reklama


20.7. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Moskvič v nové době: Od aut ke kulečníkovým stolům

 

Moskevská automobilka v roce 2006 vyhlásila bankrot. Následně se zdálo, že značka bude obnovena, nakonec ale k tomu nedošlo.

Moskevská automobilka AZLK (dříve MZMA) patřila mezi důležité automobilové výrobce Sovětského svazu. Po rozpadu východního bloku však výrobce vozů značky Moskvič svoje pozice rychle ztrácel, až byl kvůli finančním problémům nucen vyhlásit bankrot. Snahy o oživení značky nakonec nevyšly.

Éru největších úspěchů Automobilový závod Leninského komsomolu (do roku 1969 Moskevský závod malolitrážních automobilů) zažil v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy se vyráběly nejznámější modely značky, sedan 412 a jeho nástupce 2140. Vozy prodávané se značkou Moskvič byly oceňované hlavně pro svoji robustnost a nízkou cenovku.

V druhé polovině osmdesátých let pak přichází doba Moskviče 2141 (známého též jako Aleko), který byl na poměry sovětských aut velice moderní – používal pohon předních kol. Nový model měl vzniknout ve spolupráci s některou ze západoevropských automobilek, spolupráci se ale nakonec nepodařilo navázat, a tak výrobce okopíroval Simcu 1308, evropské Auto roku 1976. Změn ale bylo provedeno hodně (vlastní motor, uložený podélně, zavěšení inspirované Audi 100), a tak o kopii 1:1 hovořit nelze.

Do nové doby po rozpadu Sovětského svazu moskevský výrobce vstupuje právě s Moskvičem 2141, u něhož se však kvůli stále tvrdší konkurenci ze západní Evropy ukazuje jeho reálné stáří. Simca 1308, z níž auto technicky vycházelo, byla totiž v roce 1991 (rok rozpadu SSSR) už 15 let starým vozem.

Továrna je privatizována a nově se stává akciovou společností s jednoduchým názvem OAO Moskvič. S konkurencí se pak snaží bojovat rozšířenou nabídkou. Od liftbacku 2141 je odvozen pick-up, sanitka nebo sedan. Pokračuje i spolupráce s Bratislavskými automobilovými závody na velkoprostorovém autě (tzv. Moskvič 3733 a MNA 1000), z jeho výroby ale nakonec sejde.

Prototypy postavené na začátku devadesátých let přitom ukazují, že v Moskvě měli spoustu nápadů. Zhoršující se finanční situace ale znamenala, že do sériové výroby měly hodně daleko. Už na konci osmdesátých let vznikl Moskvič 2139 Arbat, 4,6 metru dlouhý minivan až pro sedm osob, který se měl stát lidovým vozem. O pohon jeho předních kol se starala osmnáctistovka se 70 kW a 147 N.m, kombinovaná s pětistupňovým manuálem. Moskvič 2143 byl pak moderně střižený sedan s atypickým zdvojeným bočním prosklením, který byl postavený na technice 2141. Budoucnost značky měl naznačit i Moskvič 2144 Istra s hliníkovou aerodynamickou karoserií (se součinitelem odporu vzduchu 0,149), který zaujal k nebi otevíranými dveřmi.

Právě nedostatek financí znamenal, že se Moskvič musel i nadále spoléhat na starou techniku modelu 2141. Na její bázi byly postaveny i modely, které původnímu autu nejsou ani trochu podobné. Mezi takové patřil sedan Kníže Vladimír, luxusně pojatý sedan Ivan Kalita, původně primárně určený pro potřeby ruské vlády, nebo dokonce kupé Duet. Netradiční názvy většinou odkazovaly na slavné postavy ruských dějin.

Postupem doby je stále zřejmější, že zastaralá technika konkurenci ani zdaleka nestačí. Už v roce 1994 firma kvůli malému zájmu zákazníků přerušuje výrobu, kterou obnovuje po získání úvěru se státní zárukou. Ten měl být určen na novou motorárnu, která ale nikdy nezahájila svoji činnost. Výroba opět stojí na konci 1995, o záchranu se tentokrát postará Renault, který později začne jednu z továren firmy používat pro montáž méganu. Francouzská automobilka přitom nepomáhá Moskviči jen finančně, ale také technicky. Motory od Renaultu používají třeba výše zmíněné modely Ivan Kalita a Duet.

Prodeje ale klesají, což je patrné i na výrobě. V roce 2001 továrna s výrobní kapacitou 100.000 aut ročně postaví jen 810 aut. O rok později je tak produkce definitivně zastavena, když dluh Moskviče dosáhl výše 22,3 miliardy rublů (tehdy asi 20 miliard korun). Firma to ještě zkouší s výrobou kulečníkových stolů, ani v tomto oboru se jí ale nedaří.

Moskvič tak v roce 2006 oficiálně vyhlašuje bankrot, definitivní konec následuje o čtyři roky později. Tehdy konkurzní správce Alexander Ivanov prohlásil, že dluhy považuje za splacené, když se podařilo plně uspokojit nároky občanů ohledně náhrad za újmy na zdraví či nevyplacené výplaty. V době konkurzu je alespoň prodána část pozemků, kterou kupuje Avtoframos, společný podnik Renaultu a města Moskvy. Ten se dnes jmenuje Renault Russia a patří už jen francouzské automobilce, která v Rusku montuje hned několik svých modelů.

Několik let po vyhlášení bankrotu se přitom zdálo, že by Moskvič mohl být oživen. Logo moskvičů si v roce 2012 nechal registrovat Volkswagen, u něhož se spekulovalo, že tento znak použijí modely zvažované, nově vybudované levné značky. Práva na název značky se pak loni snažil získat Renault, který však nespecifikoval, jaké plány s Moskvičem má. Databáze ruského patentováno úřadu však jako majitele některých log s názvem Moskvič jmenuje malé moskevské firmy. Zdá se tedy, že oživení jedné z legend SSSR je v tuto chvíli v nedohlednu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení

Země, které těží ropu, se přibližují hranici dohodnutých…

Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském…

Kontrolní hlášení přineslo deset miliard navíc, tvrdí Babišova náměstkyně Kontrolní hlášení přineslo deset miliard navíc, tvrdí Babišova náměstkyně

Díky zavedení kontrolního hlášení se výběr daně z přidané…

Galerie: Women's March v New York City Galerie: Women's March v New York City

Více než milion lidí se sešel ve Washingtonu, Los Angeles…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 






 
Rallye Monte Carlo 2017: Vítězná premiéra Ogiera, Kopecký osmý

Rallye Monte Carlo 2017: Vítězná premiéra Ogiera, Kopecký osmý

Dnes 16:18

Obhájce titulu Francouz Sebastien Ogier vyhrál s vozem Ford Fiesta WRC ´17 Rallye Monte Carlo, úvodní podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích 2017.




Blesk.cz

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Nový pracovní týden bude ve znamení ledových dnů, inverzního počasí a smogu. „Teplotně bude období na srážky…

 

iSport.cz

Fourcade a spol. hrozili, že postojí na startu. Biatlon svolal kongres

Fourcade a spol. hrozili, že postojí na startu.…

Mezinárodní biatlonová unie (IBU) se rozhodla kvůli ruské dopingové kauze svolat ještě před mistrovstvím světa v…

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám Limberského, hlásí posila

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám…

Rakouský Horváth, rozený vítěz a podobně. Takových přezdívek se od fanoušků dočkala jedna z nejzajímavějších…

 

Reflex.cz

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

Bavily se dvě asi desetileté slečny v brněnské šalině (pardon, tramvaji): „Jak dnes nemáš známýho doktora, tak…

 
 
reklama