Mitsubishi Lancer Evolution: První jízdní dojmy

Mitsubishi Lancer Evolution: První jízdní dojmy

 
 

Po šestnácti evolučních letech se vrcholná verze Lanceru vydává k širšímu spektru zákazníků. Je to konec adrenalinových zážitků nebo jen černá můra fanoušků Ev? Oficiálně v názvu sice X chybí, vysoce ceněný X-faktor nové Evo ale rozhodně má.

Devět a dost
Počátek rychlých soutěžních Lancerů a jejich předchůdců se datuje do první poloviny sedmdesátých let, ale první novodobý Lancer Evolution se objevil až v roce 1992. Pak už přišla pěkně dlouhá řada precizování sportovních kvalit tříprostorového sedanu s pohonem všech kol, který měl původně výhradně rodinné uplatnění, ale postupem času se z něj stala ikona s charakteristikou "soutěžní speciál pro běžné silnice". Proč to má teď skončit? Důvodů je asi více, ale jmenujme aspoň ten zřejmě hlavní. Samotná separace sportovní řady od ostatní produkce je sice lákavá, ale zřejmě i dost finančně nákladná věc. Automobilka, která se teprve nedávno vzpamatovala z kritické hospodářské situace, si něco takového nemůže dovolit. Když se úspěchy špičkového stroje nedaří proměnit v obchodní úspěch běžné produkce, je to problém. Vždyť své o tom ví i česká Tatra...

Nový začátek
Mitsubishi se při uvedení nového Eva uchýlilo k poněkud prvoplánovému heslu "(R)evolution". Má vyjadřovat přetržení linie předchozího gradování verzí a nový začátek, kdy vývoj desátého Eva běží na zcela novém základě nové koncernové platformy a tvorba designu i celkový vývoj auta běží paralelně s prací na sériových Lancerech.

To vše ale zdaleka neznamená, že by automobilka zahodila technické know-how, které v předchozích šestnácti letech posbírala. Nejnovější Lancer Evolution má na palubě všechny systémy, které měla už devátá evoluce. Že nejde jen o pouhou trasformaci techniky do nového základu dokládá několik dalších vylepšení elektroniky a mechaniky podvozku. Marketing Mitsubishi Motors byl možná i díky radikální změně překvapivě sdílný, takže novináři dostali k dispozici detailní popis všech novinek a celkem složité techniky nového Eva, který si necháme na samostatný článek. Jízdní dojmy mají být o ježdění, takže jdeme na to.

První jízda
...začíná na jihošpanělském letišti v Granadě. Skupina černých Ev tady vyhlíží nápadně hlavně kvůli slabému mimosezónnímu provozu. Jakmile ale podobně černé Evo trochu zašpiníte ve středu Evropy, bude záměna s obyčejným Lancerem snadná. Z identifikačních znaků zůstal přes všechny vizuální downgrady extrémní spojler na zádi, ale už teď je jisté, že v nabídce bude i jeho umírněnější provedení.

Usedáme do sluncem vyhřátých vozů. První kontakt s volantem i sedadlem naznačuje, že minimálně v jednotlivostech automobilka na předchůdce navazuje. Seřizovací možnosti jsou překvapivě omezené (volant výškově, sedadlo podélně), ale nikdo z přítomných (značně odlišné postavy), si kupodivu na polohu za volantem nestěžuje. Přístrojová deska z obyčejného Lanceru sem díky funkčním tvarům a jednoduchým materiálům dobře zapadá, takže statická obhlídka končí spokojeností nad atmosférou, které nechybí potřebná dávka vzrušení. Start motoru přivodí charakteristické volnoběžné vibrace motoru s malým setrvačníkem, který ale na oplátku umožňuje bleskové změny otáček. O ty tu jde především.

Ještě máme v živé paměti varování před překračováním povolené rychlosti z briefingu na letišti, a tak první kilometry ubíhají vlažným tempem. Dvouspojková převodovka TC-SST (Twin Clutch Sportshift Transmission) se stále nachází v režimu Normal, který má plnit běžné úkoly, které očekáváte od automatizované převodovky. Stejně jako vysoce přeplňovaný motor, ani dvouspojkový automat se necítí v takovém provozu optimálně. Když jen šimráte plynový pedál a pohyb vaší pravé nohy je občas nejistý, projeví se to stejnou neurčitostí v koordinaci komponent složitého převodového ústrojí. Výjimečně se možná v nízkých rychlostech dočkáte i kopance hodného žáka autoškoly, což u novinky tohoto ražení překvapuje.

Když se silnice otáčí směrem k pohoří Sierra Nevada se zasněženými vrcholky hor, přepínáme na režim Sport. V něm se Evo cítí o poznání lépe. Automat nedovolí pád otáček pod 2500, ale nedovoluje ani příliš častý pobyt nad 5500 ot./min. Reakce na sešlápnutí plynu se zdají být více než dostatečně rychlé, což zvyšuje očekávání před volbou režimu SuperSport. Už ve Sportu ale převodovka efektivně podřazuje při brzdění, tak aby odlehčila brzdové soustavě a motor byl připraven opět vyrazit za další zatáčkou kupředu z těch nejlepších otáček.

