Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC – Kapesní raketka jen na oko

David Bureš
Diskuze (41)

Space Star se v rámci letošního faceliftu dočkalo výraznějšího vzhledu. Na jednu stranu vypadá možná trochu směšně, na druhou stranu bude styl pro mnohé lákadlem.

Design, interiér


Mitsubishi rezignovalo na evropské trhy a v rámci úsporné strategie zmrazilo vývoj nových modelů pro starý kontinent. A tak je možná letos uvedený facelift Mitsubishi Space Star jednou z posledních novinek tří diamantů pro Evropu, ne-li ta poslední. U nás zavedený specialista na SUV možná není první volbou při výběru malého hatchbacku, Space Star ale po faceliftu dokazuje, že je pro leckterou klientelu velice zajímavým vozem.

Space Star si možná ještě mnozí pamatují jako malé MPV nabízené na přelomu tisíciletí, dnes ale toto označení nese pětidveřový hatchback na pomezí segmentů miniaut a malých vozů. Na český trh dorazil v roce 2018, úplnou novinkou ale tehdy nebyl, jinde ve světě se model známý též jako Mitsubishi Mirage prodává už od roku 2012.

Možná i kvůli tomu hraje Mitsubishi Space Star na českém trhu především roli dostupného automobilu, který aktuálně pořídíte za ceny od 265.850 korun. Letos uvedený facelift, v případě Space Staru už druhého výraznějšího, ale přidává i další benefit.

Jak vytuněný kei car

A tím je nepochybně vzhled. Dosud bylo Mitsubishi Space Star spíše unylé auto se zapomenutelným designem, využití dynamického štítu z větších modelů značky s výraznější maskou ozdobenou chromovaným zdobením, ale z maličkého hatchbacku udělalo prďácké autíčko, za nímž se otočíte. Styl lze navíc dále zdůraznit paketem Sport za 22.990 korun, který přidá rozšířené nárazníky, sportovní lemy bočních prahů, prahové lišty nebo chromovanou koncovku výfuku.

Ze Space Staru je najednou svalnatě vypadající raketka jak z dílny uznávaného tunera japonských kei carů, což sice na jednu stranu u tak malého autíčka vypadá poněkud směšně, na druhou stranu to má až neuvěřitelný styl. A když si vzpomenu na někdejší léta, kdy jsem měl v osmnácti ještě mokré papíry, uvědomím si, jak hodně bych takové auto tehdy chtěl a jak by mně ho spolužáci z gymplu jezdící „sockou“ záviděli.

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Zastaralý, ale poctivý

Takže kšilt dozadu a hurá za volant. Jestliže zvenku díky letošní modernizaci Space Star svůj věk šikovně maskuje, uvnitř už se jeho léta plně projeví. Co si budeme povídat, konkurence už je zkrátka jinde. Interiér působí zkrátka zastarale, což zdůrazňují detaily jako palubní počítač ovládaný kolíčkem v přístrojovém štítu, nesklopný klíček nebo třeba jen výškově nastavitelný volant.

Pořád si nicméně můžete objednat multimediální systém, za příplatek 24.990 korun dokonce dostanete paket Navi, který obsahuje i vestavěnou navigaci. V našem případě jsme však testovali Space Star v prostředním stupni Invite, který si musí vystačit s klasickým rádiem bez dotykového displeje.

Čert to ale vem, když zjistíte, že kabina navzdory těmto detailům nebo tvrdším plastům působí značně bytelně. Pěkný je i multifunkční volant, jen škoda, že je jen výškově nastavitelný. Sedačky jsou pak orientovány ryze na poskytovaný komfort, v zatáčkách se tak bohužel projeví minimální boční vedení, které zcela kontrastuje s vnějším vzhledem. Více mně však vadí zbytečně vzad umístěná loketní opěrka, která neposkytne takovou oporu.

Na zadních sedačkách pak Space Star mile překvapí poskytovaným prostorem. To se totiž ukáže, že přestože vůz statistiky Svazu dovozců automobilů řadí do kategorie miniaut, ve skutečnosti Space Star s délkou 3.845 mm a rozvorem 2.450 mm vyplňuje neobsazený prostor na hranici segmentů A a B. Mezi konkurenty se tak dá řadit nejen Hyundai i10, ale třeba i Dacia Sandero. Na zadních sedadlech se tak sice s výškou 185 centimetrů přesně dotýkám koleny předních sedadel, u jiných miniaut je ale poskytovaný prostor rozhodně menší. Nad hlavou mám navíc mírnou rezervu a oceňuji i sedák pěkně podpírající stehna. To v téhle kategorii rozhodně není samozřejmostí. Špatný pak vzhledem k vnějším rozměrům není ani zavazadlový prostor, s udávaným objemem 235 litrů.

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Motor, jízdní vlastnosti


Nečekaně úžasné řazení

Nabídka motorů sice zůstala shodná, základní tříválec 1.0 MIVEC (52 kW) ale s blížícím se příchodem modelového roku 2021 z nabídky vypadne, a tak už se jen doprodávají jeho skladové zásoby. I proto jsme modernizovaný Space Star vyzkoušeli s objemnějším tříválcem 1.2 MIVEC (59 kW).

