20.7. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Moskvič v nové době: Od aut ke kulečníkovým stolům

 

Moskevská automobilka v roce 2006 vyhlásila bankrot. Následně se zdálo, že značka bude obnovena, nakonec ale k tomu nedošlo.

Moskevská automobilka AZLK (dříve MZMA) patřila mezi důležité automobilové výrobce Sovětského svazu. Po rozpadu východního bloku však výrobce vozů značky Moskvič svoje pozice rychle ztrácel, až byl kvůli finančním problémům nucen vyhlásit bankrot. Snahy o oživení značky nakonec nevyšly.

Éru největších úspěchů Automobilový závod Leninského komsomolu (do roku 1969 Moskevský závod malolitrážních automobilů) zažil v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy se vyráběly nejznámější modely značky, sedan 412 a jeho nástupce 2140. Vozy prodávané se značkou Moskvič byly oceňované hlavně pro svoji robustnost a nízkou cenovku.

V druhé polovině osmdesátých let pak přichází doba Moskviče 2141 (známého též jako Aleko), který byl na poměry sovětských aut velice moderní – používal pohon předních kol. Nový model měl vzniknout ve spolupráci s některou ze západoevropských automobilek, spolupráci se ale nakonec nepodařilo navázat, a tak výrobce okopíroval Simcu 1308, evropské Auto roku 1976. Změn ale bylo provedeno hodně (vlastní motor, uložený podélně, zavěšení inspirované Audi 100), a tak o kopii 1:1 hovořit nelze.

Do nové doby po rozpadu Sovětského svazu moskevský výrobce vstupuje právě s Moskvičem 2141, u něhož se však kvůli stále tvrdší konkurenci ze západní Evropy ukazuje jeho reálné stáří. Simca 1308, z níž auto technicky vycházelo, byla totiž v roce 1991 (rok rozpadu SSSR) už 15 let starým vozem.

Továrna je privatizována a nově se stává akciovou společností s jednoduchým názvem OAO Moskvič. S konkurencí se pak snaží bojovat rozšířenou nabídkou. Od liftbacku 2141 je odvozen pick-up, sanitka nebo sedan. Pokračuje i spolupráce s Bratislavskými automobilovými závody na velkoprostorovém autě (tzv. Moskvič 3733 a MNA 1000), z jeho výroby ale nakonec sejde.

Prototypy postavené na začátku devadesátých let přitom ukazují, že v Moskvě měli spoustu nápadů. Zhoršující se finanční situace ale znamenala, že do sériové výroby měly hodně daleko. Už na konci osmdesátých let vznikl Moskvič 2139 Arbat, 4,6 metru dlouhý minivan až pro sedm osob, který se měl stát lidovým vozem. O pohon jeho předních kol se starala osmnáctistovka se 70 kW a 147 N.m, kombinovaná s pětistupňovým manuálem. Moskvič 2143 byl pak moderně střižený sedan s atypickým zdvojeným bočním prosklením, který byl postavený na technice 2141. Budoucnost značky měl naznačit i Moskvič 2144 Istra s hliníkovou aerodynamickou karoserií (se součinitelem odporu vzduchu 0,149), který zaujal k nebi otevíranými dveřmi.

Právě nedostatek financí znamenal, že se Moskvič musel i nadále spoléhat na starou techniku modelu 2141. Na její bázi byly postaveny i modely, které původnímu autu nejsou ani trochu podobné. Mezi takové patřil sedan Kníže Vladimír, luxusně pojatý sedan Ivan Kalita, původně primárně určený pro potřeby ruské vlády, nebo dokonce kupé Duet. Netradiční názvy většinou odkazovaly na slavné postavy ruských dějin.

Postupem doby je stále zřejmější, že zastaralá technika konkurenci ani zdaleka nestačí. Už v roce 1994 firma kvůli malému zájmu zákazníků přerušuje výrobu, kterou obnovuje po získání úvěru se státní zárukou. Ten měl být určen na novou motorárnu, která ale nikdy nezahájila svoji činnost. Výroba opět stojí na konci 1995, o záchranu se tentokrát postará Renault, který později začne jednu z továren firmy používat pro montáž méganu. Francouzská automobilka přitom nepomáhá Moskviči jen finančně, ale také technicky. Motory od Renaultu používají třeba výše zmíněné modely Ivan Kalita a Duet.