Brzdy jsou pozoruhodné plynulostí gradace účinku zpomalování, stejně jako příkladnou neúnavností. Řízení je strmé a přesné, ale ve srovnání s osmičkou nebo devítkou, které vám nedaly nic zadarmo, je až směšně lehké. Civilizace ovládání Eva se právě tady projevila nejvíce.

Mitsubishi Lancer Evo na Auto.cz
TEST Mitsubishi Lancer Evolution VIII - Na ostří nože
TEST Mitsubishi Lancer Evolution IX - Na ostří nože II

Motor
Jaký že vlastně je motor desátého Eva? V prvé řadě nový. Osvědčeného předchůdce 4G63 s litinovým blokem nahradil základ světového motoru 4B11 vyvinutého společně s Chryslerem a Hyundai. 90 % dílů na motoru Lanceru Evolution je však nových. Motor samotný je o 12 kg lehčí. Změnilo se uložení, takže na přední straně je nyní sání a vzadu výfuk. Není proto nutné vést výfukové potrubí pod motorem, který díky tomu mohl být uložen níže a umožnil i snížení těžiště auta.

Vnější projev motoru je překvapivě kultivovaný, pokud se pohybujete v oblasti minimální zátěže. To odpovídá většině situací v běžném provozu s režimem převodovky Normal. Všechno je relativní, takže tato reklama na ticho platí hlavně ve srovnání s předchůdci, kteří nikdy nebyli vybaveni tolika opatřeními zabraňujícími šíření hluku a vibrací jako je tomu dnes. Kdo nechá po privátní erzetě v činnosti režim Sport pojede při dálniční 130 km/h na pětku, při které je zřetelně slyšitelné turbo, ale jasně dominuje baryton výfukové soustavy. Na dlouhých cestách by to vadilo, a snad i proto lze zařadit i šestku (automaticky v režimu Normal), která nechá naplno vyniknout špičkovou audiosoustavu Rockford Fosgate.

Kdo si pamatuje výbušné motory evolučních předchůdců, kterým chvíli trvalo než se jejich turbodmychadlo dostalo do patřičných otáček, bude asi trochu zklamán. Ovšem pak se dopouští stejného omylu jako někteří jezdci na strojích s písmeny TDI, kteří obtížně chápou reálnou účinnost plynulého zrychlování. Nové Evo už neodměňuje pilota za přesnost s jakou drží motor v optimálních otáčkách. Dokáže totiž s podobnou razancí akcelerovat v mnohem širším otáčkovém pásmu. Na nástup, který byl dříve součástí hry, se prakticky nikdy nečeká. Linearita s jakou auto zrychluje je dále vyhlazena zařazením samočinné převodovky TC-SST. Parametry motoru jsou lepší než u předchůdce, auto samotné bude zřejmě také rychlejší, ale daní za zjednodušení obsluhy je méně adrenalinu vypouštěného do řečiště kvůli menším skokům v okamžitém zrychlování.

Druhá jízda
Běžnou jízdu i sportování v horských serpentinách máme za sebou a na řadu přichází svezení na malém soukromém okruhu Guadix, kde lze snadno srovnat co znamená vypnutí stabilizačního systému nebo přepnutí do extrémního modu SuperSport. Zatímco dva předchozí režimy fungují podobně jako čtyři roky prodávané DSG, jen občas trochu méně kultivovaně, třetí stupeň má příležitost prokázat kvality nové převodovky. Pro jeho zařazení je nezbytné zastavení, zatímco mezi Normalem a Sportem lze přepínat za jízdy. Teď už jde jen o rychlost a na posádku se ohled nebere. Převodovka podřazuje vlastně už při ubrání plynu bez ohledu na otáčky, jakoby tušila, že další akcelerace příjde v zápětí. Hladina hluku se mění v téměř konstantní burácení, protože teď už neklesají otáčky motoru pod 5000 min-1 a kmitají v rychlém sledu mezi pětkou a sedmičkou. I to říká cosi o novém charakteru motoru. O dvě generace starší Evo už na začátku tohoto pásma začínalo ztrácet dech a pro akceleraci se zdálo rozumnější přeřadit.

