Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velká fotogalerie aut z Monterey. Co je k vidění na letošním ročníku automobilového týdne?

David Bureš
Diskuze (0)
I letošní ročník automobilového týdne v kalifornském Monterey je nabitý zajímavými auty. Své novinky tam představily Lamborghini, BMW i Jaguar.

Konec srpna je v okolí kalifornského města Monterey už mnoho let ve znamení tzv. automobilového týdne, jehož součástí je množství akcí pro automobilové fanoušky. Počínaje různými aukcemi, až po různé přehlídky, The Quail, Monterey Motorsports Reunion nebo tu nejznámější, Pebble Beach Concours d'Elegance. I letos tento týden mnozí výrobci využili k tomu, aby zde představili své automobilové novinky.

Jelikož jde v těchto případech o exkluzivní akce s omezeným počtem návštěvníků nebo omezeným počtem prezentovaných aut, případně zaměřených na „automobilovou krásu,“ je nasnadě, že v Monterey prezentují své novinky hlavně luxusní automobilky nebo výrobci sporťáků a supersportů.

Mezi ně patří nepochybně BMW, které v Pebble Beach představuje novou generaci roadsteru Z4, a to přesně rok po představení jejího konceptu na stejném místě. Novinka se zatím představila ve formě limitované edice First Edition s šestiválcem o výkonu 250 kW pod kapotou, přičemž ji odprezentoval sám šéfdesignér značky Jozef Kabaň, dříve pracující u Škody Auto. BMW Group pak americkým zákazníkům v Monterey též poprvé prezentuje své vůbec první SUV, Cullinan.

Sériové auto představilo také Lamborghini. Jeho Aventador Super Veloce Jota je nejrychlejším sériovým automobilem na Severní smyčce Nürburgringu. K tomu mu pomohl nejen atmosférický dvanáctiválec posílený na 770 koní, ale také aktivní aerodynamika.

Aventador SVJ je sice na okruh zaměřená střela, může však i na běžné silnice. Naopak Brabham BT62 je čistě okruhový speciál, na své americké premiéře se prezentuje zbarvením připomínajícím vítězství Američana Dana Gurneyho na francouzské grand prix 1964, kdy monopost stáje Brabham poprvé zvítězil ve velké ceně Formule 1. Připomeňme, že BT62 pohání atmosférický osmiválec o výkonu 522 kW.

Dalším takto laděným vozem je v Monterey také novinka Bugatti, Divo. Jedná se o vůz na bázi Chironu, dárce orgánů byste v něm ale kvůli zásadně přepracované karoserii s mnohem agresivnějším designem hledali jen marně. Tvary jsou ovlivněny snahou o co nejlepší aerodynamiku, výsledkem čehož nabízí o 90 kg vyšší přítlak. Navíc Bugatti Divo podstoupilo redukční dietu, díky čemuž je o 35 kg lehčí než výchozí Chiron. oproti němu je mimochodem pomalejší, jeho osmilitrový šestnáctiválec je sice nadále naladěn na 1.500 koní, postrádá však režim pro maximální rychlost, a tak jeden jen maximálně 380 km/h. Bugatti postaví jen 40 kousků modelu Divo.

Elektřina v hlavní roli

Jestliže Lamborghini, Brabham i Bugatti jsou brutální, Jaguar vsadil na eleganci. A to dost nekonvenční, Jaguar E-Type Zero totiž kombinuje historický kabát s moderní technikou z elektromobilu I-Pace. Automobilka přitom potvrdila, že vůz poprvé představený již loni ve formě konceptu, bude skutečně prodávat.

To jiné značky vsadily na koncepty. Audi PB18 e-tron je vysokorychlostní elektrická střela navržená týmem z amerického designérského centra Audi v Malibu, kterou pohání tři elektromotory o kombinovaném výkonu 500 kW. Vpředu je jeden, o výkonu 150 kW, zatímco ty dva vzadu mají dohromady 350 kW.

Také Mercedes-benz EQ Silver Arrow je elektrický koncept. Tvary připomíná slavné stříbrné šípy z meziválečného období, technika v útrobách jednomístného speciálu je ale ryze moderní. V útrobách 5,3 metru dlouhého auta pracují elektromobily s kombinovaným výkonem 750 koní, které čerpají svoji energii z baterií o kapacitě 80 kWh.

A do třetice všeho dobrého, něco podobného představuje na Pebble Beach Concours d’Elegance také Infiniti, které chce od roku 2021 všechny své modely elektrifikovat. Infiniti Prototype 10 jménem navazuje na loňský Prototype 9, tentokrát ale automobilka místo retro tvarů vsadila na futuristickou vizáž.

To mateřská značka Infiniti, Nissan, připomene svoji závodnickou historii. V průběhu akce Rolex Monterey Motorsports Reunion se tak na okruhu Laguna Seca ukáže více než padesátka závodních speciálů Nissanu a Datsunu. Diváci se mohou těšit na Nissan 300ZX Turbo nebo Nissan R382.

Na stejné trati se svými závoďáky pochlubí i další japonská značka, Mazda. Na Laguna Seca se díky tomu mimo jiné ukážou někdejší účastníci čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, Mazda 767B a Mazda 787.

Chlubí se i malí výrobci

Jen o velkých, celosvětově známých značkách to ale v Monterey není. Salaff C2 je unikátní supersport navržený Carlosem Salaffem, bývalým designérem Mazdy. Základ poskytlo Lamborghini Gallardo, samotný design se však inspiroval dávnými závodními speciály, Ferrari 330 P4, Porsche 917 nebo Peugeotem 905. Vedle něj Salaff pracuje i na modelu C1 s třímístným interiérem ve stylu McLarenu F1 a gran turismu C3.

Chorvatská značka Rimac, nechvalně proslavená havárii svého supersportu Concept_One v pořadu The Grand Tour, zase v průběhu automobilového týdne v Monterey ukazuje nový model Rimac C_Two, poprvé představený na jaře v Ženevě. Elektrický supersport dosahuje neskutečného výkonu 1.408 kW, díky němuž zvládne podle svých tvůrců zrychlit z 0-100 km/h za 1,85 sekundy a jet nejvyšší rychlostí 412 km/h.

Letošní automobilový týden v Monterey vyvrcholí tento víkend, 25. a 26. srpna. Zatímco sobota bude ve znamení již tradiční akce Concorso Italiano zaměřené na italská auta, kterých na golfovém hřišti Black Horse bude letos přes 800 kusů, v neděli se bude konat nejslavnější akce celého týdne, přehlídka Pebble Beach Concours d'Elegance. Na té bude vystaveno 200 historických vozů.

David Bureš
Diskuze (0)