Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viñales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).

V pátek a v sobotu na okruhu Losail v Kataru úřadovalo počasí. Déšť spolu s naneseným pouštním pískem zrušil včerejší kvalifikace, do všech závodů se tedy startovalo podle nejrychlejších časů ze čtvrtečních a pátečních tréninků. Dnešní zahřívací bitvy vyhráli obhájce titulu Marc Márquez (MotoGP, Repsol Honda Team), Franco Morbidelli (Moto2, Kalex EG 0,0 Marc VDS)) a Joan Mir (Honda Leopard Racing). Kolem půl třetí dopoledne našeho času opět padaly z nebe dešťové kapky, ale warm upy se tedy odjely bez větších problémů.

Nakonec bylo sucho, alespoň na první dvě třídy. Před startem závodu MotoGP začalo znovu drobně pršet, takže se odkládal. Původně se mělo vyrážet ve 20:00 našeho letního času. Jenže trať byla pořád mokrá, Loris Capirossi s Francem Uncini ji projížděli medical carem a kontrolovali. Probíhala dlouhá diskuse mezi jezdci a mocnými šéfy Dorny, IRTA i dalšími, zda se vůbec bude závodit. Nakonec se tak ve 20:45 stalo.

A jak všechna noční klání za umělého osvětlení dopadla? Největší pozornost na sebe vždy poutá právě MotoGP. Nejvýkonnější motocykly ve zpožděném a o kolo kratším závodě na 20 okruhů patřily Mavericku Viñalesovi (Yamaha), i když mu cestu za triumfem usnadnily pády soupeřů, ovšem naopak ztížil Dovizioso (Ducati), se kterým se musel o triumf poprat. Čtyřdobé šestistovky zcela ovládl Franco Morbidelli (Marc VDS). Je možná škoda, že už neexistuje motocyklová továrna stejného jména, i když závodník s rodinou zakladatelů nemá nic společného, jde jen o shodu. Bylo by fajn, kdyby stroj nesl také tento název, ale bohužel... V nejslabší kubatuře se po úporné bitvě radoval Joan Mir. Podruhé v kariéře, loni vyhrál v Rakousku. Tým Leopard se letos vrátil od KTM k Hondě.

MotoGP

Start nejprestižnější třídy sice nejlépe vyšel Andreovi Iannonemu (Suzuki), ale brzy se do čela dostal Johann Zarco na rok staré yamaze týmu Tech 3, dvojnásobný mistr světa Moto2. Iannone bojoval s Marcem Márquezem o druhé místo. Do bitvy se přimíchal i Dovizioso (Ducati). Cal Crutchlow (LCR Honda) bohužel brzy skončil, octl se na zemi dokonce dvakrát. Johann na satelitním stroji Hervého Poncharala ostatním ujížděl! Za ním si to rozdávala výše zmíněná trojka.

Už už to vypadalo na spanilou jízdu skromného a sympatického nováčka MotoGP, ale senzace se nekonala. Zarco se v šestém kole odporoučel k zemi, měl přitom před ostatními náskok 1,5 s. Vedení převzal „Dovi“ a jeho bývalý týmový parťák Iannone vyřídil loňského šampiona. Dalším odpadlíkem byl Álvaro Bautista. Tovární yamahy Rossiho a Viňalese se ovšem začaly přibližovat a brzy zdolaly Márqueze. Měly to navíc ulehčené, protože po divokém pádu skončil Iannone.

Do šachovnicového praporku zbývalo sedm kol, když zkusil Viňales předjet Doviziosa a uspěl. Jenže vyhráno ještě neměl. Navíc oba dojel Rossi! Maverick ovšem dělá i chyby a Andrea jich využíval. Aleix Espargaró vedl tovární motocykl Aprilia na pátém místě. Nenápadně, porážel i Daniho Pedrosu, ve finále se před ním ale musel sklonit. Hondy byly beztak v Kataru pomalé. Maverick nakonec získal drobný rozhodující náskok, i když mu předtím „Dovi“ nedaroval ani metr. Potvrdil roli favorita, vždyť vyhrál všechny zimní testy. Zvítězil tedy i v první GP sezóny. Karel Abraham vybojoval při návratu hned napoprvé dva body.

