Moskvič-Aleko 2141 KR (1986-1989): I Sověti měli šílené rallyeové béčko. Závodilo jen doma

 

Moskvič 2141, v západních zemích prodávaný jako Aleko, měl i svou zajímavou soutěžní verzi. Soupeře ve skupině B na světových kolbištích ale nepotrápila.

Moskviče si v rallye vydobyly poměrně slušnou pověst, nejen v dálkových maratonech typu Londýn-Sydney, ale i v těch klasických. Moskevský AZLK měl tovární tým, se kterým občas vyrážel i mimo domovinu na podniky mistrovství Evropy a světa. Zapomenutou kapitolou je však ostrý speciál z druhé poloviny 80. let minulého věku, který se mimo SSSR nedostal.

Silueta

Stasys Brundza, známý litevský soutěžák, stál za mnoha tehdy ještě sovětskými „zbraněmi“ pro rallye. Není tedy divu, že inicioval mimo jiné i stavbu Moskviče 2141 (alias Aleka 141) KR. Postarali se o ni mladí inženýři v UKER (Upravlenije konstruktorskich i eksperimentalnych rabot). Jednalo se o „gran turismo“ s motorem podélně uprostřed a pohonem zadních kol. Formálně vycházelo z onoho Moskviče čtvrté generace, o čemž svědčilo čelní sklo, dveře i hlavní světla. Pětidveřový hatchback s předním pohonem se prodával i v bývalém Československu a měl základ ve francouzské Simce 1307/1308. Změn ale bylo tolik, že si Chrysler, potažmo později PSA nenárokovaly žádné licenční poplatky...

Ve skutečnosti šlo v případě speciálu spíše o siluetu, ze série toho moc nezbylo. Zcela změněná základní koncepce s prostorovým rámem poskytla slušné rozložení hmotnosti, všechna kola byla od sebe vzdálena 1500 mm a hlavně zavěšena nezávisle, vpředu pomocí vzpěr McPherson, vzadu víceprvkově. Za nimi našly své místo kotoučové brzdy. Dovnitř musela být navařena povinná bezpečnostní klec, karoserie dostala panely z polyuretanu a laminátu, všechna skla kromě čelního byla ve skutečnosti také plastová... Nic výjimečného.

Místo patnáctistovky dvoulitr

Řadový kapalinou chlazený čtyřválec sériový původ měl, šlo o jednotku UZAM-412. Poměrně moderní celohliníkovou s rozvodem OHC a dvěma ventily na válec, starší majitelé stejnojmenných Moskvičů ji znají velmi dobře. Jenže její objem byl zvýšen ze 1478 na 1995 cm3. Díky dvěma dvojitým horizontálním karburátorům Weber dávala 129 kW (175 koní).

Jak koncepce nasvědčuje, KR byl postaven pro skupinu B, i když postrádal turbo a čtyřkolku. Měl být totiž co nejlevnější, což se také povedlo. Kreativní inženýři však museli shánět díly i materiály pokoutně od mezinárodních dodavatelů ze Západu, což samozřejmě zavánělo kriminálem i v době nástupu Michaila Gorbačova do nejvyšší funkce federativního státu. Jenže zdroje ve velké, ale zaostalé zemi chyběly a tak nebylo zbytí. Brundza měl navíc potřebné kontakty...

Rychlý konec

Vzhledem k tomu, že vývoj vozu byl ukončen v roce 1989, neměl šanci startovat mimo Sovětský svaz, protože v mezinárodních podnicích FIA byla „béčka“ zrušena již po tragických událostech jara 1986. Na rychlostní zkoušky nevyrazila ani monstra ještě benevolentnější skupiny S...

Dílo konstruktérů Ivanova, Korjukalova, Loginova, Manžouliho, Michejkina a Potapova nakonec vyrazilo alespoň na domácí tratě, startovalo v místní skupině A5. Ta byla omezena pouze dvěma faktory: maximálním dvoulitrovým objemem a původem auta v SSSR. Sovětští jezdci ostatně měli plošný zákaz používat k závodům a soutěžím zahraniční vozy. Grupa představovala všehochuť, doslova kaleidoskop konstrukcí od továrních experimentálních prototypů po „samodělky“, jak se daleko na východě všeobecně říkalo doma postaveným autům, určeným zdaleka nejen k dobývání vavřínů, ale i k běžnému provozu. Evidentně se na pár podnicích skutečně objevilo, nicméně pak se do celé věci vložila vláda, která žádný takový projekt neschválila (to byla tenkrát nutnost), takže šel k ledu.

V muzeu

Kupé, jehož tvary navrhl designér A. Harutjunjan, vážilo 894 kg a měřilo jen 3840 mm na délku, bylo 1690 mm široké a 1360 mm nízké. Dokázalo se rozjet zhruba na 200 km/h. Jediný postavený a tudíž velmi vzácný kus se dochoval až do dnešních dnů, je vystaven v moskevském automobilovém muzeu Autorevju. Čas od času se zúčastňuje i veteránských akcí.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Počítač rasista Zápisník Jana Stuchlíka: Počítač rasista

Kartáček na zuby vám musí stačit. Tak zjevně vypadá…

Sněmovna rozhodne o vydání Babiše a Faltýnka. Hlasovat proti budou pouze poslanci ANO Sněmovna rozhodne o vydání Babiše a Faltýnka. Hlasovat proti budou pouze poslanci ANO

Pokud strany s výjimkou ANO dodrží to, co deklarovaly na…

IBM se propadlo do ztráty, dokázalo však po letech zvýšit příjmy IBM se propadlo do ztráty, dokázalo však po letech zvýšit příjmy

Americká technologická společnost IBM zaznamenala v…

 
Zdroj: Wiki, Motohistoria.es, TechRC

Štítky WRC Kupé

 

Přidat názorDiskuse: Moskvič-Aleko 2141 KR (1986-1989): I…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 






 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Děti začínají znovu bavit knihy. Ve třetí třídě jich čtvrtina čte denně

Děti začínají znovu bavit knihy. Ve třetí třídě jich…

V Česku po pěti letech přibylo mladých čtenářů. Zjistila to Národní knihovna s agenturou Nielsen Admosphere svým…

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy vede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavřela Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nemohou vjet…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Dusno u Slováků! Hudáček nejede na ZOH a ostře kritizoval trenéry

Dusno u Slováků! Hudáček nejede na ZOH a ostře…

Nominace hokejistů na ZOH v Jižní Koreji je na Slovensku ožehavým tématem. Mezi její kritiky se zařadil také…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Macron s Merkelovou už brousí nože

Ekonom Vladimír Pikora: Macron s Merkelovou už brousí nože

Myslím, že politika potřebuje ženy. Vidíme to na té naší slavné prezidentské volbě, kde není ani jedna — a podle…

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…