Po několika seznamovacích kolech, v nichž se ke slovu téměř v každé zatáčce dostávala redistribuce hnacích sil na zadních kolech (Active Yaw Control), aktivní mezinápravový diferenciál (Active Center Differetial) a stabilizační systém s podporou maximalizace stáčivé rychlosti (přibrzďování předního vnitřního kola jako protiváha redistribuce hnacích sil vzadu), se zastavuje v boxech pro finální test. Vypínáme vše co jen vypnout lze. Pomocníkem nám zůstává redistribuce hnacích sil na zadní nápravě a mezinápracový diferenciál. Auto je teď jen o málo neklidnější a o trochu více hravější než dosud. Účinek opření zadního vnějšího kola je v zatáčkách cítit zřetelněji, a když to přeženete a už to vypadá, že trať opustíte po tečně, stačí ubrat a trochu více pracovat s volantem. Nic zákeřného tady ani na méně zkušeného řidiče zkrátka nečeká. Mistrům volantu přitom stále zbývá prostor pro hrátky.

Evo všem
Ještě před několika lety znamenal nákup aktuálního Evolution to, že jste se dostali do pojízdné posilovny, která vás po zaučení začala odměňovat. Nejprve to byly neuvěřitelně účinné akcelerace a decelerace, později rychle projížděné zatáčky a na vrcholu pak bylo umění ovládnutí auta v každé situaci. Takové učení je teď mnohem rychlejší. Kdo chce jezdit rychle prostě jen sedne a jede.

Místo nekompromisního speciálu se dnes pod označením Evolution prodává auto možná stejně rychlé jako před časem, ale na rozdíl od dřívějška teď už nejde o jednoúčelovou hračku pro dospělé. Alespoň to tak vypadá po prvním svezení s Evem s převodovkou SST. Mezistupněm by se mohla stát ručně řazená převodovka, která ale podle plánu automobilky zůstane i ne evropském trhu v menšině.

X-faktor se v případě nejnovějšího Lanceru Evolution dočkal nové, mnohem širší, definice.

Mitsubishi Lancer Evolution (2008)
ModelLancer Evo GSRLancer Evo MR
Motor5MT6 SST
Zdvihový objem [cm3]19981998
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]217/6500217/6500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]366/3500366/3500
Max. rychlost [km/h]240242
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,46,3
Komb. spotřeba [l/100 km]10,210,5
Cena [Kč]??

Spolupracujeme s TipCars.com
Hotelový řetězec EuroAgentur expanduje, buduje síť vlastních restaurací Hotelový řetězec EuroAgentur expanduje, buduje síť vlastních restaurací

Největší tuzemský hotelový řetězec otevřel první…

Číňané kupují druhého největšího výrobce kondomů na světě Číňané kupují druhého největšího výrobce kondomů na světě

Konsorcium čínských firem Humanwell Healthcare Group a…

Úrazovost v Tesle je třikrát větší než u konkurence. Na vině může být absence odborů Úrazovost v Tesle je třikrát větší než u konkurence. Na vině může být absence odborů

Zaměstnanci amerického výrobce elektromobilů Tesla Inc.…

Glosa Martina Čabana: Zavařit Babišovi Glosa Martina Čabana: Zavařit Babišovi

Čeští poslanci se namlsali slávou, kterou sklidili po…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mitsubishi Lancer Evolution: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video) Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video)

Každému řidiči se občas stane, že jej na silnici někdo z…

Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe Video: Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition: Desítka se loučí i v Americe

Mitsubishi už dává sbohem poslednímu Lanceru Evolution…

 



 
Zapomenuté koncepty: Lamborghini Marzal (1967) – Okřídlený šestiúhelník

Zapomenuté koncepty: Lamborghini Marzal (1967) – Okřídlený šestiúhelník

Dnes 08:00

Marzal předznamenával Espadu, proháněl se v Monaku a poháněla jej polovina motoru slavné Miury, řadový šestiválec.




Blesk.cz

Zesnulý představitel Jamese Bonda Roger Moore: Znal se s Karlem Vágnerem a obdivoval Pavla Nedvěda

Zesnulý představitel Jamese Bonda Roger Moore: Znal…

Slavný James Bond miloval fotbal. Zesnulý představitel agenta 007 Roger Moore (†89) prý obdivoval fotbalové…

Muž dostal záchvat a spadl do kolejiště: Metro C skoro hodinu stálo

Muž dostal záchvat a spadl do kolejiště: Metro C…

Ve čtvrtek ráno krátce před osmou hodinou byla zastavena dopravním podnikem linka C pražského metra. Důvodem byl…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Poslední rok v Buffalu? Vězení, ukázal Fin na módní kolekci

TOP zajímavosti z NHL: Poslední rok v Buffalu?…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Zlín slaví! United mu pomohli do Evropské ligy, dostane 70 milionů

Zlín slaví! United mu pomohli do Evropské ligy,…

Takhle si to malovali. Nejdříve vyhrát český pohár a pak sledovat triumf Manchesteru United ve finále Evropské…

 

Reflex.cz

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův 4kilometrový kolos nepřivítal jediného hosta

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův…

Sklony k megalomanii jsou typické pro takřka všechny diktátory a nacistický vůdce nebyl žádnou výjimkou. Už jen…

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně rychlý růst objemu plateb v kryptoměně bitcoin je na…