Mitsubishi Outlander 2.0 4WD – pohodička

Mitsubishi Outlander 2.0 4WD – pohodička

 
 

Je docela zvláštní, že Mitsubishi ověnčené mnoha úspěchy v dakarské rallye zůstávalo dlouho stranou nelítostného souboje o zákazníky v kategorii menších SUV, nyní je zde Outlander a my jej již podruhé otestovali…

Je docela zvláštní, že Mitsubishi ověnčené mnoha úspěchy v dakarské rallye (deset vítězství není náhoda) zůstávalo dlouho stranou nelítostného souboje o zákazníky v kategorii menších SUV a místo toho, aby dokázalo soupeřům s mnohdy mizivými nebo žádnými zkušenostmi v terénu, že know how není v automobilovém průmyslu prázdným slovem, nabízelo pouze pajero.

Teprve v roce 2003 prásklo, povzbuzeno úspěšnou restrukturalizací, do koní a představilo SUV Outlander. Ačkoliv bohaté zkušenosti s terénními vozy a závodní úspěchy dávaly samy o sobě záruku kvality, pojistila se automobilka trochu nudným, ale docela funkčním způsobem a prohlásila, že spojením vlastností SUV a dynamického až sportovního designu vytvořila jedinečný automobil.

Výraz jedinečný automobil v rétorice výrobce většinou znamená, že daný produkt v podstatě těžko hledá konkurenta a vytváří subsegment nebo zcela nový segment. V případě outlanderu nemá debata o novém segmentu opodstatnění, protože odhlédneme-li od designu, získáme normální SUV. Tedy skoro normální.

Tvář tygra

Výrobcem vyzdvihovaný sportovní design skutečně odlišuje kompaktní SUV od všeho, co se pohybuje na českých vozovkách. Vytažená přední část s agresivními světlomety a středním pruhem osazeným třemi diamanty vytváří dojem nabroušeného vozu, zadní část s lehkým zaoblením a dynamickými světlomety sportovní feeling dotváří. Ale dost řečí o designu, nastupujeme.

Doširoka otevřené dveře, vyšší světlá výška a zatažené prahy proměňují nastupování v příjemný zážitek. Příval příjemných pocitů pokračuje i v interiéru. Ehm, jak se to vezme. Pokud budu považovat outlander za čistokrevný off-road anebo sporťák, který nepotřebuje oslňovat exklusivními materiály a místo toho dokazuje kvality v terénu nebo na okruhu, nemohu být nespokojen.

Z černé palubní desky vytesané z docela příjemného materiálu vyzařuje jednoduchost, kromě pruhu imitace snad kovu nenaleznete uvnitř nic, s čím vyráží na lov konkurence. Je tu ale jeden problém. Outlander není čistokrevný sporťák a neblíží se ani pravověrnému off-roadu. Otázka zní: Nemělo se Mitsubishi místo prosté orientace na účel raději zaměřit na navození pocitů luxusu.

Odpověď není jednoznačná. Luxusní interiér má své kouzlo, řidič si niterně dokazuje, že investoval správně, na druhou stranu takový přístup volí každý druhý výrobce, takže není ničím zajímavý. Ve prospěch luxusnějšího provedené hovoří i fakt, že exteriér luxusně vypadá. Upřímně, když jsem poprvé otevřel dveře a spatřil hromadu černého plastu, nemohl jsem se ubránit zklamání.

Ale jak běžel čas a kilometry, přestal jsem outlanderu strohý interiér vyčítat, až jsem nakonec úplně změnil názor a přišel jednoduchým tvarům na chuť. Pravda, číslice označující teplotu nemusely vypadat jako výtvarné cvičení třeťáka, ale přesto převážila pozitiva v podobě přehledného uspořádání, bezchybného slícování a neexistujícího vrzání.

Poslední jmenovaná skutečnost si zaslouží podtrhnout, neboť na obrovských výtlucích, které zanechala na českých vozovkách tuhá zima, plasty v interiér mlčely jako hrob. Ergonomie, bude-li řeč o středové konzole, dosáhla absolutního vrcholu, nastavení zrcátek vedle volantu japonské automobilky zbožňují, ale evropské většinou využívají praktičtější madlo dveří. Druhou možnost považuji za vhodnější, ale člověk si zvykne.

