Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC San Marina 2017: Chystá Maverick Viñales útok na titul v MotoGP?

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Kvalifikaci na GP San Marina silničních motocyklů vyhráli v jednotlivých kubaturách Maverick Viñales (MotoGP), Mattia Pasini (Moto2) a Enea Bastianini (Moto3).

Cirkus MS silničních motorek se přesunul o tomto víkendu takřka na pobřeží Jaderského moře. To italské, Misano Adriatico leží coby kamenem dohodil a zbytek dojel na motorce od známého letoviska Rimini. Třinácté dějství letošního šampionátu koneckonců nese předlouhý oficiální název Gran Premio di San Marino e della Riviera di Rimini (a to ještě bez sponzorů). Do minirepubliky na kopci Monte Titano je to rovněž kousek, avšak autodrom neleží na jejím území. V červnu 2012 byl přejmenován na Misano World Circuit Marco Simoncelli na památku tragicky zahynuvšího mistra světa dvěstěpadesátek z roku 2008.

Motocyklová Grand Prix San Marina se v rámci MS koná nepravidelně od roku 1981, v minulosti ji hostily i Imola a Mugello, od sezóny 2007, kdy se do kalendáře vrátila, z něj nevypadla ani jednou. Ta letošní je jubilejní, dvacátá v pořadí.

MotoGP

Motocyklový svět ví, že v Misanu chybí Valentino Rossi. Koncem srpna si při tréninku na enduru zlomil pravou nohu a jeho naděje na desátý titul v kariéře tak zřejmě definitivně pohasly. Takové dovádění je důležité i pro silniční jezdce, v pauzách mezi podniky zkoušejí motokros, flat track... V Misanu náhradníka nemá, pro Aragonii za dva týdny ještě nikdo oficiálně potvrzen nebyl. Cal Crutchlow (LCR Honda) si zase v neděli 3. září pořezal nožem ukazováček levé ruky, poraněnou šlachu mu však lékaři sešili a v italské Parmě dostal speciální dlahu, se kterou se tohoto víkendu účastní. Jezdci MotoGP nejsou žádné slečinky... Na startu „domácího“ závodu nemůže chybět testovací pilot Ducati Michele Pirro, který zná v Misanu každý kámen. Doslova.

Nejlepší čas prvního tréninku královské kubatury zajel Marc Márquez (Honda) před vynikajícím Pirrem. V pátek odpoledne se z prvního místa radoval pro změnu Ital Danilo Petrucci (Ducati Pramac), umí zazářit i v závodech. Dnešnímu měření sil kraloval znovu starší a úspěšnější z bratří Márquezů. Ve čtvrtém půlhodinovém tréninku, který následuje po sobotní kvalifikaci Moto3, byl ze všech nejlepší Andrea Dovizioso (Ducati), který až na konci překonal časem 1:33,3 min Márqueze. Spadl náš Karel Abraham i jeho týmový kolega od Aspara Bautista, Michele Pirro šel hned v první zatáčce brzy na brzdy a také se ocitl na zemi.

Boj o pole position v MotoGP má jiný formát než méně prestižní kubatury. Z první čtvrthodinové části postupují do druhé patnáctiminutovky dva nejrychlejší k desítce, která byla nejúspěšnější právě v oněch úvodních třech trénincích. Ta nejprve odpočívá. Z Q1 šli dál Bautista s Abrahamem! Jonas Folger (Tech 3 Yamaha) o svůj nejrychlejší čas 1:33,2 min přišel a Jack Miller (Marc VDS Honda) rovněž. Sam Lowes (Aprilia) pokračoval v letošních tristních výkonech a opět se válel po zemi, tento víkend už potřetí. Snad mu příští rok v Moto2 bude lépe... Zajížděl i ze všech nejpomalejší časy. Pol Espargaró (KTM) jej leteckou vložkou napodobil.

