snímky nové generace minibusu

Mercedes-Benz Minibus GmbH pilně testuje nové minibusy,…

 



 
Toyota Camry se vrací do Evropy! Na Superb či Insignii tasí moderní hybridní pohon

Toyota Camry se vrací do Evropy! Na Superb či Insignii tasí moderní hybridní pohon

Dnes 17:58

Japonská automobilka oficiálně potvrdila, že nejprodávanější sedan střední a vyšší střední třídy se v Evropě objeví po dlouhých čtrnácti letech.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Vojenská Bahna, největší rodinný festival i Stříbření v Kutné Hoře

Tipy na víkend: Vojenská Bahna, největší rodinný…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se chtějí cítit jako doma

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se…

Návštěvníci českých kempů jsou stále náročnější. Dávají přednost kvalitním rodinným stanům nebo ubytování s…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Senzace, Strýcová zdolala šampionku! Kvitová předvedla neuvěřitelný volej

Senzace, Strýcová zdolala šampionku! Kvitová…

Tenistky Petra Kvitová a Barbora Strýcová postoupily na trávě v Birminghamu do čtvrtfinále. Obhájkyně titulu…

 

Reflex.cz

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na fotografie, které těsně předcházely smrti

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na…

Fotografie katastrof jsou děsivé. Ale ještě děsivější mohou být scény vyfotografované několik okamžiků před tím,…

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují kvůli špionáži pro Írán

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují…

Postava, která na izraelské politické scéně nyní značně víří vody, se jmenuje Gonen Segev. Bývalý ministr…