Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motor MAN Euro 4 a Euro 5 - Budoucnost pro EEV

AutoProfi
Diskuze (3)
Téměř rok již v Evropě mohou montážní linky automobilek opouštět užitková vozidla pouze s takovými parametry, aby vyhověla normě Euro 4. Ta nabyla platnosti k 1. říjnu 2006.

Je samozřejmé, že všichni výrobci tuto direktivu splnili, ale většina z nich šla ještě dále...

Důvodem je především to, že velmi brzy, v roce 2009, vstoupí v platnost ještě podstatně přísnější norma Euro 5, která vyžaduje od užitkových vozidel redukci emisí ve výfukových plynech ve srovnání s Euro 1 o neuvěřitelných 98 %. Ale ani pak nebude konec tomuto tvrdému tlaku. Připravuje se již také norma, která by byla jednotná pro Evropu, Spojené státy i Japonsko. Nepřekvapí jistě, že by byla ještě o stupeň náročnější. Podívejme se na to, jak řešila exhalační limity významná automobilka MAN v současné produkci a v přípravě na nejbližší budoucnost.

Technologie EGR

Je známo, že společnost MAN nabízí nákladní a užitková vozidla hmotnostních kategorií N2 a N3 vybavená motory emisní specifikace Euro 4 s technologií EGR - vnitřní recirkulace výfukových plynů (AGR dle německé transkripce). Jako jeden z mála výrobců nákladních vozidel, dává společnost zákazníkům k dispozici tak širokou paletu jedenácti výkonových a konstrukčních typů takto koncipovaných vznětových motorů. Tři výkonové varianty kompaktního přeplňovaného čtyřválce D0834 o zdvihovém objemu 4580 cm3, který je instalován do vozidel řady TGL - 110 kW, 132 kW a 151 kW, tři výkonové varianty šestiválce D0836 o zdvihovém objemu 6871 cm3 - 176 kW, 206 kW a 240 kW, čtyři výkonové varianty šestiválce D2066 o zdvihovém objemu 11967cm3 - 257 kW, 265 kW, 294 kW a 324 kW a jednu výkonovou variantu nového šestiválce D2676 - 353 kW.

Technologie SCR

Z důvodů obecné poptávky a zákaznických požadavků připravila společnost MAN motory také ve specifikaci Euro 5 s technologií SCR – selektivní katalytické redukce, a to hned čtyři výkonové varianty - D2066 – 294 kW a 324 kW a D2676 - 353 kW a 397 kW. Tyto agregáty využívají vyzkoušené a rozšířené katalytické reakce ve výfukovém traktu, která vyžaduje vstřikování velmi laciného a jednoduchého vodného roztoku činidla AdBlue. Tento systém je momentálně ve výrobě motorů středních a těžkých užitkových vozidel nejrozšířenější a počítá se s jeho pozdější společnou aplikaci se systémem EGR.

Motory řady EEV

Pro blízkou budoucnost počítá vývojové oddělení německé automobilky s možností přípravy motorů kategorie Euro 5 pouze s technologií EGR. Její velmi významnou výhodou je především redukce vlastní hmotnosti agregátů ve prospěch užitečného zatížení a především schopnost plnit moderní emisní normy bez nutnosti tankování a placení jiné průmyslové kapaliny než motorové nafty. Jedním z prvních počinů je příprava tzv. EEV motorů (Enhanced Environmentally friendly Vehicle – vozidlo velmi přátelské k životnímu prostředí) osazených originálním elektronicky řízeným odlučovačem pevných částic (sazí) označovaným běžně jako OPF, ve firemním kódu MAN a pod prodejním jménem pak jako CRTec.

Koncentrát inovací

Prvním představitelem je šestiválcový motor D0836 s vysokotlakým vstřikováním paliva typu Common Rail druhé generace (s pracovním tlakem 1600 bar), dvoustupňovým přeplňováním (Doppel Turbo), dvěma mezichladiči stlačeného vzduchu (první mezi oběma turbodmychadly, druhý na vstupu sacího traktu motoru), systémem EGR a odlučovačem pevných částic PM-KAT ve verzi CRTec. Závěrem letošního roku bude ve stejné variantě k dispozici i větší motor MAN D20.

Autor: TON

Foto: archiv

man man

AutoProfi
Diskuze (3)
Avatar - freeman
22. 8. 2007 07:47
Otazka
Pochopil som to správne, že ťahač Man bude vypúštať rovnaké množstvo emisii aeko napr.Fabia alebo Focus ?