Prodeje ale klesají, což je patrné i na výrobě. V roce 2001 továrna s výrobní kapacitou 100.000 aut ročně postaví jen 810 aut. O rok později je tak produkce definitivně zastavena, když dluh Moskviče dosáhl výše 22,3 miliardy rublů (tehdy asi 20 miliard korun). Firma to ještě zkouší s výrobou kulečníkových stolů, ani v tomto oboru se jí ale nedaří.

Moskvič tak v roce 2006 oficiálně vyhlašuje bankrot, definitivní konec následuje o čtyři roky později. Tehdy konkurzní správce Alexander Ivanov prohlásil, že dluhy považuje za splacené, když se podařilo plně uspokojit nároky občanů ohledně náhrad za újmy na zdraví či nevyplacené výplaty. V době konkurzu je alespoň prodána část pozemků, kterou kupuje Avtoframos, společný podnik Renaultu a města Moskvy. Ten se dnes jmenuje Renault Russia a patří už jen francouzské automobilce, která v Rusku montuje hned několik svých modelů.

Několik let po vyhlášení bankrotu se přitom zdálo, že by Moskvič mohl být oživen. Logo moskvičů si v roce 2012 nechal registrovat Volkswagen, u něhož se spekulovalo, že tento znak použijí modely zvažované, nově vybudované levné značky. Práva na název značky se pak loni snažil získat Renault, který však nespecifikoval, jaké plány s Moskvičem má. Databáze ruského patentováno úřadu však jako majitele některých log s názvem Moskvič jmenuje malé moskevské firmy. Zdá se tedy, že oživení jedné z legend SSSR je v tuto chvíli v nedohlednu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím

Budoucnost letadlové dopravy se rozbíhá do nejrůznějších…

ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie

Sociální demokraté budou při jednáních o rozpočtu na…

Cestovky hlásí rekordní sezonu Cestovky hlásí rekordní sezonu

Růst platů, nízká nezaměstnanost a opadnutí strachu…

Trump označil Evropskou unii za jednoho z mnoha nepřátel Spojených států Trump označil Evropskou unii za jednoho z mnoha nepřátel Spojených států

Americký prezident Donald Trump označil Evropskou unii za…

 
 






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Ptačí trus, hromady mrtvého hmyzu, pyl či smůla ze…

Diesely dostaly další mat. Od 1. ledna zakáže starší nafťáky Stuttgart Diesely dostaly další mat. Od 1. ledna zakáže starší nafťáky Stuttgart

Hlavní metropole Bádensko-Württemberska, kde sídlí firmy…

 





 
Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Dnes 18:10

Na okruhu v Mostě závodily vozy formule 1, které tvořily na přelomu 70. a 80. let minulého století dějiny. Poháněly je tehdy atmosférické třílitrové osmiválce.




Blesk.cz

Třetí betaverze Androidu P přináší tmavý motiv a spoustu drobných oprav

Třetí betaverze Androidu P přináší tmavý motiv a…

Google uvolnil třetí betu Androidu P, záhy následují také jednotliví výrobci. My jsme aktualizaci nainstalovali…

Babiš kvůli migrantům mluví o „cestě do pekel“. Rozohnil ho dopis z Itálie

Babiš kvůli migrantům mluví o „cestě do pekel“.…

Česká republika dostala žádost italského premiéra, aby země Evropské unie pomohly se 450 migranty, kteří jsou na…

 

iSport.cz

Francie vládne MS! Ve finále zdolala Chorvatsko, zlato slaví po 20 letech

Francie vládne MS! Ve finále zdolala Chorvatsko,…

Fotbalisté Francie jsou podruhé v historii mistry světa. Ve finále šampionátu v Rusku porazili Chorvatsko 4:2 a…

Hvězdy finále? Chorvatská prezidentka v dešti, McGregor chválil Putina

Hvězdy finále? Chorvatská prezidentka v dešti,…

Fotbalový zápas roku si nemohli nechat ujít. Slavné osobnosti v Moskvě sledovaly finále mistrovství světa ve…

 

Reflex.cz

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi, nejvíc tweetuje o Rusku a v schůzkách vede premiér Japonska

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi,…

Svět je fascinován neustálým tweetováním amerického prezidenta Donalda Trumpa, který si přes Twitter vyřizuje…

Skvosty brutalistické Jugoslávie: unikátní výstava připomíná časy maršála Tita

Skvosty brutalistické Jugoslávie: unikátní výstava…

Zlatá éra brutalistické architektury. I tak lze pojmenovat období od jugoslávsko-sovětské roztržky v roce 1948…