Mitsubishi Lancer Evolution: První jízdní dojmy

Mitsubishi Lancer Evolution: První jízdní dojmy

 
 

Po šestnácti evolučních letech se vrcholná verze Lanceru vydává k širšímu spektru zákazníků. Je to konec adrenalinových zážitků nebo jen černá můra fanoušků Ev? Oficiálně v názvu sice X chybí, vysoce ceněný X-faktor nové Evo ale rozhodně má.

Devět a dost
Počátek rychlých soutěžních Lancerů a jejich předchůdců se datuje do první poloviny sedmdesátých let, ale první novodobý Lancer Evolution se objevil až v roce 1992. Pak už přišla pěkně dlouhá řada precizování sportovních kvalit tříprostorového sedanu s pohonem všech kol, který měl původně výhradně rodinné uplatnění, ale postupem času se z něj stala ikona s charakteristikou "soutěžní speciál pro běžné silnice". Proč to má teď skončit? Důvodů je asi více, ale jmenujme aspoň ten zřejmě hlavní. Samotná separace sportovní řady od ostatní produkce je sice lákavá, ale zřejmě i dost finančně nákladná věc. Automobilka, která se teprve nedávno vzpamatovala z kritické hospodářské situace, si něco takového nemůže dovolit. Když se úspěchy špičkového stroje nedaří proměnit v obchodní úspěch běžné produkce, je to problém. Vždyť své o tom ví i česká Tatra...

Nový začátek
Mitsubishi se při uvedení nového Eva uchýlilo k poněkud prvoplánovému heslu "(R)evolution". Má vyjadřovat přetržení linie předchozího gradování verzí a nový začátek, kdy vývoj desátého Eva běží na zcela novém základě nové koncernové platformy a tvorba designu i celkový vývoj auta běží paralelně s prací na sériových Lancerech.

To vše ale zdaleka neznamená, že by automobilka zahodila technické know-how, které v předchozích šestnácti letech posbírala. Nejnovější Lancer Evolution má na palubě všechny systémy, které měla už devátá evoluce. Že nejde jen o pouhou trasformaci techniky do nového základu dokládá několik dalších vylepšení elektroniky a mechaniky podvozku. Marketing Mitsubishi Motors byl možná i díky radikální změně překvapivě sdílný, takže novináři dostali k dispozici detailní popis všech novinek a celkem složité techniky nového Eva, který si necháme na samostatný článek. Jízdní dojmy mají být o ježdění, takže jdeme na to.

První jízda
...začíná na jihošpanělském letišti v Granadě. Skupina černých Ev tady vyhlíží nápadně hlavně kvůli slabému mimosezónnímu provozu. Jakmile ale podobně černé Evo trochu zašpiníte ve středu Evropy, bude záměna s obyčejným Lancerem snadná. Z identifikačních znaků zůstal přes všechny vizuální downgrady extrémní spojler na zádi, ale už teď je jisté, že v nabídce bude i jeho umírněnější provedení.

Usedáme do sluncem vyhřátých vozů. První kontakt s volantem i sedadlem naznačuje, že minimálně v jednotlivostech automobilka na předchůdce navazuje. Seřizovací možnosti jsou překvapivě omezené (volant výškově, sedadlo podélně), ale nikdo z přítomných (značně odlišné postavy), si kupodivu na polohu za volantem nestěžuje. Přístrojová deska z obyčejného Lanceru sem díky funkčním tvarům a jednoduchým materiálům dobře zapadá, takže statická obhlídka končí spokojeností nad atmosférou, které nechybí potřebná dávka vzrušení. Start motoru přivodí charakteristické volnoběžné vibrace motoru s malým setrvačníkem, který ale na oplátku umožňuje bleskové změny otáček. O ty tu jde především.

Ještě máme v živé paměti varování před překračováním povolené rychlosti z briefingu na letišti, a tak první kilometry ubíhají vlažným tempem. Dvouspojková převodovka TC-SST (Twin Clutch Sportshift Transmission) se stále nachází v režimu Normal, který má plnit běžné úkoly, které očekáváte od automatizované převodovky. Stejně jako vysoce přeplňovaný motor, ani dvouspojkový automat se necítí v takovém provozu optimálně. Když jen šimráte plynový pedál a pohyb vaší pravé nohy je občas nejistý, projeví se to stejnou neurčitostí v koordinaci komponent složitého převodového ústrojí. Výjimečně se možná v nízkých rychlostech dočkáte i kopance hodného žáka autoškoly, což u novinky tohoto ražení překvapuje.

Když se silnice otáčí směrem k pohoří Sierra Nevada se zasněženými vrcholky hor, přepínáme na režim Sport. V něm se Evo cítí o poznání lépe. Automat nedovolí pád otáček pod 2500, ale nedovoluje ani příliš častý pobyt nad 5500 ot./min. Reakce na sešlápnutí plynu se zdají být více než dostatečně rychlé, což zvyšuje očekávání před volbou režimu SuperSport. Už ve Sportu ale převodovka efektivně podřazuje při brzdění, tak aby odlehčila brzdové soustavě a motor byl připraven opět vyrazit za další zatáčkou kupředu z těch nejlepších otáček.