VC Kataru MotoGP 2017 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Maverick Viñales Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 38:59,999 min
2. Andrea Dovizioso Ducati Ducati Team +0,461 s
3. Valentino Rossi Yamaha Movistar Yamaha MotoGP +1,928 s
4. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team +6,745 s
5. Dani Pedrosa Honda Repsol Honda Team +7,128 s
6. Aleix Espargaró Aprilia Aprilia Racing Team Gresini +7,661 s
7. Scott Redding Ducati Octo Pramac Racing +9,782 s
8. Jack Miller Honda EG 0,0 Marc VDS +14,486 s
9. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar +14,788 s
10. Jonas Folger Yamaha Monster Yamaha Tech 3 +15,069 s
14. Karel Abraham Ducati Pull&Bear Aspar Team +29,123 s

Průběžné pořadí MS po prvním závodě: 1. Maverick Viñales 25, 2. Andrea Dovizioso 20, 3. Valentino Rossi 16, 4. Marc Márquez 13, 5. Dani Pedrosa 11... 14. Karel Abraham 2

Moto2

Dvacetikolový závod středních šestistovek s jednotnými motory Honda začal nejlépe Franco Morbidelli, ale nejzkušenější jezdec této třídy, Švýcar Thomas Lüthi, se nenechal zahanbit. Spadli Syahrin a Gardner. Třetí jezdil Álex Márquez a čtvrtý Japonec Nakagami. Xavi Vierge se vklínil za ně, mezi bývalé soupeře o titul z Moto3 z roku 2015: Miguela Oliveiru a Dannyho Kenta. Brit s ním ovšem neměl problém. Portugalec sedlá tovární KTM, Kent jede v týmu Stefana Kiefera na stroji Suter, loni byli dokonce kolegy v barvách Leopardu (šlo rovněž o Kieferovu stáj).

Do čela se vyhoupl znovu Morbidelli a Lüthimu brzy ujel, což se pro další vývoj ukázalo jako zásadní. Nakagami předjel mladšího Márqueze a dostal se na provizorní pódium. Ze závodu se bohužel odporoučel po pádu Jorge Navarro, ten zdědil místo u Gresiniho po Samu Lowesovi. Hochům od Marca van der Strattena se dařilo střídavě, úspěšnější Ital vévodil, Márquez se po chybě propadl až za Oliveiru. Kent tempo neudržel, šestku naopak uzavíral Fabio Quartararo, ten figuruje v týmu Sita Ponse, přestoupil i po nepovedené loňské sezóně z Moto3. Sváděl krásný souboj s Lucou Marinim, nevlastním bratrem Valentina Rossiho.

Na Franca Morbidelliho dnes opravdu nikdo neměl, ten bez problémů získal vůbec první triumf v kariéře ve své 54. Grand Prix. Ne, ještě nikdy předtím nevyhrál! Ale ubyli mu soupeři: Zarco, Folger, Lowes a Rins přestoupili výše. Za ním se už nic nezměnilo, pouze Marini uzmul šestou příčku Quartararovi.

VC Kataru Moto2 2017 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Franco Morbidelli Kalex EG 0,0 Marc VDS 40:18,480 min
2. Thomas Lüthi Kalex CarXpert Interwetten +2,681 s
3. Takaaki Nakagami Kalex Idemitsu Honda Team Asia +3,304 s
4. Miguel Oliveira KTM Red Bull KTM Ajo +3,584 s
5. Álex Márquez Kalex EG 0,0 Marc VDS +11,226 s
6. Luca Marini Kalex Forward Racing Team +13,747 s
7. Fabio Quartararo Kalex Pons HP 40 +13,988 s
8. Lorenzo Baldassarri Kalex Forward Racing Team +17,465 s
9. Xavi Vierge Tech 3 Tech 3 Racing +17,477 s
10. Axel Pons Kalex RW Racing GP +17,767 s

Průběžné pořadí MS po prvním závodě: 1. Franco Morbidelli 25, 2. Thomas Lüthi 20, 3. Takaaki Nakagami 16, 4. Miguel Oliveira 13, 5. Álex Márquez 11...