Ve druhé části, která rozhoduje o postavení na roštu na předních příčkách, konkrétně v prvních čtyřech řadách, nejlépe začal Maverick Viñales (1:32,6 min), ale Marc Márquez byl o 16 tisícin rychlejší. Michele Pirro vyrovnal highsider. Určitě by si zasloužil jet celou sezónu, loni ji absolvoval jako náhradník i třetí jezdec celou polovinu... Jeho kolega Andrea Dovizioso zatáhl a o dvě setiny zdolal Márqueze. Získá Ital letos titul? Marc záhy navštívil kačírek a do hry se vrátil Viñales (1:32.4 min). A už byl konec, takže strhující bitvu vyhrál právě Maverick. Druhou řadu okupuje trio Crutchlow – Lorenzo – Zarco. Karel Abraham skončil poslední, dvanáctý. Už postup z Q1 na dva roky staré motorce je úspěchem...

VC San Marina MotoGP 2017 – Kvalifikace (Top 10)
1. Maverick Viñales Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 1:32,439 min
2. Andrea Dovizioso Ducati Ducati Team 1:32,601 min
3. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team 1:32,636 min
4. Cal Crutchlow Honda LCR Honda 1:32,768 min
5. Jorge Lorenzo Ducati Ducati Team 1:32,792 min
6. Johann Zarco Yamaha Monster Yamaha Tech 3 1:32,885 min
7. Dani Pedrosa Honda Repsol Honda Team 1:32,992 min
8. Danilo Petrucci Ducati Octo Pramac Racing 1:32,997 min
9. Aleix Espargaró Aprilia Aprilia Racing Team Gresini 1:33,149 min
10. Álvaro Bautista Ducati Pull&Bear Aspar Team 1:33,417 min
12. Karel Abraham Ducati Pull&Bear Aspar Team 1:34,374 min

Moto2

Tým Interwetten, do kterého přestupuje vzpomínaný Sam Lowes, přechází od Kalexu počínaje příští sezónou na rámy KTM, rakouská továrna tedy nehodlá zásobovat už jen své vlastní jezdce (byť vedené Akim Ajem). Suter stáje Dynavolt Intact GP osedlal v Misanu místo polámaného Marcela Schröttera Alex de Angelis, který v Británii nahradil zraněného Xaviera Siméona v týmu Tasca Racing. Belgičan už je zcela zdráv a možná se přesune do MotoGP k Avintii, kde už byl potvrzen Tito Rabat. Jde však zatím o spekulaci. Německý závodník, který umí v Moto2 první desítku, se léčí a odpočívá. Na divokou kartu se v juniorce Forward Racing objevil Federico Fuligni, to není neznámé jméno, čeká jej už 12. GP v kariéře.

Pátečnímu dopoledni kraloval Álex Márquez (Marc VDS). Jenže nedokončil jej, v závěru ho jeho kalex v osmé zatáčce doslova vykopl. Španěl nepokračuje, má poraněný levý bok a už je v Barceloně. Včerejší den uzavřel nejlepším časem Mattia Pasini, také na stroji Kalex týmu Italtrans. Třetí, dnešní část soupeření vynesla na vrchol výsledkové listiny Márquezova týmového parťáka a vedoucího jezdce průběžné klasifikace Franca Morbidelliho.

Kvalifikace Moto2 sobotní program zakončuje, trvá 45 minut. Zpočátku se stala čistě švýcarskou záležitostí, úřadoval v ní Dominique Aegerter (1:37,7 min) a sekundoval mu Tom Lüthi, jenže letošní hlavní kandidát na titul byl o desetinku rychlejší než exmistr světa stopětadvacítek i jeho krajan. A nesmíme zapomínat na Mattiu Pasiniho a Takaakiho Nakagamiho. Spadli Japonec Nagashima (SAG Team) a Stefano Manzi (VR46). Pasini stlačil nejlepší výkon pod 1:37,4. A na pole position mu stačil! Hektický závěr poklidné kvalifikace se nekonal, jen Lorenzo Baldassarri s „Peccem“ Bagnaiou zrychlili tak, že zítra obklopí Nakagamiho ve druhé řadě. Nejrychlejšího Mattiu vpředu na roštu doplní Morbidelli s Aegerterem.