Brzdy jsou pozoruhodné plynulostí gradace účinku zpomalování, stejně jako příkladnou neúnavností. Řízení je strmé a přesné, ale ve srovnání s osmičkou nebo devítkou, které vám nedaly nic zadarmo, je až směšně lehké. Civilizace ovládání Eva se právě tady projevila nejvíce.

Mitsubishi Lancer Evo na Auto.cz
TEST Mitsubishi Lancer Evolution VIII - Na ostří nože
TEST Mitsubishi Lancer Evolution IX - Na ostří nože II

Motor
Jaký že vlastně je motor desátého Eva? V prvé řadě nový. Osvědčeného předchůdce 4G63 s litinovým blokem nahradil základ světového motoru 4B11 vyvinutého společně s Chryslerem a Hyundai. 90 % dílů na motoru Lanceru Evolution je však nových. Motor samotný je o 12 kg lehčí. Změnilo se uložení, takže na přední straně je nyní sání a vzadu výfuk. Není proto nutné vést výfukové potrubí pod motorem, který díky tomu mohl být uložen níže a umožnil i snížení těžiště auta.

Vnější projev motoru je překvapivě kultivovaný, pokud se pohybujete v oblasti minimální zátěže. To odpovídá většině situací v běžném provozu s režimem převodovky Normal. Všechno je relativní, takže tato reklama na ticho platí hlavně ve srovnání s předchůdci, kteří nikdy nebyli vybaveni tolika opatřeními zabraňujícími šíření hluku a vibrací jako je tomu dnes. Kdo nechá po privátní erzetě v činnosti režim Sport pojede při dálniční 130 km/h na pětku, při které je zřetelně slyšitelné turbo, ale jasně dominuje baryton výfukové soustavy. Na dlouhých cestách by to vadilo, a snad i proto lze zařadit i šestku (automaticky v režimu Normal), která nechá naplno vyniknout špičkovou audiosoustavu Rockford Fosgate.

Kdo si pamatuje výbušné motory evolučních předchůdců, kterým chvíli trvalo než se jejich turbodmychadlo dostalo do patřičných otáček, bude asi trochu zklamán. Ovšem pak se dopouští stejného omylu jako někteří jezdci na strojích s písmeny TDI, kteří obtížně chápou reálnou účinnost plynulého zrychlování. Nové Evo už neodměňuje pilota za přesnost s jakou drží motor v optimálních otáčkách. Dokáže totiž s podobnou razancí akcelerovat v mnohem širším otáčkovém pásmu. Na nástup, který byl dříve součástí hry, se prakticky nikdy nečeká. Linearita s jakou auto zrychluje je dále vyhlazena zařazením samočinné převodovky TC-SST. Parametry motoru jsou lepší než u předchůdce, auto samotné bude zřejmě také rychlejší, ale daní za zjednodušení obsluhy je méně adrenalinu vypouštěného do řečiště kvůli menším skokům v okamžitém zrychlování.

Druhá jízda
Běžnou jízdu i sportování v horských serpentinách máme za sebou a na řadu přichází svezení na malém soukromém okruhu Guadix, kde lze snadno srovnat co znamená vypnutí stabilizačního systému nebo přepnutí do extrémního modu SuperSport. Zatímco dva předchozí režimy fungují podobně jako čtyři roky prodávané DSG, jen občas trochu méně kultivovaně, třetí stupeň má příležitost prokázat kvality nové převodovky. Pro jeho zařazení je nezbytné zastavení, zatímco mezi Normalem a Sportem lze přepínat za jízdy. Teď už jde jen o rychlost a na posádku se ohled nebere. Převodovka podřazuje vlastně už při ubrání plynu bez ohledu na otáčky, jakoby tušila, že další akcelerace příjde v zápětí. Hladina hluku se mění v téměř konstantní burácení, protože teď už neklesají otáčky motoru pod 5000 min-1 a kmitají v rychlém sledu mezi pětkou a sedmičkou. I to říká cosi o novém charakteru motoru. O dvě generace starší Evo už na začátku tohoto pásma začínalo ztrácet dech a pro akceleraci se zdálo rozumnější přeřadit.

Po několika seznamovacích kolech, v nichž se ke slovu téměř v každé zatáčce dostávala redistribuce hnacích sil na zadních kolech (Active Yaw Control), aktivní mezinápravový diferenciál (Active Center Differetial) a stabilizační systém s podporou maximalizace stáčivé rychlosti (přibrzďování předního vnitřního kola jako protiváha redistribuce hnacích sil vzadu), se zastavuje v boxech pro finální test. Vypínáme vše co jen vypnout lze. Pomocníkem nám zůstává redistribuce hnacích sil na zadní nápravě a mezinápracový diferenciál. Auto je teď jen o málo neklidnější a o trochu více hravější než dosud. Účinek opření zadního vnějšího kola je v zatáčkách cítit zřetelněji, a když to přeženete a už to vypadá, že trať opustíte po tečně, stačí ubrat a trochu více pracovat s volantem. Nic zákeřného tady ani na méně zkušeného řidiče zkrátka nečeká. Mistrům volantu přitom stále zbývá prostor pro hrátky.