V jednoduchosti je síla

Vyšší posez za volantem, který s sebou přináší koncepce SUV, je tradičně zmiňovaným pozitivem a tentokrát tomu nebude jinak. Když zkrátka převyšujete většinu okolních vozů, nemůžete se cítit špatně. Ale pozor na to. Automobilů kategorie SUV stále přibývá. Blažené pocity navozené vyšším posezem udržovala v testovaném provedení rovněž komfortní kožená sedadla.

Délka sedáku ani boční vedení nevybočuje z průměru, ale komfort sezení nemá chybu. Za jediný vážný nedostatek považuji malý rozsah výškového nastavení. Je totiž skvělé, že sedíte vysoko, ale pokud se hlavou dotýkáte stropu, nemáte na chválu ani pomyšlení. Na zadních sedadlech kontakt se stropem nehrozí a nehrozí ani kontakt se sedadlem řidiče či spolujezdce, protože místo na zadních sedadlech může outlander rozdávat.

Usedne-li za volant řidič s výškou 185 cm, zbude stejně vysokému pasažérovi na zadních sedlech dostatečně velká. Škoda, že sedák nemá dostatečnou délku, a proto neposkytuje ideální oporu stehnům. Zajímavou kategorií jsou odkládací plochy. Z úzké kapsy na dveřích odložený předmět stěží vytáhnete a možná se dočkáte situace, že vám uvízne v kapse ruka.

Na zadních dveřích kapsy schází, a proto se výrobce rozhodl, že použije pouze kapsy na zadní stradě sedadel. Zvláštní zalíbení v úzkých přihrádkách dokazuje i prohlubeň v středové konzole, reputaci Outlanderu napravuje veliký prostor nad středovým tunelem a vytvarované držáky nápojů v středovém tunelu. Nástup jarního počasí a první sluneční paprsky mě a spolujezdcům pomohla vychutnat dvojice střešních oken.

Dříve než se podíváme pod kapotu, zbývá zmínit poslední a bohužel ne pozitivní informaci. Vyplývá z umístění rezervního kola, které jednoduše odhadnete z fotografií. Jelikož plnohodnotné rezervní kolo neskončilo na zadních dveřích, muselo zákonitě nalézt útočiště pod podlahou. Tímto krokem vznikl zavazadlový prostor s objemem pouhých 350 litrů, s nímž můžete počítat na rodinný piknik, ale ne veliké stěhování.

Sklopením sedadlech stěhovací schopnosti vozu sice zlepšíte, ale stále tu zůstává strašák v podobě extrémně vysoké nakládací hrany. Holt všechno má svá pro a proti.

Takový normální motor

Konečně. Akt nastupováním mám za sebou, do osvětleného zámku (praktická věcička) zasunuji klíč, otáčím a startuji. Dvoulitrový zážehový čtyřválec naskočí za doprovodu pisklavého protočení, ale rázem se uklidní a zcela odmlčí. Abyste poznali, že motor stále pracuje, musíte přišlápnout plynový pedál a jednotku protočit. Fajn, motor funguje, můžeme vyrazit.

Výkon 100 kW leží na 6000 otáčkách a točivý moment 176 Nm na 4500 otáčkách, což ukazuje na pořádně točivý agregát. Vědom si této skutečnosti přidržím plynový pedál blíže podlaze, než je obvyklé, a čekám svižnou akceleraci. Kromě toho, že kabinu stále prostupuje minimum hluku, se nedostavilo nic z očekávaného. Outlander se rozjel s hbitostí poraněného levharta a pomalu se šine vpřed.

Točit, točit, točit, říkám si proto, a podřazuji na nižší rychlost. Otáčky poskočí o 2000 nahoru, čímž se dostávám na hodnotu 4200. Tady už motor a s ním i outlander ožívá a naznačuje, že nehodlá skončit s nálepkou vysloužilého atleta. Otáčky rostou, motor se snaží a auto jede. Jede mnohem lépe než v otáčkách nízkých, ale rovnou říkám - na závodění zapomeňte.

Tento motor v tomto voze slibuje příjemné svezení a dostatečný výkon na šplhání se kopcovitým terénem i s plným obsazením, ale ne stříkající adrenalin typický pro EVO VIII. Nutno podotknout, že odhlučnění motoru zůstává v první polovině spektra otáčkoměru na vynikající úrovní, takže slyšíte pouze tiché ševelení, v druhé polovině se ozve hlasitější brumlání a nakonec stoprocentní hukot.

Už jednou zde, na stránkách Auto.cz, padl názor, že dvoulitr s výkonem 100 kW není vůbec špatný motor a já se musím pod tento výrok podepsat. Je to velmi dobrý motor, pokud nechcete závodit a máte rádi tichou, spořádanou jízdu. Jen tu spotřebu nechápu. Ať jsem se snažil sebevíc, vybumbal motor průměrně 10 litrů a ve městě dokonce téměř 12.

Jeden tip pro závodníky: Mitsubishi nabízí přeplňovanou variantu dvoulitru s výkonem 148 kW a točivým momentem 303 Nm. Pokud chce dodat svému novému outlanderu skutečnou šťávu, přemýšlejte o něm. Dostupný bude od května.

Příjemné svezení

Nastává hodina pravdy. Vnější design sporťáku, pod kapotou pohodový motor a zkušenosti z nejslavnějšího závodu pouští. Co z toho vznikne? Vznikl z toho příjemný automobil s komfortně sportovním, ale spíše komfortním naladěním, který se přenáší přes propasti na českých vozovkách s chladnou hlavou a stejně suverénně, jak přehlíží nesrovnalosti ve financování českých silnic, jedná i v lehkém terénu.

Stálý pohon všech nemá chybu a kdo tvrdí opak, neví o čem mluví. I nejhorší situace, pokud nevypovědí službu pneumatiky, zvládnete a dostanete se z problémů, které považujte předem za nevyřešitelné. Na vozovce Outlander dokazuje příbuznost s legendárním sporťákem Lancer EVO, zbytečně se nenaklání a drží stopu. Abych nezapomněl, aerodynamika i odhlučnění ve vysokých rychlostech zaslouží poklonu.

Na brzdy není potřeba razantně šlapat, nastupují docela brzo a s dostatečnou účinností. Řazení zanechalo nejen ve mně, ale v celé redakci příjemné vzpomínky přesným chodem a tak akorát dlouhými drahami. Řízení není ani tvrdé, ani měkké, ani extrémně přesné ani nepřesné. Taková zlatá střední cesta. Tak a jaký z toho vyvodit závěr?

Outlander je příjemné auto kategorie SUV s netradičným, ale atraktivním vzhledem, jednoduchým, ale účelným interiérem, v našem případě pohodovým, ale žíznivým motorem a zatraceně malým kufrem. Cena není z nejnižších, ale pohodové svezení to je.

Video:


Spolupracujeme s TipCars.com

Mitsubishi Outlander 2.0 4WD

Cena v základní výbavě: 769 900 Kč Cena v testované výbavě: 873 680 Kč

Základní výbava:airbag pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS, EBD – elektronické rozdělení brzdné síly, stálý pohon všech kol 4WD, automatická klimatizace, zatmavená boční okna a zadní sklo, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, centrální zamykání a dálkovým ovládáním, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, mlhová světla vpředu a vzadu, ostřikovače světlometů, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, středová loketní opěrka, 16palcová kola z lehkých slitin

Výbava testovaného vozu:střešní okno vpředu a vzadu (+40.000,-), kožená sedadla (+40.000,-), metalický lak (+14.000,-), koberce (+7.990,-), rádio s CD (+1.790,-)

Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 

Štítky SUV Mitsubishi Testy

Technické údaje
Motor Mitsubishi Outlander 2.0 4WD
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 176 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 7.7 / 9.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1840
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1440 / 530
Rozměr pneu:215/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4545
b) šířka (mm): 1750
c) výška (mm): 1670
d) rozvor (mm): 2625
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mitsubishi Outlander 2.0 4WD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,85
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Svezli jsme se s inovovaným Mitsubishi Outlander. Co přináší modelový rok 2017? Svezli jsme se s inovovaným Mitsubishi Outlander. Co přináší modelový rok 2017?

Outlander se v modelovém roce 2017 zaměřil hlavně na…

Mitsubishi Outlander PHEV: 651 aut pro ukrajinskou policii Mitsubishi Outlander PHEV: 651 aut pro ukrajinskou policii

Plug-in hybrid Mitsubishi Outlander je populární díky…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…