Ten pořídíte až v prostředním stupni Invite (dnes základní Inform+ je k dispozici výhradně s litrem o výkonu 52 kW za 265.850 korun), a to za 289.850 korun. To možná při srovnání s minivozy není úplně málo, zajímavý je ale v tomto případě poměr ceny a výbavy. Za uvedenou cenu totiž dostanete takové prvky jako diodová koncová světla, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, tempomat, kožený multifunkční volant nebo vyhřívaná přední sedadla. Nechybí ani výškově nastavitelné sedadlo řidiče, klimatizace nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním. A to už v dané cenové relaci není špatné.

Atmosférický řadový tříválec s rozvodem DOHC o objemu 1.193 cm3 možná s výkonem 59 kW na papíře tolik nenadchne, vzhledem k zaměření ale autu plně postačuje. Na dálnici nebo na okresní silnici se sice projeví nanejvýš průměrná dynamika, ve městě je ale elán naprosto dostatečný, čemuž pomáhá celkem slušný točivý moment 106 N.m. Stačí jen motor vytočit nad 2000 otáček, vzhledem k atmosférickému plnění jej přece jen potřebujete dostat do otáček, nad volnoběhem se toho moc neděje.

Mitsubishi Space Star – srovnání s dalšími hatchbacky
Model Mitsubishi Space Star Dacia Sandero Hyundai i10 Škoda Fabia Toyota Aygo
Motor 1.2 MIVEC 1.0 SCe 1.0i 1.0 MPI 1.0 VVT-i
Zdvihový objem [cm3] 1193 998 998 999 998
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4 3/4 3/4
Největší výkon [kW/min] 59/6000 54/6300 49/5500 44/5000-5500 53/6000
Točivý moment [N.m/min]  106/4000 95/3500 96/3750 95/3000-4300 93/4400
Převodovka 5M 5M 5M 5M 5M
Max. rychlost [km/h] 180 158 156 158 160
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,6 15,1 14,6 16,4 13,8
Komb. spotřeba NEDC [l/100 km] 4,6 4,9 4,2 4,8 4,1
Základní cena [Kč] 289.850 211.400 229.990 279.900 229.900

Srovnání s miniauty navíc dokazuje, že jeho schopnosti jsou v dané cenové relaci vlastně skvělé. Vždyť Space Star s dvanáctistovkou pod kapotou zrychlí z 0-100 km/h za 12,6 sekundy a jede nejvýše rychlostí 180 km/h. To mnohá miniauta nezvládnou.

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Motor navíc s autem s provozní hmotností 950 kilogramů nemá tolik práce, což se projeví na spotřebě. Při volnější dopravní situaci jsme se po Praze pohybovali za skvělé 4 l/100 kilometrů, když doprava zhoustla dostali jsme se na pořád dobrých 5 l/100 km. Spotřeba roste jen při svižnějším tempu, kdy umí překonat sedmilitrovou hranici. Plusem je každopádně slušné odhlučnění pracujícího agregátu.

Poctivost užité mechaniky pak bezesporu dokazuje pětistupňová manuální převodovka. Řazení je naprosto přesné a s relativně krátkými drahami, což se v téhle kategorii jen tak nevidí. Preciznost a tichost řazení by zkrátka Mitsubishi mohly závidět i některé dražší vozy. Tohle se zkrátka vážně povedlo! Kdo by si každopádně nechtěl řadit sám, může zvolit příplatkové CVT dodávané za 20.000 korun.

Parádní komfort

Ono Space Star obecně dokazuje, že na jeho konstrukci se rozhodně nešetřilo. Jeho cena snižovala spíše oněmi staršími, již zaplacenými detaily, o nichž jsme již hovořili. Již samotná konstrukce působí bytelně, což ostatně sama automobilka zdůrazňuje. Že to znamená poněkud omezený výhled, kvůli nízkému čelnímu sklu nebo tlustým A sloupkům, už je věc jiná. V tomto případě ale omluvitelná.

Kvalitní práci zastává také podvozek. Laděný je primárně na komfort, a tak se v zatáčkách Space Star začne při ostrých průjezdech povážlivě naklánět. Od podvozku se ale neozývají žádné hlučné rány, na což tedy mají vliv malá 14palcová kola. Opět ale zdůrazním, že jiná auta za takovou cenu to takhle dobře nezvládnou. Tlumení nerovností je opravdu parádní, a to včetně silnic s rozbitým povrchem.

Vybrané zákazníky pak potěší až nečekaně zábavný charakter auta, ladící k jeho sportovní vizáži. Rychlá jízda vás totiž se Space Starem bude navzdory velkým náklonům karoserie a lehkému řízení bavit, ždímání veškerých jeho schopností je ryze zábavné, přestože ve výsledku nejedete nijak zvlášť rychle. Alespoň ale díky tomu jedete pořád v relativně bezpečných a hlavně limity povolených rychlostech. Duch rallyeových tří diamantů nicméně pořád žije! Plusem je i předvídatelné chování.