Moto3

Na roštu nejmenší třídy jsme neviděli Gabriela Rodriga, který si v trénincích zlomil klíční kost. Jorge Martín měl výhodu pole position, které také hned bezezbytku využil. Záhy však převzal otěže závodu Andrea Migno z týmu Valentina Rossiho. Nizozemec Bo Bendsneyder vypadal, že by mohl nahradit Brada Bindera v týmu KTM Akiho Aja (loni mu dělal dvojku), ale dnes byl prvním odpadlíkem. Vpředu místo něj začal úřadovat Němec Öttl, který startoval z první řady a také Joan Mir. Pole opustil Albert Arenas.

Fantasticky jel ovšem Skot John McPhee (Honda British Talent Team), který se do čela prokousal ze 17. místa na startu. Jenže pole vpředu bylo stále pohromadě, celkem 13 jezdců a pořadí se přelévalo, do vedení se dostal i Juanfran Guevara. Nesmíme zapomenout na Romana Fenatiho, Aróna Caneta a Fabia di Giannantonia, kteří se také pohybovali vpředu. Öttl brzy odcouval na konec Top 10 a nakonec se srazil s Guevarou. Optimistický manévr neustál a Juanfrana sundal.

Vedoucí skupina čítala 5 kol před koncem pořád devět jezdců. Závodníky dlouho vodil Joan Mir (Leopard Racing). Nenechal se vyprovokovat ani McPheem, který jej v úvodu posledního kola nakrátko předjel, vrátil se zpět a vyhrál. Třetí místo patří nejlepšímu z tréninků Martínovi. Jakub Kornfeil se těsně před koncem dostal do první dvacítky, ale k bodům měl daleko. Pořád dopadl lépe než týmový kolega Patrik Pulkkonen, který havaroval.

VC Kataru Moto3 2017 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Joan Mir Honda Leopard Racing 38:27,364 min
2. John McPhee Honda British Talent Team +0,135 s
3. Jorge Martín Honda Del Conca Gresini Moto3 +0,218 s
4. Arón Canet Honda Estrella Galicia 0,0 +0,252 s
5. Romano Fenati Honda Marinelli Rivacold Snipers +0,453 s
6. Andrea Migno KTM Sky Racing Team VR46 +0,579 s
7. Niccolò Antonelli KTM Red Bull KTM Ajo +0,661 s
8. Fabio di Giannantonio Honda Del Conca Gresini Moto3 +0,878 s
9. Marcos Ramírez KTM Platinum Bay Real Estate +1,693 s
10. Adam Norrodin Honda SIC Racing Team +7,904 s
20. Jakub Kornfeil Peugeot Peugeot MC Saxoprint +28,034 s

Průběžné pořadí MS po prvním závodě: 1. Joan Mir 25, 2. John McPhee 20, 3. Jorge Martín 16, 4. Arón Canet 13, 5. Romano Fenati 11...

Foto: Václav Duška jr

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
27. 3. 2017 11:46
Re: fajn
Bylo zajimave, ze i kdyz prvni dva bojovali o vitezstvi, tak se jich nedokazal udrzet nebo nechtel riskovat.
27. 3. 2017 11:45
Re: Jorge je cyp , že šel k Ducatce a podle očekávání sní ne
Zarcoi nejel spatne, ale spadnul a zavod nedokoncil. Karel sice dojel 14, ale zavodo dokoncil a udrzel za sebou Rabata.
Avatar - MarTin1
27. 3. 2017 11:19
Re: Jorge je cyp , že šel k Ducatce a podle očekávání sní ne
Meleš kraviny..... dojel 11 takže bodoval..... Karel naopak předvedl pěkný *.... před ním nedojelo 5 jezdců.... startoval 17. dojel 14. a to může být rád, že ten závod neměl o kolo navíc jinak by ho Rabat pojel. Za ním dle očekávání KTM a lucerna Lowes..... takže od Karla od startu naopak si ještě pohoršil. U mě je vítěz Zarco a pak Espargaro na Aprilii.... výborná práce :yes: :yes:
Avatar - praděda7
27. 3. 2017 10:41
Kam se hrabe F-1
Moto MS je konečně zpět a je se na co dívat...... :yes:
Avatar - maxi!
27. 3. 2017 08:42
fajn
je to dobre, ze Doctor sa este dobre drzi vo forme! :-!