Evo všem
Ještě před několika lety znamenal nákup aktuálního Evolution to, že jste se dostali do pojízdné posilovny, která vás po zaučení začala odměňovat. Nejprve to byly neuvěřitelně účinné akcelerace a decelerace, později rychle projížděné zatáčky a na vrcholu pak bylo umění ovládnutí auta v každé situaci. Takové učení je teď mnohem rychlejší. Kdo chce jezdit rychle prostě jen sedne a jede.

Místo nekompromisního speciálu se dnes pod označením Evolution prodává auto možná stejně rychlé jako před časem, ale na rozdíl od dřívějška teď už nejde o jednoúčelovou hračku pro dospělé. Alespoň to tak vypadá po prvním svezení s Evem s převodovkou SST. Mezistupněm by se mohla stát ručně řazená převodovka, která ale podle plánu automobilky zůstane i ne evropském trhu v menšině.

X-faktor se v případě nejnovějšího Lanceru Evolution dočkal nové, mnohem širší, definice.

Mitsubishi Lancer Evolution (2008)
ModelLancer Evo GSRLancer Evo MR
Motor5MT6 SST
Zdvihový objem [cm3]19981998
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]217/6500217/6500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]366/3500366/3500
Max. rychlost [km/h]240242
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,46,3
Komb. spotřeba [l/100 km]10,210,5
Cena [Kč]??

Spolupracujeme s TipCars.com
Z vysoké politiky odchází šest ministrů, část z nich se vrátí do Poslanecké sněmovny Z vysoké politiky odchází šest ministrů, část z nich se vrátí do Poslanecké sněmovny

Část členů vlády se vrátí ke své původní profesi. Hledat…

Zurich Insurance je díky akvizici největší životní pojišťovnou v Austrálii Zurich Insurance je díky akvizici největší životní pojišťovnou v Austrálii

Švýcarská pojišťovna Zurich Insurance se dohodla na koupi…

Prezident Zeman zavítá na Slovensko, sejde se s Kiskou Prezident Zeman zavítá na Slovensko, sejde se s Kiskou

Prezident Miloš Zeman dnes zavítá na Slovensko. Půjde o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mitsubishi Lancer Evolution: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Ojetý Mitsubishi Lancer (CY, CX): Když lancer, tak benzin! Ojetý Mitsubishi Lancer (CY, CX): Když lancer, tak benzin!

Lancer není jen legendární vrcholná verze Evolution, ale…

Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video) Mitsubishi Lancer vs. kráva: Jak jinak mohla tahle bouračka skončit? (video)

Každému řidiči se občas stane, že jej na silnici někdo z…

 



 
Hotovo! Citroën vydražil více než šedesátku aut ze svých sbírek

Hotovo! Citroën vydražil více než šedesátku aut ze svých sbírek

Dnes 08:59

Francouzská automobilka nabídla 65 automobilů z továrního depozitáře v aukci. Z veteránů, konceptů, showcarů, maket i moderních předprodukčních vozů se neprodal jediný.




Blesk.cz

„Osahával mě a líbal.“ Tři údajné Trumpovy oběti znovu otevírají kauzu sexuálního obtěžování

„Osahával mě a líbal.“ Tři údajné Trumpovy oběti…

Tři ženy, které loni prezidentského kandidáta a pozdějšího volebního vítěze Donalda Trumpa obvinily ze…

Zeman si „oťukl“ ministry Babišovy vlády. Řešila se inkluze i kanál Dunaj-Odra-Labe

Zeman si „oťukl“ ministry Babišovy vlády. Řešila se…

Prezident Miloš Zeman přijal v pondělí na zámku v Lánech kandidáta na ministra školství Roberta Plagu. Stávající…

 

iSport.cz

Pavelec zářil, byl první hvězdou zápasu. Nájezdy ale ovládl Dallas

Pavelec zářil, byl první hvězdou zápasu. Nájezdy ale…

SOUHRN | Ondřej Pavelec z New York Rangers se díky 44 zákrokům stal první hvězdou večera, prohře s Dallasem 1:2…

Napětí ve Slovanu! Hološka vyřadili z kádru, hádal se s Čechy i koučem

Napětí ve Slovanu! Hološka vyřadili z kádru, hádal…

Pohoda v bratislavském Slovanu rozhodně nepanuje. Důkazem je dění během posledních dvou kol slovenské Fortuna…

 

Reflex.cz

Hledáte tip na seriál? Vydejte se dvakrát do Berlína s HBO a na cestu přibalte soundtrack

Hledáte tip na seriál? Vydejte se dvakrát do Berlína…

Berlín se dvakrát zhmotnil v seriálu, který na tuzemských obrazovkách uvádí stanice HBO; oba už jsou komplet…

O vystoupení z EU a NATO by se muselo rozhodovat v referendu, říká Michal Horáček

O vystoupení z EU a NATO by se muselo rozhodovat v…

Postupně jsem se sešla se všemi osmi vyzyvateli prezidenta Miloše Zemana na kávě. Čtenáři tištěného Reflexu si o…