Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

U autobusů značky MAN začínali s elektřinou už před padesáti lety

Petr Dalecký Petr Dalecký 26. 6. 2021 • 05:05
48
Zobrazit náhledy (48)
Elektrobus MAN První elektrické autobusy si vozily akumulátory v přívěsu. Výhodou byla jednoduchá a rychlá výměna za nové plně nabité. MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E Akumulátory včetně příslušenství mají místo ve střeše, aby prostor pro cestující nebyl omezen MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E MAN Lion´s City E

Před půl stoletím, kdy v Česku jezdily Škody RTO, v Německu začínala u autobusů doba elektrická. Jak se vyvíjela v toku času?

Již v roce 1970 společnost MAN Truck & Bus představila první elektrický autobus. O dva roky později na olympijských hrách v Mnichově cestovali špičkoví sportovci v sériově vyráběných elektrických autobusech místní značky.

Po padesáti letech od odhalení elektrického autobusu MAN vstoupila v létě nejnovější generace mnichovského elektrobusu Lion's City E na trhy. První sériově vyráběná zákaznická vozidla jsou dodávána v těchto týdnech.

Únor 1970

První elektrický autobus MAN vznikl ve spolupráci s partnerskými společnostmi RWE, Bosch a Varta. Představen byl po dvou letech vývoje. Ryze elektrický autobus 750 HO-M10 E byl představen na nové zkušební dráze 1 v mnichovském závodě. Značný vliv na vznik elektrického autobusu měly nadcházející olympijské hry (1972) v Mnichově a možnost jedinečné celosvětové prezentace značky MAN na olympiádě.

Vozidlo mělo „v rámci průmyslu pozitivně přispět k boji proti znečištění ovzduší a hluku na silnicích ve městech,“ uváděla tisková zpráva společnosti MAN. Díky stále se rozvíjející „motorizační vlně“ byly již tehdy naplňovány výzvy ke zlepšení převládajících podmínek ve městech. „S cílem získat vlastní zkušenosti a přispět lidem a životnímu prostředí se MAN na začátku 70. let rozhodl tuto výzvu vyřešit,“ říká Henning Stibbe, vedoucí historického archivu MAN Truck & Bus.

Dojezd 50 km

V lednu 1971, jedenáct měsíců po prezentaci a po komplexním továrním testování, předala značka MAN prototyp přepravní společnosti v Koblenzu na jednoleté testování v pravidelném provozu. Elektrický autobus, který sloužil na lince 7, dokázal přepravit 99 cestujících a měl dojezd 50 kilometrů. Akumulátory byly umístěné v přívěsu, na jedno nabití zajišťovaly dvě až tři hodiny jízdy. Na určeném místě výměny byl připraven další přívěs s akumulátory, který byl v případě vybití toho prvního k autobusu jednoduše připojen. Baterie tak mohly být rychle vyměněny. „Kromě toho, že byl elektrobus neustále k dispozici, výhodou byla též skutečnost, že existovaly dva bateriové přívěsy, protože oba mohly být nabíjeny levnou noční elektřinou,“ říká Stibbe. Až do června 1971 najezdil elektrický autobus MAN přibližně 6000 kilometrů bez významných závad a bez výfukových plynů v pravidelném provozu v Koblenzu.

Elektřina a plyn

Nejen v Koblenzu jezdily autobusy MAN s alternativními pohony. V roce 1972 byli během olympijských her v Mnichově sportovci kyvadlově převáženi mezi olympijským parkem a olympijskou vesnicí ve dvou elektrických autobusech a osmi s motory na zemní plyn. Až dvacet hodin denně převážela vozidla bezpečně a ekologicky špičkové sportovce z celého světa.

Druhá generace

O dva roky později v říjnu 1974 značka MAN předala první nové elektrické autobusy do města Mönchengladbach. Elektrické autobusy SL-E druhého vydání tam jezdily až do roku 1979. Dostaly zvýšenou kapacitu akumulátorových jednotek o polovinu, přepracovaný modul přívěsu a dojezd až 80 km. Düsseldorf a Frankfurt nad Mohanem také využily výhody elektrických autobusů MAN a úspěšně je nasadily v místní veřejné dopravě. Bezemisní a téměř tichý provoz autobusů byl úspěšný.

Elektrohybridy

Díky dlouholetým zkušenostem s elektrifikovanými hnacími řetězci a komponenty využila mnichovská značka pro vytvoření hybridních autobusů. Sjíždějí z výrobní linky již devět let a bylo jich prodáno přes osm set předchozí generace.

„Hybridní autobus je trend blízké budoucnosti. Je to první krok k dopravě bez emisí,“ říká Rudi Kuchta a dodává:„ Mnoho měst reaguje na současné výzvy městské mobility a provozovatelé hromadné dopravy se snaží snížit emise a spotřebu pohonných hmot jejich rostoucích flotil vozidel. Po úspěšném modelu Lion's City Hybrid poskytuje nová generace městských autobusů s e systémem Efficienthybrid správné řešení a pokračuje tak v příběhu o úspěchu. To se odráží také v našich prodejních číslech. Téměř všechny současné dodávky městských autobusů jsou poháněny efektivní hybridní technologií.“

video

 

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud