Mitsubishi Outlander 2.0 4WD – pohodička

Mitsubishi Outlander 2.0 4WD – pohodička

 
 
11.4. 2005 Libor Zezulka

Je docela zvláštní, že Mitsubishi ověnčené mnoha úspěchy v dakarské rallye zůstávalo dlouho stranou nelítostného souboje o zákazníky v kategorii menších SUV, nyní je zde Outlander a my jej již podruhé otestovali…

Je docela zvláštní, že Mitsubishi ověnčené mnoha úspěchy v dakarské rallye (deset vítězství není náhoda) zůstávalo dlouho stranou nelítostného souboje o zákazníky v kategorii menších SUV a místo toho, aby dokázalo soupeřům s mnohdy mizivými nebo žádnými zkušenostmi v terénu, že know how není v automobilovém průmyslu prázdným slovem, nabízelo pouze pajero.

Teprve v roce 2003 prásklo, povzbuzeno úspěšnou restrukturalizací, do koní a představilo SUV Outlander. Ačkoliv bohaté zkušenosti s terénními vozy a závodní úspěchy dávaly samy o sobě záruku kvality, pojistila se automobilka trochu nudným, ale docela funkčním způsobem a prohlásila, že spojením vlastností SUV a dynamického až sportovního designu vytvořila jedinečný automobil.

Výraz jedinečný automobil v rétorice výrobce většinou znamená, že daný produkt v podstatě těžko hledá konkurenta a vytváří subsegment nebo zcela nový segment. V případě outlanderu nemá debata o novém segmentu opodstatnění, protože odhlédneme-li od designu, získáme normální SUV. Tedy skoro normální.

Tvář tygra

Výrobcem vyzdvihovaný sportovní design skutečně odlišuje kompaktní SUV od všeho, co se pohybuje na českých vozovkách. Vytažená přední část s agresivními světlomety a středním pruhem osazeným třemi diamanty vytváří dojem nabroušeného vozu, zadní část s lehkým zaoblením a dynamickými světlomety sportovní feeling dotváří. Ale dost řečí o designu, nastupujeme.

Doširoka otevřené dveře, vyšší světlá výška a zatažené prahy proměňují nastupování v příjemný zážitek. Příval příjemných pocitů pokračuje i v interiéru. Ehm, jak se to vezme. Pokud budu považovat outlander za čistokrevný off-road anebo sporťák, který nepotřebuje oslňovat exklusivními materiály a místo toho dokazuje kvality v terénu nebo na okruhu, nemohu být nespokojen.

Z černé palubní desky vytesané z docela příjemného materiálu vyzařuje jednoduchost, kromě pruhu imitace snad kovu nenaleznete uvnitř nic, s čím vyráží na lov konkurence. Je tu ale jeden problém. Outlander není čistokrevný sporťák a neblíží se ani pravověrnému off-roadu. Otázka zní: Nemělo se Mitsubishi místo prosté orientace na účel raději zaměřit na navození pocitů luxusu.

Odpověď není jednoznačná. Luxusní interiér má své kouzlo, řidič si niterně dokazuje, že investoval správně, na druhou stranu takový přístup volí každý druhý výrobce, takže není ničím zajímavý. Ve prospěch luxusnějšího provedené hovoří i fakt, že exteriér luxusně vypadá. Upřímně, když jsem poprvé otevřel dveře a spatřil hromadu černého plastu, nemohl jsem se ubránit zklamání.

Ale jak běžel čas a kilometry, přestal jsem outlanderu strohý interiér vyčítat, až jsem nakonec úplně změnil názor a přišel jednoduchým tvarům na chuť. Pravda, číslice označující teplotu nemusely vypadat jako výtvarné cvičení třeťáka, ale přesto převážila pozitiva v podobě přehledného uspořádání, bezchybného slícování a neexistujícího vrzání.

Poslední jmenovaná skutečnost si zaslouží podtrhnout, neboť na obrovských výtlucích, které zanechala na českých vozovkách tuhá zima, plasty v interiér mlčely jako hrob. Ergonomie, bude-li řeč o středové konzole, dosáhla absolutního vrcholu, nastavení zrcátek vedle volantu japonské automobilky zbožňují, ale evropské většinou využívají praktičtější madlo dveří. Druhou možnost považuji za vhodnější, ale člověk si zvykne.

V jednoduchosti je síla

Vyšší posez za volantem, který s sebou přináší koncepce SUV, je tradičně zmiňovaným pozitivem a tentokrát tomu nebude jinak. Když zkrátka převyšujete většinu okolních vozů, nemůžete se cítit špatně. Ale pozor na to. Automobilů kategorie SUV stále přibývá. Blažené pocity navozené vyšším posezem udržovala v testovaném provedení rovněž komfortní kožená sedadla.

Délka sedáku ani boční vedení nevybočuje z průměru, ale komfort sezení nemá chybu. Za jediný vážný nedostatek považuji malý rozsah výškového nastavení. Je totiž skvělé, že sedíte vysoko, ale pokud se hlavou dotýkáte stropu, nemáte na chválu ani pomyšlení. Na zadních sedadlech kontakt se stropem nehrozí a nehrozí ani kontakt se sedadlem řidiče či spolujezdce, protože místo na zadních sedadlech může outlander rozdávat.

Usedne-li za volant řidič s výškou 185 cm, zbude stejně vysokému pasažérovi na zadních sedlech dostatečně velká. Škoda, že sedák nemá dostatečnou délku, a proto neposkytuje ideální oporu stehnům. Zajímavou kategorií jsou odkládací plochy. Z úzké kapsy na dveřích odložený předmět stěží vytáhnete a možná se dočkáte situace, že vám uvízne v kapse ruka.

Na zadních dveřích kapsy schází, a proto se výrobce rozhodl, že použije pouze kapsy na zadní stradě sedadel. Zvláštní zalíbení v úzkých přihrádkách dokazuje i prohlubeň v středové konzole, reputaci Outlanderu napravuje veliký prostor nad středovým tunelem a vytvarované držáky nápojů v středovém tunelu. Nástup jarního počasí a první sluneční paprsky mě a spolujezdcům pomohla vychutnat dvojice střešních oken.

Dříve než se podíváme pod kapotu, zbývá zmínit poslední a bohužel ne pozitivní informaci. Vyplývá z umístění rezervního kola, které jednoduše odhadnete z fotografií. Jelikož plnohodnotné rezervní kolo neskončilo na zadních dveřích, muselo zákonitě nalézt útočiště pod podlahou. Tímto krokem vznikl zavazadlový prostor s objemem pouhých 350 litrů, s nímž můžete počítat na rodinný piknik, ale ne veliké stěhování.

Sklopením sedadlech stěhovací schopnosti vozu sice zlepšíte, ale stále tu zůstává strašák v podobě extrémně vysoké nakládací hrany. Holt všechno má svá pro a proti.

Takový normální motor

Konečně. Akt nastupováním mám za sebou, do osvětleného zámku (praktická věcička) zasunuji klíč, otáčím a startuji. Dvoulitrový zážehový čtyřválec naskočí za doprovodu pisklavého protočení, ale rázem se uklidní a zcela odmlčí. Abyste poznali, že motor stále pracuje, musíte přišlápnout plynový pedál a jednotku protočit. Fajn, motor funguje, můžeme vyrazit.

Výkon 100 kW leží na 6000 otáčkách a točivý moment 176 Nm na 4500 otáčkách, což ukazuje na pořádně točivý agregát. Vědom si této skutečnosti přidržím plynový pedál blíže podlaze, než je obvyklé, a čekám svižnou akceleraci. Kromě toho, že kabinu stále prostupuje minimum hluku, se nedostavilo nic z očekávaného. Outlander se rozjel s hbitostí poraněného levharta a pomalu se šine vpřed.

Točit, točit, točit, říkám si proto, a podřazuji na nižší rychlost. Otáčky poskočí o 2000 nahoru, čímž se dostávám na hodnotu 4200. Tady už motor a s ním i outlander ožívá a naznačuje, že nehodlá skončit s nálepkou vysloužilého atleta. Otáčky rostou, motor se snaží a auto jede. Jede mnohem lépe než v otáčkách nízkých, ale rovnou říkám - na závodění zapomeňte.

Tento motor v tomto voze slibuje příjemné svezení a dostatečný výkon na šplhání se kopcovitým terénem i s plným obsazením, ale ne stříkající adrenalin typický pro EVO VIII. Nutno podotknout, že odhlučnění motoru zůstává v první polovině spektra otáčkoměru na vynikající úrovní, takže slyšíte pouze tiché ševelení, v druhé polovině se ozve hlasitější brumlání a nakonec stoprocentní hukot.

Už jednou zde, na stránkách Auto.cz, padl názor, že dvoulitr s výkonem 100 kW není vůbec špatný motor a já se musím pod tento výrok podepsat. Je to velmi dobrý motor, pokud nechcete závodit a máte rádi tichou, spořádanou jízdu. Jen tu spotřebu nechápu. Ať jsem se snažil sebevíc, vybumbal motor průměrně 10 litrů a ve městě dokonce téměř 12.

Jeden tip pro závodníky: Mitsubishi nabízí přeplňovanou variantu dvoulitru s výkonem 148 kW a točivým momentem 303 Nm. Pokud chce dodat svému novému outlanderu skutečnou šťávu, přemýšlejte o něm. Dostupný bude od května.

Příjemné svezení

Nastává hodina pravdy. Vnější design sporťáku, pod kapotou pohodový motor a zkušenosti z nejslavnějšího závodu pouští. Co z toho vznikne? Vznikl z toho příjemný automobil s komfortně sportovním, ale spíše komfortním naladěním, který se přenáší přes propasti na českých vozovkách s chladnou hlavou a stejně suverénně, jak přehlíží nesrovnalosti ve financování českých silnic, jedná i v lehkém terénu.

Stálý pohon všech nemá chybu a kdo tvrdí opak, neví o čem mluví. I nejhorší situace, pokud nevypovědí službu pneumatiky, zvládnete a dostanete se z problémů, které považujte předem za nevyřešitelné. Na vozovce Outlander dokazuje příbuznost s legendárním sporťákem Lancer EVO, zbytečně se nenaklání a drží stopu. Abych nezapomněl, aerodynamika i odhlučnění ve vysokých rychlostech zaslouží poklonu.

Na brzdy není potřeba razantně šlapat, nastupují docela brzo a s dostatečnou účinností. Řazení zanechalo nejen ve mně, ale v celé redakci příjemné vzpomínky přesným chodem a tak akorát dlouhými drahami. Řízení není ani tvrdé, ani měkké, ani extrémně přesné ani nepřesné. Taková zlatá střední cesta. Tak a jaký z toho vyvodit závěr?

Outlander je příjemné auto kategorie SUV s netradičným, ale atraktivním vzhledem, jednoduchým, ale účelným interiérem, v našem případě pohodovým, ale žíznivým motorem a zatraceně malým kufrem. Cena není z nejnižších, ale pohodové svezení to je.

Video:


Spolupracujeme s TipCars.com

Mitsubishi Outlander 2.0 4WD

Cena v základní výbavě: 769 900 Kč Cena v testované výbavě: 873 680 Kč

Základní výbava:airbag pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS, EBD – elektronické rozdělení brzdné síly, stálý pohon všech kol 4WD, automatická klimatizace, zatmavená boční okna a zadní sklo, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, centrální zamykání a dálkovým ovládáním, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, mlhová světla vpředu a vzadu, ostřikovače světlometů, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, středová loketní opěrka, 16palcová kola z lehkých slitin

Výbava testovaného vozu:střešní okno vpředu a vzadu (+40.000,-), kožená sedadla (+40.000,-), metalický lak (+14.000,-), koberce (+7.990,-), rádio s CD (+1.790,-)

Indové se chystají na český trh s léčivy Indové se chystají na český trh s léčivy

Evropský trh s generickými léky čeká velké přeskupení…

Člen rozpočtové rady: Vláda rezignovala na snahu snížit dluh Člen rozpočtové rady: Vláda rezignovala na snahu snížit dluh

Plánované schodky státního rozpočtu na následující tři…

Ředitel středočeské záchranky rezignoval kvůli Rathově kauze Ředitel středočeské záchranky rezignoval kvůli Rathově kauze

Ředitel středočeské záchranné služby Martin Houdek…

Maláčová podle exnáměstka MPSV chybovala při udílení dotací Maláčová podle exnáměstka MPSV chybovala při udílení dotací

Kandidátka na ministryni práce Jana Maláčová (ČSSD) se…

 

Štítky SUV Mitsubishi Testy

Technické údaje
Motor Mitsubishi Outlander 2.0 4WD
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 176 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 7.7 / 9.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1840
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1440 / 530
Rozměr pneu:215/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4545
b) šířka (mm): 1750
c) výška (mm): 1670
d) rozvor (mm): 2625
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mitsubishi Outlander 2.0 4WD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,85
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté

Jízdu vskutku odvážného řidiče museli řešit dopravní…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 






 
Renault Zoe R90 – Na elektřinu do Brna a zpátky?

Renault Zoe R90 – Na elektřinu do Brna a zpátky?

Dnes 12:50

V Evropě jde o nejprodávanější elektromobil, v tuzemsku je ale Renault Zoe žhavou novinkou. Přijíždí rovnou ve verzi s velkými akumulátory, které slibují pohádkový dojezd.




Blesk.cz

Zpěvačka Eva Pilarová (78) ruší koncerty! Vážná operace

Zpěvačka Eva Pilarová (78) ruší koncerty! Vážná operace

Vážné zranění jí překazilo plány! Zpěvačka Eva Pilarová (78) zrušila účast na akci, jelikož musela po ošklivém…

Nejopuštěnějšího muže na světě zachytily kamery: Poslední člen vyvražděného kmene žije už 22 let sám

Nejopuštěnějšího muže na světě zachytily kamery:…

Na internetu se objevily dech beroucí záběry. Poslední známý přeživší z Amazonského kmene, který vyvraždili…

 

iSport.cz

Tour ONLINE: Po náročných horách oddych, 13. etapa potěší sprintery

Tour ONLINE: Po náročných horách oddych, 13. etapa…

Po extrémně náročných etapách na Tour de France, které si vyžádaly konec hned několika sprinterů, čeká cyklisty…

ANALÝZA Sportu: Proč je favoritem Slavia a Plzeň jen mírně zaostává?

ANALÝZA Sportu: Proč je favoritem Slavia a Plzeň jen…

Obhájí Plzeň titul, sesadí ji přes léto sladěnější Slavia, nebo obživne naposledy klopýtající kolos jménem…

 

Reflex.cz

Novou generaci Američanů vychovávají digitální asistentky

Novou generaci Američanů vychovávají digitální asistentky

Rozsvítí světla, pustí hudbu, přečtou zprávy a také zodpoví takřka všechny zvídavé dotazy. Digitální asistentky…

Coloursový reflexář Milana Tesaře: Vladivojna La Chia aneb Maminky na podium patří!

Coloursový reflexář Milana Tesaře: Vladivojna La…

Do soutěže, které z kapel se svou „tajnou noční“ produkcí podaří zbourat stan Reflexu, výrazně promluvila…