Motor MAN Euro 4 a Euro 5 -  Budoucnost pro EEV

Motor MAN Euro 4 a Euro 5 - Budoucnost pro EEV

 
 

Téměř rok již v Evropě mohou montážní linky automobilek opouštět užitková vozidla pouze s takovými parametry, aby vyhověla normě Euro 4. Ta nabyla platnosti k 1. říjnu 2006.

Je samozřejmé, že všichni výrobci tuto direktivu splnili, ale většina z nich šla ještě dále...

Důvodem je především to, že velmi brzy, v roce 2009, vstoupí v platnost ještě podstatně přísnější norma Euro 5, která vyžaduje od užitkových vozidel redukci emisí ve výfukových plynech ve srovnání s Euro 1 o neuvěřitelných 98 %. Ale ani pak nebude konec tomuto tvrdému tlaku. Připravuje se již také norma, která by byla jednotná pro Evropu, Spojené státy i Japonsko. Nepřekvapí jistě, že by byla ještě o stupeň náročnější. Podívejme se na to, jak řešila exhalační limity významná automobilka MAN v současné produkci a v přípravě na nejbližší budoucnost.

Technologie EGR

Je známo, že společnost MAN nabízí nákladní a užitková vozidla hmotnostních kategorií N2 a N3 vybavená motory emisní specifikace Euro 4 s technologií EGR - vnitřní recirkulace výfukových plynů (AGR dle německé transkripce). Jako jeden z mála výrobců nákladních vozidel, dává společnost zákazníkům k dispozici tak širokou paletu jedenácti výkonových a konstrukčních typů takto koncipovaných vznětových motorů. Tři výkonové varianty kompaktního přeplňovaného čtyřválce D0834 o zdvihovém objemu 4580 cm3, který je instalován do vozidel řady TGL - 110 kW, 132 kW a 151 kW, tři výkonové varianty šestiválce D0836 o zdvihovém objemu 6871 cm3 - 176 kW, 206 kW a 240 kW, čtyři výkonové varianty šestiválce D2066 o zdvihovém objemu 11967cm3 - 257 kW, 265 kW, 294 kW a 324 kW a jednu výkonovou variantu nového šestiválce D2676 - 353 kW.

Technologie SCR

Z důvodů obecné poptávky a zákaznických požadavků připravila společnost MAN motory také ve specifikaci Euro 5 s technologií SCR – selektivní katalytické redukce, a to hned čtyři výkonové varianty - D2066 – 294 kW a 324 kW a D2676 - 353 kW a 397 kW. Tyto agregáty využívají vyzkoušené a rozšířené katalytické reakce ve výfukovém traktu, která vyžaduje vstřikování velmi laciného a jednoduchého vodného roztoku činidla AdBlue. Tento systém je momentálně ve výrobě motorů středních a těžkých užitkových vozidel nejrozšířenější a počítá se s jeho pozdější společnou aplikaci se systémem EGR.

Motory řady EEV

Pro blízkou budoucnost počítá vývojové oddělení německé automobilky s možností přípravy motorů kategorie Euro 5 pouze s technologií EGR. Její velmi významnou výhodou je především redukce vlastní hmotnosti agregátů ve prospěch užitečného zatížení a především schopnost plnit moderní emisní normy bez nutnosti tankování a placení jiné průmyslové kapaliny než motorové nafty. Jedním z prvních počinů je příprava tzv. EEV motorů (Enhanced Environmentally friendly Vehicle – vozidlo velmi přátelské k životnímu prostředí) osazených originálním elektronicky řízeným odlučovačem pevných částic (sazí) označovaným běžně jako OPF, ve firemním kódu MAN a pod prodejním jménem pak jako CRTec.

Koncentrát inovací

Prvním představitelem je šestiválcový motor D0836 s vysokotlakým vstřikováním paliva typu Common Rail druhé generace (s pracovním tlakem 1600 bar), dvoustupňovým přeplňováním (Doppel Turbo), dvěma mezichladiči stlačeného vzduchu (první mezi oběma turbodmychadly, druhý na vstupu sacího traktu motoru), systémem EGR a odlučovačem pevných částic PM-KAT ve verzi CRTec. Závěrem letošního roku bude ve stejné variantě k dispozici i větší motor MAN D20.

Autor: TON

Foto: archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Brněnský soud chce vidět Janouškův zdravotní posudek Brněnský soud chce vidět Janouškův zdravotní posudek

Brněnský krajský soud chce od vězenské služby posudek…

Poslanci odmítli komunistu Ondráčka, nezvolili ho do čela komise pro kontrolu GIBS Poslanci odmítli komunistu Ondráčka, nezvolili ho do čela komise pro kontrolu GIBS

Poslanec Zdeněk Ondráček (KSČM) nebyl zvolen do čela…

Volkswagen na Slovensku dokončil investici za více než 20 miliard Volkswagen na Slovensku dokončil investici za více než 20 miliard

Slovenská divize německé automobilky Volkswagen dokončila…

Jednání o brexitu se dostávají do druhé fáze Jednání o brexitu se dostávají do druhé fáze

Prezidenti a premiéři 27 zemí Evropské unie souhlasili s…

 

Štítky MAN

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Euro NCAP 2017: Ford Grand C-Max a C-Max - Tři hvězdy pro rodině založená dvojčata

Euro NCAP 2017: Ford Grand C-Max a C-Max - Tři hvězdy pro rodině založená dvojčata

Dnes 12:51

Dvojice MPV značky Ford zamířila do testů organizace Euro NCAP téměř dva roky od premiéry své aktuální podoby a na plný počet hvězd nedosáhla.




Blesk.cz

Hvězda seriálu Ulice Pavla Tomicová (55): Nemá ráda Vánoce! Kvůli smrti tatínka

Hvězda seriálu Ulice Pavla Tomicová (55): Nemá ráda…

Vánoční svátky nejsou pro Pavlu Tomicovou (55) alias kadeřnici Simonu z nekonečného seriálu Ulice tím…

Na hlavním nádraží v Praze nedobrzdil osobní vlak: Na místě jsou dva zranění lidé

Na hlavním nádraží v Praze nedobrzdil osobní vlak:…

Na pražském hlavním nádraží v pátek dopoledne nedobrzdil při zastavování osobní vlak a zastavil se o zarážedla…

 

iSport.cz

Bank: Jsem Vagus. Ne Vaginus! Proč je Ledecká 10x lepší než on?

Bank: Jsem Vagus. Ne Vaginus! Proč je Ledecká 10x…

Ondřeji Bankovi maminka od malička říkala: Děláš mi ostudu! Stroj se slušně, vypadáš jak vágus! Bývalý lyžař…

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL, ve 26 letech zemřel

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL,…

Byla to tragédie, jakou československý hokej do té doby nepoznal. A která ho navždy změnila. Pátého ledna 1990…

 

Reflex.cz

Hitlerova Prora má ožít. Komerční využití nacistického rezortu odráží růst popularity AfD

Hitlerova Prora má ožít. Komerční využití…

Soukromí investoři již před několika lety zahájili na ostrově Rujána rekonstrukci nacistického prázdninového…

Miroslav Zikmund očima svých nejbližších spolupracovníků posledních let Petra Horkého, Miroslava Náplavy a Vladimíra Kroce

Miroslav Zikmund očima svých nejbližších…

Jeden z našich největších cestovatelů, legendární Miroslav Zikmund, nedávno pokřtil novou knihu o svém životě a…