VC San Marina Moto2 2017 – Kvalifikace (Top 10)
1. Mattia Pasini Kalex Italtrans Racing Team 1:37,390 min
2. Franco Morbidelli Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:37,473 min
3. Dominique Aegerter Suter Kiefer Racing 1:37,723 min
4. Lorenzo Baldassarri Kalex Forward Racing Team 1:37,734 min
5. Takaaki Nakagami Kalex Idemitsu Honda Team Asia 1:37,777 min
6. Francesco Bagnaia Kalex Sky Racing Team VR46 1:37,889 min
7. Thomas Lüthi Kalex CarXpert Interwetten 1:37,937 min
8. Simone Corsi Speed Up Speed Up Racing 1:37,940 min
9. Miguel Oliveira KTM Red Bull KTM Ajo 1:37,983 min
10. Fabio Quartararo Kalex Pons HP40 1:38,056 min

Moto3

Divokou kartu pro druhý letošní závod Moto3 na italské půdě dostali Alex Fabbri (Minimoto Portomaggiore, Mahindra) a Kevin Zannoni (Althea Racing, KTM). Sanmariňan Fabbri debutoval loni na téže trati, jeho italský kolega jede vůbec poprvé. Úvod víkendového programu zvládl nejlépe Arón Canet (Honda Estrella Galicia 0,0). Vedení v pátek odpoledne ale neudržel, na první příčce jej vystřídal Fabio di Giannantonio (Honda Gresini). Dnešní dopolední volný trénink však nejlépe zvládl opět rodák z Corbery nedaleko Valencie.

Do bitvy o nejvýhodnější pozici na roštu, která trvá čtyřicet minut, vstoupil nejrychleji Andrea Migno (1:46,1 min). Jenže pak se ve vedení střídali další: di Giannantonio, Canet, Fenati a Jorge Martín ten stlačil letmé kolo na 1:42,7, i když poté jezdil trávou po kontaktu s Gabrielem Rodrigem.

Časem 1:42,4 min se vyhoupl na vrchol „Diggi“, který už tu zůstal dlouho a ještě se o desetinku zlepšil. Spadl Jules Danillo (Honda Marinelli Rivacold Snipers). Canet zamířil do zdravotnického střediska, ale důvod zprvu znám nebyl, režie BT Sportu nabídla jeho divoký kontakt s asfaltem až ze záznamu. Nic se mu naštěstí nestalo, později jej ve špinavé kombinéze zabraly kamery v boxech.

Spousta jezdců přišla o svá rychlá kola kvůli nedodržování limitů tratě. Jde o zvýhodnění, stejně jako při závodě, kdy si jezdec zkrátí cestu (třeba i musí, protože se při souboji nevejde do zatáčky) a získá několik míst. Pak je třeba se posunout zpět na svou původní pozici. Prakticky celé pole vyrazilo k závěrečné bitvě tři minuty před koncem, což stačilo na jediné rychlé kolo. V cílové zatáčce havaroval Gabriel Rodrigo (KTM RBA) a Livio Loi (Honda Leopard) už se jeho letící motorce nestačil vyhnout. Najednou bylo nedůležité, že pole position nakonec získal letos zatím „neviditelný“ Enea Bastianini (1:42,1) před Martínem, Mirem, di Giannantoniem, Fenatim a právě Rodrigem. Ani jeden ze dvou havarujících jezdců však není zraněn.

VC San Marina Moto3 2017 – Kvalifikace (Top 10)
1. Enea Bastianini Honda Estrella Galicia 0,0 1:42,147 min
2. Jorge Martín Honda Del Conca Gresini Moto3 1:42,320 min
3. Joan Mir Honda Leopard Racing 1:42,372 min
4. Fabio di Giannantonio Honda Del Conca Gresini Moto3 1:42,391 min
5. Romano Fenati Honda Marinelli Rivacold Snipers 1:42,475 min
6. Gabriel Rodrigo KTM RBA BOE Racing Team 1:42,483 min
7. Ayumu Sasaki Honda SIC Racing Team 1:42,575 min
8. Niccolò Antonelli KTM Red Bull KTM Ajo 1:42,594 min
9. Bo Bendsneyder KTM Red Bull KTM Ajo 1:42,595 min
10. Nicolò Bulega KTM Sky Racing Team VR46 1:42,636 min
20. Jakub Kornfeil Peugeot Peugeot MC Saxoprint 1:43,079 min
Aleš Dragoun
Diskuze (0)