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Závěr


Závěr

Mitsubishi Space Star se po faceliftu s paketem Sport snaží tvářit jako hot hatch, jeho přednosti ale leží zcela jinde. Pořád je to především to dostupné auto za rozumnou cenu se zajímavou výbavou a hlavně poctivou technikou. Právě to mně na Space Staru překvapilo nejvíce. Zde se cena nesnižovala zjednodušováním techniky, ale staršími, již zaplacenými detaily. Zastaralý interiér nebo nesklopný klíček tak klidně hodíte za hlavu, když tu máte poctivé řazení, robustně působící interiér nebo pěkně pracující podvozek.

Švihácký vzhled navíc nyní znamená, že Space Star neosloví jen starší klientelu, ale naopak i mladé hledající dostupný povoz. Takovou kombinaci stylu a ceny málokde najdete. Jako začínající řidič bych ho zkrátka bral hned.

Nejlevnější verze modelu 265.850 Kč (1.0 MIVEC/52 kW Inform+)
Základ s testovaným motorem 289.850 Kč (1.2 MIVEC/59 kW Invite)
Testovaný vůz bez příplatků 289.850 Kč (1.2 MIVEC/59 kW Invite)
Testovaný vůz s výbavou 326.840 Kč (1.2 MIVEC/59 kW Invite)

Plusy

  • Stylový vzhled
  • Poctivé precizní řazení
  • Dostupná cenovka
  • Pohodlný podvozek
  • Slušná spotřeba

Minusy

  • Zastaralý interiér
  • Omezený výhled
  • Přinejlepším průměrná dynamika  
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (41)

Doporučujeme

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC
Cena základní sestavy 289 850 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, denní svícení, elektricky ovládaná přední a zadní okna, dešťový a světelný senzor, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio s čtyřmi reproduktory, bluetooth a příjmem DAB, multifunkční kožený volant, koncová LED světla, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, tempomat, vyhřívaná přední sedadla, 14“ kola z lehkých slitin. Kč
Cena testované sestavy 326 840 Kč
Výbava testované sestavy Paket Sport – rozšířené nárazníky, lemy bočních prahů, chromovaná koncovka výfuku, prahové lišty (+22.990,-), bílý metalický lak White Diamond (+14.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1193
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 59 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 106 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.6
Emise CO2: 105
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 235 / 0
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 875 / 390
Rozměr pneu: 165/65 R14
Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3845
b) šířka (mm): 1665
c) výška (mm): 1505
d) rozvor (mm): 2450
e) rozchod vpředu (mm): 1430
f) rozchod vzadu (mm): 1415
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Zetti
10. 9. 2020 08:58
Re: Mitsubishi
Ti zarytí koncernisti si hrozne libujou jak jsou na ne v tech servisech hodni, vsecko opravi, vymeni a za par tydnu tam jedou zase jako do oblibene trochu luxusnejsi restaurace. I nhradni auto jim pujci, kaficko uvari. My mame jednoho v rodine, prestoze jeho passat je od nova zdrojem neustalych potizi, tak jde pro nove auto zase do VW. Tentokrat to bude Tiguan Allspace diesel, Tak jsem zvedavej, co to bude za sypaka

Jeste k tomu pasikovi, si dava ze jizdy loket na hranu dveri, az tam promacknul do tapecu diru. Reklamaci mu neuznali s tim ze na hranu dveri se ruka neodklada. Nekdy to musim vyfotit, ale mam strach aby nemyslel ze si z nej a jeho pekace delam p*del
Avatar - 3_diamanty
10. 9. 2020 08:38
Re: Mitsubishi
asi tak... ked poviem ze na prvom lanceri po 8 rokoch bracha nemenil este ani ziarovku tak nik neuveri... neskutocne spolahlive auto.. v eu bohuzial aj hodne nedocene.... pritom maximalne robustne spolahlive mechanicky odolne s vybornym podvozkom aj radenim a celkovo aj jazdnymi vlastnostami... len bohuzial v eu sa netrafilo vkusu olizovacom plastov a chybal aj kombik ktory u predchodcu bol... ale inak aj dnes ako nejaka jazdenak nezmar auto.. ktore prezije aj o generaciu novsie kusky z europy
Avatar - idam.i
9. 9. 2020 22:21
Re: auto bez dieselu
Za to ty potešíš vždy. :no:
Avatar - Zetti
9. 9. 2020 11:57
Re: Mitsubishi
Presne, nakupem evropskeho auta podporujeme masivne i servisy a vyrobce nahradnich dilu. Mezitimco majitele japonskych aut skoro nevedi jak servis vypada. Jak k tomu ty servisy prijdou?
A jak k tomu prijdou ti majitele evropskych aut, ktery musi sazet do oprav spoustu penez?
To by se melo zatrhnout (:-)))
Avatar - xxc
9. 9. 2020 11:27
Re: Mitsubishi
Nevidim dovod, aby sme v EU kupovali japonske auta. Potom tu polovica fora place, ako sme v EU zabili automobilovy priemysel. Rovnako, ako si zvolime ekologickych predstavitelov a potom nadavame, ze nam nedovolia neekologicky jazdit lacno :-)